Gå til innhold

Anmeldelse av seksuelt overgrep, hvor mange år tilbake kan man gå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av de som har kjent dette på kroppen fra barnsben av. Den første gangen jeg ble tafset på av en noe eldre gutt var jeg bare 8/9 år gammel. Deretter skjedde det 3 ganger til, tafsing og til slutt full blotting, til jeg var 15 år, med samme gutt. Det er altså 38-39 år siden første gang jeg vet om. 

Er det for sent å anmelde?

Anonymkode: 4a084...af4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de som har kjent dette på kroppen fra barnsben av. Den første gangen jeg ble tafset på av en noe eldre gutt var jeg bare 8/9 år gammel. Deretter skjedde det 3 ganger til, tafsing og til slutt full blotting, til jeg var 15 år, med samme gutt. Det er altså 38-39 år siden første gang jeg vet om. 

Nei, det er ikke for sent. Foreldelsesfristen er fjernet, så her må du bare anmelde! 

Anonymkode: be132...ff6

• Liker 3
Skrevet

Bare å anmelde det. Foreldelsesfristen på slik er heldigvis fjernet :) 

Anonymkode: 6645e...65f

• Liker 2
Skrevet

Med mindre det er flere andre som anmelder, så blir saken bare henlagt.

Jeg ble voldtatt jevnlig fra jeg var 4-9 år gammel, anmeldte og saken ble henlagt. Var utrolig tøft og anmelde. Og ikke så gøy da saken ble henlagt.

Anonymkode: 93a69...a1d

• Liker 4
Gjest NotNaomi
Skrevet

Du må gjerne anmelde,men det vil bli henlagt. Han vil selvfølgelig nekte,og du har ingen bevis. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har lite for segmå anmelde. Saken er med god margin strafferettslig foreldet. Blotting og tafsing regnes etter straffeloven som lovbrudd med veldig kort fengselsstraff og dermed veldig kort foreldelsestid. I tillegg er det ikke dagens straffelov som gjelder, men straffeloven slik den var utformet på det tidspunktet de straffbare forholdene fant sted. 

Du var 15 år siste gangmog er i dag 38/39 dvs. Minst 23 år gamle forhold. 

Oppsøk heller psykolog og få snakke igjennom tingene. 

Anonymkode: 17868...93f

• Liker 3
Skrevet

Hvis personen viser seg å ha blitt anmeldt av andre, vil jeg i såfall få vite det av politiet?

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare å anmelde det. Foreldelsesfristen på slik er heldigvis fjernet :) 

Anonymkode: 6645e...65f

Dette stemmer nok ikke. Drap og andre alvorlige fohold (voldtekt) med 21 år straffebud og som ikke var foreldet da lovendringen trådte i kraft går inn under de forhold som ikke er foreldet. I ts sitt tilfelle er straffebudene under 5 år og dermed foreldet. 

Hvis personen viser seg å ha blitt anmeldt av andre, vil jeg i såfall få vite det av politiet?

Det hjelper heller ikke. 

Anonymkode: 17868...93f

• Liker 1
Skrevet

Har du noe slags vitner eller beviser som kan hjelpe til? 

Anonymkode: 3a4f5...bb5

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet

En annen ting Ts. Du skriver at dette var en person NOE eldre enn deg. En straffer ikke barn i Norge. De får behandling. Nå er denne personen voksen,og ville uansett ikke fått straff for det h*n gjorde som barn.

Skrevet

Det vil bli vanskelig og bevise noe som skjedde nesten 40 år tilbake. som andre skriver her så blir det nok henlagt pga bevisets stilling. Kanskje du heller burde få hjelp og bearbeide det og komme deg videre.

Anonymkode: 471dc...e08

• Liker 1
Skrevet
21 minutes ago, NotNaomi said:

Du må gjerne anmelde,men det vil bli henlagt. Han vil selvfølgelig nekte,og du har ingen bevis. 

Jeg har faktisk ett vitne. Men det viktigste vil uansett være å anmelde det. Da blir det notert.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk ett vitne. Men det viktigste vil uansett være å anmelde det. Da blir det notert.

Har du snakket med vitnet? Er de med på anmeldelsen?

Skrevet

Btw, ble voldtatt som 16 åring av en på 33. Anmeldte 2 år senere med en håndfull av vitner. I tillegg brev fra lege, psykolog og lærer om hvordan psyken min endret seg totalt. Og i tillegg så innrømmet voldtektsmannen i avhør at han hadde lurt meg hjem til seg på falskt navn osv. 

Saken ble henlagt pga manglende bevis. 

Så det er ekstremt vanskelig!!

Men for meg ble det en slags avslutning for meg.

• Liker 3
Skrevet
9 minutes ago, AnonymBruker said:

Det vil bli vanskelig og bevise noe som skjedde nesten 40 år tilbake. som andre skriver her så blir det nok henlagt pga bevisets stilling. Kanskje du heller burde få hjelp og bearbeide det og komme deg videre.

Anonymkode: 471dc...e08

Det har jeg fått. Men vedkommende jobber i helsesektor, så jeg er noe bekymret for at det har blitt foretatt andre overgrep i voksen alder.

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Har du snakket med vitnet? Er de med på anmeldelsen?

Nei. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel var gutten den gangen? Hvis en leser litt om hva loven sier, så kan alder være avgjørende i saker.

Anonymkode: 3364a...c61

Skrevet

Noe eldre gutt? Var han 12 og du 9 når dette skjedde? 

Anmeldelse vil uansett automatisk bli henlagt. 

Du får heller komme deg videre i livet. Tar det 40 år å glemme at en gutt viste tissen sin til deg? 

Anonymkode: fb93a...4e0

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvor gammel var gutten den gangen? Hvis en leser litt om hva loven sier, så kan alder være avgjørende i saker.

Anonymkode: 3364a...c61

Ca 11/12 år

Skrevet

Hva godt vil det medføre å anmelde nå? Annet enn hevn? 

• Liker 1
Skrevet

Det har jeg fått. Men vedkommende jobber i helsesektor, så jeg er noe bekymret for at det har blitt foretatt andre overgrep i voksen alder.

Nei. 

Det kan være det lureste du gjør, å høre med vitnet om de faktisk ønsker å si sitt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...