Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2005 #1 Skrevet 22. januar 2005 Det er katastrofalt for det profesjonelle musikkliv i Norge at Forsvarets ledelse har tabbet seg ut og overskridet budsjettene med over en milliard... På NRK TV rapporterte nyhetene at de profesjonelle musikerne i Forsvaret på 5 steder (Bergen, Trondheim, Harstad, Oslo og Horten) må legge ned all drift på grunn av overskridelser med Forsvarets kuler, krutt, nye bygnigner og krigsøvelser. Musikklivet i Norge vil lide under dette på flere plan; nasjonalt, lokalt og profesjonelt. Norge er et lite land og vi har ikke så veldig mange profesjonelle musikere som spiller konserter med både klassisk og moderne reportoir for publikum i alle aldre. Som en tilhenger av kultur mener jeg det er svært uheldig dersom politikerne ikke handler i denne saken. Det er ikke riktig at Kultur-Norge skal lide under krigsbudsjett.
ashera Skrevet 22. januar 2005 #2 Skrevet 22. januar 2005 Tragisk. disse korpsene er ikke bare viktige for forsvaret i seg selv, men også for de lokalmiljøene de oprerer i. Her blir det samlet opp kompetanse som kommer det lokale musikkliv til gode. Raseringen har pågått noen år allerede, og dete blir bare vere og verre.
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #3 Skrevet 23. januar 2005 Det er ikke første gang dette skjer, trusselen om raseringer. Det som forundrer meg er at ingen regjering har klart kunststykket/pennestrøket det er å bevare de få profesjonelle musikerne som finnes i dette landet. Politikerne har hatt mange tiår på seg til å forankre musikerne i Forsvaret men ingen har klart det. Da Johan Jørgen Holst levde, og var forsvarsmiister, var han svært positiv til musikerne i Forsvaret. Han var på flere konserter og satte riktig på pris på musikken, sa de i radio. Jeg er personlig skuffet over at Høyre ikke fører en bevisst kulturpolitikk. Den er nærmest fraværende, fordi partiet ønsker minst mulig stat. Jeg er enig med Høyre i mye, men jeg er i stand til å se utover det og ønsker å bevare et minimum av profesjonelt musikkliv i Norge. Det behøver vi.
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #4 Skrevet 23. januar 2005 Trist, men forsåvidt logisk. Det er ikke akkurat en primæroppgave for Forsvaret å holde nasjonen med profesjonelle musikere. Sånn sett er det vel heller Valgerd som bør inn med noen av sine penger. Enhver virksomhet som må kutte skjermer selvsagt sine primæroppgaver så godt de kan, det blir feil å kritisere Forsvaret for å gjøre det samme.
Bettie Skrevet 23. januar 2005 #5 Skrevet 23. januar 2005 Orkestrene skal ikke nedlegges- sies det. De får bare ikke penger til drift . Jeg tror at det blir vanskelig å opprettholde et orkester når det ikke er penger til dirigent, vedlikehold av instrumenter etc. Men de skal altså ikke nedlegges. Jeg synes den utviklingen er trist, for orkestrene betyr så mye både for kulturlivet og for mange lokalsamfunn. Jeg tror også de betyr mye for militæret også, kanskje særlig i forhold til representasjon og rekruttering.
SuperNova Skrevet 23. januar 2005 #6 Skrevet 23. januar 2005 Trist, men forsåvidt logisk. Det er ikke akkurat en primæroppgave for Forsvaret å holde nasjonen med profesjonelle musikere. Sånn sett er det vel heller Valgerd som bør inn med noen av sine penger. Enhver virksomhet som må kutte skjermer selvsagt sine primæroppgaver så godt de kan, det blir feil å kritisere Forsvaret for å gjøre det samme. Tsk! Så historieløst. Til alle tider har militæret hatt egne musikere. Selve ordet janitsjar kommer for øvrig fra tyrkisk, og er det de tyrkiske militærmusikerne ble kalt. Musikk har alltid vært viktig i propagandaapparatet. Selv om dagens militærmusikkorps ikke har en like sentral oppgave, bør en så konservativ organisasjon, som tviholder på alskens meningsløse tradisjoner, se seg råd til å beholde en tradisjon som faktisk er positiv!
Gjest Valhalla Skrevet 23. januar 2005 #7 Skrevet 23. januar 2005 Til alle tider har militæret hatt egne musikere. Selve ordet janitsjar kommer for øvrig fra tyrkisk, og er det de tyrkiske militærmusikerne ble kalt Nå ja, egentlig var det en profesjonell infanteri styrke basert på sultanens krav om at de kristne i hans rike måtte gi han et visst antall guttebarn i året for å bli hans slaver, men det er en liten digresjon.
Gjest Kulturinteressert Skrevet 23. januar 2005 #8 Skrevet 23. januar 2005 Trist, men forsåvidt logisk. Det er ikke akkurat en primæroppgave for Forsvaret å holde nasjonen med profesjonelle musikere. Sånn sett er det vel heller Valgerd som bør inn med noen av sine penger. Enhver virksomhet som må kutte skjermer selvsagt sine primæroppgaver så godt de kan, det blir feil å kritisere Forsvaret for å gjøre det samme. For meg høres dette synet historieløst ut. Musikernes forankring i forsvaret kan spores tilbake til 1739. Det er altså snakk om en lang tradisjon og funksjon. Musikernes funksjon for forsvaret er å være et bindeledd til det sivile samfunn, samt å holde konserter for forsvaret internt. Det i seg selv må vel kunne sies å være en viktig funksjon. Hovedfunksjonen er å holde konserter (klassisk, storband, jazz og moderne musikk) for alle aldersgrupper. Mine barn hadde gleden av konserter med musikerne i forsvaret både i barnehagen og i skolen. Selv har jeg hatt gleden av å være på flere konserter med dem, da har de hatt tilknyttet til seg operasangere eller andre solister og det har vært fulle hus. Min datter på 13 tar timer på fløyte ved den kommunale musikkskolen og uten disse musikerne hadde kulturlivet mistet så uendelig mye. De betyr masse for den oppvoksende generasjon og det har de gjort i over femti år nå. Jeg håper og tror våre politikere vil forstå viktigheten av å bevare våre få profesjonelle musikere.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 23. januar 2005 #9 Skrevet 23. januar 2005 Hmm...Visste ikke at forsvaret var en musikkinstitusjon. Dersom man har lite ressurser, prioriterer man selvfølgelig kuler og krutt framfor trompetister. Det er vel andre steder man bør drive med musikk enn forsvaret. At man brukte musikk som et militært middel "in the good old days" er et tullete argument, dette er 2005 og vi bruker tanks og ikke trommer i krigføring.
Gjest Kulturinteressert Skrevet 23. januar 2005 #10 Skrevet 23. januar 2005 Hmm...Visste ikke at forsvaret var en musikkinstitusjon. Dersom man har lite ressurser' date=' prioriterer man selvfølgelig kuler og krutt framfor trompetister. Det er vel andre steder man bør drive med musikk enn forsvaret. At man brukte musikk som et militært middel "in the good old days" er et tullete argument, dette er 2005 og vi bruker tanks og ikke trommer i krigføring.[/quote'] Er det noen som har sagt at funksjonen i dag er å spille i krigføringen? Det er ikke en arbeidsoppgave. Leser du ikke innleggene ordentlig du? Er det noen som har sagt at forsvaret er en musikkinstitusjon? Nei, det er det ingen som har sagt. Visste du at det er noe som heter langtidsplanlegging og budsjetter- og øremerkede poster i et budsjett? Ja, du har hørt om det? Ja, for musikerne er med i politikernes langtidsplanlegging. De er forankret på forhånd i et lovverk. Forsvaret har nå (igjen) dummet seg ut med å overskride sine busjetter til de grader. Det har i grunnen ingenting med musikerne å gjøre: de har nemlig sin formålsparagraf å følge, med egne budsjetter. At noen har dummet seg ut i forsvaret bør altså ikek ramme parter som ligger utenfor den militære krigsagenda. Forøvrig må jeg si at ditt innlegg egentlig ikke fortjener å bli tatt seriøst. Det lyser av uvitenhet om så mangt at det er for mye å ta fatt i. Men absolutt interessant.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 23. januar 2005 #11 Skrevet 23. januar 2005 Ja, og du er gammel, konservativ og inngrodd med tradisjonelle tanker. Jeg er glad ikke forsvaret brukes til kunstnerspirrevipper. Forsvaret = Militær styrke for å forsvare landet. Få musikken ut av forsvaret og plasser den der de hører hjemme. Hvorfor ikke rekruttere fotballspillere i forsvaret også da?
Gjest Finansinteressert Skrevet 23. januar 2005 #12 Skrevet 23. januar 2005 Ja, og du er gammel, konservativ og inngrodd med tradisjonelle tanker. Jeg er glad ikke forsvaret brukes til kunstnerspirrevipper. Forsvaret = Militær styrke for å forsvare landet. Få musikken ut av forsvaret og plasser den der de hører hjemme. Hvorfor ikke rekruttere fotballspillere i forsvaret også da? Hvis du bare er ute etter å provosere og lire ut av deg mindre lure innspill lykkes du veldig godt. Hehe... Slike som deg spiser vi til frokost.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 23. januar 2005 #13 Skrevet 23. januar 2005 Slike som deg spiser vi til frokost. Der tok man mannen og ikke ballen. Første tegn til at man er tom for argumenter.
Gjest Bettie-ikke på nå Skrevet 23. januar 2005 #14 Skrevet 23. januar 2005 Sitter akkurat å ser på militær musikk. Det ser ut til at det er mange land som velger å prioritere det - men et av verdens rikeste land har ikke råd. Den militære organisasjonen består av mer enn et forsvar av eget land, forresten. Og kanskje de burde sparke ut en del dyre, ikke-militære konsulenter før de stoppet orkesterene med langsom kveling. En god del av underskuddet skyldes dem - og elendig styring fra øverste hold.
Gjest Finansinteressert Skrevet 23. januar 2005 #15 Skrevet 23. januar 2005 Der tok man mannen og ikke ballen. Første tegn til at man er tom for argumenter. Hvis du leser dine egne innlegg over her, så forstår du nok at ikke mange gidder å bruker tid på seriøse svar til akkurat dine innspill her. Husk at man får svar som man spør.
Gjest Finansinteressert Skrevet 23. januar 2005 #16 Skrevet 23. januar 2005 Sitter akkurat å ser på militær musikk. Det ser ut til at det er mange land som velger å prioritere det - men et av verdens rikeste land har ikke råd. Den militære organisasjonen består av mer enn et forsvar av eget land, forresten. Og kanskje de burde sparke ut en del dyre, ikke-militære konsulenter før de stoppet orkesterene med langsom kveling. En god del av underskuddet skyldes dem - og elendig styring fra øverste hold. Forsvarets ledelse har ovserskredet budsjettene med dyre konsulent-tjenester, dyre nybygg til sin overkommando og Huseby-folk (samtidig som gamle selges og rives..), krigsøvelser mer enn i noe annet land og andre ting som ikke bør nevnes her. De profesjonelle musikerne har i grunnen ikke noe med denne budsjettkrisen å gjøre: de har gjort hjemmeleksene sine og spilt etter reglene. Det vil nok også politikerne se etterhvert
Gjest Devil's Spawn Skrevet 23. januar 2005 #17 Skrevet 23. januar 2005 Så man er useriøs om man er uenig med deg? Lurer på hvem som er mest latterlig her. Du har kommet med ett argument, og det er at "det har alltid vært sånn, og slik skal det fortsatt være." At du ikke tåler at noen er uenig med deg, er grunn nok til å ikke ta deg seriøs.
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #18 Skrevet 23. januar 2005 Så man er useriøs om man er uenig med deg? Lurer på hvem som er mest latterlig her. Du har kommet med ett argument' date=' og det er at "det har alltid vært sånn, og slik skal det fortsatt være." At du ikke tåler at noen er uenig med deg, er grunn nok til å ikke ta deg seriøs.[/quote'] Folk vil vel alltid være uenige. Personlig finner jeg det lite stimulerende å diskutere med en som deg. Grunnen til det er at du ikke presenterer ditt synspunkt på en ordentlig måte. Jeg oppfatter deg som at du bare lirer ut av deg en hel masse og det virker useriøst. I tillegg lyser det ganske klart i gjennom at du ikke har store kunnskaper om emnet. Hvis du skjønner.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 23. januar 2005 #19 Skrevet 23. januar 2005 Folk vil vel alltid være uenige. Personlig finner jeg det lite stimulerende å diskutere med en som deg. Grunnen til det er at du ikke presenterer ditt synspunkt på en ordentlig måte. Jeg oppfatter deg som at du bare lirer ut av deg en hel masse og det virker useriøst. I tillegg lyser det ganske klart i gjennom at du ikke har store kunnskaper om emnet. Hvis du skjønner. Heisann, en 1337 her gitt. Oh, store kunstner. Du viser ikke store kunnskapen om dette du heller. Fortsatt bare "det har alltid vært sånn" som har vært argumentet ditt. Resten har vært drittslenging. Mulig du har greie på musikk, men store kunnskapen om hvordan et moderne forsvar bør fungere har du ikke rare greiene på.
Anglofil Skrevet 23. januar 2005 #20 Skrevet 23. januar 2005 Jeg synes dette er ganske tragisk! Jeg synes man skal ha råd til begge deler, jeg synes Garden alltid har gjort en fabelaktig jobb når det gjelder innen musikk og synes det er svært fascinerende. Det handler om å promotere Norge i utlandet, men også det å holde fast på en tradisjon jeg ikke ønsker skal forsvinne. Nå har jo Norge nesten ikke noe forsvar igjen, det skal jo kuttes i alt, så da kan man vel nesten bare legge ned hele greia... Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå