AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #1 Skrevet 17. oktober 2017 Hei! Av forskjellige årsaker så har eg ikke vært i stand til å sjekke posten min på noen mnd. Jeg vil ikke oppgi grunnene, men jeg tar fullt og helt ansvar for det, det er min egen feil. Men nå sitter jeg her, på andre siden av en personlig krise, med null penger og en bunke med regninger jeg tør å åpne en gang. Jeg har ingen verdier. Men jeg skal få litt penger inn snart via en ny jobb. Er det noen som har erfaring med å lage gjeldsordning med kreditorer? Hva må jeg gjøre? Jeg kan ikke låne penger av noen. Jeg tør ikke å spør noen om råd fordi jeg er så flau over at jeg har havnet i denne situasjonen. Sover ikke, spiser ikke, føler livet er bare sort. Noen som kan gi meg råd? Si at dette ikke er verdens undergang? Eller er det det? Kan jeg havne i fengsel? Hvis du bare vil si at jeg er en idiot så setter jeg pris på om du dropper det fordi jeg er fullt klar over det og utrolig langt nede fra før. Anonymkode: 1ee45...17f 1
Gjest making.a.mess Skrevet 17. oktober 2017 #2 Skrevet 17. oktober 2017 Det er fullt mulig å lage en avtale med kreditorene. De kan være greie og slå av litt på gjelda også. Ring dem og gjerne gråt en skvett.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #3 Skrevet 17. oktober 2017 2 minutes ago, Mrs.Purdey said: Det er fullt mulig å lage en avtale med kreditorene. De kan være greie og slå av litt på gjelda også. Ring dem og gjerne gråt en skvett. Men jeg tror kanskje det har gått for lang tid? Må jo være purring og inkasso til halsen. Blir jeg anmeldt da? Jeg er helt økonomisk analfabet. Jeg skammer meg sånn over dette. Anonymkode: 1ee45...17f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #4 Skrevet 17. oktober 2017 Åpne brevene. Få hjelp av noen du stoler på om det blir tøft. Lag en liste over kreditorer og gjeld. Ring dem. En etter en. Si at du ikke har penger nå, men får inntekt snart. Si at du har all betalingsvilje, men ingen evne før om x antall uker/dato. Prioriter stat/kommune, strøm og bolig og deretter den dyreste gjelden først. Anonymkode: 7b6be...a8f 3
Gjest making.a.mess Skrevet 17. oktober 2017 #5 Skrevet 17. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg tror kanskje det har gått for lang tid? Må jo være purring og inkasso til halsen. Blir jeg anmeldt da? Jeg er helt økonomisk analfabet. Jeg skammer meg sånn over dette. Anonymkode: 1ee45...17f Har du gammel gjeld og liten betalingsevne så kan du søke om gjeldssanering. Google det. Ellers så spiller det ikke noen rolle om gjelden er gammel tror jeg. Er du ille ute så kommer namsmannen og henter tingene dine og du får tvungen lønnstrekk. Likevel lurt å ringe dem og fortelle situasjonen så er de villige til å se på en løsning. Det verste du kan gjøre er å ikke gjøre noe. Og selvsagt lære deg å prioritere penger i fremtiden. Kjøp ikke ting du kan klare deg uten, aldri kjøp på avbetaling eller ta opp forbrukslån. Klipp kredittkortene i to. Kjøp brukt på finn og handle det nødvendigste på kiwi
ajarRun Skrevet 17. oktober 2017 #6 Skrevet 17. oktober 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg tror kanskje det har gått for lang tid? Må jo være purring og inkasso til halsen. Blir jeg anmeldt da? Jeg er helt økonomisk analfabet. Jeg skammer meg sånn over dette. Anonymkode: 1ee45...17f For lang tid? Hvis du hadde lånt meg 15 000 kroner, og så ikke hørte noe fra meg på åtte måneder, ville du da blitt glad eller apatisk når jeg ringte for å prøve å finne en betalingsavtale? Selskap er akkurat som deg og meg. De blir overlykkelig når skyldnere er villige til å starte en dialog. Det er aldri for sent til å be om en avtale. Forklar situasjonen, fortell når du får penger og forklar hva du realistisk kan betale. Før du gjør dette bør du åpne all posten og prøve å finne ut hvor mye penger du er skyldig. Hvis du er skyldig en million er det helt andre løsninger enn hvis du er skyldig 50 000. Som andre har sagt, betal stat og kommune først (men spør om betalingsavtale først, de kan noen ganger være mer behjelpelige, skattetaten er noen ganger superhyggelig). Så betaler du de minste kravene (færre kreditorer er en fordel, og vil spare deg i gebyrer). Alle bedrifter vil hjelpe, de vil bare ha pengene dine. Hvis du har en plan for å betale dem vil de betale seg langt. Noen av mine kunder betaler sent eller ikke. Det jeg ber om da er at de betaler NOE, for å vise betalingsvilje. Betal inn litt til alle kreditorene for å vise at du har tenkt til å betale. Selg det du kan og tjen så mye penger som du kan. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #7 Skrevet 17. oktober 2017 13 minutes ago, Mrs.Purdey said: Har du gammel gjeld og liten betalingsevne så kan du søke om gjeldssanering. Google det. Ellers så spiller det ikke noen rolle om gjelden er gammel tror jeg. Er du ille ute så kommer namsmannen og henter tingene dine og du får tvungen lønnstrekk. Likevel lurt å ringe dem og fortelle situasjonen så er de villige til å se på en løsning. Det verste du kan gjøre er å ikke gjøre noe. Og selvsagt lære deg å prioritere penger i fremtiden. Kjøp ikke ting du kan klare deg uten, aldri kjøp på avbetaling eller ta opp forbrukslån. Klipp kredittkortene i to. Kjøp brukt på finn og handle det nødvendigste på kiwi Betalingsevnen blir ok om en mnd og to. Jeg har flyttet inn i kjellerleilighet hos faren min for en stund fremover har jeg ingen faste utgifter utover studielån. Jeg har ingen eiendeler som namsmannen vil ha tror jeg, men lønn neste måned forhåpentligvis. Jeg skal definitivt aldri havne i denne situasjonen igjen. Føler meg som verdens største idiot. I morgen skal jeg på jobbintervju for en helgejobb. Skal betale dette ned så fort som mulig. Det er ikke utrolig høye summer, men jeg føler meg helt motløs.. aldri mer så dum! Takk for svar til deg og andre som har svart! ❤ tar gjerne imot flere synspunkt eller erfaringer. Anonymkode: 1ee45...17f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #8 Skrevet 17. oktober 2017 2 minutes ago, abrasiveRefraction said: For lang tid? Hvis du hadde lånt meg 15 000 kroner, og så ikke hørte noe fra meg på åtte måneder, ville du da blitt glad eller apatisk når jeg ringte for å prøve å finne en betalingsavtale? Selskap er akkurat som deg og meg. De blir overlykkelig når skyldnere er villige til å starte en dialog. Det er aldri for sent til å be om en avtale. Forklar situasjonen, fortell når du får penger og forklar hva du realistisk kan betale. Før du gjør dette bør du åpne all posten og prøve å finne ut hvor mye penger du er skyldig. Hvis du er skyldig en million er det helt andre løsninger enn hvis du er skyldig 50 000. Som andre har sagt, betal stat og kommune først (men spør om betalingsavtale først, de kan noen ganger være mer behjelpelige, skattetaten er noen ganger superhyggelig). Så betaler du de minste kravene (færre kreditorer er en fordel, og vil spare deg i gebyrer). Alle bedrifter vil hjelpe, de vil bare ha pengene dine. Hvis du har en plan for å betale dem vil de betale seg langt. Noen av mine kunder betaler sent eller ikke. Det jeg ber om da er at de betaler NOE, for å vise betalingsvilje. Betal inn litt til alle kreditorene for å vise at du har tenkt til å betale. Selg det du kan og tjen så mye penger som du kan. Takk for svar! Det er under 40 000 kroner tror jeg. Men det er bare så skremmende når jeg har NULL i banken. Jeg må bare ta meg sammen og fikse dette. Anonymkode: 1ee45...17f
ajarRun Skrevet 17. oktober 2017 #9 Skrevet 17. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Det er under 40 000 kroner tror jeg. Men det er bare så skremmende når jeg har NULL i banken. Jeg må bare ta meg sammen og fikse dette. Anonymkode: 1ee45...17f 40 000 er småpenger. Dette fikser du. Nå åpner du brevene, kaster konvoluttene og sorterer dem i bunker etter hvem de er fra. Skriv en liste, finn numerne deres og ring dem i morgen. Den første er værst. Ikke bli overrasket hvis summen er større en du hadde trodd, det er ganske vanlig. Med så små summer kan du fjerne mye ved å selge noe. Selg pcn, mobilen eller fjernsynet, det vil fort redusere tiden og spare deg for masse i gebyr og renter. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #10 Skrevet 17. oktober 2017 Kontakt nav og få en time med en gjeldsrådgiver Fikk masse hjelp deg for 8 måneder siden og er på god vei til å bli gjeldsfri Anonymkode: c3afd...052 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #11 Skrevet 17. oktober 2017 Jeg gikk på en smell og åpnet ikke et brev på flere år. Oppsøkt av lensmannen flere ganger, dømt i retten, tvangssalg av huset. Gikk glipp av 100 000 i lønn p.g.a. sløvhet. I det hele tatt! Det ironiske var at jeg hadde forsåvidt penger, men jeg orket ikke ta tak i det. Jeg kom i kontakt med en avdeling i kommunen i en helt annen forbindelse, og de tilbød seg å hjelpe. Jeg leverte to store plastposer med brev, og de gikk gjennom alt og ordna opp. Så ble jeg henvist til NAV som hjalp meg videre og betalte nye regninger som kom, til jeg et halvt år etterpå var i stand til selv å overta. Det var hele tiden mine egne penger som ble brukt, men jeg er ytterst takknemlig for den praktiske bistanden jeg fikk fra NAV og kommunen.Så det er mulig å få hjelp for deg også! Anonymkode: a473e...5fd
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #12 Skrevet 17. oktober 2017 23 minutes ago, abrasiveRefraction said: 40 000 er småpenger. Dette fikser du. Nå åpner du brevene, kaster konvoluttene og sorterer dem i bunker etter hvem de er fra. Skriv en liste, finn numerne deres og ring dem i morgen. Den første er værst. Ikke bli overrasket hvis summen er større en du hadde trodd, det er ganske vanlig. Med så små summer kan du fjerne mye ved å selge noe. Selg pcn, mobilen eller fjernsynet, det vil fort redusere tiden og spare deg for masse i gebyr og renter. Takk! Jeg skal gjøre det. Nå vet jeg at er feig, men tror du det går an å send mail i stedet for å ringe? Jeg bare vet at jeg kommer til å gråte hysterisk om jeg ringer. Kanskje det gir meg sympati, men hver samtale kommer til å bli så lang og gi meg enda verre selvfølelse enn jeg allerede har. I tillegg jobber jeg hver ukedag til 16.00 så jeg lurer på om det bare er mer praktisk. Den første er definitivt verst ja, herregud jeg føler meg så dum. Anonymkode: 1ee45...17f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #13 Skrevet 17. oktober 2017 17 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg gikk på en smell og åpnet ikke et brev på flere år. Oppsøkt av lensmannen flere ganger, dømt i retten, tvangssalg av huset. Gikk glipp av 100 000 i lønn p.g.a. sløvhet. I det hele tatt! Det ironiske var at jeg hadde forsåvidt penger, men jeg orket ikke ta tak i det. Jeg kom i kontakt med en avdeling i kommunen i en helt annen forbindelse, og de tilbød seg å hjelpe. Jeg leverte to store plastposer med brev, og de gikk gjennom alt og ordna opp. Så ble jeg henvist til NAV som hjalp meg videre og betalte nye regninger som kom, til jeg et halvt år etterpå var i stand til selv å overta. Det var hele tiden mine egne penger som ble brukt, men jeg er ytterst takknemlig for den praktiske bistanden jeg fikk fra NAV og kommunen.Så det er mulig å få hjelp for deg også! Anonymkode: a473e...5fd Takk! Hvilken avdeling i kommune var det som hjalp deg? Jeg bor i en bitteliten bygd i Nord-Norge hvor alle kjenner alle så jeg kan ikke se for meg å gå dit for å få hjelp av tanta til en god venninne feks. Stoler ikke på at folk klarer å holde tett og jeg skammer meg sånn Anonymkode: 1ee45...17f
ajarRun Skrevet 17. oktober 2017 #14 Skrevet 17. oktober 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk! Jeg skal gjøre det. Nå vet jeg at er feig, men tror du det går an å send mail i stedet for å ringe? Jeg bare vet at jeg kommer til å gråte hysterisk om jeg ringer. Kanskje det gir meg sympati, men hver samtale kommer til å bli så lang og gi meg enda verre selvfølelse enn jeg allerede har. I tillegg jobber jeg hver ukedag til 16.00 så jeg lurer på om det bare er mer praktisk. Den første er definitivt verst ja, herregud jeg føler meg så dum. Anonymkode: 1ee45...17f Hvis de har epost funker det også. Det viktigste er at du tar kontakt, forklarer situasjonen og får betalt noe. Prioriter små krav først (da har du færre krav, og det gir litt psykologisk boost, og du slipper å forhandle med 40 selskaper).
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #15 Skrevet 17. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Av forskjellige årsaker så har eg ikke vært i stand til å sjekke posten min på noen mnd. Hvor mange regninger kan egentlig ha gått til inkasso på så kort tid? Man får jo to purringer med fjorten dagers frist først osv osv. Anonymkode: 9eecd...ce7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #16 Skrevet 17. oktober 2017 Jeg fikk hjelp av Tjenestekontoret, men kommunene er organisert på ulike vis. Dessuten var det som sagt av en helt annen grunn jeg var i kontakt med det kontoret, så dette var nok mer en ekstraservice, Ditt beste håp er NAV, slik jeg ser det. Brudd på taushetsplikta har aldri jeg opplevd, og jeg bor i en kommune med under halvtannet tusen innbyggere. Ikke bry deg om det. Anonymkode: a473e...5fd
Testosteron Skrevet 17. oktober 2017 #17 Skrevet 17. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg havne i fengsel? Anonymkode: 1ee45...17f Det er ikke straffbart å ikke betale regningene
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #18 Skrevet 17. oktober 2017 4 minutes ago, AnonymBruker said: Hvor mange regninger kan egentlig ha gått til inkasso på så kort tid? Man får jo to purringer med fjorten dagers frist først osv osv. Anonymkode: 9eecd...ce7 Det er nesten 7 mnd. Og eg tror ikke det er snakk om så veldig mange regninger. Herregud, eg blåser det nok utrolig mye opp i hodet mitt. Føler meg bare som en mislykket voksen. Tror det er 4-6 regninger og kredittkortet. Anonymkode: 1ee45...17f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #19 Skrevet 17. oktober 2017 4 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg fikk hjelp av Tjenestekontoret, men kommunene er organisert på ulike vis. Dessuten var det som sagt av en helt annen grunn jeg var i kontakt med det kontoret, så dette var nok mer en ekstraservice, Ditt beste håp er NAV, slik jeg ser det. Brudd på taushetsplikta har aldri jeg opplevd, og jeg bor i en kommune med under halvtannet tusen innbyggere. Ikke bry deg om det. Anonymkode: a473e...5fd Hvis det ikke fungerer å sende mail skal jeg ta kontakt med nav. Tusen takk for svar. Anonymkode: 1ee45...17f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #20 Skrevet 17. oktober 2017 9 minutes ago, abrasiveRefraction said: Hvis de har epost funker det også. Det viktigste er at du tar kontakt, forklarer situasjonen og får betalt noe. Prioriter små krav først (da har du færre krav, og det gir litt psykologisk boost, og du slipper å forhandle med 40 selskaper). Takk for gode råd! Det skal eg gjøre. I morgen den dag! (Ja, jeg vet at å utsette IGJEN er teit, men regningen ligger i kofferten min oppe hos min far ((for å få de på fysisk avstand)). Men eg skal gjøre det!) Kommer til å føle meg 10 kg lettere. Men jeg kan ikke betale en eneste av de første neste mnd. Har 456 kroner på konto. Anonymkode: 1ee45...17f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå