AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #1 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg har lenge følt at sjefen misliker meg og bruker enhver anledning til å finne noe å ta meg på. Dette er kun ubetydelige bagateller, som både han og jeg vet han ikke vil komme noe vei med om han hadde forsøkt. (F eks har jeg fått kjeft fordi jeg surfet på Facebook EN gang i arbeidstiden, da fordi jeg ble sittende i telefonkø i et nødvendig ærend for jobben. Jeg er normalt ikke pålogget overhode i arbeidstiden. "Gullungene" hans er konstant pålogget, men får aldri tilsnakk. (Vi er alle 30+..) En gang gikk jeg og handlet mat tul lunsj på butikken som ligger vegg i vegg , fikk da beskjed om å gjøre dette før eller etter arbeidstid. Kollegene mine handler nesten daglig der i arbeidstiden og han gjør det selv.. Nylig toppet denne hakkingen seg, som jeg føler det er, da jeg kjørte en kollega med akuttskade til legevakta, etter å ha hjulpet vedkommende så godt jeg kunne hos oss først. Fikk da i etterkant kjeft for å ikke ha varslet sjefen umiddelbart om ulykken, ikke noe ros overhode for å ha tatt ansvar for den skadede. De andre kollegene, inkludert vår overordnede og sånn sett øverste ansvarlige i sjefens fravær, som også var tilstede og fint kunne og burde varslet, fikk ikke tilsnakk. Jeg begynner å føle meg mobbet og vil bare vekk, men får ikke napp på jobbsøknadene.. Forslag til hva jeg kan gjøre? Anonymkode: ca6fc...616 1
ajarRun Skrevet 16. oktober 2017 #2 Skrevet 16. oktober 2017 Du vil ha ros for å gjøre noe enhver ville gjort? Og edelheten med å hjelpe noen betyr du ikke ska då beskjed om at du bryter hms rutinene? Tror nok ikke sjefen er problemet her. 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #3 Skrevet 16. oktober 2017 16 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Du vil ha ros for å gjøre noe enhver ville gjort? Og edelheten med å hjelpe noen betyr du ikke ska då beskjed om at du bryter hms rutinene? Tror nok ikke sjefen er problemet her. Eh, nei, men jeg forventet faktisk ikke refs for dette. Og enhver ville tydeligvis ikke gjort det, det var ingen andre som hjalp til i det hele tatt. Jeg hadde hendene fulle og jeg tok som en selvfølge at en av de andre varslet sjefen, de sto jo og så på. Anonymkode: ca6fc...616 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #4 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg ville tatt et møte med sjefen og snakket om dette. Forhold deg saklig og ikke emosjonell, men spør om det er noe konkret som er i veien, ettersom du føler at det ofte blir satt søkelys på deg. I arbeidslivet må man forholde seg til mennesker man ikke liker og så enkelt er det, men man kan ikke la det gå utover vedkommende. Anonymkode: 51338...64c 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #5 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg ville tatt det opp på medarbeidersamtale. Eventuellt med verneombudsperson i firmaet til stedet. Det er ikke ok å single ut én person som får refs for noe som alle andre også gjør, men ikke får refs for. Det kan være ok å refse en nyansatt for noe som en av gamlekara slipper unna med å gjøre. Man opparbeider seg tillit i arbeidslivet, og arbeidsgiver vet gjerne at selv om gamlekaren sjekker face i 5 minutter, så leverer han langt over snittet, så det gjør ikke noe om han fjesboker litt. Mens en nyansatt ikke har bevist at han klarer både fjesboke og gjøre en god jobb samtidig. Men om det er andre som har jobbet der like kort tid som deg, som ikke får refs, så er det klart det er urettferdig behandling. Anonymkode: 4ca71...c40 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #6 Skrevet 16. oktober 2017 Du forsøker først å samle dokumentasjon på det som skjer av episoder der du mener at du er urettmessig behandlet. Deretter diskuterer du saken med verneombud og/eller tillitsvalgte i fagforeningen. Så tar dere det opp i et møte, og dette møtet skal du ikke gå alene i, du skal ha med deg verneombud eller tillitsvalgt slik at dere har en tredjepart som er til stede og kan observere hva som blir sagt og hva dere eventuelt blir enige om. Anonymkode: 7c065...bf0 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #7 Skrevet 16. oktober 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville tatt et møte med sjefen og snakket om dette. Forhold deg saklig og ikke emosjonell, men spør om det er noe konkret som er i veien, ettersom du føler at det ofte blir satt søkelys på deg. I arbeidslivet må man forholde seg til mennesker man ikke liker og så enkelt er det, men man kan ikke la det gå utover vedkommende. Anonymkode: 51338...64c Legger til; ha noen eksempler klare, og understrek at dette ikke handler om manglende evne til å ta til seg kritikk. Jeg ville sagt noe slikt som; "Det er helt greit for meg å ta imot konstruktiv kritikk, og jeg setter pris på tilbakemeldinger på ting jeg gjør feil. Men det har nå forekommet en del ganger at jeg er blitt "singlet ut" for ting som åpenbart ikke er et problem når andre gjør det. Da sitter jeg igjen med en følelse av at dette handler mer om trynefaktor, og det synes jeg er veldig vanskelig". Anonymkode: 51338...64c 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #8 Skrevet 16. oktober 2017 1 time siden, abrasiveRefraction skrev: Du vil ha ros for å gjøre noe enhver ville gjort? Og edelheten med å hjelpe noen betyr du ikke ska då beskjed om at du bryter hms rutinene? Tror nok ikke sjefen er problemet her. Det er på ingen måte å kreve ros når man ber om å ikke bli refset for ting som andre ikke får refs får. Dersom det tydelig er forskjellsbehandling skal man ta det opp. Anonymkode: a4f2c...c39 1
ajarRun Skrevet 16. oktober 2017 #9 Skrevet 16. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Eh, nei, men jeg forventet faktisk ikke refs for dette. Og enhver ville tydeligvis ikke gjort det, det var ingen andre som hjalp til i det hele tatt. Jeg hadde hendene fulle og jeg tok som en selvfølge at en av de andre varslet sjefen, de sto jo og så på. Anonymkode: ca6fc...616 Da har du lært en lekse om tilskuereffekten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå