AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #1 Skrevet 16. oktober 2017 Får en leder på feks sykehjem en bonus mot slutten av året hvis sykegraværet holdes til et minimum? Anonymkode: 25abe...614
Ullvott Skrevet 16. oktober 2017 #2 Skrevet 16. oktober 2017 De får ikke bonus i ordets rette forstand, men ledere måles på ulike parametere innenfor jobben sin, og sykefravær i enheten er en vanlig måleparameter. Ledere på steder med lavt sykefravær, eller hvor fraværet har gått mye ned, stiller som regel sterkt ved neste lønnsoppgjør. Dette fordi sykefravær koster arbeidsgiver mye penger. De kan også få andre belønninger, som goodwill fra ledelsen, økte bevilgninger, lettere for å få positivt svar når de søker om prosjektmidler eller videreutdanning osv osv. 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #3 Skrevet 16. oktober 2017 Takk for fint svar! Anonymkode: 25abe...614
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #4 Skrevet 16. oktober 2017 Nei, men det burde de kanskje fått Anonymkode: 5cf39...b45
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #5 Skrevet 16. oktober 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men det burde de kanskje fått Anonymkode: 5cf39...b45 Hvorfor? Skal arbeidstakere dra på jobb når de føler seg dårlige og slite på jobb for at sjefen skal få ekstra penger?? Anonymkode: 25abe...614 1
Maleficenta Skrevet 16. oktober 2017 #6 Skrevet 16. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Får en leder på feks sykehjem en bonus mot slutten av året hvis sykegraværet holdes til et minimum? Anonymkode: 25abe...614 Virker ikke sånn slik de sliter ut sine ansatte. 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #7 Skrevet 16. oktober 2017 De burde absolutt ikke få det i hvertfall, det kan føre til at sykemeldinger blir bestridet og at ansatte blir beskyldt for å ikke være syke når de faktisk er det. Jeg liker å tro at de fleste som jobber har en høy arbeidsmoral hvor de ikke ringer inn syk eller sykemelder seg når de ikke har behov for det. Ledere bør derimot få bonus basert på trivsel på arbeidsplassen og det bør være mye lavere terskel for å sparke ledere som ikke gjør en god jobb. Ser at i helsevesen i hvertfall blir de bare permittert med lønn når de er ubrukelige, så kommer de tilbake å får fortsette i samme sporet som før de ble permittert 🙄 Anonymkode: dc204...685 6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #8 Skrevet 16. oktober 2017 40 minutter siden, Maleficenta skrev: Virker ikke sånn slik de sliter ut sine ansatte. Nettopp. Leier inn for få og lar avdelingen subbe og gå på minimum bemaning, avviser krav om overtidsbetaling når det faktisk har vært overtid. Bryr seg ikke og lar ikke de ansatte ta ut de fridagene de har opparbeidet seg. Anonymkode: 25abe...614 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #9 Skrevet 17. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Får en leder på feks sykehjem en bonus mot slutten av året hvis sykegraværet holdes til et minimum? Anonymkode: 25abe...614 Nei, men nå finnes det en del private sykehjem, og jeg ville ikke bli overrasket hvis ledere der får bonuser. Anonymkode: e19fb...881
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #10 Skrevet 17. oktober 2017 Ja Jeg har bare erfaring fra offentlige sykehjem, men der ble ledere belønnet for lavt sykefravær. Det resulterte ikke i god tilrettelegging eller færre syke - men dårlig arbeidsmiljø, folk som gikk syke på jobb og ikke turde og si i fra. Jeg har hatt to kollegaer som hadde vært ''fit for fight'' etter én-to ukers sykemelding, som endte med å være sykemeldt i månedsvis fordi de presset seg for hardt. Folk kom syke på jobb av dårlig samvittighet ovenfor sine kollegaer, da det var allmenn kjent at det ikke ble leid inn vikar. Jeg meldte selv mitt eget sykehjem til sykepleierskolen vi samarbeidet med - fordi studentene i praksis ikke fikk den erfaringen og utdannelsen de hadde krav på. Studenter/lærlinger ble brukt som arbeidskraft, og dersom student var til stede ble det ikke leid inn vikar. Alt for dårlig. Jeg har forlatt kommunal sektor for evig og alltid. Det er slett ikke sikkert staten er bedre alle steder, men det sykehuset jeg har funnet er flinke. Anonymkode: 228a6...d06 2
stan Skrevet 17. oktober 2017 #11 Skrevet 17. oktober 2017 Det hender det. At sykefravær er et av kriteriene som en leder eller en enhet vurderes etter. Høyt sykefravær kan jo være et tegn på at noe er galt. I tillegg er det jo kostbart, både i form av penger men også personlig for den syke.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #12 Skrevet 17. oktober 2017 Synes det virker mer som de får bonus for å holde bemanningen nede, til tross for at det gir økt mengde sykemeldinger Anonymkode: 4388f...ae9 3
SunnivaOslo Skrevet 17. oktober 2017 #13 Skrevet 17. oktober 2017 Ja. Men det er noe de lett kan manipulere. De kan be ansatte feks om å ikke levere sykemelding. Vinn-vinn det da,for udugelige ledere og late ansatte. For det er de som vil tjene på dette. Tilbake står de pliktoppfyllende ansatte og ledere som leverer inn sykemelding og som får høy "score"på sin avd VS lederen som ikke tar imot sykemelding. Det er sånn det fungerer mange steder.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #14 Skrevet 17. oktober 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Får en leder på feks sykehjem en bonus mot slutten av året hvis sykegraværet holdes til et minimum? Anonymkode: 25abe...614 Er du på styr menneske? Hvor tror du penger til en bonus kan bli tatt fra? Budsjetter er knallstrenge og hver krone må gjøres rede for i det offentlige. Dette er umulig. Anonymkode: 764b6...241 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #15 Skrevet 18. oktober 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du på styr menneske? Hvor tror du penger til en bonus kan bli tatt fra? Budsjetter er knallstrenge og hver krone må gjøres rede for i det offentlige. Dette er umulig. Anonymkode: 764b6...241 Nei det er veldig godt mulig. Det blir selvfølgelig ikke kalt ''bonus for lavt sykefravær'' - men de får ekstra betalt hvis de gjør ''ett eller annet diffust svada som basically betyr at sykefraværet skal holdes nede for en hver pris''. Anonymkode: 228a6...d06
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #16 Skrevet 18. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det er veldig godt mulig. Det blir selvfølgelig ikke kalt ''bonus for lavt sykefravær'' - men de får ekstra betalt hvis de gjør ''ett eller annet diffust svada som basically betyr at sykefraværet skal holdes nede for en hver pris''. Anonymkode: 228a6...d06 Absolutt ikke godt mulig, for dem som har vært på innsiden. Man må være temmelig uvitende om både økonomistyring, budsjetter og ansvar i det offentlige for å kunne komme med denne typen påstander og nesten på grensen til det paranoide. Anonymkode: 764b6...241
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #17 Skrevet 18. oktober 2017 Nei, overhodet ikke her jeg jobber (offentlig forvaltning, statlig). HR-avdelingen ser på sykefravær og tendenser og varsler om det skulle være behov for å sette inn tiltak noe sted, varsle ledere, om det er noe unormalt, men ingen bonuser for det motsatte, nei. Anonymkode: 6feac...533
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #18 Skrevet 18. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Absolutt ikke godt mulig, for dem som har vært på innsiden. Man må være temmelig uvitende om både økonomistyring, budsjetter og ansvar i det offentlige for å kunne komme med denne typen påstander og nesten på grensen til det paranoide. Anonymkode: 764b6...241 Jeg har vært på innsiden og vet at dette skjer. Du kaller meg paranoid, jeg kaller deg naiv. Anonymkode: 228a6...d06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå