Gå til innhold

Hvor mye fritid har dere som studerer "prestisjestudier"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye fritid har dere som studerer f.eks. sivil ingeniør/jus/arkitektur/medisin/odontologi osv? Arbeidsmengde utenom det obligatoriske vil jo så klart variere av utgangspunktet man har og hvor høyt man sikter, men hvis man tar for seg en gjennomsnittsstudent da. Jeg selv vil studere medisin neste år (i Norge). 

Er man på skolen som oftest fra 8-16? Eller er dette helst de senere årene? Jeg skjønner ikke hvordan man kan sjonglere deltidsjobb, sosialt liv, studier og eventuelt trening! :O Spør fordi jeg må begynne å forberede meg på dette mentalt, da jeg tar studiespesialiserende over 5 år, og har en kort skoleuke. Men når jeg har høyt nok snitt for å komme inn på medisin og kan ikke tenke meg et annet yrke jeg mer vil holde på med, vil jeg ikke ta et lettere studie. Og er innstilt på stor arbeidsmengde, men jeg vil høre om hvordan studiehverdagen er. 

Jeg vil gjerne høre erfaringer fra alle som studerer et "prestisje" studie :)  

Anonymkode: 7c283...65c

Skrevet

Jeg studerer jus, og det er ikke så ille som alle sier det er. Likevel handler det om å prioritere det som er rett for deg. Selv klarer jeg meg fint uten deltidsjobb, og da har jeg nok fritid til å klare å prestere godt nok ellers. 

Jeg vil tro at medisin har en god del mer pensum de skal gjennom, og som de må lære seg i detalj, derfor kan nok ikke det sammenlignes med jus. 

Anonymkode: f5650...f59

Skrevet

Jeg brukte rundt 60 timer uken på studier, altså langt mer enn de 37,5 timene man har i en vanlig arbeidsuke. Jeg var normalt sett på skolen fra 8-18, og også noen timer i helgene. 

Jeg hadde ikke deltidsjobb. Det gikk helt fint. Det er langt ifra alle studenter som jobber i semesteret. Jeg klarte meg fint med sommerjobb og juleferiejobb. Samt at jeg ikke er festtypen, og trengte derfor ikke minst 600 kr å drikke for hver helg ;)

Anonymkode: e0937...6b1

Skrevet

Da jeg studerte til å bli ingeniør (sivilingeniør er 5 år, det er eneste forskjellen) brukte jeg 4 klokketimer pr dag på studiene. Og gjorde så godt som aldri noe i helgene. Hadde sikkert fått bedre karakterer hvis jeg hadde brukt mer tid på skole, men jeg fikk et snitt på litt nærmere B enn C (og A på bacheloroppgaven), og det er bra nok for meg. 

Anonymkode: de469...107

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte rundt 60 timer uken på studier, altså langt mer enn de 37,5 timene man har i en vanlig arbeidsuke. Jeg var normalt sett på skolen fra 8-18, og også noen timer i helgene. 

Jeg hadde ikke deltidsjobb. Det gikk helt fint. Det er langt ifra alle studenter som jobber i semesteret. Jeg klarte meg fint med sommerjobb og juleferiejobb. Samt at jeg ikke er festtypen, og trengte derfor ikke minst 600 kr å drikke for hver helg ;)

Anonymkode: e0937...6b1

Jeg er sivilingeniør og gjorde omtrent som den jeg siterer. I snitt jobbet jeg kanskje bittelitt mindre med studiene, sånn ca 55 timer per uke. Jeg festet en del helger, også. Og var aktiv med tillitsverv innen studentdemokratiet. Det er bare å holde seg i aktivitet fra man våkner til man legger seg, så får man mye ut av dagen :) 

Anonymkode: b1281...f14

Skrevet

Nå går jeg bare førsteåret, men opplever at jeg har greit med fritid. Er hektisk i perioder og har endt opp med å sitte oppe nesten hele natta, men det har vært pga. dårlig prioritering fra min side (er kjent for å prokrastinere). Er en del obligatorisk og innleveringer som skal skrives og leveres, men har ofte dager der jeg ikke har noe som helst (bør selvsagt lese likevel). Både denne uka og neste uke har jeg "fri" tirsdag og torsdag. Likevel er det såpass mye obligatorisk at jeg ikke blir å reise hjem før i desember. 

Anonymkode: 796fb...97d

Skrevet

Jeg studerer juss (snart ferdig), og gjorde ikke stort mer enn obligatoriske innleveringer hver uke. Gikk på forelsesninger av og til, men droppet også mange. Satt aldri fra 8 - 16. Prøvde det et par ganger, men var ikke noe for meg. Sprengleste heller like før eksamen. Har B i snitt. Har mye fritid fra skole, men jeg brukte all den ledige tiden på deltidsjobbing, så reelt sett hadde jeg lite fritid. Men det var altså ikke pga. skole. 

Anonymkode: ee3d1...89c

Skrevet

Jeg går førsteåret medisin. For meg virker det som om folk tar studiet veldig forskjellig. Noen tar det veldig rolig, leser ikke noe pensum, men regner med at de lærer det de skal lære seg gjennom forelesning. Andre (som meg) stresser som bare det, da det er mye pensum å komme seg gjennom. For å si det sånn - jeg henger konstant etter. Kan ha tid til å trene på kveldene, men da er jeg ofte så sliten at jeg helst vil slappe av. Er du en av disse supergeniene som ikke trenger å gjøre noe spesielt for å oppnå gode karakterer, kan du sikkert ta livet med ro! :-) 

Anonymkode: e78b7...a16

Skrevet

tort sett fri 20 - 08 alle dager på odontologi. Noen fridager iblant.

Anonymkode: 50c86...62d

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går førsteåret medisin. For meg virker det som om folk tar studiet veldig forskjellig. Noen tar det veldig rolig, leser ikke noe pensum, men regner med at de lærer det de skal lære seg gjennom forelesning. Andre (som meg) stresser som bare det, da det er mye pensum å komme seg gjennom. For å si det sånn - jeg henger konstant etter. Kan ha tid til å trene på kveldene, men da er jeg ofte så sliten at jeg helst vil slappe av. Er du en av disse supergeniene som ikke trenger å gjøre noe spesielt for å oppnå gode karakterer, kan du sikkert ta livet med ro! :-) 

Anonymkode: e78b7...a16

De kan jo også bare ha en veldig god studieteknikk som gjør at kvaliteten på arbeidet de legger ned er bedre sammenlignet med andre studenter. Det at man har færre timer med studier i uka vil ikke si at man jobber lite med studiene. Kvalitet over kvantitet. Det er vel ingen som trenger å lese dag ut og dag inn på det første året på medisinstudiet.  

Nå vil jeg også si at de fleste studenter har nok godt av å ikke bare sitte inne på lesesalen. Å engasjere seg i en studentorganisasjon, bli med i revyen, være med i et idrettslag, sette av tid til sosiale kvelder etc. er ganske viktig i studietiden. Studenter som trives gjør det også bedre med studiene. Det er en vinn-vinn-situasjon. I tillegg må man jo heller ikke glemme hva som venter en når alle eksamener er over. Da er man ute i legearbeid, og da er det nok fordelaktig å ha hatt en litt mer givende studietid. 

Anonymkode: 5437e...d93

Skrevet

Kommer an på hvilke evner man har :)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kan jo også bare ha en veldig god studieteknikk som gjør at kvaliteten på arbeidet de legger ned er bedre sammenlignet med andre studenter. Det at man har færre timer med studier i uka vil ikke si at man jobber lite med studiene. Kvalitet over kvantitet. Det er vel ingen som trenger å lese dag ut og dag inn på det første året på medisinstudiet.  

Nå vil jeg også si at de fleste studenter har nok godt av å ikke bare sitte inne på lesesalen. Å engasjere seg i en studentorganisasjon, bli med i revyen, være med i et idrettslag, sette av tid til sosiale kvelder etc. er ganske viktig i studietiden. Studenter som trives gjør det også bedre med studiene. Det er en vinn-vinn-situasjon. I tillegg må man jo heller ikke glemme hva som venter en når alle eksamener er over. Da er man ute i legearbeid, og da er det nok fordelaktig å ha hatt en litt mer givende studietid. 

Fordi det er deprimerende å være lege?

Anonymkode: 6805f...e0e

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er deprimerende å være lege?

Anonymkode: 6805f...e0e

? Nei. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg studerte til å bli ingeniør (sivilingeniør er 5 år, det er eneste forskjellen) brukte jeg 4 klokketimer pr dag på studiene. Og gjorde så godt som aldri noe i helgene. Hadde sikkert fått bedre karakterer hvis jeg hadde brukt mer tid på skole, men jeg fikk et snitt på litt nærmere B enn C (og A på bacheloroppgaven), og det er bra nok for meg. 

Anonymkode: de469...107

Sivilingeniør som profesjonsstudie er milevis fra f.eks. høyskole bachelor. Spør noen som har tatt master påbygging på NTNU for å bli sivilingeniør...😂

Jeg har jobbet som undervisningsassistent på NTNU så jeg hsr statistisk  grunnlag for å hevde dette. 😇

Anonymkode: 3b98c...0b1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...