Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så vidt jeg tørr å legge ut dette innlegget da jeg vet hvordan det som regel ender med sykepleier spørsmål, så fint om tråden kan holdes saklig! 

Noen sykepleiere her som har begynt å jobbe på tannlegekontor, hvilken tilleggskurs/utdanning tok dere evnt?

Jeg vet det er en egen utdanning, men så en stillingsannonse hvor de søkte etter tannpleier/tannlegesekretær, men at andre med helsefaglig bakrunn feks sykepleiere var velkomne til å søke. Vet de driver med kirurgiske på klinikken.

Hvordan er eventuelt lønna? Og hvilken arbeidsoppgaver har man da?

Anonymkode: 7d2b0...e98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidet tannhelsesekretærene og tannpleierne gjør på et tannlegekontor er så spesielt at skal du med sykepleierutdannelse jobbe der, må du omskolere deg å få relevant utdannelse. 

Du vil heller neppe finne en tannlege som er villig til å ansette og gi deg lønn som sykepleier. Husk at tannhelsesekretærene er tannlegenes forlengede arm, om må kunne både blande og finn frem det tannlegen trenger der og da. 

Anonymkode: a2187...6b7

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidet tannhelsesekretærene og tannpleierne gjør på et tannlegekontor er så spesielt at skal du med sykepleierutdannelse jobbe der, må du omskolere deg å få relevant utdannelse. 

Du vil heller neppe finne en tannlege som er villig til å ansette og gi deg lønn som sykepleier. Husk at tannhelsesekretærene er tannlegenes forlengede arm, om må kunne både blande og finn frem det tannlegen trenger der og da. 

Anonymkode: a2187...6b7

Nå søker skriver de nå i søknadsteksten at andre med annen helsefaglig bakgrunn er velkomne til å søke, å spesifiserer med sykepleier så noe må de da ha noe der å gjøre for meg tenker jeg eller så hadde de nok ikke skrevet det slik. Men som nevnt det kan være mtp de kirurgiske inngrepene for de driver med narkose osv på klinikken. Derfor jeg spør.

Mtp blanding om du tenker medisiner har jeg god erfaring med akkurat det. Regner med det fungere på noe lunde samme måte når man lærer seg om medikamentet.

• Liker 2
Skrevet

Søkte og fikk tilbud om jobb på tannlegekontor. Jeg er sykepleier. Ville ikke fått sykepleierlønn, men gått ned ca 100.000, så jeg takket nei. (Hadde i utgangspunktet dagjobb, så regner ikke med tillegg. Forskjellen hadde vært enda større dersom jeg i utgangspunktet hadde hatt turnustillegg)

Anonymkode: 68fe5...d8e

Skrevet

På et vanlig tannlegekontor er det ingen nevneverdig fordel å ha sekretær som er sykepleierske. Enten har man en som har utdannelsen, har erfaring eller er ufaglært. Viktigst av alt er at hun har de rette personlige egenskapene. Er disse på plass, lærer de flinke så fort at ufaglærte allerede etter noen dager er til god hjelp. Men "utlært" blir de uansett bakgrunn først etter mange år.

Dette gjelder vanlige tannlegekontor, inklusive kirurger. Behandling i narkose kan være noe forskjellig, det har jeg lite greie på.

Anonymkode: 39b13...7ad

Skrevet

Er utdannet både sykepleier og tannlegesekretær, og kan ikke helt se hva du skal kunne bruke sykepleierutdanningen til på et tannlegekontor. Men siden det blir gitt narkose, regner jeg med det er på et sykehus de søker etter folk? Som det ble nevnt overfor kan hvem som helst jobbe som tannlegesekretær, og tannlegene trenger i prinsippet ikke bruke en faglært, så skjønner ikke hvorfor de da skal betale en sykepleier for å gjøre jobben. Det er det mange år siden jeg jobbet som tannlegesekretær, så mulig det er en del forandringer der 

Skrevet
9 timer siden, Solstråla74 skrev:

Er utdannet både sykepleier og tannlegesekretær, og kan ikke helt se hva du skal kunne bruke sykepleierutdanningen til på et tannlegekontor. Men siden det blir gitt narkose, regner jeg med det er på et sykehus de søker etter folk? Som det ble nevnt overfor kan hvem som helst jobbe som tannlegesekretær, og tannlegene trenger i prinsippet ikke bruke en faglært, så skjønner ikke hvorfor de da skal betale en sykepleier for å gjøre jobben. Det er det mange år siden jeg jobbet som tannlegesekretær, så mulig det er en del forandringer der 

Det er ikke på et sykehus nei men en privatklinikk.

Mtp det folk skriver her så har det nok mye med kirurgiske delen de tenker når de har nevnt sykepleier på den måten de har gjort. 😊 Takk for svar. 

Skrevet

Hos den tannlegen jeg går til så jobber det en sykepleier. En gang jeg skulle borre, så var hun i rommet hele tiden, beroliget meg og holdt meg i hånda! Og jeg var ikke særlig nervøs en gang. Hyggelig da😂

Anonymkode: a9839...f9b

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Mtp det folk skriver her så har det nok mye med kirurgiske delen de tenker når de har nevnt sykepleier på den måten de har gjort.

Der tar du nok feil. Du skrev at  "de søkte etter tannpleier/tannlegesekretær, men at andre med helsefaglig bakgrunn, f.eks. sykepleiere, var velkomne til å søke". Tannpleier arbeider normalt selvstendig, på egne pasienter, men her blir det nok i stor grad arbeid som tannlegesekretær, og det samme gjelder sykepleiere. Bare én stilling kan fylles av alle tre nevnte yrkesgrupper, og det er tannlegesekretær. Oralkirurger har ikke bruk for sykepleiere qua syykepleier, bare som tannlegesekretær, men de stiller så diffuse krav for å få flest mulig til å søke slik at de kan plukke ut den som er best egna uansett utdanning.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der tar du nok feil. Du skrev at  "de søkte etter tannpleier/tannlegesekretær, men at andre med helsefaglig bakgrunn, f.eks. sykepleiere, var velkomne til å søke". Tannpleier arbeider normalt selvstendig, på egne pasienter, men her blir det nok i stor grad arbeid som tannlegesekretær, og det samme gjelder sykepleiere. Bare én stilling kan fylles av alle tre nevnte yrkesgrupper, og det er tannlegesekretær. Oralkirurger har ikke bruk for sykepleiere qua syykepleier, bare som tannlegesekretær, men de stiller så diffuse krav for å få flest mulig til å søke slik at de kan plukke ut den som er best egna uansett utdanning.

Enig. Det er ikke en sykepleierstilling de har lyst ut. Det er bare åpent for sykepleiere å søke, slik som med annet helsepersonell også. Det er noe vidt forsjellig. 

Anonymkode: c84c5...335

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Det er ikke en sykepleierstilling de har lyst ut. Det er bare åpent for sykepleiere å søke, slik som med annet helsepersonell også. Det er noe vidt forsjellig. 

Det sa vel seg selv i det jeg skrev? Jeg har skrevet det ikke er sykepleierstilling de har lyst ut. Men spør hvordan det fungerer siden de nevnte det.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vet jeg, er en grunn til jeg spør. Men får ta en telefon til kontoret. Jeg bare spekulerer mtp kunnskapen rundt narkose, oppvåking og ting rundt/etter inngrep osv om det kunne ha noe me sykepleier ble nevnt. Men viste ikke tannlegesekretær var et så diffust yrket, veldig dumt for dem som tar utdanningen. 

Angående tannpleier søker de jo også etter dette, det er mer en en stilling ledig og den vet jeg selvsagt ikke er aktuell.

Skrevet

Du må nok læres opp som tannhelsesekretær, men du får ikke den tittelen. Jeg ser mange fordeler med at du er sykepleier: du kan hygiene, du kan få litt mer ansvar mtp premedisinering. 

Tannpleier er en helt egen 3årig utdannelse, du kan ikke jobbe som det som sykepleier. 

Anonymkode: bfa59...5fe

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det sa vel seg selv i det jeg skrev? Jeg har skrevet det ikke er sykepleierstilling de har lyst ut. Men spør hvordan det fungerer siden de nevnte det.

Ikke vet jeg, er en grunn til jeg spør. Men får ta en telefon til kontoret. Jeg bare spekulerer mtp kunnskapen rundt narkose, oppvåking og ting rundt/etter inngrep osv om det kunne ha noe me sykepleier ble nevnt. Men viste ikke tannlegesekretær var et så diffust yrket, veldig dumt for dem som tar utdanningen. 

Angående tannpleier søker de jo også etter dette, det er mer en en stilling ledig og den vet jeg selvsagt ikke er aktuell.

Nei, du spekulerer jo i å gjøre arbeidsoppgaver som er egnet for sykepleiere. Dette er imidlertid ikke en sykepleierstilling, men bare åpent for dem å søke. Dermed blir det feil å tenke slik du gjør. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du spekulerer jo i å gjøre arbeidsoppgaver som er egnet for sykepleiere. Dette er imidlertid ikke en sykepleierstilling, men bare åpent for dem å søke. Dermed blir det feil å tenke slik du gjør. 

Jeg spekulerte i å gjøre en del av dem som var som ved kirurgi, at det var derfor de skrev det slik de gjorde da det er noe sykepleier oppgaver på avdelingen i tillegg. Det er ikke umulig at man får gjøre de. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...