AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #1 Skrevet 16. oktober 2017 Flyttet ut av en bolig 8 dager før oppsigelsestiden gikk ut og overleverte leiligheten nyvasket og pen, samt nøkler. Det ble 6 dager før da ingen annen dato passet for overlevering av nøkler. Hadde på forhånd avtalt at oppsigelsestiden rant ut den 20 og at jeg skulle betale husleie til og med denne dagen. Dette var også min intensjon. Oppdaget allerede dagen etter at hun hadde fått inn nye leieboere som hadde flyttet inn. Mitt spørsmål er: Kan hun da pålegge meg å betale for de 8 dagene jeg ikke har bodd der, men det har bodd noen andre der? Finnes det noen lover og regler man skal forholde seg til her? Avtalen vi hadde var muntlig, men det har jo ikke noe å si. Anonymkode: 53a5a...e50
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #2 Skrevet 16. oktober 2017 Nei, det kan hun ikke. Anonymkode: fc432...a1f 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #3 Skrevet 16. oktober 2017 Nei det kan hun ikke kreve. Anonymkode: d7246...e98
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #4 Skrevet 16. oktober 2017 Takk for svar. Noen forslag til hvordan jeg skal gå frem? Fått en oppgjørsregning (ventet på denne), for avregning av vann og strøm + rest husleie. Der står alle dagene oppført. Er avhenglig av å få tilbake depositumet mitt rimelig raskt nå, men dette blir ikke løst ut før oppgjørsregning er betalt. Litt krise. Mest fristet til bare å betale... Anonymkode: 53a5a...e50
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #5 Skrevet 16. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Noen forslag til hvordan jeg skal gå frem? Fått en oppgjørsregning (ventet på denne), for avregning av vann og strøm + rest husleie. Der står alle dagene oppført. Er avhenglig av å få tilbake depositumet mitt rimelig raskt nå, men dette blir ikke løst ut før oppgjørsregning er betalt. Litt krise. Mest fristet til bare å betale... Anonymkode: 53a5a...e50 Hva med å ta kontakt med henne? Anonymkode: fc432...a1f
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #6 Skrevet 16. oktober 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å ta kontakt med henne? Anonymkode: fc432...a1f *panneklask* Selvsagt! Men hvordan legge det frem på en ryddig måte? Anonymkode: 53a5a...e50 1
Teddi Skrevet 16. oktober 2017 #7 Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Du må nok bare si det rett ut uten å nøle: "jeg har mottatt regningen, men ser her at du har lagt til de siste dagene. Det er selvfølgelig ikke noe jeg skal betale, ettersom du allerede har fått nye leieboere. Ønsker du å sende meg en ny regning med riktig totalsum, eller skal jeg selv trekke fra xxxxkr?" Hvis hun prøver seg på en "ja, men vi har en muntlig avtale om at du skal betale de siste dagene..", så sier du bare at det selvfølgelig kun gjelder hvis leiligheten står tom. Det er da ikke ditt ansvar å betale for at andre skal bo der. Hun kan heller ikke kreve å få betalt v deg i tillegg til de nye leieboerne. Endret 16. oktober 2017 av Teddi Skrivefeil 2
penny_ Skrevet 16. oktober 2017 #8 Skrevet 16. oktober 2017 Du kan be banken betale ut depositumet. Da har utleier 5 uker på seg til å reise søksmål mot deg. Gjør hun ikke det blir pengene utbetalt.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #9 Skrevet 16. oktober 2017 8 minutter siden, penny_ skrev: Du kan be banken betale ut depositumet. Da har utleier 5 uker på seg til å reise søksmål mot deg. Gjør hun ikke det blir pengene utbetalt. Selv om vi begge to står som disponenter på den kontoen? Anonymkode: 53a5a...e50
penny_ Skrevet 16. oktober 2017 #10 Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selv om vi begge to står som disponenter på den kontoen? Anonymkode: 53a5a...e50 Hvis du har opprettet en depositumskonto som står i ditt navn. Det er det eneste riktige. Ingen disponerer pengene på en depositumskonto. Endret 16. oktober 2017 av penny_
Leeloo Skrevet 16. oktober 2017 #11 Skrevet 16. oktober 2017 Hvordan er reglene om hun har latt dem flytte inn tidlig uten å kreve leie før etter den 20. (f.eks. for å være grei ettersom leiligheten likevel står tom), det blir jo på forrige leietakers regning, men finnes det et såpass detaljert regelverk at man kan trekke en konklusjon?
KatteLatte Skrevet 16. oktober 2017 #12 Skrevet 16. oktober 2017 Det hele kommer jo an på hvem sin skyld det var at overleveringen ble fremskyndet. Var det pga deg så kan du ikke kreve noe. Da ga du den frivillig fra deg før du måtte. Hvis utleier krevde dette, har du rett i å be om penger.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #13 Skrevet 16. oktober 2017 2 minutter siden, KatteLatte skrev: Det hele kommer jo an på hvem sin skyld det var at overleveringen ble fremskyndet. Var det pga deg så kan du ikke kreve noe. Da ga du den frivillig fra deg før du måtte. Hvis utleier krevde dette, har du rett i å be om penger. Det var jeg som sa at den datoen vi hadde valgt tidligere som siste dag ikke passet for meg mtp overlevering av nøkler. Etter mye frem og tilbake landet vi på 8 dager før da dette var en dag som passet oss begge best Anonymkode: 53a5a...e50
ajarRun Skrevet 16. oktober 2017 #14 Skrevet 16. oktober 2017 20 minutter siden, Teddi skrev: Du må nok bare si det rett ut uten å nøle: "jeg har mottatt regningen, men ser her at du har lagt til de siste dagene. Det er selvfølgelig ikke noe jeg skal betale, ettersom du allerede har fått nye leieboere. Ønsker du å sende meg en ny regning med riktig totalsum, eller skal jeg selv trekke fra xxxxkr?" Hvis hun prøver seg på en "ja, men vi har en muntlig avtale om at du skal betale de siste dagene..", så sier du bare at det selvfølgelig kun gjelder hvis leiligheten står tom. Det er da ikke ditt ansvar å betale for at andre skal bo der. Hun kan heller ikke kreve å få betalt v deg i tillegg til de nye leieboerne. Hvorfor be om en ny regning? Betal det man føler er riktig og informer om det.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #15 Skrevet 16. oktober 2017 Husleie / 30 dager * 8 = det beløpet du skal trekke fra på siste husleie/sluttoppgjør. Anonymkode: 2e61b...701
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #16 Skrevet 16. oktober 2017 Det er jo ikke sikkert de nye betaler for dette? Dersom leiligheten først står tom kan hun ha vært grei å gitt dem noen dager ekstra til å flytte inn. Anonymkode: 4a4d1...d7e
GauteS Skrevet 16. oktober 2017 #17 Skrevet 16. oktober 2017 For den tida du ikke kunne bruke husværet fordi det var leid ut til noen andre, er du berettiget til 100% avslag i husleia, jf. husleieloven § 5-1 jf. § 5-7 jf. § 2-11. Den kritiske dato er altså ikke når du flyttet ut eller når du leverte nøklene, men når de nye flyttet inn. Skriv et brev der du påpeker disse paragrafene og legger fram et lite regnestykke over hvor mye du skal ha i avslag, og betal så den korrekte summen du skylder. Du hører neppe noe mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå