Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Slettet

Endret av avamni
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyen er jo fortsatt veldig liten, såppass liten at byssing fortsatt er vanlig. Vår sovnet vel til byssing og melk frem tiø han var 7-8 måneder. Først da var han klar for å sovne selv

• Liker 1
Skrevet

Opp ned metoden?

Anonymkode: 9ebfc...985

• Liker 1
Skrevet

Min er 13 og sovner kun til pupp, i vogna når den er i gang eller i bilstolen under kjøring.

Hver gang vi har forsøkt noe annet så blir han hysterisk og spyr.

Anonymkode: e86c3...8fa

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor må han sovne selv? Han er 6 måneder gammel, ikke 2 år. I den perioden endrer alt seg, og når man tror man har funnet en rutine eller det motsatte - når man føler seg fastlåst i et håpløst mønster - snus alt på hodet og man må finne på noe annet. Dere lager ikke dårlige vaner når babyen er så liten, tvert i mot gir dere trygghet og det babyen deres trenger for å falle til ro og sovne. Det er helt vanlig med byssing, melk og kos for å få så små babyer til å sovne, selv om det er slitsomt. 

Babyen har åpenbart et behov for trygghet og nærværende omsorgspersoner for å sovne, og da ville jeg imøtekommet dette. Snart er alt snudd på hodet allikevel, og dere savner byssingen og kosen - det gjør jeg (min er 10 mnd) selv om jeg aldri skulle trodd det da det sto på😅

Anonymkode: cdc67...5d6

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ehm....hvorfor må baby det?

Endret av våren14
  • Liker 1
Skrevet

Jeg lurer også på hvorfor? Baby er svært liten og dere gjør ingen bjørnetjenester ved å respondere på babyens behov. Anbefaler seg å snakke med helsestasjonen. Kan ellers nevne at mitt barn begynte å sovne av seg selv rundt 1 år.

Anonymkode: 61e52...0f1

• Liker 1
Skrevet

Det gikk enklere og enklere etter hvert som de ble større. Når de var helt små (under et halvt år) sovnet de ved puppen (eller flaske med pumpet melk hvis jeg ikke var hjemme ved leggetid), deretter sovnet de med litt byssing eller vugging (eller i vognen på tur). Siden de begynte i barnehagen ved 12-13 mnd alder har det ikke vært noe problem, da sovnet de helt av seg selv kort tid etter vi hadde sunget nattasang.

Anonymkode: 60778...0d3

Skrevet

Det er da et helt legitimt spørsmål. Jeg skjønner ikke hvorfor dere som ikke har tenkt å svare ts på det hun spør om gidder å svae. Jeg er den eneste i tråden som faktisk har svart henne. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg lærte alle mine å sovne selv mellom 10-14 mnd, de var ikke klare ved samme alder. 

Først ammet og bysset vi, så gikk vi over til byssing/avvening. Etterhvert trengte de byssing. Jeg sang hele tiden. Samme sang. Etterhvert så holdt jeg sittende stille I armene og sang. Så la jeg I senga og sang. Også sovnet de I senga med smokk, kos og sang til. 

Jeg er rimelig drittlei "so, ro, lillemann", men det har funket å bruke sang og smokk som søvnassosiasjon. 

Anonymkode: b6ea6...218

Skrevet

Jeg mener at det er egentlig barnet selv, som bestemmer hvor lenge han/hun trenger foreldre ved sovning. Barn er forskiellige.

Min eldre jenta er snart 6 år og fremdeles en av oss sitter hos henne til hun sovner. Den lille (2,5 år) sover med meg, men hun klarer å sovne seg selv uten foreldre. 

Men det er min metode - å gi til barnet så mye tryghet hun/han trenger og det er jeg og barnet som bestemmer og ikke helsesøster, bestemør, veninna eller en bok om babyer...

• Liker 2
Skrevet

Ikke hør på de hysteriske som kommer til å bysse/amme/trille ungen i søvn til den er 2 år. Det er slitsomt og det er faktisk ikke nødvendig! Alle unger klarer å lære seg å sovne selv. Hør på foreldrerådet, episode om søvn. Vi begynte med å "dabbe" babyen i senga si, hold hånda under rumpa og dabbet lett. Etter hvert dabbet vi mindre og mindre og nå sovner hun selv, eller ved at vi ligger å stryker henne på ryggen. Hun er 7 mnd nå, vi startet når hun var 5 mnd. Lykke til! Kg er verste plass å spørre om slikt, du blir halshugd og det brøles om at ungen aldri er gammel nok til å lære noe og at all gråt er farlig. Du kjenner babyen din og dens gråt, les signalene mens du holder på så går det nok fint!

Anonymkode: 989e0...ca5

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er da et helt legitimt spørsmål. Jeg skjønner ikke hvorfor dere som ikke har tenkt å svare ts på det hun spør om gidder å svae. Jeg er den eneste i tråden som faktisk har svart henne. 

Det er et legitimt spørsmål ja, men det kan være greit å likevel fortelle ts at hun forventer veldig mye ganske tidlig. Mange mener at så små babyer må lære å sovne selv fordi det er noe de har blitt fortalt av andre. Når man så innser at det ikke er slik at man MÅ, så slapper man kanskje litt mer av? Det er veldig vanlig at barn på den alderen trenger hjelp til å finne ro. Mye kan skje av seg selv det neste halvåret. 

Og så må du ts bare prøve deg frem, hvis det er veldig viktig for deg. Du kan prøve skrikekur (effektivt, men frarådet av mange), opp-ned metoden (kan skape mye stress for babyen, men mulig det er verdt det for deg), gradvis avvenning (bysse mindre og mindre hver kveld, slutte å bysse rett før den sovner etc), stryke på en sint baby og håpe den sovner... Det viktigste er egentlig å være var for babyens signaler, og gjøre noe du er trygg på. Men mange babyer på den alderen der er ikke modne for det, så går det ikke nå kan du prøve igjen om et par måneder. Det er ikke så vanlig å lære så små babyer å sovne av seg selv (det ser du jo av svarene her), så du må nok skape deg dine egne erfaringer. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men synes du virkelig at opp ned-metoden er en god løsning for en 6 mnd gammel baby som fortsatt trenger foreldrenes nærhet for å sove?

Anonymkode: ae56d...207

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Min er 13 og sovner kun til pupp, i vogna når den er i gang eller i bilstolen under kjøring.

Hver gang vi har forsøkt noe annet så blir han hysterisk og spyr.

Anonymkode: e86c3...8fa

Og det hjelper en mor som vil ikke være babyens sovemidler til alle tiders hvordan?  Kos deg med å ha gjort babyen din HELT avhengig av deg for å sove! 

Anonymkode: 2a379...fb3

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep

sofie777, mod

Skrevet
På 17.10.2017 den 11.05, AnonymBruker skrev:

Men synes du virkelig at opp ned-metoden er en god løsning for en 6 mnd gammel baby som fortsatt trenger foreldrenes nærhet for å sove?

Anonymkode: ae56d...207

Ja, det syntes jeg. Et barn på 6 mnd. Kan fint lære seg å finne søvnen selv. Opp ned metoden gir jo nettopp barnet nærhet når det signaliserer at det trenger det. 

• Liker 1
Skrevet

Kan også foreslå hysje-metoden. Der man sitter hos barnet og holder en hånd i hånden til baby og en på brystet deres( uten å stryke, dette stimulerer). Og si hysj høyere enn barnegråten, etter hvert som skrikingen blir lavere så senker man hysjingen. 

Hvis skrikingen ikke roer seg, men eskalerer tar man baby opp og hold det tett inntil deg til hen har roet seg, uten noen dulling.  Før du legger ned igjen og fortsetter som før. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...