Gå til innhold

Cannabis og utkastelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg var så uheldig at jeg fikk politiet på døra pga av cannabis for en liten mnd siden. Huseier observerte at politiet var her med hunder, men fikk ikke vite av politiet hva det gjaldt. Idag fikk jeg en melding fra husier om at hun kommer ned i kveld og at vi må ta oss en prat. I kontrakten under andre bestemmelser står det at det er forbudt å nyte annet rusmiddel, eller vise seg påvirket i hybelhusenes lokaliteter og områdene rundt hybelhusene. Og under opphør av leiekontrakten står det"med svært alvorlige brudd på reglementet, kan føre til at leiekontrakten sies opp med øyeblikkelig virkning. Huseier har dog aldri observert meg rusa, røyker bare ute og gjør ingenting utav meg. Lurer på om hun har rett til å kaste meg ut pga dette? Håper noen kan hjelpe meg 😊

Anonymkode: 63537...02a

Skrevet

Når det står i kontrakta at det ikke er lov å nyte andre rusmidler, så har nok husvert all mulig rett til å kaste deg ut. 

Anonymkode: b8ca4...45a

• Liker 12
Skrevet

Lyv og si at de var der og sjekket men fant ingenting, så kan du alltids finne på en historie om en sur eks som du tror har rapportert deg. Eller du kan fortelle sannheten om hvem som rapporterte deg om du vet det, men lyv om at de fant noe. Den som lyver holder huset, er der et ordtak som sier. Ingen vil takke deg for å være ærlig

Anonymkode: 1550f...8d4

• Liker 5
Skrevet

Når leiekontrakten din inneholder en slik klausul, er det nettopp fordi utleier ikke ønsker slike leietagere som det - og det har hun full rett til. Ikke bare har du forbrutt deg mot dette punktet, men også i en slik grad at politiet har funnet det nødvendig med husundersøkelse. Om dette gor hjemmel for utkastelse eller ikke, vil jeg ikke mene noe om, men du har i grunnen svært lite du skal ha sagt, og bør være meget ydmyk i videre forløp.

Det er ikke lurt å lyve. Huseieren din forstår nok hvorfor politiet hadde med seg hunder (og det er heller ikke så mange alternativer for hvorfor de skulle ha det), og du gjør det bare verre for deg selv ved å prøve å lyve. Du har ikke plikt til å fortelle hvorfor politiet var der, men gjør du ikke det, kan huseier eventuelt trekke konklusjoner som er enda verre.

Om det er viktig for deg å bruke cannabis bør du nok bo et annet sted. Eller i et annet land.

Du får ingen sympati av meg for at du får politiet på døren etter forsettlige lovbrudd, og at dette får konsekvenser.

Anonymkode: ce291...618

• Liker 13
Skrevet

Som man reder, så ligger man.. Du har misbrukt huseiers tillit ved at du bevisst har brutt klausulen i leiekontrakten som gjelder rusmidler, og således har hun full rett til å kaste deg ut.

Anonymkode: 8f264...c79

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg leter ikke etter sympati. Men heller hva jeg må være forberdt på. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Takk for svar alle sammen. Jeg leter ikke etter sympati. Men heller hva jeg må være forberdt på. 

Leietagers vern står sterkt, men du skal nok være forberedt på at huseier ønsker deg ut. Som sagt, om dette isolert sett gir hjemmel til oppsigelse, kan jeg ikke svare deg på, men det er ikke utenkelig.

Anonymkode: ce291...618

Skrevet

Ble du forresten pågrepet når de kom? Hva skjedde? 

Anonymkode: 4fb3c...2d8

Skrevet

Sikkert huseier som har varslet. Lukter juletre i hele gata om du røyker. Kom deg inn på et hospits. Hun har sll rett til å kaste deg ut. Er ingen rett å få leie et sted, derav kontrakt.

Anonymkode: ed808...d7d

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lyv og si at de var der og sjekket men fant ingenting, så kan du alltids finne på en historie om en sur eks som du tror har rapportert deg. Eller du kan fortelle sannheten om hvem som rapporterte deg om du vet det, men lyv om at de fant noe. Den som lyver holder huset, er der et ordtak som sier. Ingen vil takke deg for å være ærlig

Anonymkode: 1550f...8d4

Mistenker at det er huseier som har rapportert mange ganger, kanskje hun kjenner det hver gang, og til slutt har politiet fått nok meldinger og tatt en utrykning på det. Jeg mener det er sånn at huseier blir informert om det er begått lovbrudd på hennes eiendom/i hennes hus, siden hun på en måte står ansvarlig og har leid ut til deg. Ikke 100% sikker for politiet har jo som oftest taushetsplikt, men det kan være anderledes med eier, og noen er litt slakke og kan svare "nei vi er på en narkotika kontroll" om huseier rusler ydmykt og nysgjerrig bort å spør hva som skjer.

Skrevet

Får du ikke lov til å drikke alkohol heller da? :P   

Anonymkode: 775d7...b3e

• Liker 2
Skrevet

Kanskje husier også har blitt innkalt som vitne i saken, og dermed blitt informert. 

Bare å vente å se, isåfall må du bare legge deg flat og beklage og ikke bli sint, men fortell oss hvordan det går da ts... 

Skrevet

Men ikke si noe om saken før hun sier det! Kan være at hun ikke vet noe, og da skal du heller ikke informere hun og gjøre vondt værre! Du kan si at du vil ikke snakke om det, eller du kan si at de var på leting etter noen som hadde gått seg bort og derfor hadde med sporhunder. 

Gjest Walkingdead
Skrevet

Jeg hadde langt meg paddeflat og beklaga. Er hun ei grei dame så gir hun deg en sjanse til, og etter min mening er det å være oppriktig og ydmyk den beste sjansen du har.

Skrevet

Du gjør jo litt utav deg, når politi med hunder kommer for å ransake leiligheten din. Jeg tror huseier har rett på å vite det om dop er blitt funnet på hennes eiendom, så hun vet nok hva som har skjedd allerede. 

Nå står det i kontrakten at du ikke kan ruse deg, om jeg forsto det riktig? Men les litt her https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/narkotika-er-ikke-nodvendigvis-oppsigelsesgrunn/

Anonymkode: 59799...095

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet om et tilfelle der huseier som ikke klarte å la være å spørre og grave hadde fått beskjed fra politiet om at de oppsøkte leietager pga. forkynnelse av en vitnestevning, slik at den egentlige årsaken, altså besittelse, ikke skulle få konsekvenser for utleieforhold. Dette fikk vedkommende beskjed om under avhør, slik at han kunne gi utleier samme forklaring. Ganske fair av politiet synes jeg. Det kan hende hun ikke vet, og vil stikke innom for å høre hva som er på gang.

• Liker 2
Skrevet

Huseier har anledning til å bli informert om hvorfor de oppsøker huset. 

Men TS er mistenkt for bruk av rusmidler, så det vil jo bli påstand mot påstand. 

Om jeg var utleier ville jeg sagt opp TS på et annet grunnlag. Min favoritt er at boligen skal brukes av familie. Men så ombestemmer familien seg etterhvert. 

Det er er fulstendig lovlig måte å få ut folk på. 

• Liker 1
Skrevet
19 minutes ago, AnonymBruker said:

Men ikke si noe om saken før hun sier det! Kan være at hun ikke vet noe, og da skal du heller ikke informere hun og gjøre vondt værre! Du kan si at du vil ikke snakke om det, eller du kan si at de var på leting etter noen som hadde gått seg bort og derfor hadde med sporhunder. 

så du tenker at noen kan ha gått seg vill inni leiligheten og ikke kommet seg ut igjen? må har vært en svenske det :fnise:

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, DoomCake skrev:

Jeg vet om et tilfelle der huseier som ikke klarte å la være å spørre og grave hadde fått beskjed fra politiet om at de oppsøkte leietager pga. forkynnelse av en vitnestevning, slik at den egentlige årsaken, altså besittelse, ikke skulle få konsekvenser for utleieforhold. Dette fikk vedkommende beskjed om under avhør, slik at han kunne gi utleier samme forklaring. Ganske fair av politiet synes jeg. Det kan hende hun ikke vet, og vil stikke innom for å høre hva som er på gang.

Det var jo eksemplarisk god og omtenksom behandling! Godt å lese at det finnes noen menneskelige i politiet også. 
Min observasjon og erfaring er at de bare ødelegger og gjør vondt værre. Ftp osv 

Skrevet (endret)

Hva er teorien din om at politiet trappet opp på døra di? 

Dersom  du ikke er en kjenning av politiet, er det vel mest sannsynlig at det er huseier som har rapportert inn.

Fant politiet noe når de ransaket leiligheten?

Endret av miaw
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...