AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #1 Skrevet 16. oktober 2017 Finner dette på nhn.no sine sider, Oslo universitetssykehus, helse sør øst om Polycystisk ovariesyndrom (PCOS) (som jeg fikk beskjed at jeg har)... OG vi prøver jo og få barn! Her er p-piller nevnt og slike ting og spesielt nummer 4 reagerer jeg på: "Sjeldne menstruasjoner behandles hvis færre enn 4 menstruasjoner årlig, særlig hos yngre som ennå ikke har født barn. Menstruasjoner fremkalles med 10-dagers kur med hormontabletter som inneholder gestagen, ikke østrogen, enten Provera eller Primolut-N.* P-piller vil mest effektivt regulere blødningsmønsteret. Behandling hvis ikke barneønske: Vektreduksjon vil lindre symptomene. Mot uren hud (akne, kviser) vil p-piller kunne ha god effekt. Spesielt p-piller med antiandrogener (effekt mot mannlige kjønnshormoner) har best effekt, og blant disse er Diane mest anvendt. Vær oppmerksom på at disse p-pillene kan ha litt øket risiko for blodpropp. Behandling av uønsket øket hårvekst er vanskeligere og tar betydelig lenger tid før effekt kan sees. Ovennevnte p-piller har noe effekt, men ellers er dette et problem som vanligvis behandles av hudleger eller andre med kompetanse innen dette felt. Sjeldne menstruasjoner behandles hvis færre enn 4 menstruasjoner årlig, særlig hos yngre som ennå ikke har født barn. Menstruasjoner fremkalles med 10-dagers kur med hormontabletter som inneholder gestagen, ikke østrogen, enten Provera eller Primolut-N. P-piller vil mest effektivt regulere blødningsmønsteret. Metformin (nevnt over) brukes i en viss utstrekning ved PCOS, og har også noe effekt på blødningsmønsteret. -------------------------------- Hvorfor har jeg gått 5 dager på PROVERA når vi VIL ha barn og prøver som bare det? Har ikke hatt mens på lenge og sliter med dette. Har vært gravid men har mistet tidligere. Hvorfor går vi på dette når vi VIL ha barn og ifølge sykehuset i Oslo så er dette behandling for de som IKKE vil ha barn? Anonymkode: f91e8...5bd
miore Skrevet 16. oktober 2017 #2 Skrevet 16. oktober 2017 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Finner dette på nhn.no sine sider, Oslo universitetssykehus, helse sør øst om Polycystisk ovariesyndrom (PCOS) (som jeg fikk beskjed at jeg har)... OG vi prøver jo og få barn! Her er p-piller nevnt og slike ting og spesielt nummer 4 reagerer jeg på: "Sjeldne menstruasjoner behandles hvis færre enn 4 menstruasjoner årlig, særlig hos yngre som ennå ikke har født barn. Menstruasjoner fremkalles med 10-dagers kur med hormontabletter som inneholder gestagen, ikke østrogen, enten Provera eller Primolut-N.* P-piller vil mest effektivt regulere blødningsmønsteret. Behandling hvis ikke barneønske: Vektreduksjon vil lindre symptomene. Mot uren hud (akne, kviser) vil p-piller kunne ha god effekt. Spesielt p-piller med antiandrogener (effekt mot mannlige kjønnshormoner) har best effekt, og blant disse er Diane mest anvendt. Vær oppmerksom på at disse p-pillene kan ha litt øket risiko for blodpropp. Behandling av uønsket øket hårvekst er vanskeligere og tar betydelig lenger tid før effekt kan sees. Ovennevnte p-piller har noe effekt, men ellers er dette et problem som vanligvis behandles av hudleger eller andre med kompetanse innen dette felt. Sjeldne menstruasjoner behandles hvis færre enn 4 menstruasjoner årlig, særlig hos yngre som ennå ikke har født barn. Menstruasjoner fremkalles med 10-dagers kur med hormontabletter som inneholder gestagen, ikke østrogen, enten Provera eller Primolut-N. P-piller vil mest effektivt regulere blødningsmønsteret. Metformin (nevnt over) brukes i en viss utstrekning ved PCOS, og har også noe effekt på blødningsmønsteret. -------------------------------- Hvorfor har jeg gått 5 dager på PROVERA når vi VIL ha barn og prøver som bare det? Har ikke hatt mens på lenge og sliter med dette. Har vært gravid men har mistet tidligere. Hvorfor går vi på dette når vi VIL ha barn og ifølge sykehuset i Oslo så er dette behandling for de som IKKE vil ha barn? Anonymkode: f91e8...5bd Fordi provera eller primolut fremkaller en blødning som ofte kan kickstarte syklusen igjen. Om ikke det skjer alene kan du senere ta en ny kur fulgt av femar eller letrozol - som ofte hjelper folk uten eggløsning til å få barn uten å måtte gå til mer drastiske tiltak som ivf. Det er bare de dagene du går på pillekuren du ikke er fertil, tanken er at du skal bli mer fertil når kuren er ferdig. Jeg har ikke eggløsninger av meg selv, og har brukt massevis av både primolut og provera i forbindelse med hormonell behandling og ivf. Endret 16. oktober 2017 av miore 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #3 Skrevet 17. oktober 2017 12 timer siden, miore skrev: Fordi provera eller primolut fremkaller en blødning som ofte kan kickstarte syklusen igjen. Om ikke det skjer alene kan du senere ta en ny kur fulgt av femar eller letrozol - som ofte hjelper folk uten eggløsning til å få barn uten å måtte gå til mer drastiske tiltak som ivf. Det er bare de dagene du går på pillekuren du ikke er fertil, tanken er at du skal bli mer fertil når kuren er ferdig. Jeg har ikke eggløsninger av meg selv, og har brukt massevis av både primolut og provera i forbindelse med hormonell behandling og ivf. Takk for svar, da skal jeg bare fortsette dette. Men er satt på vent nå p.g.a. forandringer som må utredes videre og gynokologen sier vi skal vente litt... Anonymkode: f91e8...5bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå