AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #1 Skrevet 16. oktober 2017 Er 20 år, og har nettopp begynt på lærlingtiden. Har dritlønn og en del faste utgifter, så det blir ikke så mye igjen til sparing. Har ikke vært så flink til å spare disse to månedene, men jeg begynner allerede å stresse fordi jeg har kun 24 000 på sparekonto. Bør jeg bli stressa? Og hvis ikke, når bør jeg evt begynne å stresse? Jeg stiger gradvis i lønn hvert halvår så det blir jo mer å rutte med etter hvert, men akkurat nå er det ganske trangt. Anonymkode: 63d14...a52
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #2 Skrevet 16. oktober 2017 Det kommer jo an på. Stresser du med å skaffe deg egen bolig? Eller går det fint for deg å leie i lengre tid? Anonymkode: 677e3...a19
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #3 Skrevet 16. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er 20 år, og har nettopp begynt på lærlingtiden. Har dritlønn og en del faste utgifter, så det blir ikke så mye igjen til sparing. Har ikke vært så flink til å spare disse to månedene, men jeg begynner allerede å stresse fordi jeg har kun 24 000 på sparekonto. Bør jeg bli stressa? Og hvis ikke, når bør jeg evt begynne å stresse? Jeg stiger gradvis i lønn hvert halvår så det blir jo mer å rutte med etter hvert, men akkurat nå er det ganske trangt. Anonymkode: 63d14...a52 Om du bør stress kommer ann på hva du ønsker, vil du ha bolig om to år bør du stresse, kan du vente litt så bare begynn å sette av penger når du har inntekt nok til det. Litt penger her og der, blir mye over tid Anonymkode: 93194...903
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #4 Skrevet 16. oktober 2017 Som de over sa, det kommer jo helt an på når (om) du ønsker å kjøpe bolig. Hvor mye du bør stresse kan du faktisk regne på, i alle fall grovt. Når ønsker du å kjøpe bolig, og hva slags bolig ønsker du å kjøpe når du skal kjøpe? Hvis du f.eks. ønsker å kjøpe om fire år, og du ønsker en toroms i et område hvor disse koster rundt 2,5 mill, så vet du at du innen den tid trenger en egenkapital på 375 000 (som er 15 % av 2,5 mill). Siden du nå har 24 000 allerede, betyr det at du i så fall må spare ca. 7300 i måneden (ta forbehold om feil her, jeg kjørte matten litt kjapt). Det over tar selvfølelig ikke med at markedet kan endre seg, renten kan endre seg, kravene til EK kan endre seg osv., men det gir et bilde av hvor mye du må spare. Anonymkode: fcc7f...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #5 Skrevet 16. oktober 2017 Det er jo ikke noe poeng å bli stresset av noe som en uansett ikke kan endre på. Du er lærling, og da er det virkelig ikke så mye sparing som kan gjøres. Spar det du kan (om du kan det), og så får du heller trå til med sparingen når du kommer ut i full jobb. Anonymkode: 29d9e...ba9 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #6 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg vil anbefale deg å spare det du kan. Å spare 100 kr i mnd er bedre enn å ikke spare i det hele tatt. Anonymkode: 4ce5d...7af 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #7 Skrevet 16. oktober 2017 JA! Stress med det, eller rettere sagt: spar alt du makter! Ikke tro på noe som helst annet svada om å nyte livet osv.. du kommer til å takke deg selv en vakker dag! Det er knalltøft å komme inn på boligmarkedet, og kravene spisses mer og mer til. Å spare det du kan nå er en stoor invistering for din fremtid og din levestandard i fremtiden.. valgene og levevanene vi har tidlig i 20 årene setter stort preg på og legger grunnlag for hvordan livet blir videre.. Anonymkode: 41264...b01 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #8 Skrevet 16. oktober 2017 Takk for svar, dere Bor på en øy på vestlandet og her får man en bra enebolig til rundt 2 millioner, så akkurat det ser jeg ikke så mørkt på. Har heller ikke hastverk med å kjøpe, men er veldig fersk på alt dette her og vet egentlig veldig lite angående EK, kjøp av bolig osv, men ble litt klokere av dette. Skjønner bare ikke hvordan andre gjør det, vet om flere som er 1-3 år eldre enn meg og har kjøpt leilighet som de har mens de studerer? Hvordan i helsike klarer de det, når jeg sitter her med 24 000? Stresser fordi jeg føler jeg har et utrolig dårlig utgangspunkt når jeg vet hvordan det står til med andre. Anonymkode: 63d14...a52
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #9 Skrevet 16. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, dere Bor på en øy på vestlandet og her får man en bra enebolig til rundt 2 millioner, så akkurat det ser jeg ikke så mørkt på. Har heller ikke hastverk med å kjøpe, men er veldig fersk på alt dette her og vet egentlig veldig lite angående EK, kjøp av bolig osv, men ble litt klokere av dette. Skjønner bare ikke hvordan andre gjør det, vet om flere som er 1-3 år eldre enn meg og har kjøpt leilighet som de har mens de studerer? Hvordan i helsike klarer de det, når jeg sitter her med 24 000? Stresser fordi jeg føler jeg har et utrolig dårlig utgangspunkt når jeg vet hvordan det står til med andre. Anonymkode: 63d14...a52 Det lurer jeg også på.. Er selv student og aldri i livet om jeg har råd til å kjøpe noen som helst bolig. Det som ofte skjer er vel at foreldrene kjøper eller stiller med sikkerhet. Anonymkode: 677e3...a19
Million Skrevet 17. oktober 2017 #10 Skrevet 17. oktober 2017 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, dere Bor på en øy på vestlandet og her får man en bra enebolig til rundt 2 millioner, så akkurat det ser jeg ikke så mørkt på. Har heller ikke hastverk med å kjøpe, men er veldig fersk på alt dette her og vet egentlig veldig lite angående EK, kjøp av bolig osv, men ble litt klokere av dette. Skjønner bare ikke hvordan andre gjør det, vet om flere som er 1-3 år eldre enn meg og har kjøpt leilighet som de har mens de studerer? Hvordan i helsike klarer de det, når jeg sitter her med 24 000? Stresser fordi jeg føler jeg har et utrolig dårlig utgangspunkt når jeg vet hvordan det står til med andre. Anonymkode: 63d14...a52 Hva andre gjør, burde du ikke henge deg så voldsomt opp i. Du stresser for mye når du glor på andre og sammenligner med deg selv. "Andre" kan ha fått økonomisk hjelp av foreldre og besteforeldre til egenkapitalen de trenger til boligkjøp. Kanskje har besteforeldrene spart til dem siden barnebarna ble født? Det vet man jo ikke. Kanskje de selv har spart hele livet i tillegg, så sammen med sparepenger fra foreldre og besteforeldre, ble det kanskje nok egenkapital. Noen unge mennesker får dessuten noe man kaller "forskudd på arv". Dette kan være sparepenger foreldrene har hatt på konto, eller de kan ha tatt lån på sitt eget hus og så gitt pengene til barnet sitt, for at barnet skal få innpass på boligmarkedet. Noen gjør det, hvis de har råd til det. Det er det ikke alle som har, og heller ikke alle foreldre mener at man skal GI BORT så mye penger til barna. Noen mener faktisk at barna bør klare seg selv økonomisk, uten å få dyttet masse penger i hendene fra andre. Du er bare 20 og har 10 år på det å spare, om ikke mer. Det blir lettere og lettere jo mer du tjener å spare nok. Og treffer du en å dele bolig med etterhvert, vil du kunne spare enda mere, fordi da har du noen å dele leveutgiftene med i det daglige, så du får mer til overs. Men ikke belag det på det, belag deg på å klare deg selv og spar alt du kan. Ta det rolig og ikke stress. Bare spar i ro og mak det du kan, og slutt å se på hva andre får - konsentrer deg om deg selv. Endret 17. oktober 2017 av Million
jenta7 Skrevet 17. oktober 2017 #11 Skrevet 17. oktober 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Er 20 år, og har nettopp begynt på lærlingtiden. Har dritlønn og en del faste utgifter, så det blir ikke så mye igjen til sparing. Har ikke vært så flink til å spare disse to månedene, men jeg begynner allerede å stresse fordi jeg har kun 24 000 på sparekonto. Bør jeg bli stressa? Og hvis ikke, når bør jeg evt begynne å stresse? Jeg stiger gradvis i lønn hvert halvår så det blir jo mer å rutte med etter hvert, men akkurat nå er det ganske trangt. Anonymkode: 63d14...a52 Du bør ikke bli stressa men kanskje være litt taktisk og realistisk. Prøv å lage et budsjett og finn ut om du kan spare noe og spar litt både på en bufferkonto og på BSU. All sparing er viktig. Til og med 100 kroner per måned er godt. Det blir 1200 per år. Det er også sant at det blir lettere å spare etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #12 Skrevet 17. oktober 2017 Jeg er 28 år og eier ikke! Langt i fra. Om 2-3 år håper jeg og kjæresten at vi kan få kjøpt, og da er nok EK i orden også. Jeg har spart siden jeg begynte å studere som 21-åring. Da hadde jeg deltids/sommerjobb og klarte ofte å legge noen kr til siden. Men det var ikke så mye. Begynte å jobbe fullt for litt over 2 år siden, og begynte å spare på BSU da. I tillegg til sparekonto. Jeg prioriterer å spare fremfor å kjøpe dyre ting. De jeg kjenner som kjøpte helt i starten av 20-åra har stort sett fått hjelp av foreldre. Anonymkode: eefa8...103
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå