Gå til innhold

Mentaltrening hund. Har noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) 

jeg har fått hund, han er to år. Har ikke så mye erfaring, men har skjønt at de trenger å bruke hodet, så vil derfor drive med mental trening. Har prøvd litt, funnet forskjellige tips på nett jeg kan gjøre. Noen er vanskeligere enn andre for han, så det jeg lurer på er; de han ikke får helt til, hvor mye skal jeg hjelpe? Eks er godbiter i brusflaske. Når han har holdt på en stund, skal jeg da tømme de ut så han får belønning? Eller skal jeg la han holde på, å klarer han ikke så får han ingenting? 

Anonymkode: 1590e...196

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville startet med noe enklere. Hvis du hjelper ham så lærer han det aldri selv og hvis det er for vanskelig så gir han bare opp. Start med f.eks en godbit under en kopp eller inni et håndkle. Også jobber du deg opp til å gjøre det gradvis vanskeligere. 

Men sånne ting er bare en utfordring frem til hunden løser det. Når han har funnet ut hvordan han skal få godbitene ut av flasken, så er det ikke lenger mental trening og du må finne på noe annet. Ulike typer nesearbeid og triksetrening (nyinnlæring) er også bra. :)

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Tabris skrev:

Jeg ville startet med noe enklere. Hvis du hjelper ham så lærer han det aldri selv og hvis det er for vanskelig så gir han bare opp. Start med f.eks en godbit under en kopp eller inni et håndkle. Også jobber du deg opp til å gjøre det gradvis vanskeligere. 

Men sånne ting er bare en utfordring frem til hunden løser det. Når han har funnet ut hvordan han skal få godbitene ut av flasken, så er det ikke lenger mental trening og du må finne på noe annet. Ulike typer nesearbeid og triksetrening (nyinnlæring) er også bra. :)

Takk :) Da prøver vi litt lettere "oppgaver" først :)

Skrevet

Du kan også prøve med søk. Vi legger ofte gulost rundt i huset, også ligger han og venter i et annet rom (hvis du har en god "bli", da). Så sier vi søk, og han kan gå rundt og lete etter osten. Starta veldig smått og i nærheten, så kan man bruke større areale og gjemme det litt etter hvert.

Anonymkode: cbcab...3d6

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan også prøve med søk. Vi legger ofte gulost rundt i huset, også ligger han og venter i et annet rom (hvis du har en god "bli", da). Så sier vi søk, og han kan gå rundt og lete etter osten. Starta veldig smått og i nærheten, så kan man bruke større areale og gjemme det litt etter hvert.

Anonymkode: cbcab...3d6

Dette har vi gjort mye :) Han er rask på å finne, så for å utfordre gjør jeg det ute også :) men takk for tips! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...