AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #1 Skrevet 17. oktober 2017 Nå er jeg veldig lei av å lete etter en valp. Jeg bor i Oslo, bor i en sokkeleilighet med hage og umiddelbar tilgang til en svær park, men hver gang jeg prater med en selger om hvor jeg bor så blir det rettet tvil mot om valpen kommer til å ha det bra fordi vi bor i Oslo, og tusen spørsmål om hvor jeg bor og hvordan det er her. Hvorfor skal vi i Oslo tåle å bli diskriminert mot på denne måten her? Hadde jeg virkelig spurt om å få kjøpe din valp hvis jeg ikke hadde hatt plassen eller tiden? Jeg er så lei og har lett i flere uker, men får bare tvilende meldinger tilbake som oftest. Har forøvrig vært i kontakt med en selger som skulle selge meg valpen og hadde til og med reservert den for meg. Denne selgeren var også i tvil siden jeg bor i Oslo...og nå hører jeg ingenting fra selgeren. Må bare si at jeg gjør research og har to raser som jeg har sett på, så det er ikke sånn at jeg bare tar og velger hvilken som helst valp. Hva gjør man? Skal jeg bare si at jeg bor langt ut i skaugen neste gang? Anonymkode: b1c8a...652
Leo Skrevet 17. oktober 2017 #2 Skrevet 17. oktober 2017 Siden du nevner sokkelleilighet så lurer jeg mest på om du leier eller eier. Leier du så forstår jeg oppdretterenes skepsis for det viser seg gang på gang at hunder må omplasseres fordi eieren plutselig må flytte og ikke får lov til å ha hund på det nye stedet. Det er også liten tvil om at det krever mer av en hundeeier å bo midt i en stor by fremfor å bo mer landlig, selv om det selvfølgelig lar seg løse hvis man er dedikert nok. Hvilke raser det er snakk om har selvfølgelig også noe å si. 11
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #3 Skrevet 17. oktober 2017 1 minutt siden, Leo skrev: Siden du nevner sokkelleilighet så lurer jeg mest på om du leier eller eier. Leier du så forstår jeg oppdretterenes skepsis for det viser seg gang på gang at hunder må omplasseres fordi eieren plutselig må flytte og ikke får lov til å ha hund på det nye stedet. Det er også liten tvil om at det krever mer av en hundeeier å bo midt i en stor by fremfor å bo mer landlig, selv om det selvfølgelig lar seg løse hvis man er dedikert nok. Hvilke raser det er snakk om har selvfølgelig også noe å si. Så nå må jeg eie en leilighet? Skal jeg også vise frem helseattest og attester i samme slengen? Syntes det er altfor problematisk å få tak i en hund. Greit, man vil jo det beste for valpene sine, men om jeg hadde møtt potensielle kjøpere og hadde et godt inntrykk av de så hadde jeg ikke brydd meg så mye om det andre. En som eier kan likegodt oppleve å måtte selge huset sitt, at man ved samlivsbrudd må omplassere hunden osv. Det er ingen situasjon som sikrer at hunden aldri blir omplassert. Anonymkode: b1c8a...652 1
ajarRun Skrevet 17. oktober 2017 #4 Skrevet 17. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så nå må jeg eie en leilighet? Skal jeg også vise frem helseattest og attester i samme slengen? Syntes det er altfor problematisk å få tak i en hund. Greit, man vil jo det beste for valpene sine, men om jeg hadde møtt potensielle kjøpere og hadde et godt inntrykk av de så hadde jeg ikke brydd meg så mye om det andre. En som eier kan likegodt oppleve å måtte selge huset sitt, at man ved samlivsbrudd må omplassere hunden osv. Det er ingen situasjon som sikrer at hunden aldri blir omplassert. Anonymkode: b1c8a...652 Hvis man selger huset kjøper man jo vanligvis et nytt et da. Du bør tenke deg om å ha hund igjen. 5
Leo Skrevet 17. oktober 2017 #5 Skrevet 17. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så nå må jeg eie en leilighet? Skal jeg også vise frem helseattest og attester i samme slengen? Syntes det er altfor problematisk å få tak i en hund. Greit, man vil jo det beste for valpene sine, men om jeg hadde møtt potensielle kjøpere og hadde et godt inntrykk av de så hadde jeg ikke brydd meg så mye om det andre. En som eier kan likegodt oppleve å måtte selge huset sitt, at man ved samlivsbrudd må omplassere hunden osv. Det er ingen situasjon som sikrer at hunden aldri blir omplassert. Anonymkode: b1c8a...652 Nei, men sannsynligheten for at bosituasjonen vil skape problemer i forbindelse med hundeholdet er større når man leier enn når man eier. Slik er det bare og det er en faktor som kommer i tillegg til flere andre. Som for eksempel at du bor midt i en stor by og kanskje er førstegangs hundeeier. Da jeg kjøpte min første hund bodde jeg også midt i Oslo og jeg vet at jeg ikke ville ha fått kjøpe valp hvis det ikke var for at jeg eide leiligheten min, hadde vokst opp med rasen og faktisk kunne vise til referanser. 2
Gjest NotNaomi Skrevet 17. oktober 2017 #6 Skrevet 17. oktober 2017 Nå ble jeg egentlig himla glad! Takk for at hundeierne tar ansvar før de selger valper :-) Men Ts. Hva slags hund er du ute etter da? Det har jo litt å si!
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #7 Skrevet 17. oktober 2017 50 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Hvis man selger huset kjøper man jo vanligvis et nytt et da. Du bør tenke deg om å ha hund igjen. Man kan jo selge fordi man ikke har råd til å betale? Eller samlivsbrudd? 44 minutter siden, NotNaomi skrev: Nå ble jeg egentlig himla glad! Takk for at hundeierne tar ansvar før de selger valper :-) Men Ts. Hva slags hund er du ute etter da? Det har jo litt å si! Så du mener det er uansvarlig å selge til noen som har god plass, både inne og ute, men fordi jeg bor i en by og ikke eier en hus så bør ikke jeg få lov til å eie en hund? Golden retriever. Anonymkode: b1c8a...652
ajarRun Skrevet 17. oktober 2017 #8 Skrevet 17. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man kan jo selge fordi man ikke har råd til å betale? Eller samlivsbrudd? Så du mener det er uansvarlig å selge til noen som har god plass, både inne og ute, men fordi jeg bor i en by og ikke eier en hus så bør ikke jeg få lov til å eie en hund? Golden retriever. Anonymkode: b1c8a...652 Ja, det mener jeg. Hunder burde egentlig forbys.
Leo Skrevet 17. oktober 2017 #9 Skrevet 17. oktober 2017 Jeg vil også tro at det er mange oppdrettere som er temmelig paranoide om dagen etter dommen i saken om den mishandlede valpen i Bergen (Som bare er toppen av isfjellet i en sak med mange triste valpeskjebner). Og er man hundeoppdretter i Norge så må man ha bodd under en stein i lengre tid for ikke å ha fått med seg den! Bare nevner det siden jeg ikke ser bort fra at det kan være med å påvirke hvordan oppdrettere bedømmer valpekjøpere. I hvert fall akkurat nå. 3
Gjest NotNaomi Skrevet 17. oktober 2017 #10 Skrevet 17. oktober 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan jo selge fordi man ikke har råd til å betale? Eller samlivsbrudd? Så du mener det er uansvarlig å selge til noen som har god plass, både inne og ute, men fordi jeg bor i en by og ikke eier en hus så bør ikke jeg få lov til å eie en hund? Golden retriever. Anonymkode: b1c8a...652 Ok. I HI nevner du en stor park der du bor. En Golden Retriver trenger mye mer mosjon enn det. Store hunder skal gå turer på minimum en time om dagen. Blir det sånn at den kun vil mosjonere i bygatene? Du ser jo at det ikke er helt ok? Hadde du ville hatt en av de minste hunderasene,så hadde en stor park kunne fungert.
Fleur Delacour Skrevet 17. oktober 2017 #11 Skrevet 17. oktober 2017 Det er jo ikke en rettighet å få kjøpe hund. 3
Perle Skrevet 17. oktober 2017 #12 Skrevet 17. oktober 2017 Det er faktisk en oppdretters privilegium å kunne velge sine kjøpere. Selvom en hund under kjøpsloven er forven «vare» å regne, er den et levende vesen og det siste man vil er å finbe valpen en selv har levert tilsags på FINN etter et par måneder pga. «endret livssituasjon» Det beste du kan gjøre er å ta kontakt med raseklubbens valpeformidler. De har lister over alle landets oppdrettere og godkjente kull. Heller ikke dumt å reise på en utstilling (du finner lister over utstillinger i ditt næroneråde på NKK sine nettsider), der kan du komme i snakk med oppdrettre som viser fram sine hunder og presentere deg. Husk dog at på en utstilling er det celdig stressende, og det letteste er å komme i snakk i pausene eller på slutten av dagen.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #13 Skrevet 17. oktober 2017 Å leie bolig og kjøpe en hund er jo litt risiko for hunden. Hvis huseier skal selge eller du må flytte så må du finne et nytt sted hvor du kan ha hund og hvor det er turmuligheter. Kjenner folk som har vært på boligjakt med hund og muligheter blir begrenset. Går ut i fra at du har avklart med huseier at du tenker på å skaffe deg hund? Anonymkode: 7cc99...3b6 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #14 Skrevet 17. oktober 2017 Jeg har alltid leid, og aldri hatt problem med å få kjøpe hund. Jeg dro for å besøke oppdreterne som var aktuelle for meg, forklarte hva jeg ønsker å bruke hunden til, hvilke kurs jeg ville gå og tok med bilder fra turområdet 5 min fra leiligheten. Hadde også med en bekreftelse fra huseier at vi hadde lov til å ha kjæledyr (vi fikk lov til å ha en hund eller en katt, men poenget var at det var greit å skaffe seg dyr ) Dette var da jeg bodde i Oslo, og studerte der. Noen var skeptiske i starten, men om man forklarer og viser at det er en gjennomtenkt beslutning tror jeg de fleste er veldig åpne for å selge hund til leilighet i oslo. Dette var flat coated retriever, så ikke så langt unna rasen du ønsker deg. Anonymkode: 32570...72f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #15 Skrevet 17. oktober 2017 Jeg synes det er helt supert at oppdrettere er nøye med hvem som får kjøpe valp. Generelt er det alt for lett å skaffe seg dyr! Anonymkode: 7767a...75c 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #16 Skrevet 17. oktober 2017 Å leie i seg selv er ikke noe problem for hund. De aller færreste velger å kvitte seg med hunden fordi de flytter. Om de skylder på flyttinga når de omplasserer er det i 90% av tilfellene mistrivsel med akkurat den hunden eller at man fant ut man ikke likte ha hund i det hele tatt. De aller fleste hundeeire flytter fjord og fjell for å få med hunden på flyttelasset Men å bo i byen kan få frem litt fordommer,ja Anonymkode: 93f85...dc0
Gjest -Willow Skrevet 18. oktober 2017 #17 Skrevet 18. oktober 2017 Jeg tenker at du må presentere deg bedre ovenfor oppdretterne. Legg fokuset over på hva du kan tilby hunden! Behandle det som om du skulle søke på verdens beste jobb (som det jo er). Vis også at du leter etter en seriøs oppdretter ved å stille mange spørsmål og vise interesse for hvordan de driver. Virker det som om du vil ha en hvilken som helst valp, uansett om oppdretter er flink eller ikke, da ville ikke jeg solgt deg valp som seriøs oppdretter heller. Kom dem i forkjøpet når du presenterer deg selv og forklar hvordan du har tenkt å løse det i forhold til at du bor i by. Legg gjerne ved et bilde av deg selv, da blir du husket bedre og ser du hyggelig ut hjelper jo det også.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #18 Skrevet 18. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å leie i seg selv er ikke noe problem for hund. De aller færreste velger å kvitte seg med hunden fordi de flytter. Om de skylder på flyttinga når de omplasserer er det i 90% av tilfellene mistrivsel med akkurat den hunden eller at man fant ut man ikke likte ha hund i det hele tatt. De aller fleste hundeeire flytter fjord og fjell for å få med hunden på flyttelasset Men å bo i byen kan få frem litt fordommer,ja Anonymkode: 93f85...dc0 Enig. Jeg har aldri hatt noe problem med å finne leiligheter, mest fordi jeg har bestemt på forhånd at det selvsagt er et absolutt krav. Anonymkode: e779d...cc8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #19 Skrevet 18. oktober 2017 Jeg trur det er mer med deg enn bosituasjon som gjør at du ikke får valp. For det selges mye hunder til folk både i Oslo og til folk på leiemarkedet. Men det er lettere å avvise pga bosituasjon enn andre årsaker. Du diskrimineres forøvrig ikke. Det er ingen rettighet å kjøpe en valp fra et annet menneske. Oppdrettere står fritt til å velge hvem de vil selge hund til. Anonymkode: 600a6...551 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå