Gå til innhold

Hva er mest prestisje av indøk NTNU og medisin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem ville dere rangert høyest? Og hva med vanlig siving? Over eller under medisin? Over eller under indøk?

Anonymkode: feeef...2ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Medisin - indøk - øvrige siv.ing-studier

Anonymkode: 74771...b97

• Liker 1
Skrevet

Høres jævli spesifikt ut.
Burde ikke du luftet det mer på campus?

Har ivertfall sjæl fått grei svar med spørsmål.

Skrevet
6 minutter siden, Mithrandates skrev:

Høres jævli spesifikt ut.
Burde ikke du luftet det mer på campus?

Har ivertfall sjæl fått grei svar med spørsmål.

Det du skriver her forstår jeg ikke et kvekk av :klo: 

Anonymkode: 74771...b97

Skrevet

Ja vel se bort ifra det 

Skrevet

"vanlig siving"? Hva er det?

Indøk er forsåvidt bare et wannabe-ingeniørstudie. De er mer økonomer enn teknologer

Anonymkode: e3da1...cd5

• Liker 3
Skrevet

Jeg har inntrykk av at indøk har lavere status enn de øvrige siv.ing studiene, litt slik som ABcd5 over, men innad i studiet er det kanskje større konkurranse? Hvis jeg måtte velge ville jeg sagt at medisin-studiet har mer prestisje sammen med jussen og psykologutdanningen, og ligger over alle siv.ing linjene. På generelt grunnlag mener jeg at rangeringer av studier er negativt for alle involverte, og at man bør velge studie uavhengig av sosial status. 

Anonymkode: e9d38...acf

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntrykk av at indøk har lavere status enn de øvrige siv.ing studiene, litt slik som ABcd5 over, men innad i studiet er det kanskje større konkurranse? Hvis jeg måtte velge ville jeg sagt at medisin-studiet har mer prestisje sammen med jussen og psykologutdanningen, og ligger over alle siv.ing linjene. På generelt grunnlag mener jeg at rangeringer av studier er negativt for alle involverte, og at man bør velge studie uavhengig av sosial status. 

Anonymkode: e9d38...acf

Psykologi er jo av mange ansett som svada og er jo et enkelt studie å gjennomføre. Siving er vanskeligere og man tjener mer etterpå så hvorfor skulle psykolog være bedre?

• Liker 1
Skrevet

Indøk ved NTNU er det mest prestisjetunge økonomirelaterte studiet i Norge. Opptaksgrensen forteller noe om prestisje sammenlignet med andre studier. For førstegangsvitnemål er kravene høyere enn tre av fem medisinstudier i 2017 (NTNU og UiO høst ligger over), tidligere år har det ligget over disse også. Så Indøk NTNU har definitivt prestisje blant søkere med førstegangsvitnemål. Når det gjelder ordinærgruppen, ligger kravene hårfint under medisin, på nivå med tannlege og psykologi.

Helsefag er dominert av kvinner, ingeniørfag er dominert av menn. Jeg tror vi kan si at Indøk NTNU er det studiet med høyest prestisje blant menn i Norge. Medisin, odontologi og psykologi gir høyere prestisje blant kvinner.

Indøkere blir ledere med potensielt langt høyere lønn enn helseprofesjonene. Men her er det store variasjoner, og du er ikke sikret god lønn etter endt studium. For helseprofesjonene Medisin og Odotologi er du så godt som garantert en høy lønn livet ut, ordnede arbeidsforhold og klare rammer. De virkelig høye avlønningene kan du imidlertid se langt etter.

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, Horten Market skrev:

Indøk ved NTNU er det mest prestisjetunge økonomirelaterte studiet i Norge. Opptaksgrensen forteller noe om prestisje sammenlignet med andre studier. For førstegangsvitnemål er kravene høyere enn tre av fem medisinstudier i 2017 (NTNU og UiO høst ligger over), tidligere år har det ligget over disse også. Så Indøk NTNU har definitivt prestisje blant søkere med førstegangsvitnemål. Når det gjelder ordinærgruppen, ligger kravene hårfint under medisin, på nivå med tannlege og psykologi.

Helsefag er dominert av kvinner, ingeniørfag er dominert av menn. Jeg tror vi kan si at Indøk NTNU er det studiet med høyest prestisje blant menn i Norge. Medisin, odontologi og psykologi gir høyere prestisje blant kvinner.

Indøkere blir ledere med potensielt langt høyere lønn enn helseprofesjonene. Men her er det store variasjoner, og du er ikke sikret god lønn etter endt studium. For helseprofesjonene Medisin og Odotologi er du så godt som garantert en høy lønn livet ut, ordnede arbeidsforhold og klare rammer. De virkelig høye avlønningene kan du imidlertid se langt etter.

Så hvor mye tror du en som studerer indøk tjener i forhold til medisin? Hva bør man gå for om lønn er viktig? Hva er topplønnen for hver av dem om medisin ikke egentlig gir virkelig høy lønn? 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem ville dere rangert høyest? Og hva med vanlig siving? Over eller under medisin? Over eller under indøk?

HVILKET

Anonymkode: 1aad7...8a4

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HVILKET

Anonymkode: 1aad7...8a4

Forstår du ikke at ts skriver denne tråden for å provosere?

Anonymkode: b3566...21e

Skrevet
14 minutes ago, AnonymBruker said:

Så hvor mye tror du en som studerer indøk tjener i forhold til medisin? Hva bør man gå for om lønn er viktig? Hva er topplønnen for hver av dem om medisin ikke egentlig gir virkelig høy lønn? 

Med indøk kan du tjene alt fra 500k til 2 millioner - avhengig av deg som person(om du er ledertype, dyktig osv).

Studerer man medisin er man så og si garantert en lønn på 700k-1mil, men de færreste tjener noe mer enn dette utenom lang spesialisering og evt privat praksis. 

Anonymkode: e3da1...cd5

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis trygg jobb, bekvem arbeidstid og høy lønn er målet, så er odontologi uslåelig. Tannleger tjener generelt mer enn leger, og de slipper unna vakter, stress og andre ubekvemmeligheter. Tannleger har rett og slett skutt gullfuglen i arbeidslivet.

Indøk er jo ikke en profesjon, så indøkere er avhengig av jobbvalg og egen klatring og posisjonering i større grad. Større risiko, men også større potensiale.

• Liker 5
Skrevet
29 minutter siden, Horten Market skrev:

Hvis trygg jobb, bekvem arbeidstid og høy lønn er målet, så er odontologi uslåelig. Tannleger tjener generelt mer enn leger, og de slipper unna vakter, stress og andre ubekvemmeligheter. Tannleger har rett og slett skutt gullfuglen i arbeidslivet.

Indøk er jo ikke en profesjon, så indøkere er avhengig av jobbvalg og egen klatring og posisjonering i større grad. Større risiko, men også større potensiale.

Men tenk å være tannlege da. Tenk så mange grusomt ekle og usunne munner du ser hver dag. Tror ikke jeg hadde kunnet spise lunsj mellom.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men tenk å være tannlege da. Tenk så mange grusomt ekle og usunne munner du ser hver dag. Tror ikke jeg hadde kunnet spise lunsj mellom.

Tannlegen ser bare munnen. Se deg rundt på venterommet neste gang du er hos legen, de fleste er eldre mennesker med diverse ekle sykdommer. Gamla mistenker analprolaps. Du er utvalgt til å foreta undersøkelse. :)

• Liker 4
Skrevet

For å sette det litt på spissen: 

Sivilingeniører ser ikke på Ind.Økere som "fullblods" Sivilingeniører.

Siviløkonomer ser ikke på Ind.Økere som "fullblods" Siviløkonomer. 

Den eneste grunnen til at Ind.Øk er "prestisje" er fordi studiet har skyhøye inntakskrav, som igjen følger av at industrien i mange, mange år var sultet på kandidater med en blanding av Ledelse / Økonomi og Teknologi-bakgrunn. 

Noen vil kanskje si "Men de som søker sig til Ind.Øk er jo flinkere enn andre!". Det er sant, gjennomsnittlig vil nok de ha bedre karakterer fra VGS enn de fra andre studier. Men jeg vil si at Teknologipensum de har, er lettere enn det vanlige Siv.Ing'er har, og Økonomipensum er lettere enn det Siv.Øk'er har. 

Når alt kommer til alt, så er det uansett de som ansetter som bryr seg om prestisjen, og slik jeg har merket meg, så er det mange arbeidsgivere der ut som lar seg trollbinde av Ind.Øk kandidater. De blir sett på som litt hippere og litt mer nytenkende, samt teknologisk kompetent alternativ til de flinke kandidatene fra NHH. 

Jeg (som Sivilingeniør) tror at det neste innen prestisjestudier blir Kunstig Intelligens, Maskinlære, Data Analyse / Data Science, Kybernetikk, og liknende studier. Det har virkelig vært hot i 3-4 år nå, og ser ikke ut til å ta slutt med det første. Du må dog være glad i faget (som er en blanding av Statistikk, Anvendt Matematikk, Informatikk, m.m), og jeg tror ikke mange av de klassiske prestisje-jagerne vil kaste seg på pga. penger og status. 

Vil forøvrig også si at Medisin og Økonomi/finans/consulting-relaterte yrker og utdanninger har ganske forskjellig form for prestisje, som man egentlig ikke kan sammenligne. 

Anonymkode: 08f39...54a

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg vil si at Teknologipensum de har, er lettere enn det vanlige Siv.Ing'er har, og Økonomipensum er lettere enn det Siv.Øk'er har. 

Anonymkode: 08f39...54a

Dette stemmer rett og slett ikke. Grunnfagene på ingeniørsiden er de samme som for en sivilingeniør, mens fagene på økonomisiden holder et høyere nivå enn tilsvarende siv.øk. Selv om en indøkere aldri får samme dybde som siv.ing/siv.øk, så har de allikevel kommet like langt faglig sett. Masterfagene på siv.øk/siv.ing bygger som regel på innføringsfagene, og har man den grunnleggende kunnskapen i bunn så er marginalnytten av et ekstra "spesialist-fag" lav. 

Når det er sagt, så bør man ikke sammenlikne vanlig siv.ing med indøk. Det er nok ytterst få indøkere som aspirerer mot en typisk ingeniørjobb. 

Anonymkode: f8912...3fa

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer rett og slett ikke. Grunnfagene på ingeniørsiden er de samme som for en sivilingeniør, mens fagene på økonomisiden holder et høyere nivå enn tilsvarende siv.øk. Selv om en indøkere aldri får samme dybde som siv.ing/siv.øk, så har de allikevel kommet like langt faglig sett. Masterfagene på siv.øk/siv.ing bygger som regel på innføringsfagene, og har man den grunnleggende kunnskapen i bunn så er marginalnytten av et ekstra "spesialist-fag" lav. 

Når det er sagt, så bør man ikke sammenlikne vanlig siv.ing med indøk. Det er nok ytterst få indøkere som aspirerer mot en typisk ingeniørjobb. 

Det stemmer ikke. Indøk har mange grunnfag men mangler fordypning både i økonomi og på ingeniørsiden. Det sier seg selv at fordypningsfag er tyngre enn introduksjonsemner. En indøk mangler faktisk helt de tyngste økonomifagene. 

Anonymkode: dbadc...8ae

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Indøk har mange grunnfag men mangler fordypning både i økonomi og på ingeniørsiden. Det sier seg selv at fordypningsfag er tyngre enn introduksjonsemner. En indøk mangler faktisk helt de tyngste økonomifagene. 

Anonymkode: dbadc...8ae

Nei, det er feil. En viktig ting å huske på er at det er forskjell på Indøk-NTNU og andre skoler sitt opplegg. UIA f.eks kjører et helt annet opplegg enn NTNU. På NTNU oppnår du masterkompetanse innen både den teknologiske og den økonomiske profilen. Tar du f.eks finans som hovedprofil (økonomisk retning) har du finans på et høyere nivå enn tilsvarende siv.øk/finansiell økonomi. Men en siv.øk har jo selvsagt flere fag (flere studiepoeng) innen fagfeltet sitt, men nivået er lavere særlig innen de kvantitative fagene. 

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg bør man ikke uten videre sammenlikne Indøk med vanlig siv.ing eller siv.øk, siden det faglige fokuset ofte er annerledes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...