Gå til innhold

Betale ned studielån, dumt eller ikke dumt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et studielån på rundt 90 000 kr. 
Etter en lang tid med sykdom så skal jeg nå over på AAP. Måtte hoppe av studiet (ikke knyttet til gjelden). Så det blir grunnsats. Jeg vil da få rentefritak og betalingsutsettelse hos lånekassen. Har regnet litt på det og jeg vil ha 800 kr i måneden til overs, maks. Men mest sannsynligvis ikke hver måned. Pga medisiner, frikort i starten av året etc. 

Så da er spørsmålet.
Burde jeg heller spare disse pengene. Eller burde jeg betale ned studielånet? Hva er smartest å gjøre. Hva ville du ha gjort i min situasjon?

Gjelden er det samme som den dagen jeg fikk den. Siden jeg har gått skole hele veien. Har da fått utsettelse og sletting av renter. Dette er studiegjeld fra folkehøgskolen. Har gått 3 år VGS etter folkehøgskolen. Hoppet av 3. året nå i August pga sykdom. Planen var høyere utdanning etter vg3, men kom aldri så langt.
Jeg har ingen annet gjeld. Billånet betalte jeg tilbake i sommer da jeg solgte bilen. Om det er relevant. 

Anonymkode: 0a4ee...b42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I din situasjon ville jeg spart pengene. Det er en grunn til at man får rentefritak og betalingsutsettelse i slike tilfeller som ditt. Med så lav inntekt og med dårlig helse har du bedre av å prioritere pengene til andre ting. 

Nå vet ikke jeg hvor dårlig du er, men du har jo også det momentet at HVIS du skulle bli ufør, så er det muligheter for sletting av gjeld. 

Anonymkode: e99d5...964

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I din situasjon ville jeg spart pengene. Det er en grunn til at man får rentefritak og betalingsutsettelse i slike tilfeller som ditt. Med så lav inntekt og med dårlig helse har du bedre av å prioritere pengene til andre ting. 

Nå vet ikke jeg hvor dårlig du er, men du har jo også det momentet at HVIS du skulle bli ufør, så er det muligheter for sletting av gjeld. 

Det jeg tenker også, at man får fritak med god grunn. 

Uføretrygd er en mulighet, men jeg vil helst ikke bli ufør. Så det er litt 50/50 akkurat nå. Vil ta tid med behandling og finne riktig jobb for helsen. Så hvor lenge jeg blir i denne situasjonen vet jeg ikke. Det er snakk om år ihvertfall. 

ts

Skrevet

Jeg har god råd, men har strukket ut studielånet mitt så langt det er mulig. Absolutt ingen grunn til å betale mer enn man må på studielånet om man ikke er absolutt gjeldsfri ellers og ikke har noe annet å bruke de pengene på.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, asterix skrev:

Jeg har god råd, men har strukket ut studielånet mitt så langt det er mulig. Absolutt ingen grunn til å betale mer enn man må på studielånet om man ikke er absolutt gjeldsfri ellers og ikke har noe annet å bruke de pengene på.

Det jeg tenker også. Vil nok leie en god stund før jeg kjøper. Og da får boliggjeld. Bil gjeld har jeg ikke og vil nok ikke ha det på en stund. Da jeg har flyttet til sentrum med gode bussforbindelser. 
Har hørt at studielån er den beste gjelden man kan ha.
Så er litt på kanten. Betale ned det jeg kan nå. Eller vente til jeg faktisk må betale. Jeg tenker at når jeg må, så har jeg inntekt til det. Så da blir det ikke noe problem. 

ts

Skrevet
1 time siden, asterix skrev:

Dette hører jeg ofte, og jeg blir stadig forundret! Et lån er et lån UANSETT! Har du ikke noe annet å bruke pengene på er det å betale ned lånet en god prioritering. Studielånet er ikke rentefritt, og dagens rente på studielån er såvidt litt lavere enn boliglånet mitt. Jeg arvet et slump penger i fjor, og det første jeg gjorde var å innfri studielånet. Hvorfor skal jeg sitte på et lån bare for å ha det? Kunne sikkert ført det inn på boligen men det ville kanskje spart meg for noen få tusenlapper. 

Er litt lei av folk som tror studielån er geatus. Det er det slett ikke, og renta er marginalt lavere enn et boliglån. Det lønner seg aldri å ha lån.

Anonymkode: eda94...f9f

• Liker 3
Skrevet

Du er på aap og vet ingenting om utfallet. Jeg har vært der og valgte over tid betalingsutsettelse. Plutselig en dag var det slutt og jeg kunne ikke betale. Lånet gikk til Statens innkrevingssentral og da ble alt mye dyrere. Min anbefaling om du ikke betaler ned er å spare kronene. Absolutt ikke til forbruk. Blir du ifør kan du søke om å gå lånet slettet. Hvis ikke så har du et lån å betale og da kanskje uten mulighet til å søke om betalingsutsettelse flere ganger.

Anonymkode: 507a6...043

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er på aap og vet ingenting om utfallet. Jeg har vært der og valgte over tid betalingsutsettelse. Plutselig en dag var det slutt og jeg kunne ikke betale. Lånet gikk til Statens innkrevingssentral og da ble alt mye dyrere. Min anbefaling om du ikke betaler ned er å spare kronene. Absolutt ikke til forbruk. Blir du ifør kan du søke om å gå lånet slettet. Hvis ikke så har du et lån å betale og da kanskje uten mulighet til å søke om betalingsutsettelse flere ganger.

Anonymkode: 507a6...043

Hvis man har rett til sletting av renter har man også rett til betalingsutsettelse. Disse betalingsutsettelsene teller ikke med blant de 36 betalingsutsettelsene man ellers kan søke om. Hvor mange måneders rentefritak (og betalingsutsettelser) man kan få på denne måten kommer an på hvor høy inntekten er: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/sletting-av-renter1/Rentefritaksgrenser-tidligere-ar/

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette hører jeg ofte, og jeg blir stadig forundret! Et lån er et lån UANSETT! Har du ikke noe annet å bruke pengene på er det å betale ned lånet en god prioritering. Studielånet er ikke rentefritt, og dagens rente på studielån er såvidt litt lavere enn boliglånet mitt. Jeg arvet et slump penger i fjor, og det første jeg gjorde var å innfri studielånet. Hvorfor skal jeg sitte på et lån bare for å ha det? Kunne sikkert ført det inn på boligen men det ville kanskje spart meg for noen få tusenlapper. 

Er litt lei av folk som tror studielån er geatus. Det er det slett ikke, og renta er marginalt lavere enn et boliglån. Det lønner seg aldri å ha lån.

Hadde du heller satt pengene i fond, ville du tjent mer på det enn det rentene på studielånet koster deg i måneden. Derfor.

Anonymkode: 1d65c...ea7

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En jeg kjenner gjorde som deg. Han betalte ned studielånet sitt i stedet for å betale ned ekstra på boliglånet. Så døde han. Hadde han heller betalt ned på boligen hadde det i hvert fall blitt litt arv på barna hans.

Anonymkode: 5c9cb...903

• Liker 2
Skrevet

Hvis man har rett til sletting av renter har man også rett til betalingsutsettelse. Disse betalingsutsettelsene teller ikke med blant de 36 betalingsutsettelsene man ellers kan søke om. Hvor mange måneders rentefritak (og betalingsutsettelser) man kan få på denne måten kommer an på hvor høy inntekten er: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/sletting-av-renter1/Rentefritaksgrenser-tidligere-ar/

Det jeg kom frem til også. 

Nå har jeg lav inntekt = rett til sletting av renter, så gjelden rikker seg ikke. Jeg får også betalingsutsettelse. Gjelden forblir da det samme som den dagen jeg fikk den. 
Når jeg forhåpentligvis begynner å jobbe igjen. = ikke rett på sletting av renter, ikke rett på betalingsutsettelse. Men, et stort men, jeg har da inntekt til å betale på gjelden. Ingen problem at jeg ikke får utsettelse eller sletting av renter. 

Så.. det å bruke de få kronene jeg har nå til å betale. Blir jo litt dumt.. eller smart. Jeg føler det er dumt og litt bortkastet mulighet. For jeg får jo ikke betalingsutsettelse for evig og alltid. Når jeg ikke får det, da har jeg jo penger til å betale allikevel. 

ts

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så.. det å bruke de få kronene jeg har nå til å betale. Blir jo litt dumt.. eller smart. Jeg føler det er dumt og litt bortkastet mulighet. For jeg får jo ikke betalingsutsettelse for evig og alltid. Når jeg ikke får det, da har jeg jo penger til å betale allikevel. 

ts

Det du skriver der sammenfatter igrunnen hele poenget med hvorfor du får rentefritak og «ekstra» betalingsutsettelser nå, og hvorfor man ikke får det når man er i jobb :) Så ja - i ditt tilfelle, basert på det du har fortalt, virker det fornuftig å vente med betalingen til du eventuelt kommer tilbake i jobb. Lykke til og god bedring uansett! 

• Liker 1
Skrevet

I din situasjon bør du absolutt søke om rentefritak og utsettelse. Dersom du blir varig ufør kan du også få slettet hele eller deler av studielånet.

800 kr i måneden til overs er lite. Med tanke på alle de gunstige sidene det er med studielånet synes jeg ikke det er en grunn til å stresse med å betale i din situasjon. Når du heller ikke har bolig bør du absolutt prioritere sparing til det i stedet. 

Anonymkode: e2703...539

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg tenker også, at man får fritak med god grunn. 

Uføretrygd er en mulighet, men jeg vil helst ikke bli ufør. Så det er litt 50/50 akkurat nå. Vil ta tid med behandling og finne riktig jobb for helsen. Så hvor lenge jeg blir i denne situasjonen vet jeg ikke. Det er snakk om år ihvertfall. 

ts

De færreste vil vel bli ufør, men det er jo en realitet for mange. Det er betryggende å ha muligheten til sletting av studiegjeld dersom man skulle være så uheldig at det går den veien. 

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du skriver der sammenfatter igrunnen hele poenget med hvorfor du får rentefritak og «ekstra» betalingsutsettelser nå, og hvorfor man ikke får det når man er i jobb :) Så ja - i ditt tilfelle, basert på det du har fortalt, virker det fornuftig å vente med betalingen til du eventuelt kommer tilbake i jobb. Lykke til og god bedring uansett! 

Da får jeg bare gjøre det. Spare pengene også betale når den tid kommer. 
Jeg føler det er det fornuftige å gjøre.. men føler alle andre prioriterer all gjeld, samme hva. 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De færreste vil vel bli ufør, men det er jo en realitet for mange. Det er betryggende å ha muligheten til sletting av studiegjeld dersom man skulle være så uheldig at det går den veien. 

Vet, men tørr ikke å tenke slike baner. For føler det er da lett å psyke seg selv ned. At man føler seg mer syk på en måte. Jeg vil bli frisk og jeg skal bli frisk. Så tørr ikke å tenke annet. 

ts

Skrevet

Da får jeg bare gjøre det. Spare pengene også betale når den tid kommer. 
Jeg føler det er det fornuftige å gjøre.. men føler alle andre prioriterer all gjeld, samme hva. 

Vet, men tørr ikke å tenke slike baner. For føler det er da lett å psyke seg selv ned. At man føler seg mer syk på en måte. Jeg vil bli frisk og jeg skal bli frisk. Så tørr ikke å tenke annet. 

ts

Ser ikke helt dette. At du slipper å snu på hver krone for å få det til å gå rundt gjør jo at du kan fokusere mer på å bli frisk. Økonomi og helse henger ganske tett sammen. 

• Liker 1
Skrevet

Har du mulighet til å spare 800 kroner hver måned så ville jeg spart dem. Det kan dukke opp uventede utgifter plutselig og da kan det være greit å ha litt ekstra på sparekontoen, som du selv nevner så er starten av året tøff fordi at man opparbeider seg frikortet. I tillegg, nå vet jeg ikke hva du har tatt høyde for i budsjettet ditt, men noen ganger så er det hyggelig med f.eks en tur på kino. Studielånet kan du få utsatt til du har inntekt til å betale det, ikke noe å stresse med. 

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du heller satt pengene i fond, ville du tjent mer på det enn det rentene på studielånet koster deg i måneden. Derfor.

Hvis det er begrunnelsen bør man alltid ha avdragsfrihet på boliglånet også - resten av livet. Og sette alt som egentlig skulle gå til avdrag, i aksjefond.

Å betale ned lån har null risiko. Det er en viktig forskjell. Dessuten har det en stor psykologisk å ha lave månedlige utgifter.

Anonymkode: 94766...8b1

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er begrunnelsen bør man alltid ha avdragsfrihet på boliglånet også - resten av livet. Og sette alt som egentlig skulle gå til avdrag, i aksjefond.

Å betale ned lån har null risiko. Det er en viktig forskjell. Dessuten har det en stor psykologisk å ha lave månedlige utgifter.

Anonymkode: 94766...8b1

Det er en grunn til at man ikke får avdragsfrihet mer enn et vist antall år, banken skal jo ha tilbake midlene sine, ellers tjener ikke se på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...