AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #1 Skrevet 16. oktober 2017 Hva tenker dere om det? Jeg er veldig glad i å kle meg pent, og jeg elsker spesielt å gå i skjørt. Men noen ganger lurer jeg på om jeg pynter meg for mye. Folk kommenterer ofte "oi, så fin du er", "du har pyntet deg i dag". Det er jo komplimenter, men blir usikker likevel, er jeg overpyntet? Prøver jeg for hardt? Kan f.eks denne kjolen brukes til hverdags? http://www.hm.com/no/product/75801?article=75801-A#article=75801-A Og hva med slike skjørt? http://www.hm.com/no/product/64934?article=64934-C Og kom gjerne med tips om fine hverdagsklær Anonymkode: cbc08...7a1 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #2 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg kler meg også i mye skjørt og kjoler til hverdags, og rød leppestift, dinglesmykker, kåper, lakksko... Mulig noen synes jeg pynter meg for mye, men det gjør meg glad. Flott når noen tør å tilføre litt farge og pynt i hverdagen og at ikke alle traver rundt i jeans og allværsjakker. Været er grått nok her til lands om vi ikke skal kle oss grått og trist også. Jeg handler mye vintage og brukt, så det kan jeg anbefale. Har funnet mange nydelige bluser og skjørt som ingen andre har, og som har en mye bedre søm og stoffkvalitet enn kjedebutikk-plagg. Hver gang jeg er ute og reiser så prøver jeg alltid å kjøpe en vintage-ting. Anonymkode: b762c...5d0 6
Sirah Skrevet 16. oktober 2017 #3 Skrevet 16. oktober 2017 Kle deg akkurat slik du vil! Jeg syntes det er kjempekult når folk tør å skille seg ut Den første kjolen kunne jeg brukt selv, skjørtet ble litt for "fest" for min smak. Men nå er jeg ganske kjedelig i klesveien Liker du det så kjør på! 1
absinthia Skrevet 16. oktober 2017 #4 Skrevet 16. oktober 2017 Da jeg hadde bedre anledning til å kle meg i skjørt og kjoler ril hverdags, fant jeg ut at man til og med kan bruke penkjoler, dersom man bare styler den ned med røffere jakke, sko eller strømpebukser. - Greit å få brukt kjolene sine mest mulig. Ballkjoler o.l. lot jeg riktignok være til spesielle anledninger ☺ 3
Gjest -Willow Skrevet 16. oktober 2017 #5 Skrevet 16. oktober 2017 Selvfølgelig kan det brukes til hverdags! Jeg syns ikke det er overpyntet i det hele tatt. Mange nordmenn kunne hatt godt av å våge litt mer i klesveien, for fy så kjedelig det kan bli.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #6 Skrevet 16. oktober 2017 Takk for svar! Skal ta på meg skjørt i morgen! Det er egentlig litt trist at man skal bli redd for å pynte seg... Jeg elsker klær, og har så mange kjoler og skjørt som jeg elsker, men det er ikke alltid jeg tør å bruke det, spesielt når de fleste jeg omgås går rundt i allværsjakker og turklær. Anonymkode: cbc08...7a1 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #7 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg synes egentlig ikke at man skiller seg spesielt mye ut ved å gå i skjørt og kjoler i hverdagen. Samtidig, det hverdagslige antrekket til den gjennomsnittlige norske kvinnen er jo ikke skjørt/kjole. I noen miljøer er jo dette ekstra tydelig. Jeg kan godt forstå at man kan kjenne på det å kle seg annerledes, men det er ikke rart å kle seg i skjørt og kjoler. Jeg gjør det så å si hver dag, men en litt annen stil enn det du viser til i HI. Jeg kunne ikke gått med eksemplene dine, men jeg hadde ikke tenkt noe over at andre hadde gått med det. Anonymkode: ec609...540 4
Gjest Linaria Skrevet 16. oktober 2017 #8 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg går alltid i skjørt eller kjole. Får av og til kommentarer på at de er fine, men aldri på at jeg har pynta meg spesielt.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #9 Skrevet 16. oktober 2017 Syns eksemplene er helt fine til hverdags. Bedre å være overpyntet enn "underpyntet". Anonymkode: 508a6...f38 1
Nappetass1 Skrevet 16. oktober 2017 #10 Skrevet 16. oktober 2017 Digger folk som kler seg litt penere til hverdags enn den gjengse nordmann! Litt avhengig av hva slags yrke man har er det jo bare positivt. Er selv glad i å pynte meg litt hver dag, men kjoler/skjørt utgår typisk høst og vinter av praktiske årsaker. 1
Stina234 Skrevet 17. oktober 2017 #11 Skrevet 17. oktober 2017 Jeg er så enig med deg. Foretrekker skjørt eller kjole selv også. Liker godt skjørtet du viste, kan veldig godt brukes til hverdags også. 1
exictence Skrevet 17. oktober 2017 #12 Skrevet 17. oktober 2017 Går som oftest i skjørt eller kjoler til hverdags. Synes det var fint det du viste til. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #13 Skrevet 17. oktober 2017 Kommer helt an på hvor gammel du er og hva du driver med/hvor du jobber. Jeg er relativt sett voksen (slutten av 30-årene) og jobber et sted med ganske formell kleskode. Her skulle det tatt seg ut å ikke være pyntet på jobb og jeg vil nok anslå at halvparten av kvinnene her bruker enten skjørt eller kjole på jobb hver dag. Er det skikkelig kjipt vær skifter jeg imidlertid ofte ikke før jeg kommer på jobb. Pumps og tynne strømper egner seg dårlig når det sludder på tvers og man bruker kollektivtransport til jobb. Anonymkode: 9873e...542 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #14 Skrevet 17. oktober 2017 Jeg eier en eneste bukse. Har flere trenings tights da. Men jeg bruker kjoler og skjørt 99% av tiden. På sommeren går jeg nok i mye finere kjoler, er veldig glad i 50 talls stilen, så har mange flotte sommerkjoler. På vinteren blir det mer hverdags bomulls kjoler. Men jeg elsker kjoler. Anonymkode: 79c91...3f9 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #15 Skrevet 17. oktober 2017 Hva som regnes som normalt vil avhenge helt av miljøet du vanker i. I min bransje er det stort sett menn, og stilen er meget avslappet. Jeans og hettegenser/t-skjorte med moro-motiv. De få kvinnene har mye samme stilen. Å stille i kjole/skjørt ville definitivt fått en til å skille seg ut. Vi deler bygg med flere andre firma, blant annet noen som har økonomer i fleng. Der går stort sett alle damene i det jeg ville kalt pynteklær. Både kjoler/skjørt, men også drakter og fancy topper og whatnot, og alltid høye hæler. Så der hadde ingen hevet et øyebryn om du kom i kjole. Anonymkode: 8875f...132
Anglofil Skrevet 17. oktober 2017 #16 Skrevet 17. oktober 2017 (endret) Selvfølgelig kan man bruke skjørt og kjole til hverdags. Men ja, i noen miljøer vil man nok skille seg mer ut enn i andre. Selv bruker jeg mye 50- og 60-tallskjoler, så jeg skiller meg nok ekstra ut, spesielt fordi jeg ikke er redd for å bruke farger, spesielt om sommeren. Det går i gult, rødt, rosa, blått, grønt og lilla. Jeg elsker å matche og bruke mye tid på å finne hva som passer hvert enkelt kjole. Det er noe jeg virkelig koser meg med: alt fra øredobbene til hårfristyren. Nå om høsten/vinteren går jeg derimot i mindre fargesterke kjoler, det blir mye blått, svart og rødt, men også grønt. Klart jeg skiller meg ut, men for litt over ett år siden kom jeg til det punktet hvor jeg tenkte: hva så? Hva så om jeg skiller meg ut? Jeg spurte meg heller selv: hva er det som gjør meg glad? Hva er det jeg trives i? Jeg ble lei mørkeblå jeans og redselen for å skille meg ut. Dessuten bruker jeg heller ikke særlig sminke, utover mascara, og kanskje en sjelden gang eyeliner. Jeg hadde et behov for å vise hvem jeg faktisk er. Som introvert og ganske sjenert, har det vært en terskel jeg måtte trå over: å ha et behov for å være seg selv, og samtidig ikke tiltrekke seg for mye oppmerksomhet. I starten følte jeg meg litt smådum og teit, som eneste kjoledame på jobb, og med litt annerledes stil. Nå har det blitt mitt varemerke, og jeg har fått økt selvtillit - og jeg føler meg mer positiv og glad. Ingenting er som en gul sommerkjole med prikker på en varm sommerdag. Det gjør hverdagen enklere rett og slett: jeg kan glede meg til jobb på en onsdag fordi jeg vet hvilken kjole jeg har planlagt å ha på meg den dagen. Kjolene gir motivasjon og glede. Og nå har det plutselig blitt en vane. Jeg er damen med alle kjolene, og det synes jeg er kult. Jeg har min egen stil, og jeg elsker kjoler. Så får jo de som synes det er teit bare synes det. Jeg er for gammel til å bry meg om sånt. Det skal sies: når jeg i dag tok på meg bukse, første gang på et par uker, fikk jeg plutselig bemerkninger om "jøss, går du i bukse?". Det skal ikke være enkelt. Mvh Yvonne Endret 17. oktober 2017 av Yvonne 7
Perelandra Skrevet 17. oktober 2017 #17 Skrevet 17. oktober 2017 De siste to årene har jeg begynt mer å kle meg i skjørt og kjoler til daglig. Det hjelper på humøret å kunne kle seg feminint og fargerikt. Selv om jeg er helt alene hjemme, og ikke har planer om å treffe andre, kan jeg godt bruke fine kjoler. Å kle meg fint, og kunne føle meg, vel har vært god terapi både mot depresjon og i sorgen etter kjærestens død. Det demper også angst og usikkerhet og gjør meg modigere i møte med andre. Det største problemet med å bruke kjoler og skjørt, har vært hva jeg skal ha under. Går jeg med strømpebukse er det en evig kamp om å få den til å sitte ordentlig, og går jeg uten blir jeg lett sår på innsiden av lårene, og får gnagsår på føttene. Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg opprinnelig hadde tenkt å bruke kjole eller skjørt, men ender opp med bukse likevel fordi jeg er lei av å "slåss" med strømpebukser som rakner, siger i skrittet, er umulige å få på eller er vonde å gå med. Løsningen har blitt å investere i en del gode og dyrere strømpebukser som ikke rakner straks man tar i dem. Jeg bruker aldri helt tynne strømpebukser, men holder meg til 50 den. eller tykkere. Samtidig bruker jeg ofte hold-inn undertøy utenpå strømpebuksa slik at den ikke kan sige. På varme sommerdager hvor jeg ikke bruker strømpebukse, bruker jeg en kort hold-in shorts og lave sokker på føttene. Jeg vet det ikke regnes som fint å bruke sokker i sandaler og sko til skjørt og kjole, men det blåser jeg i. 1
LiseTV Skrevet 22. oktober 2017 #18 Skrevet 22. oktober 2017 Kjoler er da bare så godt å bruke. Har på kjole hver dag hjemme.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #19 Skrevet 22. oktober 2017 I og med at det er dresskode på jobb består garderoben i stor grad av pene kjoler, skjørt, sjal, stilrene vesker og smykker. Og det "smitter" selvfølgelig over på hvordan jeg går kledd ellers. Jeg har jo fått høre at jeg kler meg pent. Men hva så? Er enig med flere her - man kler seg som man vil, og norske kvinner tørr generelt for lite. Jeans og allværsjakke er uniformen for mange. Kjolen du linker til kunne jeg fint gått med, som sommer/fritidsplagg, den er ikke pen nok for jobbsammenheng. Skjørtet er ikke helt meg, men om du ønsker å gjøre det mer hverdagslig er det jo bare å style ned topp og sko - for eksempel en hvit t-skjorte og flate sko. Anonymkode: f643e...051
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #20 Skrevet 22. oktober 2017 Jeg må bruke uniform på jobb, og har derfor lett for å hive på meg det typiske kjedelige "norske antrekket" noen beskriver over her, turklær/enkel jeans, joggesko og allværsjakke. Skal jo skifte med en gang jeg kommer frem uansett, tenker jeg. Hadde jeg hatt mulighet til å bruke antrekket hele dagen hadde jeg absolutt gått for en litt mer pyntet stil! Anonymkode: 0553a...562
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå