AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #1 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg synes det er vanskelig. Jeg jobber turnus og det krever litt å få inn ekstra personale om noen er syk. Dersom jeg er skikkelig syk (influensa, omgangssyken) og har dette dagen før neste jobbdag, så ringer jeg inn på kvelden. Men noen ganger så merker jeg ikke at jeg er syk for om morgenen når jeg skal på jobb. Og noen ganger er jeg gjerne ikke i form på kvelden før jobb, men velger å sove natten gjennom i håp om at søvn hjelper - men noen ganger så blir jeg ikke frisk. Synes det er kjipt å ringe inn syk og liker ikke at ting blir satt på hodet. Anonymkode: 93446...07c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #2 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg ringer som regel på samme morgen, eller sender e-post. Kun når jeg er så dårlig form at jeg har feber/ligger rett ut. Ingen andre som gjør mine oppgaver, så skyter jo meg bare selv i foten ved å ta en tredagers (da må jobben tas igjen når jeg kommer på jobb igjen likevel, noe som fører til doble arbeidsdager) Anonymkode: 759bd...47c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #3 Skrevet 16. oktober 2017 Det AB skriver om e-post skal man jo ikke gjøre, man skal gi muntlig beskjed og vite at beskjeden er mottatt. Jobber selv turnus. Noen ganger har jeg dessverre ikke ringt før en stund før vakten begynner, rett og slett fordi jeg vil se det an og regner med at jeg kan bli i bedre form, men dersom jeg da blir dårligere så må jeg jo til slutt ringe inn. Det spørs jo veldig hva man er syk for også, om man f.eks kaster opp eller har diaré så er det jo bare å si ifra med en gang. Arbeidsgiver vil gjerne at vi sier ifra i god tid, men samtidig at vi helst prøver å komme oss på jobb om vi klarer, så det er jo egentlig umulig å innfri begge deler. Har jeg bare 2 vakter på rad og deretter en fridag, så prøver jeg gjerne å komme meg på jobb de to dagene. Har jeg derimot flere dager på rad, så vet jeg at jeg sannsyligvis kommer til å trenge en egenmelding i løpet av de dagene uansett, så da er det bedre å ta to dager først og så være i bedre form, istedenfor å ende opp kjempesyk og bli borte i ennå flere dager. Anonymkode: a2bc3...0aa
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #4 Skrevet 16. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det AB skriver om e-post skal man jo ikke gjøre, man skal gi muntlig beskjed og vite at beskjeden er mottatt. Jobber selv turnus. Noen ganger har jeg dessverre ikke ringt før en stund før vakten begynner, rett og slett fordi jeg vil se det an og regner med at jeg kan bli i bedre form, men dersom jeg da blir dårligere så må jeg jo til slutt ringe inn. Det spørs jo veldig hva man er syk for også, om man f.eks kaster opp eller har diaré så er det jo bare å si ifra med en gang. Arbeidsgiver vil gjerne at vi sier ifra i god tid, men samtidig at vi helst prøver å komme oss på jobb om vi klarer, så det er jo egentlig umulig å innfri begge deler. Har jeg bare 2 vakter på rad og deretter en fridag, så prøver jeg gjerne å komme meg på jobb de to dagene. Har jeg derimot flere dager på rad, så vet jeg at jeg sannsyligvis kommer til å trenge en egenmelding i løpet av de dagene uansett, så da er det bedre å ta to dager først og så være i bedre form, istedenfor å ende opp kjempesyk og bli borte i ennå flere dager. Anonymkode: a2bc3...0aa Det kommer an på arbeidsgiver det. Hos oss er det helt ok å ta det på e-post eller melding, det bekreftes i etterkant uansett. Anonymkode: 759bd...47c 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #5 Skrevet 16. oktober 2017 Normalt går det kun utover meg selv at jeg er syk, jeg må ta det igjen senere. Men har jeg et viktig møte eller presentasjon dagen etter at jeg merker kraftig sykdom ringer jeg gjerne en kollega som kan forberede seg på å ta over, dersom det er mulig selvfølgelig. Beskjed gis normalt per tekstmelding til de jeg skal jobbe med den aktuelle dagen, og som regel i siste liten. Sjefen bryr seg ikke med mindre det er langvarig fravær, men jeg sender selvfølgelig beskjed om bruk av egenmelding til lønnsavdelingen så snart jeg er tilbake, slik at innrapportering blir riktig. Anonymkode: 6c6be...be9
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #6 Skrevet 16. oktober 2017 Sender epost til sjefen når jeg er syk. I løpet av tre år her har jeg bare vært syk to dager (omgangssyken). Jobber på eget kontor, så kan godt sitte ned ved PCen om jeg er forkjølet. Gjør det samme når barna er syke - sender epost til sjefen. De er heller ikke så ofte syke, men oftere enn jeg selv er. Etterpå må jeg melde inn via fraværsskjema til sjefen over min sjef igjen. Anonymkode: 7a20b...be1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #7 Skrevet 16. oktober 2017 Ts her. Jeg forstår at dere som jobber på kontor lettere kan gå på jobb selv om dere ikke er helt i form. Dere har gjerne mulighet til å sitte litt i fred, ta noen korte pauser/lufteturer om det trengs osv. Eller kanskje dere kan jobbe hjemmefra eller komme på jobb en halv dag. Men det er dessverre ikke lett for meg som jobber med mennesker. Jeg føler vi må være i "tipp-topp" form uansett. Jeg har også hørt "sutring" av brukere og pårørende om jeg f.eks tydelig har vært kraftig forskjølet, men likevel kommet på jobb. Jeg forstår de blir irritert, men jeg vet at om jeg ikke kommer på jobb må de få inn andre og i verste fall beordre. Jeg har heller ikke mulighet for å trekke meg inn på et kontor. Skulle gjerne ønske det var mulig for da kunne jeg i alle fall møtt på jobb og følt at jeg utrettet noe. Anonymkode: 93446...07c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #8 Skrevet 16. oktober 2017 Dette med å vurdere om man er for syk til å jobbe er ikke alltid enkelt. Jeg jobber med barn, og blir syk innimellom (smittet av forkjølelse, influensa, omgangssyke, øyekatarr ol). Hvis jeg er smittsom som ved omgangssyke eller influensa er jeg selvsagt hjemme. Hvis jeg er skikkelig dårlig gir jeg beskjed kvelden før. Noen ganger satser jeg på å bli bedre over natta, og blir jeg ikke det ringer jeg inn så snart arbeidsplassen åpner. Anonymkode: 53519...d06
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #9 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg jobber i barnehage og kan ikke si fra om sykdom etter halv fem på ettermiddagen. De gangene jeg har vært syk har jeg ringt så tidlig som mulig, helst når tidligvakten starter på jobb for dagen, og sagt at jeg er syk. På min jobb må vi ringe, det er ikke greit å sende sms med mindre det er spesialtilfeller som f.eks at man har mistet stemmen eller lignende. Om jeg har sykt barn hender det jeg kan si i fra dagen før, for da er samboeren hjemme med barnet og så er det min tur dagen etter. Jeg synes ikke det er så vanskelig å bedømme om man er for syk til å jobbe. Har jeg diaré eller spysyke holder jeg meg selvsagt hjemme pga smitte, men ved forkjølelse er jeg på jobb om almenntilstanden er bra. Jeg kjenner fort om jeg er i form til å være på jobb eller ikke, og om jeg ikke er superform men greier å være på jobb sier jeg fra til kollegene mine om at jeg må ta det litt rolig på jobben den dagen. Anonymkode: fd75d...cf3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #10 Skrevet 17. oktober 2017 Kan du eventuelt ringe om kvelden, og informere om at du nå er i litt dårlig form, og at det kan hende du ikke er i form til morgenen igjen, og så avtale at du ringer igjen om morgenen for å bekrefte om formen fremdeles er dårlig? Anonymkode: 63154...6aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå