Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ut av nysgjerrighet. Hvorfor tror du noen blir overgripere? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange ulike grunner. Noen bærer på hat mot andre mennesker grunnet egne traumer. Noen er født med mindre empati og har lavere terskel for å begå overgrep. Noen er mentalt syke

Anonymkode: 3e7d1...442

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet

Er det ikke sånn at de ofte er blitt utsatt for overgrep selv? Ellers vet jeg ikke om jeg vil spekulere i det. 

Skrevet
13 timer siden, NotNaomi skrev:

Er det ikke sånn at de ofte er blitt utsatt for overgrep selv? Ellers vet jeg ikke om jeg vil spekulere i det. 

Nei, ikke alltid, det jeg har hørt, men i noen tilfeller, ja. Ellers kan det være andre traumer fra oppveksten. Noen har også en pedofil diagnose, selv om dette ikke gjelder alle. 

Skrevet

Man skal vel lete med lupe for å finne en overgiper som kommer fra et velfungernede hjem eller har hatt det bra på skolen.

Anonymkode: 2ca29...918

• Liker 1
Skrevet (endret)
14 hours ago, Mari Y said:

Ut av nysgjerrighet. Hvorfor tror du noen blir overgripere? 

Godt spørsmål.
Jeg er ikke ekspert, men det virker som om de fleste som finner på tull, er menn med forskjellige problemer.

Endret av Mithrandates
speling
Skrevet

Noen drikker rett og slett for mye så de ikke lenger ser at det de gjør blir feil. En stor del av overgrepene skjer på fest etter mye alkohol.

Anonymkode: 049df...ca5

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal vel lete med lupe for å finne en overgiper som kommer fra et velfungernede hjem eller har hatt det bra på skolen.

Anonymkode: 2ca29...918

Definitivt tror jeg nok det er en sammensatt oppvekst på en eller annen måte. 

Skrevet
4 minutter siden, Mithrandates skrev:

Godt spørsmål.
Jeg er ikke ekspert, men det virker som om de fleste som finner på tull, er menn med forskjellige problemer.

Ville nok ikke akkurat kalt overgrep for tull, men at de har problemer på en eller annen måte. Man mener også samtidig at en del overgripere også er kvinner, men det blir mindre snakket om

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen drikker rett og slett for mye så de ikke lenger ser at det de gjør blir feil. En stor del av overgrepene skjer på fest etter mye alkohol.

Anonymkode: 049df...ca5

Bingo. Alkohol eller rusproblemer har nok litt å si her, også. 

• Liker 1
Skrevet

Tja. Det er vanskelig å si, men jeg tror mye kan ha med synet på kvinner å gjøre. For dessverre er de fleste overgripere menn, selv om dette så klart ikke alltid er tilfellet. Det kan være kulturelt betinget, og så tror jeg mye er i gråsonen eller feiltolking av signaler. Ellers finnes det de som tenner på overgrep/incest, som da også gjerne filmer det og legger det på nettet i samme slengen. De har kanskje gjerne funnet seg et nettfellesskap som gir aksept for det de gjør. Så kan det være overgrep/incest under oppveksten, søsken imellom. 30% (eller noe, husker ikke helt) av overgrep begått mot barn blir jo begått av andre barn.

Så det er så mye som kan utgjøre fare for overgrep. Det viktigste vi gjør er å forebygge ved å snakke om det, tror jeg.

Skrevet

Min far voldtok meg jevnlig fra jeg var ganske liten. Vet at hans barndom besto av vold og alkoholisme, de var 11 søsken og, han den minste, så kan ha skjedd mye der og. Så var han sammen med min mor som drev på med psykisk mishandling, av både han og meg. Og mot han gikk det på hvor elendig han var på alle plan, og hvor elendig han var i senga, liten pikk, kunne ikke tilfredsstille henne osv. Så da voldtok han meg, en situasjon hvor han satt med makten, han var den sterke. Og han sluttet da jeg var 9 år, da jeg startet å gjøre motstand, skrike og kjempe. Så for han var det nok den totale makten han kunne ha over noen andre. For jeg har en halvsøster, som aldri ble rørt, og det er noen andre jenter i familien. Og jeg var den eneste han voldtok.

Anonymkode: d0fe5...3f3

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min far voldtok meg jevnlig fra jeg var ganske liten. Vet at hans barndom besto av vold og alkoholisme, de var 11 søsken og, han den minste, så kan ha skjedd mye der og. Så var han sammen med min mor som drev på med psykisk mishandling, av både han og meg. Og mot han gikk det på hvor elendig han var på alle plan, og hvor elendig han var i senga, liten pikk, kunne ikke tilfredsstille henne osv. Så da voldtok han meg, en situasjon hvor han satt med makten, han var den sterke. Og han sluttet da jeg var 9 år, da jeg startet å gjøre motstand, skrike og kjempe. Så for han var det nok den totale makten han kunne ha over noen andre. For jeg har en halvsøster, som aldri ble rørt, og det er noen andre jenter i familien. Og jeg var den eneste han voldtok.

Anonymkode: d0fe5...3f3

det er isåfall uansett ikke din feil. 

Skrevet

Snakker du spesifikt om voldtekt?

Anonymkode: c17d5...407

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakker du spesifikt om voldtekt?

Anonymkode: c17d5...407

Nei, generelt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...