Bristro Skrevet 16. oktober 2017 #1 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg ønsker å gi penger/starte en sparekonto til ei lita frøken som skal døpes. Finnes det en sparekonto for barn hvor kun barnet barnet får disponere kontoen etter fylte 18 år?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #2 Skrevet 16. oktober 2017 Akkurat nå, Bristro skrev: Jeg ønsker å gi penger/starte en sparekonto til ei lita frøken som skal døpes. Finnes det en sparekonto for barn hvor kun barnet barnet får disponere kontoen etter fylte 18 år? Nei, heldigvis ikke. Skal ungene ha en sparekonto er det kun jeg som skal styre hvordan de pengene skal brukes og når. Anonymkode: a2632...4e1
Bristro Skrevet 16. oktober 2017 Forfatter #3 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg ønsker heller ikke at barnet skal disponere kontoen før etter fylte 18 år.
Miah Skrevet 16. oktober 2017 #4 Skrevet 16. oktober 2017 Hva med en slik "under-18"-BSU? Da blir jo pengene låst til boligformål. Tror ikke det er alle bankene som tilbyr det, men Sparebank1 har det i alle fall. Men det er nok foreldrene selv som må opprette kontoen.
MorTil2 Skrevet 16. oktober 2017 #5 Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Hva med å gi pengene sammen med et gavebrev hvor du spesifiserer at pengene er til barnet, og at disse skal tilfalle barnet i sin helhet, pluss påløpte renter, når barnet er f eks 20 år ? Hvis det er slik at du er redd for at foreldrene skal misbruke pengene, vil et gavebrev være en juridisk hindring. For å unngå at overformynderiet kommer inn i bildet, bør du også få med i gavebrevet at pengene inkludert avkastning ikke skal forvaltes eller kommer inn under tilsyn av Fylkesmannen. Overformynderiet kommer først inn i bildet når summen overstiger 2 x grunnbeløpet. Det er foreldrene som må opprette kontoen i barnets navn, hvis du vil at den skal stå i barnets navn. Står den i barnets navn, tror jeg egentlig ikke du kan nekte barnet å disponere pengene fritt når barnet er 18 år. Du kan, som en annen nevner, via foreldrene få opprettet en såkaldt Boligsparing for barn. Den står i barnets navn, og pengene er bundet til bolig. Med dagens dårlige innskuddsrenter, er dette en av de beste rentene du kan få. En annen mulighet er rett og slett å opprette et aksjefond og gi det til barnet. F eks kr 2000 i et globalt fond, f eks KLP AksjeVerden indeks. Jeg antar at det samme gjelder her, iforhold til at foreldrene må opprette det om det skal stå i barnets navn, mens et gavebrev forteller at midlene ikke kan taes i bruk før barnet er f eks 20 år. Endret 16. oktober 2017 av MorTil2 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #6 Skrevet 16. oktober 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, heldigvis ikke. Skal ungene ha en sparekonto er det kun jeg som skal styre hvordan de pengene skal brukes og når. Anonymkode: a2632...4e1 Men det er jo ikke dine penger, og er myntet på barna når de blir 18, så hvorfor skal du styre disse i det hele tatt? Barnas penger SKAL ikke du styre når de er ment til voksenlivet. Du har ingen, absolutt ingen, eierrett over barna dine og deres penger når de er på enkonto som blur disponibel når de fyller 18. TS: anbefaler å ikke gi penger i det hele tatt. Du ser jo hvordan det kan gå. Hvis du vil at foreldrene skal sløse bort pengene så er det jo greit. Eller,anbefaler jeg å skrive i et kort at du selv har satt inn en sum på en sparekonto som er sperret i DIN bank som vil iverføres ved barnets 18 års dag Anonymkode: 96670...041 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #7 Skrevet 16. oktober 2017 Eneste måte å omgå foreldre på er å gi så mye at overformynderiet slår inn. Anonymkode: a7d35...f64
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #8 Skrevet 16. oktober 2017 Om du vil at barnet skal få penger det har rådrett over når det er 18.. Hva med å fortelle du sparer til det på en konto i ditt navn og gi barnet det hele når fylt 18 ? Og så i tillegg ev. ha det også skrevet i et testamente. Sånn i tilfelle. Anonymkode: 38071...847 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #9 Skrevet 16. oktober 2017 Hvis du er redd foreldrene skal ta pengene så lag en konto i ditt navn, så kan du hi pengene som gave når barnet er 18 Anonymkode: 24f78...c0f 2
GauteS Skrevet 16. oktober 2017 #10 Skrevet 16. oktober 2017 4 minutes ago, AnonymBruker said: Hva med å fortelle du sparer til det på en konto i ditt navn og gi barnet det hele når fylt 18 ? Og så i tillegg ev. ha det også skrevet i et testamente. Da spørs det på giverens slekts- og økonomiske forhold på dødstidspunktet, om han kan testamentere et slikt beløp fritt. Gaver mens en er i live er det få og ingen restriksjoner på, men det er er det på testamentariske gaver.
GauteS Skrevet 16. oktober 2017 #11 Skrevet 16. oktober 2017 11 minutes ago, AnonymBruker said: Hvis du er redd foreldrene skal ta pengene så lag en konto i ditt navn, så kan du gi pengene som gave når barnet er 18 "Her skal jeg ikke hogge igjen før om 70 år", sa skogeieren. Du gjør samme feilen.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #12 Skrevet 17. oktober 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo ikke dine penger, og er myntet på barna når de blir 18, så hvorfor skal du styre disse i det hele tatt? Barnas penger SKAL ikke du styre når de er ment til voksenlivet. Du har ingen, absolutt ingen, eierrett over barna dine og deres penger når de er på enkonto som blur disponibel når de fyller 18. TS: anbefaler å ikke gi penger i det hele tatt. Du ser jo hvordan det kan gå. Hvis du vil at foreldrene skal sløse bort pengene så er det jo greit. Eller,anbefaler jeg å skrive i et kort at du selv har satt inn en sum på en sparekonto som er sperret i DIN bank som vil iverføres ved barnets 18 års dag Anonymkode: 96670...041 Hvorfor skal jeg måtte betale skatt i årevis av penger som en eller annen ikke synes jeg er i stand til å forvalte til beste for mine egne barn? Jeg er meget oppegående i forhold til økonomi og har bygd opp store verdier. Har noen lyst til å gi barna mine en gave når de blir voksne må de bare gjøre det, men da får de selv styre med dem fram til da om de ikke ønsker at jeg skal forvalte dem. Anonymkode: a2632...4e1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #13 Skrevet 17. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal jeg måtte betale skatt i årevis av penger som en eller annen ikke synes jeg er i stand til å forvalte til beste for mine egne barn? Jeg er meget oppegående i forhold til økonomi og har bygd opp store verdier. Har noen lyst til å gi barna mine en gave når de blir voksne må de bare gjøre det, men da får de selv styre med dem fram til da om de ikke ønsker at jeg skal forvalte dem. Anonymkode: a2632...4e1 Altså er du ikke god nok til å bevare dine barns midler Anonymkode: 96670...041 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #14 Skrevet 17. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså er du ikke god nok til å bevare dine barns midler Anonymkode: 96670...041 Det jeg ikke er god til er å sitte å se på at penger råtner bort på en eller annen "høy"rentekonto i stedet for å brukes til noe fornuftig slik at de øker i verdi i stedet for å minke... Anonymkode: a2632...4e1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #15 Skrevet 17. oktober 2017 21 timer siden, Miah skrev: Hva med en slik "under-18"-BSU? Da blir jo pengene låst til boligformål. Tror ikke det er alle bankene som tilbyr det, men Sparebank1 har det i alle fall. Men det er nok foreldrene selv som må opprette kontoen. Den er ikke sperret. Man kan like fullt ta ut pengene fra BSU, du blir bare straffet for det økonomisk. Men det er ikke sikkert en pengesugen 18 åring bryr seg om eller tenker over. De ser bare PENGER og tar ut og forbruker. Anonymkode: 71723...dc2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #16 Skrevet 17. oktober 2017 Du kan ikke opprette en konto for et barn som ikke er ditt. Anonymkode: b1d03...c1c
Miah Skrevet 17. oktober 2017 #17 Skrevet 17. oktober 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Den er ikke sperret. Man kan like fullt ta ut pengene fra BSU, du blir bare straffet for det økonomisk. Men det er ikke sikkert en pengesugen 18 åring bryr seg om eller tenker over. De ser bare PENGER og tar ut og forbruker. Anonymkode: 71723...dc2 Det er i alle fall en bedre løsning enn at pengene står helt åpne for bruk.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #18 Skrevet 18. oktober 2017 Synes det burde opprettes en konto for unger, som hverken barna eller foreldrene kan forsyne seg av. På den måten kan ikke udugelige foreldre stjele barnas sparepenger, som noen dessverre gjør. Anonymkode: 7186f...f9f
asterix Skrevet 19. oktober 2017 #19 Skrevet 19. oktober 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det burde opprettes en konto for unger, som hverken barna eller foreldrene kan forsyne seg av. På den måten kan ikke udugelige foreldre stjele barnas sparepenger, som noen dessverre gjør. Anonymkode: 7186f...f9f Det er da ingen i verden som nekter deg å opprette en sparekonto hvor du setter penger du har planer om å gi til noen seinere. Om du er redd for å dø før du før gitt det bort skriver du bare testamente.
billy1 Skrevet 19. oktober 2017 #20 Skrevet 19. oktober 2017 når jeg ble døpt så åpnet en av mine slektninger en sparekonto til meg, som ingen kunne ta penger fra før jeg selv fylte 18 og det var en fin gave å få. https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/spare-i-hvilket-navn.html 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå