AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #1 Skrevet 16. oktober 2017 Hei! Jeg vurderer sterkt å studere medisin, og har alltid hatt et ønske om å bli medisinsk forsker. Problemet er at jeg har en enorm legeskrekk, og er livredd operasjoner, sprøyter, og generelt alt som har med kroppen å gjøre. Det er så ille at jeg besvimer, og det er rett og slett en angst jeg sliter med å bli kvitt. Jeg snakket med en lege om dette, som sa at det blir noe helt annet når man lærer om det og skal operere andre eller sette sprøyter i andre. Er det noen her som kan si noe om dette stemmer eller ikke? Anonymkode: 9d14b...862
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #2 Skrevet 16. oktober 2017 Har du vurdert andre veier som å bli medisinsk forsker via biologi i stedet? Anonymkode: 6f2d1...75d 7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #3 Skrevet 16. oktober 2017 Nja, men nå må du jo huske at de beste øvingsobjektene er hverandre. Man kommer sjeldent unna å stille kroppen sin til disposisjon hvis man ønsker å trene selv, og å trene må man gjøre for å bli god. Anonymkode: 6ff38...ddd 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #4 Skrevet 16. oktober 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du vurdert andre veier som å bli medisinsk forsker via biologi i stedet? Anonymkode: 6f2d1...75d Jeg har vurdert dette! Men har forstått det slik at med denne utdanningen vil det bli både vanskeligere å få seg jobb, og jeg vil få dårligere betalt sammenliknet med en medisinutdanning. Anonymkode: 9d14b...862
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #5 Skrevet 17. oktober 2017 Det blir noe annet når man lærer om det? Tror ikke det gjelder for de som har ekstrem skrekk... Anonymkode: 13f65...b3e 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #6 Skrevet 17. oktober 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nja, men nå må du jo huske at de beste øvingsobjektene er hverandre. Man kommer sjeldent unna å stille kroppen sin til disposisjon hvis man ønsker å trene selv, og å trene må man gjøre for å bli god. Anonymkode: 6ff38...ddd Må man bruke hverandre som øvingsobjekter ofte? Har prøvd å lese meg fram, men var vanskelig å finne informasjon om dette. Anonymkode: 9d14b...862
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #7 Skrevet 17. oktober 2017 Da jeg begynte på sykepleien var jeg redd for både nåler og blod og gørr. det går helt fint nå Anonymkode: f135f...bca 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #8 Skrevet 17. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da jeg begynte på sykepleien var jeg redd for både nåler og blod og gørr. det går helt fint nå Anonymkode: f135f...bca Så fint å høre! Var det noe spesielt som gjorde at du kom over skrekken? Og tok det lang tid? Anonymkode: 9d14b...862
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #9 Skrevet 17. oktober 2017 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har vurdert dette! Men har forstått det slik at med denne utdanningen vil det bli både vanskeligere å få seg jobb, og jeg vil få dårligere betalt sammenliknet med en medisinutdanning. Anonymkode: 9d14b...862 Da har du ikke sjekket mulighetene dine så godt, vil jeg påstå. Jeg har en venninne som har doktograd i fysikk (siving på Ntnu og så doktorgrad) og jobber som medisinsk forsker og utvikler kreftbehandlinger. Har aldri hørt henne klage på hverken muligheter eller lønn... Jeg vil påstå at så lenge du faktisk ikke ønsker å jobbe som lege, så får du flere muligheter ved å velge alternative studier. Anonymkode: 2faef...1a2 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #10 Skrevet 17. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må man bruke hverandre som øvingsobjekter ofte? Har prøvd å lese meg fram, men var vanskelig å finne informasjon om dette. Anonymkode: 9d14b...862 Ja, det må man. Anonymkode: d3c0c...431
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #11 Skrevet 17. oktober 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så fint å høre! Var det noe spesielt som gjorde at du kom over skrekken? Og tok det lang tid? Anonymkode: 9d14b...862 Det gikk sånn gradvis igjennom studiet. Det ene var i ferdighetslæringen hvor vi satt sprøyter på hverandre osv. Prøvde bare å ta meg sammen så godt jeg kunne, alltid melde meg frivillig til å bli gjort ting på og alltid gjøre ting på andre. Det meste var mindre ille enn jeg trodde, og jo flere ganger jeg gjorde det, jo mer rutine ble det. det andre var i praksis. Du føler på at pasienten er redd/syntes dette er ubehagelig, og da kan du ikke ta deg den friheten av å usje/oie seg. Rett og slett blir man flink til å ta seg sammen, og etter hvert når man har sett det noen ganger så går det bra. Anonymkode: f135f...bca
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #12 Skrevet 17. oktober 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må man bruke hverandre som øvingsobjekter ofte? Har prøvd å lese meg fram, men var vanskelig å finne informasjon om dette. Anonymkode: 9d14b...862 Veldig ofte. Anonymkode: 6ff38...ddd
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #13 Skrevet 17. oktober 2017 Hospiter i ambulansen i nærheten hvor du bor så finner du fort ut om det er noe for deg Anonymkode: a21ab...745
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #14 Skrevet 17. oktober 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg vurderer sterkt å studere medisin, og har alltid hatt et ønske om å bli medisinsk forsker. Problemet er at jeg har en enorm legeskrekk, og er livredd operasjoner, sprøyter, og generelt alt som har med kroppen å gjøre. Det er så ille at jeg besvimer, og det er rett og slett en angst jeg sliter med å bli kvitt. Jeg snakket med en lege om dette, som sa at det blir noe helt annet når man lærer om det og skal operere andre eller sette sprøyter i andre. Er det noen her som kan si noe om dette stemmer eller ikke? Anonymkode: 9d14b...862 Da bør du isåfall holde deg langt unna medisinstudiet. Anonymkode: 2dd8d...f98
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #15 Skrevet 17. oktober 2017 Hvis man er så redd at man lett besvimer av "ting som har med kroppen å gjøre" blir det slettes ikke bedre av at det er uerfarne medstudenter som skal utføre blodprøvetaking etc... Blodprøvetaking, blodtrykk, urinprøver, anatomiske undersøkelser i truse/bh osv møter man nesten fra starten av. Er dette et problem for deg, TS, så styrer du unna. Som det ble nevnt over her, så kan feks siv.ing med fordypning i riktig retning gi vel så bra jobb og lønn som medisinstudier. Anonymkode: 46599...9c3 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #16 Skrevet 17. oktober 2017 I løpet av den første måneden min på medisinstudiet hadde jeg holdt i både hjerner, lunger, ryggmarg og lever. Alle organene fra ekte mennesker. Anonymkode: c2067...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #17 Skrevet 17. oktober 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg vurderer sterkt å studere medisin, og har alltid hatt et ønske om å bli medisinsk forsker. Problemet er at jeg har en enorm legeskrekk, og er livredd operasjoner, sprøyter, og generelt alt som har med kroppen å gjøre. Det er så ille at jeg besvimer, og det er rett og slett en angst jeg sliter med å bli kvitt. Jeg snakket med en lege om dette, som sa at det blir noe helt annet når man lærer om det og skal operere andre eller sette sprøyter i andre. Er det noen her som kan si noe om dette stemmer eller ikke? Anonymkode: 9d14b...862 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da bør du isåfall holde deg langt unna medisinstudiet. Anonymkode: 2dd8d...f98 Ikke automatisk det. Jeg er riktig nok ikke lege men sykepleier med sprøyteskrekk og blod. Tåler fint så lenge det ikke er meg det handler om, som skal få sprøyten osv. Så for noen kan det fungere. Anonymkode: c9c81...303
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #18 Skrevet 17. oktober 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke automatisk det. Jeg er riktig nok ikke lege men sykepleier med sprøyteskrekk og blod. Tåler fint så lenge det ikke er meg det handler om, som skal få sprøyten osv. Så for noen kan det fungere. Anonymkode: c9c81...303 Men hvordan skal man øve da? Man kan jo ikke forvente å øve på andre og aldri stille kroppen sin til disposisjon. Dette går begge veier. Anonymkode: 6ff38...ddd 1
Maleficenta Skrevet 17. oktober 2017 #19 Skrevet 17. oktober 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg vurderer sterkt å studere medisin, og har alltid hatt et ønske om å bli medisinsk forsker. Problemet er at jeg har en enorm legeskrekk, og er livredd operasjoner, sprøyter, og generelt alt som har med kroppen å gjøre. Det er så ille at jeg besvimer, og det er rett og slett en angst jeg sliter med å bli kvitt. Jeg snakket med en lege om dette, som sa at det blir noe helt annet når man lærer om det og skal operere andre eller sette sprøyter i andre. Er det noen her som kan si noe om dette stemmer eller ikke? Anonymkode: 9d14b...862 Sykepleier her. Livredd for nåler. Å bli tatt blodprøve på, få venflon osv men har ingen problemer med å gjøre det på andre. Mener jeg er god på å trygge andre som er redde fordi jeg selv vet hvordan set føles å være redd for å bli stukket.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #20 Skrevet 17. oktober 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan skal man øve da? Man kan jo ikke forvente å øve på andre og aldri stille kroppen sin til disposisjon. Dette går begge veier. Anonymkode: 6ff38...ddd Vi øvde ikke så mye i labben, dessutten slapp de som absolutt ikke ville. Skal sies at jeg lot folk prøve en gang på meg, og jeg en gang på de. Skolen jeg gikk på har nå dukkehender med blodårer som de foretrekker det øves på. Men stikker selvsagt hverandre en gang og to. Legestudiet er nok kanskje mer øving på hverandre det vet jeg ikke, men den meste øvingen skjer som regel ute i feltet (som sykepleier). Etter endt utdanningen trenger du aldri å stille den til disposisjon. Anonymkode: c9c81...303
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå