Flowery Skrevet 22. januar 2005 #1 Del Skrevet 22. januar 2005 Jeg har tenkt å hoppe fra juss og over til psykologistudiet. Noen som vet hvor man begynner? Jeg synes det var veldig vanskelig å finne fram på internettsidene til fakultetet og har ikke lyst å søke, komme inn og så finne ut at det var feilt studie jeg hadde begynt på. Jeg har lyst til å jobbe med familierådgivning eller kanskje som krisepsykolog. For det siste må jeg nok ta psykologutdanning. Men hva med det andre? Det er jo også noe som heter proffesjonsstudiet. Er det slik at man uansett hvilke vei man vil gå må ta førsteårsstudiet i psykologi? Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg her. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. januar 2005 #2 Del Skrevet 22. januar 2005 Du kan enten ta profesjonsstudiet i psykologi, eller bachelor/master. Det er to forskjellige ting. Den første er mer klinisk rettet, den andre er mer generelt, litt mer forskningsrettet. Du må ha profesjonsstudiet for å bli krisepsykolog. Her kan du lese om bachelor-programmet ved UiO, og her kan du lese om profesjonsstudiet. Forøvrig studerer jeg selv profesjonsstudiet i psykologi og det kan absolutt anbefales, veldig interessant! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aurélie Skrevet 23. januar 2005 #3 Del Skrevet 23. januar 2005 Forøvrig studerer jeg selv profesjonsstudiet i psykologi og det kan absolutt anbefales, veldig interessant! Skriver under på denne, samt Aristoteles som sa at studiet av mennesket bør ha høyeste prioritet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 23. januar 2005 #4 Del Skrevet 23. januar 2005 Den første er mer klinisk rettetha Så ein kan kalle seg psykolog og ta psykologtimar etter ein bachlor på universitetet altså? Kva er lønnsforskjellen då? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aurélie Skrevet 23. januar 2005 #5 Del Skrevet 23. januar 2005 Så ein kan kalle seg psykolog og ta psykologtimar etter ein bachlor på universitetet altså? Kva er lønnsforskjellen då? Du kan kun bruke psykolog-tittelen etter fullført profesjonsstudium i psykologi. Bachelor + master gir mer forskningsrettet utdannelse, og jeg tror lønnen er noe lavere enn når man har cand. psychol.-tittelen, som man får etter profesjonsstudiet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flowery Skrevet 23. januar 2005 Forfatter #6 Del Skrevet 23. januar 2005 Tusen takk for svar! :-) Så det er altså slik at uansett hvilken vei man ønsker å gå senere, så er det best å ta førsteårsstudiet i psykologi til å begynne med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 23. januar 2005 #7 Del Skrevet 23. januar 2005 Som Aurélie sier, psykolog er en beskyttet tittel, og kun de med profesjonsstudiet kan kalle seg psykologer. Tar du en bachelor/master jobber du ikke som klinisk psykolog, istedet er det jobber innen forskning, undervisning o.l. Lønnen er vel litt lavere, men samtidig er det store sprik for psykologer også, avhengig av hvilken retning man tar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flowery Skrevet 23. januar 2005 Forfatter #8 Del Skrevet 23. januar 2005 Men hvordan er det når du tar profesjonsstudiet; er du inne på hele studiet når du har tatt førsteårsstudiet med god nok karakter? Eller må du søke og gå gjennom nåløyet for hvert år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 24. januar 2005 #9 Del Skrevet 24. januar 2005 Er man inne så er man inne. Da er det ingen karakterkrav, bare du består alle eksamener så er du med videre. Hele 1. avdeling (1-5 semester) er det eksamen (noen ganger flere også) og gjerne også semesteroppgave hvert semester. I 2. avdeling (6-10 semester) har man bare eksamen 7. og 10. semester, ingen semesteroppgaver, men man må skrive hovedoppgaven som skal påbegynnes senest 8. semester. Da har man også en del praksis og veldig mye obligatorisk undervisning, så man ligger ikke på latsiden selv om det ikke er eksamenslesing. Du kan bare henge igjen med én eksamen fra 1. avdeling når du skal begynne på 2. avdeling. Dvs at du kan altså ha strøket eller utsatt kun én eksamen, har du mer enn det får du ikke gå videre på 2. avdeling før det er i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flowery Skrevet 24. januar 2005 Forfatter #10 Del Skrevet 24. januar 2005 Er man inne så er man inne. Da er det ingen karakterkrav' date= bare du består alle eksamener så er du med videre. Hele 1. avdeling (1-5 semester) er det eksamen (noen ganger flere også) og gjerne også semesteroppgave hvert semester. I 2. avdeling (6-10 semester) har man bare eksamen 7. og 10. semester, ingen semesteroppgaver, men man må skrive hovedoppgaven som skal påbegynnes senest 8. semester. Da har man også en del praksis og veldig mye obligatorisk undervisning, så man ligger ikke på latsiden selv om det ikke er eksamenslesing. Du kan bare henge igjen med én eksamen fra 1. avdeling når du skal begynne på 2. avdeling. Dvs at du kan altså ha strøket eller utsatt kun én eksamen, har du mer enn det får du ikke gå videre på 2. avdeling før det er i orden. Det høres jo kjempeflott ut! Så da er det bare til å nilese på førsteårsstudiet for å komme inn videre. Helt supert! Det skal jeg klare. Tusen takk for svar! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aurélie Skrevet 25. januar 2005 #11 Del Skrevet 25. januar 2005 Lykke til! Tvi Tvi!! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå