AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #1 Skrevet 17. oktober 2017 Er snart ferdigutdannet, og vil ha et ganske høyt studielån som vil koste meg ca. 3400,- i måneden. Lånekassen tilbyr betalingsutsettelse i maks 3 år. Vil det lønne seg å ta bruk av betalingsutsettelsen (enten bare litt eller alt), og så heller sette pengene på BSU / eventuelt fond? Renten på BSU-kontoene mine ligger på 3.45% (altså høyere enn Lånekasse-renten). Det er en årlig begrensning på 25 000,- på den "ordinære" BSU-kontoen, men er ikke noen begrensning på den andre kontoen (maks sparebeløp er dog 300 000,-). Eller kanskje jeg kan plassere litt av pengene i fond? Jeg skal leie bolig (billig kollektiv), og sparer til egenkapital. Anonymkode: b2c0c...bef
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #2 Skrevet 17. oktober 2017 Det er også lurt å velge lengst mulig nedbetalingstid hvis du ikke allerede har gjort det. Anonymkode: 4b2a0...c29
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #3 Skrevet 17. oktober 2017 Kan ikke noe om dette, men vet at om man har lån så kan man betale mindre skatt, og at lån ikke er farlig. Kjæresten min er nyutdannet, og hans studielån har ikke så mye å si nå som han tar opp bolig og bil-lån. Så det høres ut som at et studielån ikke har så mye å si, kanskje fordi det ikke svinger i verdi (jeg sammenligner dette med bil, siden boliglånet endret seg mye når han endret på hvor mye han ville ha i billån). Anonymkode: 2fd38...a12
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #4 Skrevet 18. oktober 2017 Noen flere? Anonymkode: b2c0c...bef
JackIost Skrevet 18. oktober 2017 #5 Skrevet 18. oktober 2017 (endret) BSU lønner seg. Høyere rente enn studielånet. I tillegg skattefradrag, så om du ellers ikke vil klare å fulle opp BSU-kvota senere så er det ingen tvil Betalingsutsettelse på studielånet trenger du bare ta om det er nødvendigvis for å klare å fylle BSU med 25.000 i året de neste årene Studielånet er faktisk det lånet man bør kvitte seg med sist, altså bare betal det du må, ikke betal raskere. Er gunstigere enn boliglån også, slettes ved død og finnes muligheter for ettergivelse utsettelse (detaljer om fordeler kan sikkert googles). Endret 18. oktober 2017 av JackIost
Blådiamant Skrevet 18. oktober 2017 #6 Skrevet 18. oktober 2017 Jeg ville ikke brukt betalingsuttsettelse nå (i alle fall ikke alle 3 årene), den er grei å ha hvis det skulle oppstå (negative) endringer i økonomien din. Når det er sagt så hadde jeg og mannen min 6 mnd utsettelse hver en periode da vi ville spare så mye penger som mulig fordi bufferkontoen var nesten tom. Hvis du kan ville jeg spart BSU og betalt ned studielån med lengst mulig lånetid. Er 3400,- pr mnd da med maks lånetid? Studielånet vil også påvirke hvor mye du får låne til bolig. Jeg ville ikke spart i fond dersom pengene skal brukes på bolig om noen år pga. svingninger i markedet.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #7 Skrevet 18. oktober 2017 1 hour ago, JackIost said: BSU lønner seg. Høyere rente enn studielånet. I tillegg skattefradrag, så om du ellers ikke vil klare å fulle opp BSU-kvota senere så er det ingen tvil Betalingsutsettelse på studielånet trenger du bare ta om det er nødvendigvis for å klare å fylle BSU med 25.000 i året de neste årene Jeg klarer enkelt å fylle BSUen med 25 000 i året også uten å ta betalingsutsettelse, men så har jeg jo også den andre BSU-kontoen (den hvor en ikke får skattefradrag), og der kan en spare 300 000,- totalt uten noen årlig grense på hvor mye man kan sette inn. Renten på den kontoen er den samme som for den "ordinære" BSUen. 1 hour ago, Blådiamant said: Jeg ville ikke brukt betalingsuttsettelse nå (i alle fall ikke alle 3 årene), den er grei å ha hvis det skulle oppstå (negative) endringer i økonomien din. Når det er sagt så hadde jeg og mannen min 6 mnd utsettelse hver en periode da vi ville spare så mye penger som mulig fordi bufferkontoen var nesten tom. Hvis du kan ville jeg spart BSU og betalt ned studielån med lengst mulig lånetid. Er 3400,- pr mnd da med maks lånetid? Studielånet vil også påvirke hvor mye du får låne til bolig. Jeg ville ikke spart i fond dersom pengene skal brukes på bolig om noen år pga. svingninger i markedet. Ja, de er kanskje lurt å ikke bruke opp alle tre årene... 3400,- er med en nedbetalingstid på 20 år, og jeg tror det er maks nedbetalingstid? Jeg kommer til å spare 25 000,- i BSU helt uavhengig av å eventuelt utsette nedbetalingen av studielånet. Planen var å sette inn pengene på den andre BSU-kontoen hvor en ikke får skattefradrag (men samme rente), og dermed tjene littegrann på det siden renten er høyere der. Eventuelt å sette pengene i fond, men ser jo nå at det kanskje ikke lønner seg når tidsperspektivet er kort. Anonymkode: b2c0c...bef
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #8 Skrevet 18. oktober 2017 Dersom du har tenkt å kjøpe bolig, så er det en no-brainer, spar på BSU! Å begynne å vurdere fond før du har fått en jobb, kjøpt deg bolig vil jeg aldri gjort. Få en forutsigbart budsjett over tid først. Som nyutdannet kan det ta tid før man får seg jobb. Har møtt på flere som tror de kan få seg en relevant jobb, med en gang de er ut eksaminert. Verden fungerer ikke sånn alltid dessverre. Man kan ende opp med en lav inntekts jobb før man finner en jobb du får jobb med den kompetansen du har Studielånet trenger man ikke begynne å betale på heller før det nesten har gått et år(Husker ikke eksate måneder) Anonymkode: f6913...1d5
venus_ Skrevet 18. oktober 2017 #9 Skrevet 18. oktober 2017 Ville spart så mye som mulig på BSU, men ikke med bruk av betalingsutsettelser på studielånet. De kan være greie å ha i eventuelle vanskelige økonomiske perioder seinere i livet.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #10 Skrevet 19. oktober 2017 Personlig ville jeg ikke benyttet betalingsutsettelse da det kan skje ting som gjør at du kan trenge å benytte deg av det. Spar så mye du kan i BSU. Fond kan du vurdere dersom planen er boligkjøp om 10+ år. Det er minimum tidshorisont for sparing i fond. Anonymkode: d1b92...803 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå