Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp fått meg en ny jobb så vil si mest mulig ja til å ta vakter og virke positiv. Jobben er en deltidsjobb med en vakt i uken og annenhver helg.

På intervjuet forklarte de at det ble masse vakter i desember, da har jeg  (så dum som jeg er) antatt at de mente opp til julaften.

Har jobbet i akkurat samme type butikk før og da var det liksom en uskreven regel at jeg fikk reise hjem til hjembyen min 22 eller 23 desember. Så reiste jeg tilbake typisk 1 eller 2 nyttårsdag.

Nå spurte sjefen i ny jobb meg om hvor mye vakter jeg hadde i romjulen hos den andre deltidsjobben min, da svarte jeg at det var kun 2 dager, og de prøvde jeg å bytte vekk slik at jeg fikk være hjemme lengre.

Har full forståelse for at man trenger folk i julen, men sier det ikke litt seg selv at man ikke vil feire julen alene pga en deltidsjobb i annen by?

Slik det ligger an nå så vil hun ha meg på jobb lille julaften og jeg får tidligst dra derfra kl.3, får jeg dra senere når jeg ikke hjem til hjembyen før 12 om natten, det mente hun jo var mye bedre enn å måtte reise selve julaften da.

Er det bare jeg som synes det er rart? Har bodd i denne byen i mange år nå og i de 3 andre deltidsjobbene jeg har hatt har alle sjefene forstått at jeg ville hjem til jul, slik at jeg får være litt med familien min.

Anonymkode: 1dab1...196

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier du ja til å være tilgjengelig for ekstravakter i et serviceyrke, så skilles det ikke, og arbeidsgiver er ikke i noen lov, pålagtmå ta mer hensyn til dine ønsker om å kunne dra hjem til jul. Arbeidsgivers anliggende er å få dekketnopp nødvendige stillinger for å få bedriften ttil å gå rundt. Ekstrajobberne er nettopp ekstraarbbeidere disponibel når arbeidsgiver har behov. 

Å ta som en selvfølge at du skal få fri til jul, er temmelig umodent og lite gjennomtenkt fra din side. Du burde gjort arbeidsgiver oppmerksom på at du ikke vil jobbe tett opptil jul og mellom jul og nyttår alt i søknaden din og senest i intervjuet. Da hadde arbeidsgiver hatt et valg. 

Jeg synes du er høyst urimelig. 

Anonymkode: 157e0...ca4

• Liker 7
Skrevet

Men er det ikke forskjell på en deltidsstilling og ekstrahjelp?

I mine øyne er ekstrahjelp alt det du beskriver.

Anonymkode: 1dab1...196

Skrevet

Nei, det er helt normalt. Du har vært griseheldig med tidligere arbeidsplasser - og i svært mange yrker er det helt normalt å måtte avse julen av og til på grunn av jobb. Jeg var i samme posisjon som deg i fjor, og feiret jul hos en venninne. Du har ikke krav på fri i julen selv om du har familie borte.. det var dumt av deg å si at du kunne ta ekstra i desember. Du kan si til arbeidsgiver at du ikke ønsker å jobbe i julen, men som ekstravakt er det slett ikke sikkert at det falle så godt i smak. Har du en deltidsstilling med fast prosent har du ikke krav på fri. 

• Liker 1
Skrevet

Nå får du jo faktisk mulighet til å reise hjem på lille julaften og når man er voksen, og det går jeg ut fra at du er, så er det ingen selvfølge å få feire jul sammen med familien sin hvert år. Slik er (arbeids-)livet dessverre. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...