AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #1 Skrevet 17. oktober 2017 Jeg har ikke løpt noe før, men har lyst til å prøve. Hva bør jeg tenke på og hvordan begynner jeg? Anonymkode: fef02...46c
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #2 Skrevet 17. oktober 2017 Nei. Øvre aldersgrense er 17,5. Etter det er det helt uaktuelt å løpe... *vifte med ironiflagget* Begynn med nybegynnerprogram, som C25K (couch to 5 k), for eksempel. Dette er et program som tar utgangspunkt i at du er helt nybegynner, og har som mål å få deg til å klare å løpe 5 km. Det viktigste er å starte gradvis og forsiktig, for å unngå skader. Løping er belastende på ledd, sener og muskler, og om du går fra å ikke løpe noe, til å løpe for mye, pådrar du deg fort belastningsskader og betennelser som kan ta lang tid å bli kvitt. Så start gjerne med å veksle mellom å gå og løpe korte strekk, 2-3 ganger i uken. Aldri øk strekningen du løper mer enn 10% av gangen. Altså ikke gå fra å løpe 1 km til å prøve deg på en 10 km... Men det beste er altså å følge et program. Ha også sko med god demping, gjerne to par du kan bytte på. Anonymkode: 52ab5...1a7
stan Skrevet 17. oktober 2017 #3 Skrevet 17. oktober 2017 Det er jo egentlig bar å begynne. Men sørg for gode sko. Ikke overdriv. De to første ukene vil du merke en voldsom forbedring av formen. Du trenger jo ikke løpe /jogge hele strekningen, men kan dele det opp i etapper med gange og jogging. Så kan du etterhvert gjøre jogge etappene lengre og gå etappene kortere. Problemet mitt med jogging er at jeg synes det blir kjedelig etterhvert. Så sykling har etterhvert blitt alternativet. Litt mindre fare for skader og jeg synes det er ganske gøy.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #4 Skrevet 17. oktober 2017 Kjør på. Jeg begynte i voksen alder. En jeg kjenner begynte ved 50-årsalderen og løper nå maraton. Konkurrerer både her i landet og i utlandet. Anonymkode: 19d45...66f
Cata Skrevet 17. oktober 2017 #5 Skrevet 17. oktober 2017 Jeg begynte som 48 åring og løp (jogget?) en halvmaraton i fjor. I år har jeg hatt et kranglete kne så jeg har holdt meg til korte distanser. Uansett: klart du kan begynne, men skaff deg sko med god demping og begynn forsiktig. Kroppen må vennes til å takle belastningen. Mitt beste tips er det jeg kaller "lyktestolpemetoden" . Løp/jogg fra en lyktestolpe til den neste. Så går du mellom de to neste stolpene før du jogger en lyktestolpeavstand igjen. Gjenta. Etterhvert så løper og går du annenhver stolpe. Så trapper du opp og jogger to stolper og går en osv. inntil du jogger hele distansen - hva nå den måtte være. Selv startet jeg med prøve å klare 2 km, så utvidet jeg gradvis til litt lengre etapper. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #6 Skrevet 17. oktober 2017 Min far oppdaget løpetalentet sitt i en alder av 52. Nå, åtte år senere, har han deltatt i flere maraton og ultraløp og er en av de beste i sin aldersklasse. Men begynn forsiktig. Løping er en belastende treningsform, og muskler og sener må venne seg til denne belastningen gradvis for å unngå skader. Anonymkode: df392...c1c
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #7 Skrevet 18. oktober 2017 Tusen takk for gode råd Anonymkode: fef02...46c
OPIgirl Skrevet 18. oktober 2017 #8 Skrevet 18. oktober 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke løpt noe før, men har lyst til å prøve. Hva bør jeg tenke på og hvordan begynner jeg? Anonymkode: fef02...46c Selvsagt kan man det. Jeg startet når jeg var 46..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå