Gå til innhold

Hjelp? Vet ikke hvordan jeg skal si det.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å fortelle de jeg leier hos at jeg ikke akkurat har en bra familie, og at om familie har kontaktet dem for info om meg at de ikke skal oppgi info. Er ikke sikker hvordan jeg skal gå frem om dette. 
Jeg vet foresatt har kontaktet folk steder jeg har bodd og besøkt før, og dermed "overvåket" meg. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal si til de jeg leier hos. 

Det er spesielt komplisert siden de sannsynligvis tror jeg har et godt forhold siden foresatt hjalp meg flytte hit. 
Jeg er snart 30 år og sliter mye mentalt grunnen oppvekst, som gjør at jeg er innen nav. :( 

Noen som har råd hva jeg burde si eller gjøre for å få de jeg leier hos til å forstå? Jeg har ikke lyst å si rett ut noe om oppveksten, men jeg er ganske sikker om jeg nevner noe så blir det spørsmål og spekulasjoner. Hvordan går man frem? :( 

Takk for svar på forhånd.

Anonymkode: de876...537

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare si det som det er. Du har familie\slekt som kontakter folk rundt deg for å få info om deg, og du er redd de kontakter husvertene. Bare be de om å ikke fortelle noe til de, men heller si ifra til deg om de blir kontaktet. 

Anonymkode: 56e5c...3ff

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare si det som det er. Du har familie\slekt som kontakter folk rundt deg for å få info om deg, og du er redd de kontakter husvertene. Bare be de om å ikke fortelle noe til de, men heller si ifra til deg om de blir kontaktet. 

Anonymkode: 56e5c...3ff

Det en mulig måte å si det på. 

Derimot, glemte å nevne dette...
Er også bekymret for at familie skal dukke opp uanmeldt og be om å bli låst inn eller lignende.
En av mine foresatte har sagt de vil dukke opp uanmeldt og kreve å overnatte hos meg når de er i byen.... :(
Jeg får ikke penger eller slikt fra familien, og har distansert meg veldig de siste årene. Og etter utsagn om at de vil komme uanmeldt, er det en annen bekymring å tenke på også.

Skrevet

Bare si det som det er, at det er noe som bekymrer deg og det er familien. Fordi bla bla.

Jeg har også belastet familie, jeg har distansert meg i forskjellige grader etter forskjellige medlemmer men for det om også båret på den uroen en får av tanken på at de kommer og er seg selv når det minst passer det.

Erfaringen min er at det er bedre å varskue enn å komme å beklage i ettertid.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Forundret.. skrev:

Bare si det som det er, at det er noe som bekymrer deg og det er familien. Fordi bla bla.

Jeg har også belastet familie, jeg har distansert meg i forskjellige grader etter forskjellige medlemmer men for det om også båret på den uroen en får av tanken på at de kommer og er seg selv når det minst passer det.

Erfaringen min er at det er bedre å varskue enn å komme å beklage i ettertid.

Jeg ønsker å fortelle de jeg leier hos at jeg ikke vil at de skal slippes inn eller få vite om jeg er hjemme om de kommer uanmeldt
Det er ikke slik at jeg vil beklage noe i ettertid, men jeg ønsker ikke familien min nært meg i det hele tatt når de ikke har utvist hensyn som å si ifra og slikt. Familien min har bedrevet manipulasjon, løgn, og vold. Jeg har ikke lyst å fortelle om dette. :( 

Det gir mye indre konflikter siden jeg ikke vet hva "fordi" burde være. 
Fordi de har ødelagt meg som menneske? Fordi jeg er redd dem? Fordi de har overvåker og utøver vold? Jeg er redd det vil fremstå en smule ekstremt om jeg sier "fordi". Og frykter også at de har kontakt med familien min da jeg har bodd her et år alt, så kanskje de forteller til familien min om jeg nevner dette. :( 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å fortelle de jeg leier hos at jeg ikke vil at de skal slippes inn eller få vite om jeg er hjemme om de kommer uanmeldt
Det er ikke slik at jeg vil beklage noe i ettertid, men jeg ønsker ikke familien min nært meg i det hele tatt når de ikke har utvist hensyn som å si ifra og slikt. Familien min har bedrevet manipulasjon, løgn, og vold. Jeg har ikke lyst å fortelle om dette. :( 

Fordi de har ødelagt meg som menneske? Fordi jeg er redd dem? Fordi de har overvåker og utøver vold? Jeg er redd det vil fremstå en smule ekstremt om jeg sier "fordi". Og frykter også at de har kontakt med familien min da jeg har bodd her et år alt, så kanskje de forteller til familien min om jeg nevner dette. :( 

Fordi du ikke ønsker mer kontakt med dem enn aller høyst nødvendig og det fordi det har vært mye konflikter og overtramp i fortiden. Du ønsker å skjerme deg selv mest mulig fra dem.

Skrevet

Trenger du å si "fordi"? De har ingen rett på å vite hvorfor. 

Du kan snakke med husvert og si at du har lyst å ta opp noen ting som er viktig for deg. Si at du har skjønt/fått høre at (enkelte) familiemedlemmer oppsøker nettverket ditt for å få opplysninger. Og at hvis de kommer på døra så ønsker du at de bare avviser de eller henviser til deg. At de feks sier "Det må du nesten spørre XX om".

I tillegg kan du fint si at de ikke skal gi NOEN tilgang til leiligheten med mindre du selv har gitt konkret beskjed om det på forhånd. Så hvis noen kommer å sier de skal låses inn fordi de har fått lov å låne leiligheten, så er det altså ikke tilfelle med mindre du har sagt fra først. Da må de bare si "Beklager det kan jeg dessverre, det har jeg ikke lov til". Eller at de må ringe deg først. 

Jeg hadde ikke syns det var rart om en leietaker kom og sa noe sånt. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg leier ut bolig til en som går på nav og denne personen kommer og sier at jeg ikke skal opplyse noen om at vedkommende bor der uten noen videre forklaring, ville jeg tenkt det værst tenkelige.

mye bedre om du er ærlig med huseier slik at de forstår at det er familie du er bekymret for, ikke narkogjeld Fks.

Anonymkode: e6f98...b1b

• Liker 3
Skrevet

Dette kan slå begge veier. Hadde jeg vært huseier i dette tilfell ville jeg nok funnet en gyldig grunn for oppsigelse av leiekontrakten (ex: bruk av arealet selv). Dette fordi slik ting (konflikter med folk som kan komme på døra i min/huseiers bolig) ikke er noe jeg ønsker meg. Jeg kjenner til tilfeller der hus har blitt ramponert i en 400.000kr-kostnad pga nettopp en slik situasjon som du er i. Du må ha i minne at dette er huseiers eiendom og han kan bli sittende igjen med problemet. Var jeg deg ville jeg prøvd å finne meg et nytt sted å bo, uten å informere slekta, og heller betalt litt for å få noen til å hjelpe meg med flyttingen. 

Anonymkode: 84db2...643

Skrevet

Jeg er selv utleier av en leilighet. Og hvis dette hadde vært tilfelle for min leietager hadde jeg satt pris på ærlighet . Når det er sagt, har ikke utleier lov til å slippe inn noen i din leilighet. De har heller ikke selv lov til å låse seg inn i din leilighet uten tillatelse fra deg , så sant det ikke har oppstått brann, politiet ber de låse opp eller lignende. Så hvis utleier slipper noen inn i leilighet du leier uten først å ha fått tillatelse er det de som gjør noe de ikke har lov til. Bare vær ærlig med utleier, min erfaring er at ærlighet varer lengst. 

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Har tenkt å fortelle de jeg leier hos at jeg ikke akkurat har en bra familie, og at om familie har kontaktet dem for info om meg at de ikke skal oppgi info. Er ikke sikker hvordan jeg skal gå frem om dette. 
Jeg vet foresatt har kontaktet folk steder jeg har bodd og besøkt før, og dermed "overvåket" meg. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal si til de jeg leier hos. 

Det er spesielt komplisert siden de sannsynligvis tror jeg har et godt forhold siden foresatt hjalp meg flytte hit. 
Jeg er snart 30 år og sliter mye mentalt grunnen oppvekst, som gjør at jeg er innen nav. :( 

Noen som har råd hva jeg burde si eller gjøre for å få de jeg leier hos til å forstå? Jeg har ikke lyst å si rett ut noe om oppveksten, men jeg er ganske sikker om jeg nevner noe så blir det spørsmål og spekulasjoner. Hvordan går man frem? :( 

Takk for svar på forhånd.

12 hours ago, AnonymBruker said:

Det en mulig måte å si det på. 

Derimot, glemte å nevne dette...
Er også bekymret for at familie skal dukke opp uanmeldt og be om å bli låst inn eller lignende.
En av mine foresatte har sagt de vil dukke opp uanmeldt og kreve å overnatte hos meg når de er i byen
.... :(
Jeg får ikke penger eller slikt fra familien, og har distansert meg veldig de siste årene. Og etter utsagn om at de vil komme uanmeldt, er det en annen bekymring å tenke på også.

11 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke si for mye til husverten. Si at familien din er litt spesiell og fortell hva du er redd for at de skal gjøre. Alle skjønner at man ikke liker at familen spør andre ut om en, og at familien dukker opp på døra uanmeldt og forlanger å overnatte. Bare si det som jeg har uthevet, det er fakta. Du trenger ikke gå inn på noe "hvorfor" eller at de er gærne eller voldelige. Det er normalt å ville ha et privatliv, og familien din respekterer ikke dette. Så enkelt er det, alle forstår det. Familien din går langt over grensa, og det vil husverten forstå.

Anonymkode: 0c0a4...bb3

Skrevet

Det enkleste ville faktisk vært å gå til politiet, forklare saka og be om besøksforbud for de det gjelder. Da får de forkynnet varsel og du slipper å blande inn husverten mer enn nødvendig. 

Til familien kan du først sende et kort brev i oppkrav (for å være sikker på at budskapet blir poengtert og kommer fram) der du ber om forståelse for at du vil ha fred og ro til å leve ditt liv, samt at de ikke har rett til å ta seg inn i din bolig eller å kreve at du skal holde hjemmet ditt åpent for dem. Si og at dersom dine ønsker ikke blir respektert så kontakter du politiet og ber om at det igangsettes et besøksforbud.

Det kan og hende at du på sikt blir nødt til å flytte igjen og må sørge for å få en annen flyttehjelp for å forsikre deg at de ikke får vite hvor du bor.

I mellomtiden kan det være verdt å velge evt nytt og skjult nummer og si nei til katalogoppføring av nr og adresse på teleoperatør side samt reservasjon mot telefonsalg etc på brønnøysundregisteret. Da blir du ikke oppført på opplysningssider på nett. Husk å oppdatere reservasjon ved kjøp av ny tlf/bytte av mobil abbonement og internett. Det er viktig at de som får et evt nytt nummer vet at de ikke kan dele det videre uten din tillatelse. Uansett hvem som spør.

Dersom det kan være aktuelt å si noe til utleier, så kan du si at familien ikke respekterer dine grenser og at det er ønskelig at ingen gir ut ditt nye tlfnr eller gir de adgang til ditt hjem. Noe mer trenger du ikke å si.

Det kan virke både hardt og kaldt å gjøre dette, men når familie og andre ikke respekterer deg og dine valg så må du sette foten hardt ned. 

Dette er bare en måte å gjøre det på. Du kjenner best hvilken måte som er riktig for deg. Håper noe av dette kan være til hjelp for deg og evt andre i lignende situasjoner.

Anonymkode: 74d6f...4e0

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville bare sagt kort og greit det som måtte sies, uten unødvendig dramatikk. Det er jo viktig at ikke utleier blir skremt bort fra å ha deg som leietager.

I dine sko ville jeg sagt: Håper ikke dette høres rart ut, men jeg har ett familiemedlem som kan oppføre seg litt spesielt. Dersom en i min familie skulle finne på å ta kontakt for å spørre om meg, eller komme når jeg ikke er hjemme - så ikke fortell noe eller lås vedkommende inn. Bare si ifra til meg i så fall.

Anonymkode: 94932...526

• 2 uker senere...
Skrevet

Oppdatering:
Gikk fint å si ifra. :) 
Sa ikke mye til huseier, men virket greit samtidig som jeg fikk beskjed om at de ikke har kontakt med min familie.  

• Liker 1
Skrevet
On 10/26/2017 at 12:33 AM, AnonymBruker said:

Oppdatering:
Gikk fint å si ifra. :) 
Sa ikke mye til huseier, men virket greit samtidig som jeg fikk beskjed om at de ikke har kontakt med min familie.  

Så bra, håper du får fred fra familien nå :) 

Anonymkode: 0c0a4...bb3

Skrevet

Kan du prøve å få hemmelig adresse? Kanskje det vil hjelp, i hvertfall neste gang du flytter 😊 

Forferdelig med slik familie, vet hvordan det er. Godt det gikk bra med huseier. 

Anonymkode: f08a0...7de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...