lidia Skrevet 22. januar 2005 #1 Skrevet 22. januar 2005 Er det noen forskjell på dette? Noen som vet? Er ute etter å vite hvilke av de to som har færrest kalorier, hvis det er noen forskjell da
~sikka~ Skrevet 22. januar 2005 #2 Skrevet 22. januar 2005 Søkte på google og fant ut dette: Starbucks Caffe Latte (full-fat milk) (16 fl oz) contains 260 calories Starbucks Caffe Latte (low-fat milk) (16 fl oz) contains 210 calories Starbucks Caffe au Lait (full-fat milk) (16 fl oz) contains 145 calories Dette gjelder Starbucks kaffe da... men det er sikkert gjennomgående for kaffen over alt at caffe au lait har færre kalorier.
Gjest Emera Skrevet 22. januar 2005 #3 Skrevet 22. januar 2005 Her står det noe om forskjellen på caffe latte og cafe au lait. Det brukes vel mindre melk i cafe au lait enn i latte vil jeg tro, så da blir det færre kalorier.
chimp Skrevet 22. januar 2005 #4 Skrevet 22. januar 2005 Den siste forklaringen jeg hørte gikk ut på at caffe latte lages med espresso-kaffe, café au lait lages med vanlig (sterk) kaffe. Men egentlig tror jeg ikke forskjellen er nevneverdig! Det ene er en italiensk benevnelse, den andre fransk!
Gjest Dalwhinnie Skrevet 23. januar 2005 #5 Skrevet 23. januar 2005 Den siste forklaringen jeg hørte gikk ut på at caffe latte lages med espresso-kaffe, café au lait lages med vanlig (sterk) kaffe. Men egentlig tror jeg ikke forskjellen er nevneverdig! Det ene er en italiensk benevnelse, den andre fransk! Har hørt den forklaringen jeg også, men tror nok ikke forskjellen er stor, om noen, her til lands. På f.eks. Kaffebrenneriet får du akkurat det samme om du ber om en latte eller en au lait.
Gjest kaffegjest Skrevet 23. januar 2005 #6 Skrevet 23. januar 2005 Veldig enkelt dette: Caffe Latte er italiensk og skal aldri, aldri, aldri serveres i "suppebolle". Er espressokaffe og melk. Cafe au lait er fransk og serveres helst i "suppeboller". Traktekaffe og melk. Kaffebarene som har begge på menyen, bør vite forskjellen. Hvis ikke, bytt kaffebar :-) Kaloriforskjellen er vanskelig å beregne. Kommer an på mengden melk - og selvfølgelig sukker. Forskjellige kaffebarer serverer begge kaffetypene i varierende størrelse på "suppeboller"/kopper/glass, så mengden melk kan du ikke fastslå på forhånd. Men er du på slanker'n, så styr unna begge. Hvis du må ha melk i kaffen, velg heller cappuccino, cortado eller macchiato. Noe av det rareste jeg har sett på kaffebar: Folk bestiller caffelatte og er veldig opptatt av at de skal ha den "letteste" type melk. Deretter pøser de på med brunt sukker - og gjerne noen siruper i tillegg...... Forstå det den som kan.
Jinx Skrevet 23. januar 2005 #7 Skrevet 23. januar 2005 Da jeg jobbet i cafe (for lenge siden) het det Caffe Au Lait... Men pga vanskelig uttalelse ble det Caffe Latte...
chimp Skrevet 23. januar 2005 #8 Skrevet 23. januar 2005 Noe av det rareste jeg har sett på kaffebar: Folk bestiller caffelatte og er veldig opptatt av at de skal ha den "letteste" type melk. Deretter pøser de på med brunt sukker - og gjerne noen siruper i tillegg...... Forstå det den som kan. Kaffen blir bare sååå utrolig mye bedre med helmelk. Hvis man kun drikker et par kopper om dagen, sånn som jeg, kan det umulig dreie seg om store mengder kalorier. Det er jo ikke akkurat store melkeskvetten som går med pr kopp. Sukker derimot, bruker jeg IKKE! Ikke sirup heller! Less is more!
Gjest Dalwhinnie Skrevet 23. januar 2005 #9 Skrevet 23. januar 2005 Kaffen blir bare sååå utrolig mye bedre med helmelk. Smak og behag. Jeg synes den blir litt for mektig med helmelk, og foretrekker lett. Hvis man kun drikker et par kopper om dagen, sånn som jeg, kan det umulig dreie seg om store mengder kalorier. Det er jo ikke akkurat store melkeskvetten som går med pr kopp. Sukker derimot, bruker jeg IKKE! Ikke sirup heller! Less is more! For meg er det naturlige sukkeret i melka mer enn nok når jeg drikker caffe latte. Men hvis en drikker et par store caffe latte hver dag, så blir det faktisk litt forskjell på kalorimengden om en bruker lett eller helmelk.
Gjest Kaffegjest Skrevet 23. januar 2005 #10 Skrevet 23. januar 2005 Kaffen blir bare sååå utrolig mye bedre med helmelk. Hvis man kun drikker et par kopper om dagen, sånn som jeg, kan det umulig dreie seg om store mengder kalorier. Det er jo ikke akkurat store melkeskvetten som går med pr kopp. Sukker derimot, bruker jeg IKKE! Ikke sirup heller! Less is more! Melkeskvett? Heller kaffeskvett :-) Melken er jo hovedingrediensen. Burde kanskje hete Latte con caffe (italiensk) eller Lait au cafe (fransk)
chimp Skrevet 23. januar 2005 #11 Skrevet 23. januar 2005 Altså; det kan se ut for at den kaffen jeg kjøper på Deli de Luca hver morgen inneholder en del melk - regner med at det er helmelk. Den er knallgod hvertfall! Når jeg lager den hjemme på min egen kaffemaskin, bruker jeg ikke store melkeskvetten - under en deciliter i en sånn liten stålmugge. Men den øker jo voldsomt i volum når den blir skummet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå