Gjest jente23 Skrevet 22. januar 2005 #1 Skrevet 22. januar 2005 Hva er det som gjør at noen gutter absolutt må drikke hver eneste helg.. Nå er det helg igjen og typen min har vært på fylla siden han slutta på jobb på fredag kl 4.. Vi bor ikke sammen, men pleier å overnatte hos hverandre i uke dagene ett par netter i uka. Vi bor begge hjemme hos foreldre ennå.. :oops: Jeg snakket med ham i 12 tia i formiddag, da traff jeg ham rett der vi bor, vi bor bare 300-400 m fra hver andre.. Da var han på vei hjem fra nachspiel hvis en kan kalle det nachspiel kl 12 på lørdags formiddag, da skulle han hjem å dusje og så skulle han på den "lokale" pubben og se fotball å drikke videre så skulle han på fest og så på byen.. Jeg er DRITT lei av at vi aldri kan gjøre noe sammen i helgene.. Ikke at han nekter meg å være med, men jeg ser ikke noe poeng i å være full fra fredags ettermiddag til søndags formiddag hver helg, bare avbrutt av 4-5 timers søvn max.. Er det andre som har det slik, jeg vet ikke om jeg kan leve med dette.. Vi har snakket om å kjøpe leilighet sammen snart, (har vært sammen 3 år) Men jeg vet ikke om jeg vil bo sammen med en som aldri kan være hjemme en hel helg, har jo prøvd å snakke med ham, men han blåser det bort med at en må jo få ta seg litt ut når en er ung.. Er enig i det, men det får da vær måte på Vi bor ca 1 mil fra stavanger sentrum og alle som har vært i området vet kanskje at det er en "fæl" drikkekultur vi har her på vestlandet.. Men det jeg egentli lurer på er om noen hatr opplevd det samme og hva de gjorde for å nå inntil ham, for samme hva jeg sier så nytter det ikke.. Eller forlanger jeg for mye, jeg sa aldri noe før, syntes faktisk det var gøy selv å feste hele helga hver eneste helg, men vi er snart 24 år og jeg vil kanskje ha litt mer ut av livet enn bare fyll i helgene.. Dette ble kanskje mye rot å klaging på en gang, men jeg måtte bare få det ut,, :veldigsur: Hva mener dere.
Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2005 #2 Skrevet 22. januar 2005 Hehe... det første jeg tenkte da jeg begynte å lese innlegget ditt var at du måtte være fra stavanger området. Er herfra selv Men seriøst, dette ser jeg ikke på som normal oppførsel, selv om han er ung og gutt. Eneste jeg kan si er at du aldri må finne på å flytte sammen med han mens han er sånn. Har vært sammen med en som var sånn jeg også, han har ennå ikke forandret seg, og det er 5 år siden vi var sammen. Lykke til! Ronja_80
Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2005 #3 Skrevet 22. januar 2005 Du er tydeligvis ikke på toppen av hans prioriteringsliste. Han virker umoden og egoistisk. Hva får du ut av forholdet med en slik person? Kan godt være han er glad i deg, men ikke nok til å inkludere deg i sine helger eller til å ta hensyn til deg. Det virker som det er noe helt annet enn deg han gleder seg til når helgen kommer.... Du fortjener bedre.
Cathie Skrevet 22. januar 2005 #4 Skrevet 22. januar 2005 Ta en alvorlig prat med typen din.. Hvis du hadde gått til en lege e.l. med dette ville han faktisk kategorisert dette som alkoholisme... Selv om fleste gutter har en sånn periode og flesteparten får ikke noe problemer med det så faller det faktisk innenfor den kategorien, hvis han drikker hver helg så mye som du sier.. Så ta en prat med han, og vurder forholdet!
Gjest Valhalla Skrevet 22. januar 2005 #5 Skrevet 22. januar 2005 Ta en alvorlig prat med typen din.. Hvis du hadde gått til en lege e.l. med dette ville han faktisk kategorisert dette som alkoholisme... Tull og tøys, å drikke hver helg er ikke alkoholisme, det er helt vanlig.
Gjest LoisLane Skrevet 22. januar 2005 #6 Skrevet 22. januar 2005 Tull og tøys, å drikke hver helg er ikke alkoholisme, det er helt vanlig. Det er ikke normalt å være på fylla fra jobbslutt fredag og feste hele helga hver helg. Å ta noen øl eller drinker i løpet av helga blir en helt annen sak. Hvor har du det fra at det er vanlig å drikke hver helg? Til trådstarter: Prøv å snakke ordentlig med kjæresten din. Jeg tror du må sette hardt mot hardt, men for å være ærlig er jeg redd du ikke når inn. Har man først kjørt seg inn i et mønster som dette, er det vanskelig å bryte.
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #7 Skrevet 23. januar 2005 TYPISK norske gutter å drikke seg drita så fort de har mulighet. glad jeg fant med en spanjol. de har en helt annen drikkekultur
Gjest gjest1 Skrevet 23. januar 2005 #8 Skrevet 23. januar 2005 Det typen din holder på med nå er det single gutter gjerne holder på med rett etter at det har blitt slutt med dama..... Hvis kjæresten din heller prioriterer å gå på fylle hver eneste helg så vil jeg anbefale deg å tenke deg nøye om før dere bestemmer dere for å flytte sammen, og ihvertfall før dere tenker på å kjøpe leilighet sammen!
Gjest Gjesta Skrevet 23. januar 2005 #9 Skrevet 23. januar 2005 Tull og tøys, å drikke hver helg er ikke alkoholisme, det er helt vanlig. Å være "nødt" til å drikke hver helg er alkoholisme. Om du MÅ ha deg øl hver helg er det alkoholisme. All den dag en ikke klarer å stå over lørdagsfestinga, er det alkoholisme.
Gjest lilletroll Skrevet 23. januar 2005 #10 Skrevet 23. januar 2005 Å være "nødt" til å drikke hver helg er alkoholisme. Om du MÅ ha deg øl hver helg er det alkoholisme. All den dag en ikke klarer å stå over lørdagsfestinga, er det alkoholisme. Og i og med at dere ennå ikke bor sammen bør du tenke deg VELDIG godt om før du med åpne øyne bestemmer deg for å leve livet med denne gutten....
Gjest Pet Skrevet 23. januar 2005 #11 Skrevet 23. januar 2005 Man skal være forsiktig med å stille diagnoser her inne, men ut i fra det du skriver er dette en gutt som er veldig glad i å drikke. Stupfyll hver helg kommer han kanskje til å kutte ut med åra, når kameratene kanskje etterhvert også reduserer drikkingen pga familie, jobb etc. Men han er tydeligvis glad i å drikke seg full, så det vil han antageligvis fortsette med. Kanskje i mindre omfang enn nå, men han vil nok alltid forsyne seg godt av drikkevarene når dere er på fest. Så hvis du vil satse på ham kan du ikke ha problemer med å slepe ham med deg hjem, bli forbannet fordi han ikke kommer hjem fra byen til avtalt tid eller med å være dama til ham som alltid blir dritings og gjør dumme ting. Drikkemønsteret hans er allerede etablert, så da må du nok ta et valg i forhold til det. Lykke til!
Gjest jente 23 (trådstarter) Skrevet 23. januar 2005 #12 Skrevet 23. januar 2005 kom akkurat hjem, har vært borte hos typen en tur, han hadde kommet hjem kl 10 i formiddag, nå lå an mer død enn levende i senga.. :evil: hadde tenkt vi kanskje kunne gå å spise en plass men straks jeg så ham forsto jeg jo at det var umulig.. :-? Ser at noen snakker om alkoholisme, han er ikke alkis.. Han drikker aldri i ukedagene, og de gangene det skjer ting i helgene for eks konfirmasjon, bryllup eller lignede så har han ikke problem med å ikke få drikke.. Alle kameratene hans drikker like mye de.. :-? Men jeg vet faktisk ikke om jeg kan leve med dette hvis han ikke skjerper seg litt.. Men han sa ihvertfall at neste helg skulle han ikke røra ei øl en gang, han holdt på å "daua" så han så flott kalle det..
Linselus Skrevet 23. januar 2005 #13 Skrevet 23. januar 2005 Min bedre halvdel var også tildels slik tidligere. Vi har vært sammen i tre år nå (sånn som dere) og bor heller ikke sammen. Nå er han langtfra like ofte på fylla, men det kommer også av at kameratene har trappet ned (flere av dem er samboere) "påtrykket". For han tror jeg det kom mye av kamerater som fort var ute med "tøffelstempelet" hvis noen setter dama på førsteplass "for ofte". Etterhvert (heldigvis ganske fort) som han skjønte at det fort betydde veldig lite kjæreste tok han seg likevel tid til å være med meg. Og kompiser med "tøffelutsagn" ble avfeid.Heldigvis går jeg godt overens med kjærestene til vennene hans (og han med mine venners kjærester) så ofte er vi på fest sammen også. (selvom jeg passer på at han får tid uten meg da;)). Og vi prøver å være flink til å finne på litt ting sammen, slik at vi ikke bare blir sittende inne (for da skjønner jeg jo faktisk at kvelden på puben med gutta er minst like attraktivt etter en stund). Kan du ikke bare be om det du ønsker deg da: spør om dere ikke kan gå ut og spise fredag (begynne i en ende;)) eller gjøre noe annet du syns er gøy. Så kan han være med kompisene på lørdag i stedet. Jeg syns ikke det er mye å ønske seg jeg da. Om du skal tenke deg om eller ikke før du flytter sammen med han er det jo i grunnen bare du som kan svare på. Vi har jo her bare fått en liten del av bildet. Men jeg syns du skal sette noen "krav" om at det ikke er nachspill oftere enn da og da (gjerne når du selv har tenkt deg ut, og ikke når du har veldig lyst til å sove) Og at han må godta enkelte forandringer. En annen ting jeg har lært meg er at det er iallfall bedre å si ifra på forhånd enn å "kjefte" etterpå. Det er bedre å si: "du på fredag kunne jeg veldig gjerne tenke meg at vi finner på det eller det sammen, så kan du gå på puben på lørdag" Framfor å på søndag være supermuggen fordi han ikke skjønte at dere burde vært sammen på fredag!! lykke til med å finne ut av det hele:)
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #14 Skrevet 23. januar 2005 Fikk lyst til å skrive litt om hva det vil si å bo sammen med en alkoholiker. Min mann har nå vært tørrlagt en stund, og det går kjempebra med oss. Men for å kalle en person alkoholiker må det være visse kriterier til stede. Helgafyll er ikke alkoholisme. Men den dagen kjæresten din ikke klarer å stoppe å drikke, men må ha sin daglige dose alkohol, da er det fare på ferde. Min mann drakk hver dag, men i smug. Det tok mange måneder før jeg skjønte hva han drev med. Så etter mine begreper kan vi ikke beskylde folk for alkoholisme før drikkingen ikke lenger er sosialt akseptert, eller det går ut over helsen til vedkommende. Den dagen han mister familie eller jobb, da er det gått for langt. Men en gutt som har det gøy på helg fortjener ikke denne betegnelsen. Da har vi sannelig mange alkiser rundt om i verden. Jeg tror forresten at det er farligere med "en øl eller ett glass vin" hver dag, en ei skikkelig kule på helg, så lenge man sørger for at man ikke begynner å reparere. Vår lege sa det slik, det er farligere med litt hver dag, eller en skikkelig fest. Lever og bukspyttkjertel trenger en pause på flere dager for å bli kvitt selv små mengder alkohol. Og husk at de aller fleste amnnfolk slutter med helgafylla når de blir litt eldre. Lykke til alle sammen, og ikke svikt hvis det viser seg at din kjære har problemer. Jeg lovte i gode og onde dager, og akter å holde det.
Snuselille Skrevet 23. januar 2005 #15 Skrevet 23. januar 2005 Leste ordet egoist lenger opp, det passer jo typen din ganske godt. Det er ikke mye givende i et forhold når man kommer på 2.plass
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2005 #16 Skrevet 24. januar 2005 Jeg flyttet i sin tid sammen med mine barns far. Da drakk han én kveld i uka, og én kveld i helgene. Alt skulle bli bedre når babyen ble større og skjønte litt. Da jeg gikk gravid med nummer to, drakk han begge kveldene i helgen, og en eller to kvelder i uken. Så ble han sykemeldt for ryggen (for å få en liten ferie fra jobben) og begynte å drikke hver kveld, men ikke så mye i helgene. Men når ungene ble litt eldre skulle han selvfølgelig slutte. Da nummer to ble født, flyttet vi ut av byen, og satset mye på at han jobbet mye overtid, dermed ville han verken ha tid eller råd til å drikke så ofte. Men han drakk bare mer og mer..... men holdt seg stort sett hjemme og edru i helgene. Men ukedagene ble et mareritt. Det var gutta og puben som var viktige, ungene og jeg kom alltid i annen rekke. Og han skulle alltid slutte bare ungene ble litt eldre og skjønte litt mer.... men den dagen kom bare aldri... Nei, ta en alvorlig prat med ham - spør ham hvilken prioritet du har på listen hans, og sier han at du er viktigst så la ham vise det. Ellers er du mye bedre stilt uten ham. Det finnes andre menn/gutter der ute som vil verdsette deg høyere, og som du vil få en bedre fremtid sammen med....
Gjest Lady76 ikke innl Skrevet 24. januar 2005 #17 Skrevet 24. januar 2005 kom akkurat hjem, har vært borte hos typen en tur, han hadde kommet hjem kl 10 i formiddag, nå lå an mer død enn levende i senga.. :evil: hadde tenkt vi kanskje kunne gå å spise en plass men straks jeg så ham forsto jeg jo at det var umulig.. :-? Ser at noen snakker om alkoholisme, han er ikke alkis.. Han drikker aldri i ukedagene, og de gangene det skjer ting i helgene for eks konfirmasjon, bryllup eller lignede så har han ikke problem med å ikke få drikke.. Alle kameratene hans drikker like mye de.. :-? Men jeg vet faktisk ikke om jeg kan leve med dette hvis han ikke skjerper seg litt.. Men han sa ihvertfall at neste helg skulle han ikke røra ei øl en gang, han holdt på å "daua" så han så flott kalle det.. Det de ofte sier når de er i bakrus.. men så går det noen dager og det er glemt... Syns det er rart han prioriterer kompisene HVER helg. Tror han at han er singel???
Gjest Lady76 ikke innl Skrevet 24. januar 2005 #18 Skrevet 24. januar 2005 Har du snakket med ham?? Bryr han seg ikke om hva du sier?
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2005 #19 Skrevet 24. januar 2005 I det øyeblikk man MÅ ha alkohol, enten det er hver lørdag eller en gang i måneden eller flere ganger pr uke, og det er et problem for andre som står en nær, så har man per definisjon et problem dersom man ikke er villig til å endre på det. Alkoholisme er ikke ensbetydende at man må ha stoffet hver dag - det betyr at man "MÅ" ha det. Det finnes spørretester hvor man kan få kartlagt sitt alkoholforbruk og hvorvidt det er et problem. En del ja og nei spørsmål, og svarer du ja på tre eller fler så er det fare på ferde... Vet ikke hvor du finner en sånn test, men søk på "rus" eller liknende søkeord.
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #20 Skrevet 25. januar 2005 I det øyeblikk man MÅ ha alkohol, enten det er hver lørdag eller en gang i måneden eller flere ganger pr uke, og det er et problem for andre som står en nær, så har man per definisjon et problem dersom man ikke er villig til å endre på det. Alkoholisme er ikke ensbetydende at man må ha stoffet hver dag - det betyr at man "MÅ" ha det. Det finnes spørretester hvor man kan få kartlagt sitt alkoholforbruk og hvorvidt det er et problem. En del ja og nei spørsmål, og svarer du ja på tre eller fler så er det fare på ferde... Vet ikke hvor du finner en sånn test, men søk på "rus" eller liknende søkeord. Jepp, men her er det en gråsone. For de fleste som driver med denne helge-fylla som unge så "må" de ikke ha alkoholen. Men de velger det selv fordi det er det mest gøy. Man skal dessuten ikke underslå at det er et visst gruppepress i en kameratgjeng som holder på på denne måten. Jeg har selv vært der og vet hvordan det er. Jeg kan for egen del si at for min egen del forsvant denne drikkekulturen når folk fikk seg samboere. Og for min egen del når jeg ble far - da var på en måte den delen av livet mitt lagt bak meg. Jeg må innrømme at jeg savnet det litt, men da havnet jeg i en situasjon hvor jeg måtte ta et standpunkt. Som tips til trådstarter - Sannsynligvis vil han fortsette med drikking og festing mer eller mindre noen år til. Men jeg vil seriøst vurdere om du kan leve med hans livsførsel. Det som også er mulig er å stille noen krav til han. De trenger ikke være knallharde, men når du først har gitt han disse kravene må han etterleve dem. Eksempelvis at han bare drikker med kompisene annenhver helg, og prioriterer deg den andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå