Gå til innhold

Er det bare jeg som er rar?

DustyJenny

Anbefalte innlegg

Dette er helt sinnsykt... Føler jeg. For noen gode år siden oppdaget jeg at jeg HATER å ta på enkelte stoffer og overflater. Hele meg får gåsehud og jeg må stryke hendene mine inntil hverandre akkurat som om jeg fryser og sparer varme. Liker å kjenne på plastikk, men nesten alt etter det hater jeg virkelig. Da jeg gikk på barneskolen var det en medelev som tegna med en type fargeblyant så fort at lyden så kom fikk meg til å bli helt gåen. Jeg måtte gå vekk. Annet eksempel på noe av det samme var da faren min skulle tørke noe ut av sofaen med hendene sine. Sofaen har "dongeri" stoff og da han tok hendene sine mot sofaen og begynte å dra hendene raskt over for å tørke det vekk, fikk jeg igjen frysninger og måtte bare snu. De lydene og enkelte stoff og overflater er noe jeg virkelig ikke takler! Er det noe galt med meg? Har prøvd å overbevise meg om at jeg bare tuller og tåler det, men da ble alt nesten verre og jeg stryker hendene enda mer mot hverandre. Noen som kjenner seg igjen? Broen min har noe av det samme hvor han hater å ta i krem, og søskenbarnet mitt hater eggehvite og neglefiler. Men min er vel verst og merkelig? Dem andre har hvertfall noe som folk kan gjenkjenne seg i. Hjelp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også noen stoffer som jeg bare ikke takler å ta på. Vet ikke hva det heter, men se for deg sånn som som klubbdressene som idrettslag har. Hater følelsen. Men har aldri tenkt over at det er rart 😅

Anonymkode: 00f20...460

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asperger?

Anonymkode: 84274...67d

Jeg tror du er nødt til å lese om det syndromet før du kan si at noen som sliter med enkelte stoffer og overflater har Asperger syndrom!

Anonymkode: 51436...41b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asperger?

Hei, det vet jeg at jeg ikke har :) Jeg er bare følsom overfor noen typer klær og stoffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asperger?

Barn kan også irritere seg over lyder og enkelte ting som håndflaten støter på uten å få en diagnose eller sykdom! ;) Fortalte en venninnde som er utdannet barnelege.

Endret av DustyJenny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle er forskjellige.
Vil si man reagerer forskjellig på ting. Noen ting er rart.
Vet om folk som har fobi for knapper f.eks. 
Så er ikke noe galt med deg. :) 
Rart er fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som er ganske lik det du beskriver. Noe av det verste hun vet er å få "rynker" i hendene etter å ha badet/dusjet. Da kan hun ikke ta hendene mot hverandre eller på andre steder på kroppen. Da får hun nesten panikkanfall. 

Anonymkode: 0a8a5...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her! Jeg klarer ikke å ta på tjukke, stive bomullsklær som er vått. Det er noe med det stoffet som gir meg skikkelig gåsehud, på en dårlig måte. Hater også grovt papir. Har vanskelig for å bla gjennom en bok dersom papiret er veldig grovt. Er så tørt liksom! :fnise:

Og negler/gjenstander som skraper på tavler, tallerken, eller liknende, er tortur for ørene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror du er nødt til å lese om det syndromet før du kan si at noen som sliter med enkelte stoffer og overflater har Asperger syndrom!

Overfølsomhet for stoffer er vanlig innenfor aspergerdiagnosen. Det er også vanlig å ha problem med enkelte matvarer grunnet teksturen på maten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et stoff jeg absolutt ikke takler, men som jeg ikke vet hva heter. Lager en ekkel lyd. Stoffet var vanlig på jakker og ytterbukser da jeg var lita (ikke så lenge siden, kanskje 10-13 år siden), og det var så jævlig. 

Anonymkode: b85e8...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, du er ikke alene TS.

Jeg får skikkelige frysninger og blir lettere panisk når det gjelder å ta på enkelte stoffer. Dette gjelder spesielt "tørre" stoffer. F.eks å dra hånden over en tavle med kritt :kjempesinna: De fleste sofaer har skikkelig ekle stoff som jeg får noia av å ta på. Og noen klær føles også så tørre! Å stryke på en dongeribukse er ekkelt. Isopor har jeg helt angst for, men det har også mye med lyden å gjøre. Andre stoffer derimot synes jeg er godt å ta på, f.eks myk og tynn plastikk. Får ikke denne "tørre" følelsen av disse. Men hard og tykk plastikk gir meg like noia, hehe. Og det gjelder ikke bare hvis jeg selv tar på disse tingene, jeg tåler ikke å se andre gjøre det heller. Hodet er jammen meg rart!

På grunn av disse tingene må jeg hele tiden ha håndkrem med meg, for jeg forestiller meg at hendene mine tørker inn etter kontakt med disse stoffene.

Anonymkode: 1bd1c...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overfølsomhet for stoffer er vanlig innenfor aspergerdiagnosen. Det er også vanlig å ha problem med enkelte matvarer grunnet teksturen på maten

Akkurat den er fremdeles litt å ta i synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra å tørke hendene i varmevifter på offentlige toaletter. Det gjør vondt i håndflatene, og jeg grøsser bare ved tanken. Muligens er det litt av det samme som du beskriver TS? Jeg takler heller ikke lyden av at noen gnir hendene mot hverandre. Da må jeg holde for ørene. 

(... men jeg har jo Asperger da :sjenert:

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg er også sånn, hun tåler ikke velour stoff :fnise: Hun får helt mark av å se det og klarer ikke ta på det. 

Selv har jeg problemer med knapper som ikke har noen funksjon. Som ikke brukes til å lukke noe, men bare er til pynt. På klær eller puter for eksempel. Blir helt uggen av å se det og klør inni meg!  

Ingen av oss har asperger eller er høysensitive, vi er bare rare :fnise:

Endret av Alexis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Akkurat den er fremdeles litt å ta i synes jeg.

Å spørre om det kan ligge noe mer under er ikke å ta i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man har ikke autistiske trekk bare fordi man ikke liker fløyel!   Slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok ikke så rar Ts. Når en sier sånt høyt,så komner flere med liknende "fobier". Selv bare hater jeg håndkrem,visse stoffer og lyder. Får også veldig ubehag av penner med tynn spiss! Det har ingenting med Asperger å gjøre. Tror noen her inne har tvangstanker på Aspeger!

Anonymkode: 0a78d...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...