AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #1 Del Skrevet 16. oktober 2017 Hei, Jeg jobbet på et eldrehjem i sommer, og ble da godt kjent med en ensom bruker. Han hadde ingen pårørende, satt for det meste alene, og gråt mye i samtaler vi hadde, da han fortalte om ensomheten. Jeg byttet jobb etter et par mnd, fordi jeg fant en som passet meg bedre. Da jeg sluttet, lovte jeg han at jeg skulle komme på besøk, fordi jeg var den eneste vennen hans - noe han selv sa. Men. Jeg kom aldri. Jeg sluttet ganske brått på sykehjemmet, noe som skapte dårlig stemning. Siden jeg er en så konfliktsky person, klarte jeg ikke dra tilbake, fordi jeg ikke ville møte det ubehagelige. Jeg brøt altså løftet, og samvittigheten slo meg nå noen måneder senere, hardt. Ekstremt hardt. Føler at jeg ødela livet hans, at jeg er et forferdelig menneske. Hvem holder et løfte til en person som er så ensom, for å så bryte det? I dag fant jeg ut at han døde 3 måneder etter jeg sluttet. Jeg kan ikke beskrive hvordan jeg har det nå engang, fordi det er så jævlig. Jeg føler det er min skyld at han døde, at jeg ikke var der. Jeg kan nesten ikke leve med meg selv, og denne samvittigheten. Hadde jeg besøkt han hadde han kanskje levd lenger, eller hvert fall hatt en venn i sine siste dager. Jeg sitter her og skjelver mens jeg skriver, og har grått en hel dag. Ingenting kan gjøre opp for dette, og jeg ser ikke hvordan jeg skal fortsette. Er jeg et helt forferdelig menneske? Har noen her innspill? føler meg helt fortapt. Anonymkode: 43a9e...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #2 Del Skrevet 16. oktober 2017 Jeg synes det var helt forferdelig lavmmål ja, men du er nødt til å legge dette i sekken for "feilsteg", bearbeide det og virkelig lære av det. Anonymkode: cb558...bcc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pysa Skrevet 16. oktober 2017 #3 Del Skrevet 16. oktober 2017 Dette er bare en liten del av deg, det er ikke alt du er. Lær av det og gå videre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #4 Del Skrevet 16. oktober 2017 Kjære deg, vi er alle bare mennesker. Ikke straff deg selv for dette, bare ta lærdom av det. Ta etterpåklokheten og gå videre. Dette går bra Anonymkode: cea12...aa0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #5 Del Skrevet 16. oktober 2017 (jeg som postet). Men et slikt feilsteg kan vell bare helt forferdelige mennesker gjøre? Regner med at ingen her har begått så store feilsteg, eller kunne elsket noen som har gjort sånn? Føler meg på like ille nivå som en morder. Anonymkode: 43a9e...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Froning Skrevet 16. oktober 2017 #6 Del Skrevet 16. oktober 2017 Uff Det er ikke din skyld at han døde. Du kan ikke påta deg ansvaret for han skal ha det bra og det er forståelig at det er vanskelig for enkelte og holde seg profesjonelle når man ser andre ha det vondt. Den eneste lærdommen du kan ta her er å ikke gi løfter du ikke kan holde.. Sannsynligvis avviste du ikke løftet fordi du er for samvittighetsfull til å si nei. Det er slitsomt å bli satt i en situasjon hvor andre avhenger av deg for å ha det bra. Det er vanskelig å løsrive seg fra den.( ihvertfall om du ikke ønsket å havne i den situasjonen i utgangspunktet?) De som skal påpeke hvor skammelig dette er klarer sannsynligvis ikke å se situasjonen fra ditt perspektiv. Det er en vanskelig situasjon. Har havnet i samme type situasjon uten at omfanget var så stort...( omfanget i din situasjon er foresten IKKE helt sikker slik du tror) Tror personlig du har et stort hjerte og er et godt menneske. Det at du har det så dårlig nå er et tegn på det. Fikk vondt inni meg av å lese historien din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HalldirV2 Skrevet 16. oktober 2017 #7 Del Skrevet 16. oktober 2017 Ta en tur på grava hans fra tid til annen 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #8 Del Skrevet 16. oktober 2017 Jeg synes det var utrolig dårlig gjort av deg, men du kan prøve å hjelpe noen andre i en lignende situasjon nå, og stelle graven hans. Kanskje letter det samvittigheten. Anonymkode: 512ec...b48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #9 Del Skrevet 16. oktober 2017 Synes det var veldig uprofesjonelt av deg å blande jobb og privat. Du burde vite bedre, at man ikke involverer seg med klienter/ beboere privat. Du skriver også at du jobbet med eldre, og da tenker jeg; hvor beregnelig var denne mannen? Var han dement? Kunne du regne med at alt han sa hadde rot i virkeligheten? Uansett så var dette en eldre mann, og han hadde sikkert noen diagnoser. Du skal ikke ta på deg skyld for at han døde. Det hadde han sikkert gjort uansett om du ble kjent med han eller ikke. Men du har kanskje lært at man gir ikke løfter man ikke kan holde. Anonymkode: 52b8a...681 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest The ceiling lamp Skrevet 16. oktober 2017 #10 Del Skrevet 16. oktober 2017 Du burde ikke lovet noe du ikke kunne holde. Men, DU var ikke ansvarlig for pasientens liv. Han har hatt et langt liv før du møtte han og det kan sikkert forklares og/eller forståes hvorfor han endte opp helt alene. Du var bare der for han i en bitteliten del av hans liv. Istedet for å sørge over at han døde kan du kanskje prøve å tenke på at det var godt for han å få slippe. Han hadde særdeles dårlig livskvalitet den tiden han satt ensom på sykehjemmet og gråt. Du må la deg selv få gå videre, med en lærdom rikere. Jeg synes du høres ut som et godt menneske - med litt egen bagasje (her:konfliktsky) som gjorde det vanskelig å følge opp det du hadde lovet. Vi er bare mennesker alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 20. oktober 2017 #11 Del Skrevet 20. oktober 2017 På 16.10.2017 den 16.41, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg jobbet på et eldrehjem i sommer, og ble da godt kjent med en ensom bruker. Han hadde ingen pårørende, satt for det meste alene, og gråt mye i samtaler vi hadde, da han fortalte om ensomheten. Jeg byttet jobb etter et par mnd, fordi jeg fant en som passet meg bedre. Da jeg sluttet, lovte jeg han at jeg skulle komme på besøk, fordi jeg var den eneste vennen hans - noe han selv sa. Men. Jeg kom aldri. Jeg sluttet ganske brått på sykehjemmet, noe som skapte dårlig stemning. Siden jeg er en så konfliktsky person, klarte jeg ikke dra tilbake, fordi jeg ikke ville møte det ubehagelige. Jeg brøt altså løftet, og samvittigheten slo meg nå noen måneder senere, hardt. Ekstremt hardt. Føler at jeg ødela livet hans, at jeg er et forferdelig menneske. Hvem holder et løfte til en person som er så ensom, for å så bryte det? I dag fant jeg ut at han døde 3 måneder etter jeg sluttet. Jeg kan ikke beskrive hvordan jeg har det nå engang, fordi det er så jævlig. Jeg føler det er min skyld at han døde, at jeg ikke var der. Jeg kan nesten ikke leve med meg selv, og denne samvittigheten. Hadde jeg besøkt han hadde han kanskje levd lenger, eller hvert fall hatt en venn i sine siste dager. Jeg sitter her og skjelver mens jeg skriver, og har grått en hel dag. Ingenting kan gjøre opp for dette, og jeg ser ikke hvordan jeg skal fortsette. Er jeg et helt forferdelig menneske? Har noen her innspill? føler meg helt fortapt. Anonymkode: 43a9e...454 Det er dette med konfliktskye mennesker. Dere dolker så lett noen i ryggen. Det er det jeg hater med konfliktskye mennesker. Dere er ikke så snille. Når dette er sagt Ts,så gjør vi alle feil. Tilgi deg selv. Du har nok lært noe av dette? Vi lærer hele livet. Ikke synk ned i selvmedlidenhet og anger nå. Det er andre som trenger deg. Vi lærer harde lekser alle mann. Du er ikke alene om det. Bruk dette til å lære du Ts. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #12 Del Skrevet 20. oktober 2017 Du var den eneste han hadde å snakke med, ja du gjorde noe for jævlig, noe du aldri kan ta tilbake. Det eneste du kan gjøre er å lære av det å aldri gjøre det samme mot et annet menneske. Om han kunne snakke fra graven ville han sagt at du aldri skulle la det skje igjen, det ville vært hans krav for tilgivelse Når det er sagt kunne du ikke forlenget levetiden hans. Du kunne vært en støtte og venn den siste tiden, men du kunne ikke magisk gjort at han levde lenger Anonymkode: 6436e...0cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 20. oktober 2017 #13 Del Skrevet 20. oktober 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du var den eneste han hadde å snakke med, ja du gjorde noe for jævlig, noe du aldri kan ta tilbake. Det eneste du kan gjøre er å lære av det å aldri gjøre det samme mot et annet menneske. Om han kunne snakke fra graven ville han sagt at du aldri skulle la det skje igjen, det ville vært hans krav for tilgivelse Når det er sagt kunne du ikke forlenget levetiden hans. Du kunne vært en støtte og venn den siste tiden, men du kunne ikke magisk gjort at han levde lenger Anonymkode: 6436e...0cb Du skriver noe viktig her. Om de kunne snakke fra graven :-) Tror nok vi alle hadde fått et par ord <3 å tenke sånn er fruktbart. Vi er elendige på hver vår måte. Men også bra på hver vår måte:-) Ts. Du får høre det her. Det er ok at vi er ærlige mot deg? Jeg har ikke min sti ren heller,og hvem har?? Slutt å vær konfliktsky. Stå opp for deg selv. La folk vite hvem du er <3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nobile Skrevet 21. oktober 2017 #14 Del Skrevet 21. oktober 2017 På 16/10/2017 den 17.14, HalldirV2 skrev: Ta en tur på grava hans fra tid til annen 😊 Hvorfor skal hun det, for å lette sik egen samvittighet ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HalldirV2 Skrevet 21. oktober 2017 #15 Del Skrevet 21. oktober 2017 13 minutter siden, Nobile skrev: Hvorfor skal hun det, for å lette sik egen samvittighet ? For å ta farvel, få en avslutning på noe som plager hun. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #16 Del Skrevet 21. oktober 2017 Du gjorde et feilgrep der med å ikke holde det du lovte og jeg håper du lærte av det. Mange før deg har gjort det samme. Men vet du hva.. din reaksjon viser du er et omtenksomt og varmt menneske! Du brydde deg virkelig, noe alle ikke gjør i slike bransjer. Du er sikkert en slik person som tar med deg jobben hjem og kanskje grubler over hvordan du kunne gjort ting annerledes. Det er vondt og godt på samme tid at pasienten vil vise deg full tilitt og kanskje si at du er min eneste venn osv. Jeg har hatt pasienter på samvittigheten min. Når jeg sluttet et sted, ville ikke familien lenger ha sin sønn der. De stolte ikke på andre enn meg. Det er en voldsom tilitt men likevel utrolig belastende. Tilgi deg selv for å være konfliktsky i øyeblikket. Det var et feilgrep. Du er garantert et flott menneske som gir mye til mennesker som trenger det. Anonymkode: 9936d...897 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bluevelvet Skrevet 21. oktober 2017 #17 Del Skrevet 21. oktober 2017 Utrolig trist historie, og ja - det er kjipt gjort, men det står ikke i veien for at du er et godt menneske. Bare det at du føler deg slik som du gjør nå viser jo at du er et godt menneske som bryr deg. Alle kan gjøre noe galt. Har du kanskje mulighet til å besøke graven hans og legge blomster? Kanskje dette er noe du kan gjøre en gang i blandt. Blir litt symbolsk, men tror det vil gjøre deg godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #18 Del Skrevet 21. oktober 2017 På 16.10.2017 den 17.28, AnonymBruker skrev: Synes det var veldig uprofesjonelt av deg å blande jobb og privat. Du burde vite bedre, at man ikke involverer seg med klienter/ beboere privat. Du skriver også at du jobbet med eldre, og da tenker jeg; hvor beregnelig var denne mannen? Var han dement? Kunne du regne med at alt han sa hadde rot i virkeligheten? Uansett så var dette en eldre mann, og han hadde sikkert noen diagnoser. Du skal ikke ta på deg skyld for at han døde. Det hadde han sikkert gjort uansett om du ble kjent med han eller ikke. Men du har kanskje lært at man gir ikke løfter man ikke kan holde. Anonymkode: 52b8a...681 De flinkeste og varmeste personene jeg har jobbet med er de som i blant tar med seg jobben hjem. At hun tok seg tid til å lytte til en ensom person er overhodet ikke uprofesjonelt. Å ta med jobben hjem- ja. Å love noe man ikke kan holde-ja. Utover det viser hun at hun bryr seg. Å sette opp et rent faglig ytre fungerer ofte dårlig i en til en samtaler. De vil gjennomskue deg og ikke åpne seg slik pasienten trenger. Anonymkode: 9936d...897 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #19 Del Skrevet 21. oktober 2017 Du høres ut som en god person TS. Det var årsaker som du ikke kunne forutse som gjorde at du ikke kom på besøk. Jeg har også jobbet steder der jeg aldri i verden ville satt min fot innenfor døren etter å ha sluttet. Det er godt mulig han kom i kontakt med andre etter du sluttet. Dette er bare å legge bak seg. Du bør ikke ha dårlig samvittighet. Anonymkode: b4489...407 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå