Gå til innhold

Fortelle om graviditet på 1. eller 2. gangsintervju?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt på en stilling som er utlyst via et bemanningsbyrå. 

Nå er jeg kalt inn til 1. gangsintervju hos dette bemanningsbyrået, for screening. Først om det går bra hos dem får jeg eventuelt komme til intervju hos det faktiske firmaet jeg har søkt hos. 

Det som gjør det litt kinkig er at jeg er gravid. Såpass at jeg må gå med oversize genser for å skjule det. 

Jeg vet alle fagforeninger og forståsegpåere advarer mot å fortelle at man er gravid på intervju. Jeg vet jeg ikke har plikt til å si noe, og at de ikke har lov til å spørre. Men jeg har likevel tenkt å si det. Jeg har fast, trygg jobb, og er ikke desperat avhengig av å få denne jobben, selv om jeg har forferdelig lyst på den. Men jeg har ikke lyst til å starte i en ny jobb med å måtte fortelle at jeg er gravid, og har visst det allerde før jeg søkte hos dem, og så risikere at de blir skuffet og får et negativt inntrykk av meg allerede fra dag én. Da synes jeg det er bedre å si det nå på intervju, og gjøre et positivt inntrykk, og da kanskje kunne søke igjen kanskje via åpen søknad etter permisjonen. 

Spørsmålet mitt er da NÅR Jeg bør si det. Jeg hadde tenkt på slutten av et intervju hos dette firmaet. Så får jeg møtt dem, og presentert meg for dem, og gitt dem et positivt inntrykk før jeg sier jeg er gravid. Men det betyr jo at jeg må holde kjeft om det når jeg er hos bemanningsbyrået... 

Høres det ut som en grei plan? Eller kan jeg risikere det blir sure miner fordi jeg ikke sa noe til bemanningsbyrået? Da risikerer jeg å aldri få komme til 2. gangsintervju.. 

Anonymkode: cb1a0...b80

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville sagt det på 1 intervju, ellers vil det jo virke som du har prøvd å skjule det men ombestemt deg. 

Anonymkode: 26135...486

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ville ikke sagt noe i det hele tatt. De har ikke krav på å få vite det, og har ikke lov til å stille spørsmål om det. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Ville ikke sagt noe i det hele tatt. De har ikke krav på å få vite det, og har ikke lov til å stille spørsmål om det. 

Som allerede skrevet så er jeg klar over at jeg ikke har plikt til å si det, og de ikke har lov å stille spørsmål. Jeg har forklart hvorfor jeg vil si det. Å ikke si det, er ikke et alternativ for meg. Om jeg hadde vært under 12 uker på vei hadde jeg nok ikke sagt noe, men halvveis i graviditeten er det såpass kort tid til jeg skal i permisjon at jeg har full forståelse for at en arbeidsgiver blir negativ om man ikke har sagt noe før man står der dagen etter man har begynt og informerer om at man skal ut i perm i neste uke... 

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Selvom de ikke har krav til å få vite om det, må man også TENKE fra arbeidsgiver sin side. De tar inn folk for en som evt. har sluttet / går i perm. Så kommer en ny som også vil gå i perm om bare noen mnd. 

Vi skal være menneskelige, tenke på begge sider av saken. Jeg er ikke kvinne. Jeg ville foreslått at du sier ifra om det.

• Liker 8
Skrevet

Sier du i fra - kaster du bort energien din. De tenker ikke to ganger på deg - neste gang de er på jakt etter folk.

Anonymkode: 06837...d20

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sier du i fra - kaster du bort energien din. De tenker ikke to ganger på deg - neste gang de er på jakt etter folk.

Anonymkode: 06837...d20

Det tviler jeg nok på. Jeg har doktorgrad innen fagfeltet, og spesialkompetanse som er svært sjelden vare. Hadde jeg hatt helt ordinær kompetanse, og vært en sau blant tusen andre sauer, så godt mulig du hadde hatt rett, men jeg stiller altså med veldig sterk cv i forhold til hva de fleste andre kan skilte med. Jeg har fått tilbud om samtlige andre jobber jeg har søkt på, så jeg vet jeg stiller sterkt i bransjen. 

Skrevet

Vent til du faktisk møter dem og har gjort et inntrykk. 

Anonymkode: 45452...c4d

Skrevet

Hvis du ikke er helt avhengig å få denne jobben er det kanskje greit å hoppe i det, og være ærlig. Du må si det uansett, og det er bedre å få jobben fordi du er kvalifisert, og dere kan planlegge sammen hva dere gjør. Slik at du kan glede deg til å komme tilbake fra perm, enn å skjule dette, og skape problemer. 

Altså det er ikke sånn at de kan være kjip mot deg fordi du er gravid, men det skaper selvfølgelig ekstra arbeid for de. Men de måtte hatt vikar om du ble gravid 5 mnd etter du hadde begynt jobben også. Hvis dette er en stor bedrift skal de hvert fall ta høyde for at noen kan bli gravid. 

Men jeg ville ventet med å si det til slutten av intervjuet. Så du fikk sjansen til å vise hvem du er, og at du ikke blir hun som er gravid fra første sekund. 

Anonymkode: d382a...eb4

Skrevet

Problemet er at ingen fra firmaet er der på det første intervjuet. Så skal jeg da si det til bemanningsbyrået, og risikere å ikke bli kalt inn til intervju hos firmaet og dermed ikke få sjansen til å gi dem et inntrykk av meg, eller bør jeg vente og si det direkte til dem på et evt 2. rundeintervju? 

Det kan hende bemanningsbyrået skjønner det av seg selv også, for det begynner å bli vanskelig å skjule kulen på magen ser jeg, etter å ha prøvd alt jeg har av litt posete overdeler...

Skrevet

Si det på intervju nr.2

Anonymkode: 4e6b5...5bf

• Liker 1
Skrevet

En graviditeten er irrelevant, derfor ville jeg ikke sagt noe som helst.

Anonymkode: a47d7...0f9

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En graviditeten er irrelevant, derfor ville jeg ikke sagt noe som helst.

Anonymkode: a47d7...0f9

Som forklart i startinnlegget: å ikke si noe som helst er ikke et av alternativene...

Alternativene er si noe på int 1, når kun bemanningsbyrå er der, eller si det på int 2 his selve firmaet. 

Så det er altså ikke noen vits i å si jeg ikke skal si noe, for det er ikke blant alternativene. 

Skrevet

Jeg ville ikke ha søkt på jobben i utgangspunktet. Tror dessverre firmaet vil sitte igjen med et dårlig inntrykk av deg uansett hva du gjør, for du kaster bort tiden deres hvis de trenger folk nå og du snart går ut i permisjon. Firmaer lyser jo ikke ut én stilling for å ansette to personer: en som kan jobbe der fast om to år, og en annen som må vikarierer for førstnevnte i to år. Så hvis målet var å gi firmaet et bra inntrykk av deg, synes jeg du burde ha ventet til du var ferdig med permisjonstida før du meldte interesse.

Anonymkode: 71c2e...c9d

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke ha søkt på jobben i utgangspunktet. Tror dessverre firmaet vil sitte igjen med et dårlig inntrykk av deg uansett hva du gjør, for du kaster bort tiden deres hvis de trenger folk nå og du snart går ut i permisjon. Firmaer lyser jo ikke ut én stilling for å ansette to personer: en som kan jobbe der fast om to år, og en annen som må vikarierer for førstnevnte i to år. Så hvis målet var å gi firmaet et bra inntrykk av deg, synes jeg du burde ha ventet til du var ferdig med permisjonstida før du meldte interesse.

Anonymkode: 71c2e...c9d

Svaret ditt var ikke blandt de to alternativene.. Og selvsagt skal man kunne søke jobb som gravid. Det finnes vikarer og konsulenter man kan leie inn, om man er avhengig av en ny person hele tiden. 

De kaster evt bort en halvtimes tid på intervju, siden jeg forteller om graviditeten på intervjuet. Så det overlever de nok uten å bli sure.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, cmd skrev:

Selvom de ikke har krav til å få vite om det, må man også TENKE fra arbeidsgiver sin side. De tar inn folk for en som evt. har sluttet / går i perm. Så kommer en ny som også vil gå i perm om bare noen mnd. 

Vi skal være menneskelige, tenke på begge sider av saken. Jeg er ikke kvinne. Jeg ville foreslått at du sier ifra om det.

Så du mener det greit at arbeidsgivere kan diskriminere gravide ved omstendigheter hvor det gagner bedriften? 

Faktum er at arbeidsgiver ikke har lov til å diskriminere gravide. 

• Liker 3
Skrevet

Ikke si noe til bemanningsbyrået, men si det når du er på intervju med arbeidsgiver. Da får de dannet seg et inntrykk av deg, og kan ta en totalvurdering.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville sagt det på det andre intervjuet i denne situasjonen. 

Anonymkode: 03936...e5a

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville også sagt det hos arbeidsgiver, men ville forsøkt å skjule det for rekrutterer om det går. Har inntrykk av at en del rekruttere har et mindre langsiktig perspektiv og kanskje har mindre forståelse for en del ting.

Anonymkode: 34835...c1d

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Mitt råd: Forestill deg at du var en mann hvis kone var gravid. Vile du fortsatt ha fortalt dette på jobbintervju?

Dersom svaret er nei, ikke si noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...