AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #1 Skrevet 17. oktober 2017 Hei, Vår jente på 2,5 byttet barnehage i vår, da vi flyttet til en ny bydel. I den gamale barnahagen sov de ute i vognene sine, men i den nye sove inne på avdelingen på madrasser. Jenta klarer ikke å finne søvnen og 9/10 dager sover hun ikke i bhg, noe som resulterer i ettermiddger som er helt krise. Jeg synes så synd på henne når hun er helt utslitt og stuptrøtt når vi henter henne. Barnehagen har ikke noe alternativ til vognsoving - hva gjør vi? Må vi bare innse at sånn er det? Hjemme i helgene sover hun ca 1,5 time på dagen. Anonymkode: a60dc...e9b
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #2 Skrevet 17. oktober 2017 Kan hun ligge i vogn som står ikke så langt fra ytterdøren? Anonymkode: c04b5...412 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #3 Skrevet 17. oktober 2017 Om jenta ikke får sove inne får de faktisk bare legge til rette slik at hun får helt nødvendig hviletid. Hadde aldri godtatt det. Ville tatt med vogn i morgen og sagt at der skal hun sove, de får finne et egnet sted. Om jeg så måtte tatt vogna frem og tilbake hver dag, helt uaktuelt å ta fra et lite barn søvnen på dagtid. Sønnen min har aldri klart å sove inne på dagtid med mindre han har vært syk og veldig slapp pga høy feber. Når han begynte på storbarnavdeling ved 2,5 år hadde de hvilestund inne på madrasser, hadde aldri funka for hans del, så han sov i vogn det neste halve året før han slutta med dupp på dagen. Anonymkode: d53d3...896 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #4 Skrevet 17. oktober 2017 Når hun har blitt 2,5 år, så begynner hun å nærme seg alderen hvor dagsoving avsluttes. Kan hun hvile seg i barnehagen, selv om hun ikke blir uthvilt eller klarer å sove, så får de voksne prøve å overleve med at jenta er trett på ettermiddagen. Jeg synes nå egentlig det er dårlig tilrettelegging fra bhg sin side å ikke kunne ha en vogn inne på hvilerommet hvor jenta kan få ligge. Anonymkode: 38a62...c73 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #5 Skrevet 17. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når hun har blitt 2,5 år, så begynner hun å nærme seg alderen hvor dagsoving avsluttes. Kan hun hvile seg i barnehagen, selv om hun ikke blir uthvilt eller klarer å sove, så får de voksne prøve å overleve med at jenta er trett på ettermiddagen. Jeg synes nå egentlig det er dårlig tilrettelegging fra bhg sin side å ikke kunne ha en vogn inne på hvilerommet hvor jenta kan få ligge. Anonymkode: 38a62...c73 Vi overlever det, og prøver så godt vi kan for at hun skal ha det greit. Det er for hennes del at jeg ønsker hun skal sove.. TS Anonymkode: a60dc...e9b
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #6 Skrevet 17. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når hun har blitt 2,5 år, så begynner hun å nærme seg alderen hvor dagsoving avsluttes. Kan hun hvile seg i barnehagen, selv om hun ikke blir uthvilt eller klarer å sove, så får de voksne prøve å overleve med at jenta er trett på ettermiddagen. Jeg synes nå egentlig det er dårlig tilrettelegging fra bhg sin side å ikke kunne ha en vogn inne på hvilerommet hvor jenta kan få ligge. Anonymkode: 38a62...c73 De voksne tåler det nok helt fint, men det er jo dårlig gjort mot barnet. Jeg for min del vil ha en positiv ladet ettermiddag med mine barn, ikke at de er sure og vrange fordi de er dautrøtte etter barnehagen. Og jeg vil ihvertfall ikke at manglende hvile skal føre til at barnet får negative assosiasjoner til barnehagen. Tilstrekkelig søvn og hvile er viktig for barnas utvikling. Barnehagen får tilrettelegge det de kan når barnet etter gjentatte forsøk ikke finner roen inne til å sove. Anonymkode: d53d3...896
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #7 Skrevet 17. oktober 2017 Som barnehageansatt kan jeg bare gi en begrunnelse for hvorfor det ikke nødvendigvis er bare-bare å få barnet til å sove i vogn. Barnet må overvåkes under hviletiden. Vi har ikke ressurser nok til å ha én ansatt på ett barn på denne måten. Det er i sovetiden møter/pauser/samtaler osv må gjennomføres for å ha nok ressurser til å gi barna et så godt som mulig tilbud ellers på dagen. Men vi er altfor få ansatte i barnehagene. Hvis de ansatte i den aktuelle barnehagen har samme samvittighet som vi har i min barnehage, så lover jeg deg at vi hadde tilrettelagt om det var mulig. Det er helt grusomt å frata små barn søvn på denne måten. Det gjør vondt i våre hjerter også, og se et lite barn så utslitt. Hvis det bare står på latskap fra personalet synes jeg du har en god grunn til å stå på ditt! Men det får du nok aldri vite, for vi er pålagt av kommunen å ikke si noe om hvor lite personal det er i barnehagene og hvilke resultater det gir. Som her, vi får ikke tilrettelagt og barna lider pga det. Foreldre burde få vite mer om hvordan det er. Ikke for å skremme deg, men for å gi dere som sier 'jeg skal ha det slik og slik for mitt barn!', et ærlig svar på hvorfor det noen ganger ikke lar seg gjøre. Anonymkode: 1b5ff...560 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #8 Skrevet 17. oktober 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som barnehageansatt kan jeg bare gi en begrunnelse for hvorfor det ikke nødvendigvis er bare-bare å få barnet til å sove i vogn. Barnet må overvåkes under hviletiden. Vi har ikke ressurser nok til å ha én ansatt på ett barn på denne måten. Det er i sovetiden møter/pauser/samtaler osv må gjennomføres for å ha nok ressurser til å gi barna et så godt som mulig tilbud ellers på dagen. Men vi er altfor få ansatte i barnehagene. Hvis de ansatte i den aktuelle barnehagen har samme samvittighet som vi har i min barnehage, så lover jeg deg at vi hadde tilrettelagt om det var mulig. Det er helt grusomt å frata små barn søvn på denne måten. Det gjør vondt i våre hjerter også, og se et lite barn så utslitt. Hvis det bare står på latskap fra personalet synes jeg du har en god grunn til å stå på ditt! Men det får du nok aldri vite, for vi er pålagt av kommunen å ikke si noe om hvor lite personal det er i barnehagene og hvilke resultater det gir. Som her, vi får ikke tilrettelagt og barna lider pga det. Foreldre burde få vite mer om hvordan det er. Ikke for å skremme deg, men for å gi dere som sier 'jeg skal ha det slik og slik for mitt barn!', et ærlig svar på hvorfor det noen ganger ikke lar seg gjøre. Anonymkode: 1b5ff...560 Hvorfor må de overvåkes? I barnehagen til barnet mitt stod vognene utenfor kjøkkenvinduet, slik at de bare kikket ut der innimellom for å ha kontroll. Anonymkode: 1ccb7...332
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #9 Skrevet 17. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må de overvåkes? I barnehagen til barnet mitt stod vognene utenfor kjøkkenvinduet, slik at de bare kikket ut der innimellom for å ha kontroll. Anonymkode: 1ccb7...332 Da er de jo overvåket. Kanskje dette ikke er mulig i barnehagen til barna til TS. Anonymkode: 1b5ff...560 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #10 Skrevet 17. oktober 2017 Man må ikke se på vogna hele tiden. Sett vogna et litt skjermet sted, bruk babycall og se av og til. De som sover inne må jo også sjekkes, da kan man gå mellom. Anonymkode: d53d3...896
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #11 Skrevet 17. oktober 2017 Har du spurt om du kan ha vognen der for at hun kan bruke inni rommet? Og hvorfor kan barna ikke sove ute? Er det et inne barnehage uten tilgang til uteluft? Anonymkode: 4fe8a...47d
Sensi Skrevet 17. oktober 2017 #12 Skrevet 17. oktober 2017 Kan hun sove inne i vogna? Ellers har du min fulle sympati. Min først kunne kun sove ute, mens nr 2 sover like godt inne som ute.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #13 Skrevet 17. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Man må ikke se på vogna hele tiden. Sett vogna et litt skjermet sted, bruk babycall og se av og til. De som sover inne må jo også sjekkes, da kan man gå mellom. Anonymkode: d53d3...896 Når barna sover samlet inne er det jo så klart enklere å passe på dem. Det blir ikke like enkelt å gå frem og tilbake, en ansatt som passer på barna som sover gjør jo selvsagt andre ting i tillegg. Og mange barn må trilles litt for å få sove. Dessuten er det gjerne i utetiden til storbarn at småbarna sover, og derfor heller ikke like enkelt å få det stille (om barnet behøver det) eller spesielt skjermet. Anonymkode: 7d150...fe1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #14 Skrevet 17. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må de overvåkes? I barnehagen til barnet mitt stod vognene utenfor kjøkkenvinduet, slik at de bare kikket ut der innimellom for å ha kontroll. Anonymkode: 1ccb7...332 Det sier seg vel selv at bhg ansatte må ha tilsyn med barna når de er ute i vogn eller inne på et hvilerom. Ute kan noe så uskyldig som en katt legge seg i vogna, barnet kan våkne og vogna tippe rundt, der er mye som kan skje. Hvor stor bhg er spiller vel også en rolle? Vognparken skal organiserer, barn skal kles på og legges i vogn osv. Det tar resurser. Får en speisalbehandling så kommer straks flere etter. Men det jeg stusser ved er om bare en ansatt har tilsyn med barna på hvilerommet? Med bhg ansatte som misbrukte barn på hvilerom, så er både situasjonen og barnas sikkerhet noe det bør settes mer fokus på. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi overlever det, og prøver så godt vi kan for at hun skal ha det greit. Det er for hennes del at jeg ønsker hun skal sove.. TS Anonymkode: a60dc...e9b Etter en stund uten daghvil så vil barn ofte hvile bedre og litt lengre om natten. På den måten så blir dette etter en tid bedre både for barnet og de voksne. Men får hun sove i helgene for så å komme tilbake til hverdagen uten hvil så tar dette betydelig lengre tid å få endret. Har du prøvd å legge jenta 30 minutter før leggetiden hun har hatt når hun har daghvilt? Og våkner hun av seg selv på morgenen eller må hun vekkes? Anonymkode: 38a62...c73
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #15 Skrevet 17. oktober 2017 Jeg hadde kjøpt en liten paraplytrille med full liggestilling, da er den helt rein og kan stå inne med srngene uten å ta mye plass. Hadde krevd at de brukte den inne, og byssa lutt for at hun fikk sove. Hun lærer seg nok å sove i den bår hun er mer skjermet fra de andre barna. Søvn et et prinærbehov, å ikle tilrettelegge for dette er det samme som å ikke tilrettelegge for at barnet får den maten det trenger. Så her må barnehagen strekke seg mer. Konpromisset er da vogn inne Anonymkode: c97bd...cab 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå