penny_ Skrevet 17. oktober 2017 #1 Skrevet 17. oktober 2017 Hvordan er det å bo i en leilighet i 1. etasje over parkeringskjeller med tanke på støy? Hører man motorlyder og sånt?
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #2 Skrevet 17. oktober 2017 Det avhenger selvfølgelig helt på både parkeringskjelleren og leiligheten, så det er umulig å svare på. Hvor støyisolert leiligheten er har mye å si, hvor støyisolert parkeringskjelleren er har mye å si, er det vinduer/ventiler i parkeringskjelleren rett ved vinduer/ventiler i leiligheten, hvor kjører biler inn/ut i forhold til vinduer/ventiler i leiligheten, osv osv. Du må nesten gå på visning og høre etter. Anonymkode: 1adad...8da 1
penny_ Skrevet 17. oktober 2017 Forfatter #3 Skrevet 17. oktober 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det avhenger selvfølgelig helt på både parkeringskjelleren og leiligheten, så det er umulig å svare på. Hvor støyisolert leiligheten er har mye å si, hvor støyisolert parkeringskjelleren er har mye å si, er det vinduer/ventiler i parkeringskjelleren rett ved vinduer/ventiler i leiligheten, hvor kjører biler inn/ut i forhold til vinduer/ventiler i leiligheten, osv osv. Du må nesten gå på visning og høre etter. Anonymkode: 1adad...8da Ja, det skjønner jeg jo selvfølgelig, men tenkte å høre om noen her har erfaring med det selv. Nå er det jo ikke sikkert at det er noe aktivitet i kjelleren den lille tiden man har på visning. Og hvis man ikke hører noe, så vet man jo ikke om det er fordi det er godt isolert eller om det ikke har vært noe støy der. Hadde jeg kunnet tilbragt et helt døgn i leiligheten, så hadde jeg ikke trengt å spørre her.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #4 Skrevet 17. oktober 2017 41 minutter siden, penny_ skrev: Ja, det skjønner jeg jo selvfølgelig, men tenkte å høre om noen her har erfaring med det selv. Nå er det jo ikke sikkert at det er noe aktivitet i kjelleren den lille tiden man har på visning. Og hvis man ikke hører noe, så vet man jo ikke om det er fordi det er godt isolert eller om det ikke har vært noe støy der. Hadde jeg kunnet tilbragt et helt døgn i leiligheten, så hadde jeg ikke trengt å spørre her. Enig. Eiendomsmegler kommer nok bare til å si "neida er ikke mye støy" men er jo veldig kjipt hvis du flytter inn og det er mye støy. Ville uansett dratt på visning. Håpe på en bil kjører inn Anonymkode: bf98a...6db
penny_ Skrevet 17. oktober 2017 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Enig. Eiendomsmegler kommer nok bare til å si "neida er ikke mye støy" men er jo veldig kjipt hvis du flytter inn og det er mye støy. Ville uansett dratt på visning. Håpe på en bil kjører inn Anonymkode: bf98a...6db Skal så klart på visning.
alli634 Skrevet 17. oktober 2017 #6 Skrevet 17. oktober 2017 Akkurat nå, penny_ skrev: Skal så klart på visning. Jeg bor rett over parkeringskjelleren i blokka mi, hører absolutt ingenting Blokken er ganske ny da, stod ferdig i 2015. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #7 Skrevet 17. oktober 2017 2 minutter siden, penny_ skrev: Skal så klart på visning. Jeg ville vært så freidig at jeg spurte om megler kunne kjøre inn/ut av garasjen så jeg fikk sjekket lydnivået. Jeg har vært på såpass mange visninger at jeg har null sperrer med å sjekke ALT, og ikke ta en dritt jeg blir fortalt for god fisk uten å sjekke det selv. Jeg har hatt kontor rett over parkeringskjelleren i et kontorbygg, og der hørte vi forsåvidt ikke motorlyder INNE fra kjelleren, men vi hørte plenty av porten som åpnet seg (skviiiiiiiiiiiiiiik.. BANG), og motorlyder når folk kjørte inn og ut (og gjerne ruset godt opp når de skulle kjøre opp den lille bakken som gikk opp fra garasjeanlegget...). Anonymkode: 1adad...8da 4
penny_ Skrevet 17. oktober 2017 Forfatter #8 Skrevet 17. oktober 2017 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville vært så freidig at jeg spurte om megler kunne kjøre inn/ut av garasjen så jeg fikk sjekket lydnivået. Jeg har vært på såpass mange visninger at jeg har null sperrer med å sjekke ALT, og ikke ta en dritt jeg blir fortalt for god fisk uten å sjekke det selv. Jeg har hatt kontor rett over parkeringskjelleren i et kontorbygg, og der hørte vi forsåvidt ikke motorlyder INNE fra kjelleren, men vi hørte plenty av porten som åpnet seg (skviiiiiiiiiiiiiiik.. BANG), og motorlyder når folk kjørte inn og ut (og gjerne ruset godt opp når de skulle kjøre opp den lille bakken som gikk opp fra garasjeanlegget...). Anonymkode: 1adad...8da Hehe, ja, jeg kan jo gjøre det. Får bare håpe på at megler ikke har elbil Han ser veldig ung ut, så det skulle ikke forundre meg om han har tatt buss dit. Endret 17. oktober 2017 av penny_
Nobile Skrevet 17. oktober 2017 #9 Skrevet 17. oktober 2017 Det kommer an på hvor gammel blokken er, og hvilken isoleringskrav det er bygd etter. Hvor lenge har selger bodd der ?
penny_ Skrevet 17. oktober 2017 Forfatter #10 Skrevet 17. oktober 2017 Akkurat nå, Nobile skrev: Det kommer an på hvor gammel blokken er, og hvilken isoleringskrav det er bygd etter. Hvor lenge har selger bodd der ? 2005. Soveromsvinduet er heldigvis på motsatt side av porten, men parkeringskjelleren er under hele bygget.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #11 Skrevet 17. oktober 2017 1 minutt siden, penny_ skrev: Hehe, ja, jeg kan jo gjøre det. Får bare håpe på at megler ikke har elbil Han ser veldig ung ut, så det skulle ikke forundre meg om han har tatt buss dit. Ha med egen bil, og gjerne en venn som kan kjøre bilen inn/ut av garasjen. Da er det suspekt om megler prøver å nekte å være behjelpelig med å få til eksperimentet. Anonymkode: 1adad...8da
bettsa Skrevet 17. oktober 2017 #12 Skrevet 17. oktober 2017 Jeg har bodd i 2 leiligheter i 2 forskjellige blokker rett over parkeringskjeller, hørte Ingenting. I den ene leiligheten bodde jeg i 8 år.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #13 Skrevet 19. oktober 2017 Det er ganske strenge lydkrav i nybygg, jeg jobber med prosjektering og akustikerne er de strengeste rådgiverne som fins, ikke engang slått av brann Anonymkode: 7a04b...dbf 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #14 Skrevet 19. oktober 2017 En i familien bor slik. Det er ingen lyd. Blokka har varme i vannrør i gulvet som isolerer godt. Ellers er det mye støy fra sentrumsområdet i løpet av uka, men ingenting fra parkeringskjelleren. Anonymkode: 95947...9fe
penny_ Skrevet 19. oktober 2017 Forfatter #15 Skrevet 19. oktober 2017 Tusen takk for svar alle sammen
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #16 Skrevet 19. oktober 2017 Kan be om eksempel. Jeg hadde også gjort det. Jeg er av typen som spør om å smake vannet i springen også. Anonymkode: a5775...122 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #17 Skrevet 19. oktober 2017 Én ting å tenke på er at betong er porøst. Leste om et par i USA en gang som hadde soverommet over garasjen i en enebolig. Selv den helt minimale eksponeringen for eksos gjorde at de ble syke, og siden ble rådet til å flytte fra boligen eller å la bilen stå i oppkjørselen. Kanskje noe å tenke på dette. Anonymkode: 808a1...00b
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #18 Skrevet 20. oktober 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Én ting å tenke på er at betong er porøst. Leste om et par i USA en gang som hadde soverommet over garasjen i en enebolig. Selv den helt minimale eksponeringen for eksos gjorde at de ble syke, og siden ble rådet til å flytte fra boligen eller å la bilen stå i oppkjørselen. Kanskje noe å tenke på dette. Anonymkode: 808a1...00b Haha, dette må du ikke høre på TS. Mulig det kan være reelt for en enebolig som ikke er bygget helt etter forskriften, men et leilighetsbygg fra 2005 har krav til branncelle mellom parkeringskjeller og boenheter. Branncelle vil si at det er gasstett mellom enhetene, antakelig er kravet 90 minutters brannmotstand, og det er ikke sjans for at eksos skal komme gjennom etasjeskillet. At eksos skal komme gjennom betong er i seg nokså usannsynlig, at den er porøs betyr ikke at gasser trenger gjennom. Anonymkode: 7a04b...dbf 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #19 Skrevet 20. oktober 2017 Bor i blokk, hører ingenting, selv med vinduer oppe (vel, med unntak av en harley Davidson, men den tror jeg man hører helt opp til 4. Etg.. )🙊 Anonymkode: 72683...a76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå