Gå til innhold

Hva er mest prestisje av indøk NTNU og medisin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baserer du yrkesvalget ditt på prestisje? Lykke til i livet... Synes forøvrig ingen av yrkene er prestisje. Leger lever av å diagnostisere ekle folk med kjønnssykdommer og indøk er bare kjedelig...

Anonymkode: fea8f...386

Skrevet

Hvorfor er det relevant? 

Anonymkode: e1e93...ca8

Skrevet
På 18.10.2017 den 0.38, AnonymBruker skrev:

Men tenk å være tannlege da. Tenk så mange grusomt ekle og usunne munner du ser hver dag. Tror ikke jeg hadde kunnet spise lunsj mellom.

Anonymkode: feeef...2ba

Vel, da bør du virkelig ikke velge medisin! :laugh: Tror du leger bare sitter på et kontor og skriver i journaler? Da må du undersøke pasienter for både det ene og det andre. Samt, med den måten du beskriver munner på så tror jeg ikke du er evnet til å hjelpe mennesker på den måten. Ikke odontologi eller medisin eller helserelatert (INGENTING innen biologi med andre ord.) 

Anonymkode: 7957d...207

Skrevet
On 10/18/2017 at 8:15 PM, AnonymBruker said:

Nei, det er feil. En viktig ting å huske på er at det er forskjell på Indøk-NTNU og andre skoler sitt opplegg. UIA f.eks kjører et helt annet opplegg enn NTNU. På NTNU oppnår du masterkompetanse innen både den teknologiske og den økonomiske profilen. Tar du f.eks finans som hovedprofil (økonomisk retning) har du finans på et høyere nivå enn tilsvarende siv.øk/finansiell økonomi. Men en siv.øk har jo selvsagt flere fag (flere studiepoeng) innen fagfeltet sitt, men nivået er lavere særlig innen de kvantitative fagene. 

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg bør man ikke uten videre sammenlikne Indøk med vanlig siv.ing eller siv.øk, siden det faglige fokuset ofte er annerledes. 

Anonymkode: f8912...3fa

Hvor har du dette fra, har du studert Siviløkonom ved andre skoler, samt Ind.Øk ved NTNU? Jeg har sett gjennom studieplanen til Ind. Øk (Investering, Finans og Økonomistyring), gått gjennom fagene, og jeg kan ikke finne noe som tilsier at finansfagene er på høyere nivå enn det man må ta ved tilsvarende Masterutdanninger ander steder. 

Tror Ind.Økere har drukket litt for mye Kool Aid. 

Ser at kombinasjonen av Teknologi, Økonomi, og Ledelse er attraktiv blant Arbeidsgivere, og at høye lønninger tiltrekker seg strebere og CV-ryttere, men fag for fag kan jeg virkelig ikke se hvorfor Ind.Øk ved NTNU skulle være bedre enn tilsvarende program, eller en Sivilingeniør som har bygget på Bachelor i Økonomi (eller liknende løsning). Kvantitativt vil en student med Master i Finansiell Matematikk, Industriell Matematikk, osv. være på linje med Ind. Øk, men med enda tyngre kvantitativ bakgrunn. 

Anonymkode: 08f39...54a

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du dette fra, har du studert Siviløkonom ved andre skoler, samt Ind.Øk ved NTNU?

Jeg har vært opptatt som student både ved NHH og Indøk NTNU så jeg vet faktisk hva jeg snakker om. Men jeg har hverken fullført som siv.ing eller siv.øk men derimot satset på en annen kvantitativ grad. 

jeg kan ikke finne noe som tilsier at finansfagene er på høyere nivå enn det man må ta ved tilsvarende Masterutdanninger ander steder. 

(...)

men fag for fag kan jeg virkelig ikke se hvorfor Ind.Øk ved NTNU skulle være bedre enn tilsvarende program, eller en Sivilingeniør som har bygget på Bachelor i Økonomi (eller liknende løsning).

Her beviser du at du ikke har lest fagplanen skikkelig og du motsier deg selv. M.Sc Indøk er overhode ikke det samme som en master i vanlig siv.ing + bachelor i økad. Hele poenget med Indøk er jo at du oppnår masterkompetanse både innen økonomi og ingeniørfag. Hvordan skal en bachelorgrad i økonomi tilsvare mastergradspensum i økonomi? 

Kvantitativt vil en student med Master i Finansiell Matematikk, Industriell Matematikk, osv. være på linje med Ind. Øk, men med enda tyngre kvantitativ bakgrunn. 

Dette er en ren motsigelse av hva du skriver tidligere i innlegget, men likefullt helt korrekt. 

Skrevet

Vi kan ta dette eksemplet: 

Retningsvalg: Datateknikk og kommunikasjonsteknologi

TIØ4101    Organisasjonsteori og selskapsrett
TIØ4105    Industriell økonomisk styring

Regningsvalg: Programvaresystemer 

TIØ4116    Mikroøkonomi og investeringsanalyse
TIØ4161    Prosjekt- og personalledelse
TIØ4126    Optimering og beslutningsstøtte for teknisk-økonomisk planlegging
TIØ4165    Markedsføringsledelse
TIØ4145    Finansstyring for foretak
TIØ4265    Strategisk ledelse
Eksperter i team

Investering, Finans og økonomistyring 

TIØ4557 Empiriske og kvantitative metoder i finans, fordypningsemne
TIØ4550 Investering, finans og økonomistyring, fordypningsprosjekt
TIØ4900  Investering, finans, økonomistyring, masteroppgave

--- 

Alle fag utenom de to-tre siste (egentlig bare et, siden en av dem er fordypningsprosjekt, samt masteroppgave) er på Bachelor-nivå. Dette er fag du kan ta ved hvilken som helst kompetent skole, enten i form av Øk. Adm, Samfunnsøkonomi, Finansiell Økonomi, Matematikk og Finans, osv. 

Jeg er selv Sivilingeniør (Fysikk og Matematikk), og tok parallelt en Bachelor i Økonomi, med spesialisering mot Finans. Har gått igjennom fagbeskrivelsen til faga over, og som nevnt tidligere, 70% av faga har samme innhold som det du finner på vanlige Bachelorstudier.

Jeg står på mitt om at studiet er halvt om halvt. At det blir sett som prestisjefylt har ene og alene med at inntakskravene er høye, som kommer av skoleflinke søkere, samt garantert jobb etter endt utdanning. 

• Liker 2
Skrevet

Indøkere skal "bygge bro" mellom realistene og økonomene i arbeidslivet. De kan litt om begge deler, men er ikke spesialister på noen av feltene. De blir som en potet.

Å påstå at de blir spesialister innen begge fagfelt er tull - noe som man lett ser på fagprofilen til indøk.

Anonymkode: e3da1...cd5

• Liker 4
Gjest Coolaid
Skrevet
På 17.10.2017 den 17.59, AnonymBruker skrev:

Hvem ville dere rangert høyest? Og hva med vanlig siving? Over eller under medisin? Over eller under indøk?

Anonymkode: feeef...2ba

Hva? 

Dersom du faktisk er opptatt av sånt nonsen så er dette innlegget klart noe av kvalifiserer til å bli rangert lavest her på KG :fnise:

Det er ikke sikkert du vet det men, vanlige folk, velger altså studieretning etter interesser og talent, ikke etter status. ;) 

Skrevet

Nå skal det sies at Ind.Øk er en god utdannelse for dets formål, ingen tvil der. Dersom man trenger en utdannelse som gir kompetanse i både teknologi og økonomi / ledelse, så kan jeg ikke komme på noen bedre i Norge. Finnes selvfølgelig Matematikk og Finans, Industriell Økonomi, og liknende studier, men de har en tendens å legge all vekt på Matematikk - Ind. Øk har langt flere valg. 

Eneste jeg prøver å argumentere for er at "prestisjen" til Ind.Øk er blåst ut av proporsjoner, og er egentlig et produkt av av flere små ting. Vanskelighetsgraden havner midt mellom vanlig Økonom og Sivilingeniør (Men dette er jo en personlig ting. Har en null interesse for visse økonomiske fag, så kan det være et slit å komme seg gjennom materialet) 

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan ta dette eksemplet: 

Retningsvalg: Datateknikk og kommunikasjonsteknologi

TIØ4101    Organisasjonsteori og selskapsrett
TIØ4105    Industriell økonomisk styring

Regningsvalg: Programvaresystemer 

TIØ4116    Mikroøkonomi og investeringsanalyse
TIØ4161    Prosjekt- og personalledelse
TIØ4126    Optimering og beslutningsstøtte for teknisk-økonomisk planlegging
TIØ4165    Markedsføringsledelse
TIØ4145    Finansstyring for foretak
TIØ4265    Strategisk ledelse
Eksperter i team

Investering, Finans og økonomistyring 

TIØ4557 Empiriske og kvantitative metoder i finans, fordypningsemne
TIØ4550 Investering, finans og økonomistyring, fordypningsprosjekt
TIØ4900  Investering, finans, økonomistyring, masteroppgave

--- 

Alle fag utenom de to-tre siste (egentlig bare et, siden en av dem er fordypningsprosjekt, samt masteroppgave) er på Bachelor-nivå.

Sorry, men du er fortsatt helt på bærtur. Du påstår at det kun er ett (2-3) fag av nevnte som er på masternivå, det er igjen feil. TIØ4145 f.eks tas sammen med masterstudenter i finansiell økonomi ved NTNU, og er således et masterfag. I tillegg utelater du en rekke fag, deriblant TIØ4140, TIØ4317, TIØ4130 som med det blåtte øye kan likne på fag man finner på tilsvarende masterstudium i finans. Men på grunn av synergieffekten av sterk kvantitativ forståelse blant ingeniører kontra økonomer, så holder disse et høyere matematisk nivå. Det er f.eks ikke vanlig å inkludere stokastisk analyse/stokastisk programmering på siv.øk. I tillegg vil man i masteroppgaven/fordypningsoppgaven igjen på grunn av synergier, skrive en oppgave av høyere akademisk standard enn tilsvarende på siv.øk. 

Jeg har ingen egeninteresse av å "snakke opp" NTNU eller Indøk spesifikt, da jeg ikke er tilknyttet universitet.  Men det er ikke for ingenting at NTNU (og særlig indøk) står høyt i kurs hos en rekke arbeidsgivere. Nivået og tyngden er rett og slett større enn ellers i landet.

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nivået og tyngden er rett og slett større enn ellers i landet.

NTNU er ikke engang det høyeste rangerte universitetet i Norge, så der bommer du greit.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NTNU er ikke engang det høyeste rangerte universitetet i Norge, så der bommer du greit.

Hvor kommer internasjonale rangeringer inn i bildet?

Tydeligvis er mindreverdighetskomplekser utbredt på KG. At (siv.ing) NTNU  NTH) regnes som det tyngste universitetet i Norge er en ganske utbredt oppfatning, både av interne og eksterne studenter.

https://dusken.no/artikkel/23386/ntnu-studenter-ma-jobbe-mest/

Skrevet

Jeg studerte Ingeniør ved en Høgskole, så 2-årig Sivilingeniør ved NTNU, og til slutt Master / Sivillingeniør ved et annet universitet (Da NTNU ikke hadde denne spesialiseringen). Jeg jobbet et par år mellom Master på NTNU og den andre skolen. 

Forskjellen mellom NTNU og Mastergraden jeg tok var: 

- Flere fag på NTNU pga. 7.5 studiepoeng VS 10 studiepoeng 

- Bedre tilknytting til industrien ved NTNU. Flere og bedre aktører kom til NTNU. 

- Mer utfyllende og teoretiske tyngre fag ved den andre skolen. 

- Tettere oppfølging, samt bedre student - fakultet forhold enn ved NTNU (naturlig, da det var langt mindre studenter) 

Grunnen til at NTNU studenter må jobbe mest, kan være fordi de har langt flere og hyppigere innleveringer enn ved andre skoler - og at de må ta 4 fag kontra 3, slik at summen av innleveringer uansett blir flere ved NTNU. 

Nå skal det sies at dette er svært individuelt for emne og fagansvarlige. Jeg har tatt 5 studiepoengfag ved Høgskolen som hadde langt større arbeidsmengde enn både 7.5 SP ved NTNU, og 10 SP andre steder. På lik linje har jeg tatt 7.5 SP ved NTNU som føltes om 15, osv. Dette må vurderes på en fag-til-fag basis.

Som nevnt i artikkelen over, så fungerer NTNU sitt 7.5 SP system bra i forhold til antall program de har. Det er lett å skifte intern spesialisering, uten å måtte ta et helt år ekstra. Ved andre skoler er ikke dette like enkelt, da noen av fokusemnene kan være ganske store (10-15-20 studiepoeng). 

Dersom en skal velge skole i Norge, så ville jeg sett på 

A) Omdømme 

B) Hvor respekterte fag/forskergruppen er i Internasjonalt sammenheng. Det er ikke slik at NTNU er best på alt når det kommer til teknologi, kontra andre skoler. På Noen områder er de nesten verdensledende (Marinteknikk f.eks), mens på andre områder (Informatikk f.eks) er kanskje andre skoler bedre, slik som UiO. 

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor kommer internasjonale rangeringer inn i bildet?

Tydeligvis er mindreverdighetskomplekser utbredt på KG. At (siv.ing) NTNU  NTH) regnes som det tyngste universitetet i Norge er en ganske utbredt oppfatning, både av interne og eksterne studenter.

https://dusken.no/artikkel/23386/ntnu-studenter-ma-jobbe-mest/

Mindreverdighetskomplekser? UiO skårer gjennomgående mye høyere enn NTNU på så og si alle rangeringer. Et av hovedkriteriene for rangering er hvor attraktive kandidater er for arbeidslivet. Er det et universitet som har komplekser, er det NTNU. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

UiO skårer gjennomgående mye høyere enn NTNU på så og si alle rangeringer.

Vi snakker her om det gamle NTH, eller "NTNU Gløshaugen" som man måtte omtale seg som etter den famøse sammenslåingen på 90-tallet. Ingen utdanningsinstitusjon er i nærheten i omdømme. Dette kommer ikke frem under NTNU-paraplyen, av åpenbare grunner.

Skrevet

Kriteriene for hvordan skoler rangeres har svært liten virkning på den gjennomsnittlige student (Bachelor og Master), da det gjerne går på: 

- Hvor mange publikasjoner fakultetet har 

- Hvor mange ganger forskere blir sitert 

- Hvor mange internasjonale studenter eller fakultets medlemmer skolen har 

- Omdømme blant andre skoler 

m.m 

Det aller meste av fag som vanlige studenter tar, har vært uforandret i ganske lang tid, og er ikke noe som blir påvirket av forskningen skolene driver på med. 

I arbeidslivet jobber du med folk fra mange forskjellige bakgrunner og skoler, og det er nærmest umulig å peke ut "H*n er NTH/NTNU utdannet". En utdanning er en utdanning. Den reelle læringen skjer når du begynner å jobbe, og da lærer du selv, og fra dem du jobber med. Det er bare flott med akademisk mangfold (min erfaring). 

• Liker 2
Skrevet
22 minutes ago, Horten Market said:

Vi snakker her om det gamle NTH, eller "NTNU Gløshaugen" som man måtte omtale seg som etter den famøse sammenslåingen på 90-tallet. Ingen utdanningsinstitusjon er i nærheten i omdømme. Dette kommer ikke frem under NTNU-paraplyen, av åpenbare grunner.

NHH har godt omdømme de også. 

Anonymkode: dfc33...e18

Skrevet
46 minutes ago, Horten Market said:

UiO skårer også høyere enn NTNU innen naturvitenskap(aka gløs) på den nyeste shanghairankingen. 

Skrevet

Når det kommer til Science and Engineering, så har vel Norge egentlig bare to program som er i verdenstoppen: 

Marin teknikk ved NTNU (2 plass) 

Informatikk ved UiO (12 plass) 

En ting man fort merker med slike program (som rangerer bra på verdensbasis) er hvor mange utenlandsstudenter og stipendiat som søker seg til dem. Altså tiltrekker man seg bedre kandidater, som drar opp programmene med kunnskap og forskning (output). Har en kompis som vurderte å starte doktorgrad i Marin Teknikk, men det var vist svært vanskelig å komme inn. Han var typisk A / B student, men konkurrentene var stort sett Kinesiske studenter med A i snitt, og solid erfaring med forskning under beltet. Kontra utdanning i Norge, så er det vist populært blant stunder å jobbe med forskning helt fra Undergraduate / Bachelor, som assistent eller liknende. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Når det kommer til Science and Engineering, så har vel Norge egentlig bare to program som er i verdenstoppen: 

Marin teknikk ved NTNU (2 plass) 

Informatikk ved UiO (12 plass) 

En ting man fort merker med slike program (som rangerer bra på verdensbasis) er hvor mange utenlandsstudenter og stipendiat som søker seg til dem. Altså tiltrekker man seg bedre kandidater, som drar opp programmene med kunnskap og forskning (output). Har en kompis som vurderte å starte doktorgrad i Marin Teknikk, men det var vist svært vanskelig å komme inn. Han var typisk A / B student, men konkurrentene var stort sett Kinesiske studenter med A i snitt, og solid erfaring med forskning under beltet. Kontra utdanning i Norge, så er det vist populært blant stunder å jobbe med forskning helt fra Undergraduate / Bachelor, som assistent eller liknende. 

Du glemmer å nevne kondenserte fasers fysikk ved UiO. UiO er ledende i verden når det gjelder mikrosystemer og nanoteknologi - noe som blant annet er grunnen til at SINTEF vraket NTNU i fordel UiO når det gjaldt opprettelsen av MiNaLab.

Tsinghua University inngikk nylig med UiO Norges største avtale innen naturvitenskap noensinne - nettopp fordi UiO er verdensleder innen solcelleteknologi.

Hvis du ikke har hørt om Tsinghua University kan jeg nevne at de og MIT blir sett på som verdens beste universiteter innen ingeniørfag. Tsinghua ble regnet som best i 2015/2016, men MIT tok tilbake tronen for 2016/2017.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...