Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er studieteknikken deres? Tenker særlig på 1. året medisin - siden det er det jeg går nå. Er det slik at man skal lese gjennom alt pensum og ta notater (det har jeg gjort hittil), eller skal man bare dra på forelesning og satse på at alt vi skal kunne gås gjennom der? Får så utrolig varierende tilbakemeldinger fra studenter som er på høyere årstrinn enn meg. Noen sier "så klart må du lese gjennom pensum!", mens andre sier "Nei, pensum bruker jeg kun som oppslagsverk. Får det meste man trenger på forelesning".

Jeg har som sagt lest gjennom alt av anbefalt pensum selv, og tatt notater. Syntes i grunn dette fungerer best for meg - da jeg veldig lett kan "falle ut" på forelesning, om det er noe vanskelig vi går gjennom. Da blir jeg tvunget til å lese gjennom pensum, for å oppnå en god forståelse. Jeg er rett og slett en person som må få ting inn med teskje - jeg har ikke oppnådd gode karakterer bare ved å møte opp i timene, jeg har brukt masse, masse tid på skolearbeid, notattaking, og pugging.

Problemet mitt er som følger; studieteknikken min fungerer supert. Det er sånn jeg lærer best - ved å lese gjennom pensum selv, og ta notater. Jeg må få ta ting i mitt tempo, da jeg personlig føler det går _alt_ for fort på forelesningene. MEN - jeg har jo ikke tid til dette. Jeg leser, leser, og leser - men likevel henger jeg alltid etter ift. hva som gås gjennom i forelesningene.

Nå har jeg skjønt det slik at man absolutt ikke skal lese gjennom alt av pensum. Men nå holder vi for eksempel på med cellebiologi, som er ganske tungt - og da MÅ jeg lese gjennom pensum selv for å faktisk forstå det vi holder på med (har ikke hatt biologi før). Jeg lurer rett og slett på om jeg har valgt et studie som er for tungt for meg? Problemet er ikke at jeg ikke forstår - problemet er at jeg ikke har tid til å få gått gjennom ting i mitt tempo (selv om jeg sitter og leser omtrent hele dagen). 

Har dere noen tips til meg? Og hvilken studieteknikk hadde dere? Vil gjerne høre om dere mener man hovedsakelig skal støtte seg på forelesningene, eller at man bør ta seg tid til å lese pensum også? 

Anonymkode: c91b4...390

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst må man forstå at det ikke er noe "pensum" på medisinstudiet. Man har diffuse læringsmål som ikke gir noen rammer på det man skal lese på. Mange medisinstudenter synes det er vanskelig å vite hvor mye man skal lese innenfor hvert fagområde, og de fleste bruker forelesninger og eksamensoppgaver for å få en pekepinn på hvor man skal legge seg. Etter min mening er dette det viktigste med forelesninger faglig sett. Om man lærer fagstoffet gjennom forelesninger eller i bøker spiller egentlig liten rolle. Det eneste man må vite er jo at det gjerne er mer omfattende beskrevet i fagbøker (noe avhengig av hvilken bok man velger selvfølgelig). Man bør heller ikke sluke anbefalt litteratur fra forelesere ukritisk med mindre foreleseren er mer opptatt av studentenes læring enn egen faglig interesse. Noen bøker som forelesere anbefaler kan være ganske tunge å lese. Hva studenter på høyere årskull anbefaler gir ofte en god pekepinn, men man bør ikke ta alt for god fisk heller. 

Ellers tenker jeg at det er viktig å ikke være så opptatt av hva andre gjør og mener. Jeg hører aldri på studenter som kommer med bastante utsagn om hvordan man skal studere. Studenter er forskjellige, og man lærer forskjellig. Noen bruker bare forelesningene, mens andre går ikke i forelesninger og forholder seg bare til bøker. De fleste ligger mellom dette. Det viktigste er at det du gjør fungerer for deg, og om det tar for lang tid bør du justere metoden din. 

Når det er sagt: de fleste drar nok mest nytte av kollokviegrupper og å øve på eksamensoppgaver. Ellers er det egentlig ikke noe fasitsvar. Det er flere som liker å lage kompendier for hvert fagområde som de kan bruke til eksamenslesing. Det er også mange medisinstudenter som gladelig deler kompendiene sine med studenter på lavere kull. Det er veldig mange som bruker videoforelesninger. Å se på videoene til Dr. Najeeb er et tiltak som krever litt, men den forståelsen man sitter med i etterkant er ganske uvurderlig. Acland bruker mange i anatomi. Flere bruker også YouTube, men her bør man være litt kritisk. Det er mye feilinformasjon å finne. Noen liker å lage store plakater med tegninger og små stikkord/notater. 

Det krever litt å være ny student. Det første halvåret brukes gjerne på å føle seg frem, og gjerne feile litt på veien. Det er nok lite sannsynlig at du har valgt et for tungt studium. Du har bare ikke helt funnet ut av hvordan du skal studere enda. Det er helt vanlig. 

Anonymkode: b68c5...cd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...