AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #1 Del Skrevet 17. oktober 2017 Hei dere strikkeglade Jeg er forholdsvis nybegynner, men har strikket en del gensere på rundpinner med raglanfelling. Den siste genseren jeg strikket kom fra en veldig fin oppskrift. Nå lurer jeg altså på å lage nøyaktig den samme igjen, men bare som jakke denne gangen? Lar det seg gjøre med rundpinner og raglanfelling? Må vel da bare strikke frem og tilbake og ikke rundt? Eller tenker jeg helt feil nå....? Anonymkode: 7103e...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 17. oktober 2017 #2 Del Skrevet 17. oktober 2017 Ja, du kan fint strikke en jakke av en genseroppskrift, det har jeg gjort flere ganger. Du kan enten bare strikke fram og tilbake, eller strikke rundt med ekstra oppklippsmasker på midten og så klipper man på midten til slutt. Men det siste er kanskje ikke å anbefale hvis du er nybegynner. Men du må ha en løsning for knappestolper. Hvis du ikke skal ha knapper, kan du bare strikke stolpene fortløpende (mao du må gjøre noe langs kanten for at den ikke skal krølle seg), eller du kan plukke opp masker til knappestolpe til slutt (det vanligste) eller du kan strikke løse knappestolper som du syr på til slutt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #3 Del Skrevet 18. oktober 2017 21 hours ago, Vera Vinge said: Ja, du kan fint strikke en jakke av en genseroppskrift, det har jeg gjort flere ganger. Du kan enten bare strikke fram og tilbake, eller strikke rundt med ekstra oppklippsmasker på midten og så klipper man på midten til slutt. Men det siste er kanskje ikke å anbefale hvis du er nybegynner. Men du må ha en løsning for knappestolper. Hvis du ikke skal ha knapper, kan du bare strikke stolpene fortløpende (mao du må gjøre noe langs kanten for at den ikke skal krølle seg), eller du kan plukke opp masker til knappestolpe til slutt (det vanligste) eller du kan strikke løse knappestolper som du syr på til slutt. Tusen takk for svar! Det der hadde jeg ikke tenkt på engang jeg da, så takk for at du minnet meg på det :-D Men altså kan jeg ha en slags vrangbord eller noe langs kanten da, eller hva er vanlig? Isåfall hvordan gjør jeg det den veien? Tenkte ikke å ha knapper :-) Anonymkode: 7103e...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 19. oktober 2017 #4 Del Skrevet 19. oktober 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Det der hadde jeg ikke tenkt på engang jeg da, så takk for at du minnet meg på det :-D Men altså kan jeg ha en slags vrangbord eller noe langs kanten da, eller hva er vanlig? Isåfall hvordan gjør jeg det den veien? Tenkte ikke å ha knapper :-) Anonymkode: 7103e...387 Siden du ikke trenger å tenke på plassering av knappehull, kan du jo lage en rillekant fortløpende langs kanten, uten å plukke opp masker til slutt. Altså bare strikke de første og siste maskene på hver pinne i rillestrikk. Da vil ikke kanten krølle seg. Eller du kan plukke opp masker langs kantene til slutt og strikke vrangbord eller riller. Det siste er det aller vanligste og gir gjerne et enda mer gjennomført uttrykk, men er litt mer plunder. Men nå har jeg antatt at du skal strikke jakka i glattstrikk, men hvis du strikker en jakke i rillestrikk trenger du ikke å tenke på kantene, siden de da ikke vil krølle seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #5 Del Skrevet 20. oktober 2017 On 10/19/2017 at 12:47 PM, Vera Vinge said: Siden du ikke trenger å tenke på plassering av knappehull, kan du jo lage en rillekant fortløpende langs kanten, uten å plukke opp masker til slutt. Altså bare strikke de første og siste maskene på hver pinne i rillestrikk. Da vil ikke kanten krølle seg. Eller du kan plukke opp masker langs kantene til slutt og strikke vrangbord eller riller. Det siste er det aller vanligste og gir gjerne et enda mer gjennomført uttrykk, men er litt mer plunder. Men nå har jeg antatt at du skal strikke jakka i glattstrikk, men hvis du strikker en jakke i rillestrikk trenger du ikke å tenke på kantene, siden de da ikke vil krølle seg. Igjen, tusen tusen takk :-D Du er så flink!! Da får jeg bare prøve :-) Anonymkode: 7103e...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 20. oktober 2017 #6 Del Skrevet 20. oktober 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Igjen, tusen tusen takk :-D Du er så flink!! Da får jeg bare prøve :-) Anonymkode: 7103e...387 Bare hyggelig, lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå