Gå til innhold

Oppdrar du barna dine på en utradisjonell/alternativ måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som selvsagt tilsynelatende virker bra for barna...

Anonymkode: 4a56a...e14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tilsynelatende?

Vel på en måte, så ja. Barna våre er nesten-vegetarianere (spiser egg, melk og får tran) og går på steinerbhg og skole. Dette fungerer bra for disse barna og er bra for de. Spesielt vår eldste gutt som er skrudd sammen litt annerledes uten at det foreligger noen diagnose (ferdig utredet av offentlige instanser, konklusjon fra BUP/PPT var at han var ekstra begavet innen det kreative/emosjonelle). Vår hisrorie begynte med at vi sendte gutten i vanlig bhg. Han er som nevnt naturlig kreativ og svært sensitiv/følsom/empatisk. Ikke like tøff, vågal og selvstendig som de andre og en litt vimsete type med mange historier på lager som trenger en del oppfølging og veiledning. Han fikk raskt stempel som tar og mindre intelligent av de voksne i bhg, null aksept for den han er. De gikk langt i å antyde at han var dum fordi han ikke passet inn i A4 rammen for hvordan barn skal være og oppføre seg. Barnet vårt var ulykkelig i denne bhg og fant aldri en trygghet hos de voksne.

Så vi snudde, byttet til steiner, som har en helt annet syn på barnet vårt hvorpå barnet har blomstret og blitt glad og harmonisk. Den kreative siden til vår sønn blomstret enda mer og det betyr tydeligvis mye for ham at det er rom for å være annerledes.

Anonymkode: 1f5dd...e93

• Liker 10
Skrevet

Noen ser gjerne på Montessori som litt alternativt. Vi stiller krav til barna, og oppdrar dem til å bli selvstendige. De smører på skivene selv, heller i melk og henger opp jakkene. Dette startet de med fra 2-3 års alder.

Anonymkode: f0c35...882

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjon

sofie777, mod

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen ser gjerne på Montessori som litt alternativt. Vi stiller krav til barna, og oppdrar dem til å bli selvstendige. De smører på skivene selv, heller i melk og henger opp jakkene. Dette startet de med fra 2-3 års alder.

Er det alternativt? Trodde det var noe alle drev med.

Skrevet

De henger opp jakker og heller i melk og smører skiver så jeg oppdrar alternativt. 

Jeg tror jeg oppdrar de rimelig mainstream men jeg er veldig opptatt av at de skal være greie med folk. Ikke gjøre narr. Ikke erte. Ikke snakke stygt til folk og være litt runde i kantene. De er sentrum i universet hjemme til en viss grad men ute i verden er de det ikke. Har bare fått positive tilbakemeldinger fra skole og barnehage fordi de er inkluderende og tolerante samtidig som de greier å sette grenser for seg selv. De starter ikke konflikter men står opp for seg selv når de havner i dem.

Anonymkode: 125ba...6a9

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør de i vår helt vanlige kommunale barnehage også.. tror ikke det er unikt for dere.

Anonymkode: 8a6dc...1a3

• Liker 9
Skrevet

Ja, vi har hverken TV eller datamaskin. Bruker kun Internett på jobben. Bruker all tiden hjemme sammen. 

Anonymkode: f1e4d...c27

• Liker 6
Skrevet

Joda, mye fysisk aktivitet. Lærer å bli trygg på seg selv og sine evner. Klatrer, går lange turer ute, går på ski og står slalåm, overnatter ute året rundt. Trener seg i å tåle litt uvær, fortsetter på tur selv om man blir våt og det regner. Lærer hva kroppen tåler men samtidig å beskytte seg. Lærer å forholde seg rasjonelt til verden og til farer. Overstyrer instinkter når man har kunnskap. Lærer å bli trygg på egen kropp, drar på naturistbading. Oppfordres til å stå foran andre og presentere ting (klasse, familieselskaper, speider o.l.). Besøker de mest spennende tingene på tivoli.

Anonymkode: a2908...69e

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Joda, mye fysisk aktivitet. Lærer å bli trygg på seg selv og sine evner. Klatrer, går lange turer ute, går på ski og står slalåm, overnatter ute året rundt. Trener seg i å tåle litt uvær, fortsetter på tur selv om man blir våt og det regner. Lærer hva kroppen tåler men samtidig å beskytte seg. Lærer å forholde seg rasjonelt til verden og til farer. Overstyrer instinkter når man har kunnskap. Lærer å bli trygg på egen kropp, drar på naturistbading. Oppfordres til å stå foran andre og presentere ting (klasse, familieselskaper, speider o.l.). Besøker de mest spennende tingene på tivoli.

Ja, og vi er vegetarianere. Bevissthet i forhold til god og næringsrik mat er viktig og må læres fra starten. 

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forholde seg rasjonelt til farer. Overstyre instinkter når en har kunnskap,og lære hva kroppen tåler. Når begynner barna å lære dette,og fungerer det? 

Gi noen eksempler?

Endret av NotNaomi
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi har hverken TV eller datamaskin. Bruker kun Internett på jobben. Bruker all tiden hjemme sammen. 

Anonymkode: f1e4d...c27

Hvor gamle er barna og hvor lenge tenker dere å fortsette med dette? 

Allerede på ungdomsskolen er det jo ofte et krav at barna har egen PC og internett for å kunne gjøre lekser, osv. I tillegg skjer det jo mye sosialt på internett og det snakkes gjerne om ting som skjer der når man treffes. 

Anonymkode: b55b9...372

• Liker 2
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle er barna og hvor lenge tenker dere å fortsette med dette? 

Allerede på ungdomsskolen er det jo ofte et krav at barna har egen PC og internett for å kunne gjøre lekser, osv. I tillegg skjer det jo mye sosialt på internett og det snakkes gjerne om ting som skjer der når man treffes. 

Info: i første klasse får de lekser på nett :) 

Anonymkode: f69b8...a91

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Info: i første klasse får de lekser på nett :) 

Anonymkode: f69b8...a91

Det varierer jo sikkert fra skole til skole. Søstra mi i 5. klasse har i alle fall ikke hatt det enda. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, litt kanskje. Det føles sånn noen ganger. Vi er veldig opptatt av selvstendighet. Vi kjører ikke og henter ikke på aktiviteter. Kommer å ser på når det er noe viktig da. Barna våre har gått til og fra skolen uten følge fra 1. Klasse. Fra 1. Klasse har de laget egen matpakke.

Vi føler oss ganske alene til tider. Folk får sjokk når jeg forteller dem at 7 åringen min tar t-banen alene til mormor, men han greier det helt fint. 

Anonymkode: eba5f...76d

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, NotNaomi said:

Forholde seg rasjonelt til farer. Overstyre instinkter når en har kunnskap,og lære hva kroppen tåler. Når begynner barna å lære dette,og fungerer det? 

Gi noen eksempler?

Når de er små: Pappaen kaster barna høy opp i lufta (mens enkelte av tantene skriker) og tar trygt i mot barna. Barna opplever at det er trygt å gjøre noe "skummelt" fordi de erfarer at pappaen tar trygt i mot de. Gå på tur i regnvær, bli ordentlig våt og fortsette selv om man blir litt våt. Oppleve hyggen ved å skifte til tørre klær og få i seg noe varmt.

Instinkter som kan hemme barnet: Redsel for vann, mørke, fremmede, edderkopper/fisk/slanger/dyr, å være alene, skam over egen kropp, høyder, fart, utholdenhet: Babysvømming fra før de er 6 måneder, overnatte ute (med noen de er trygg på), mamma og pappa innleder kontakt med andre småbarnsforeldre på turistforeningshytter og andre steder man treffer barnefamilier - noe som gjør det lettere for barna å ta kontakt, vant med å holde edderkopper, frosker, fisk o.s.v. fra de er små, overnatte alene ute på terrasse, starte på naturistsvømming med mamma og pappa lenge før de eller andre synes kropp er flaut (man behøver ikke gå så mange ganger), klatre i klatreseler og lære hvordan det fungerer, stå på slalåm fra de er små og myke i kroppen og farten ikke er så stor, gå på turer (med masse "premier") som forlenges etterhvert som de blir eldre. Det fungere utmerket! (En amerikansk undersøkelse viste at barn med erfaring fra naturistmiljøet har meget signifikant mindre kroppskomplekser enn andre barn selv om de bare har vært innom disse stedene noen få ganger. Tror ikke de behøver å klatre, holde frosk, overnatte ute heller så mange ganger før det er greit. Litt mer trening trengs nok når det gjelder svømming og vann, og utholdenhet).

Skrevet

Jeg tror at barna mine får en ganske standard norsk oppdragelse, men siden de tilfeldigvis er født inn i en familie, der morssiden nok er genetisk disponible for å være nysgjerrige, kreative, nytenkende og opptatt av å lære seg ting, kan det nok for andre virke som om jeg driver med noe slags alternativt opplegg. Egentlig har jeg bare inspirert barna mine videre i den veien de allerede har lagt ut på og lagt dem prøve ting selv, akkurat som de fleste av oss.

Har inntrykk av at folk synes det er litt alternativt at ingen er spesielt interessert i å følge med på fotball 😂

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når de er små: Pappaen kaster barna høy opp i lufta (mens enkelte av tantene skriker) og tar trygt i mot barna. Barna opplever at det er trygt å gjøre noe "skummelt" fordi de erfarer at pappaen tar trygt i mot de. Gå på tur i regnvær, bli ordentlig våt og fortsette selv om man blir litt våt. Oppleve hyggen ved å skifte til tørre klær og få i seg noe varmt.

Instinkter som kan hemme barnet: Redsel for vann, mørke, fremmede, edderkopper/fisk/slanger/dyr, å være alene, skam over egen kropp, høyder, fart, utholdenhet: Babysvømming fra før de er 6 måneder, overnatte ute (med noen de er trygg på), mamma og pappa innleder kontakt med andre småbarnsforeldre på turistforeningshytter og andre steder man treffer barnefamilier - noe som gjør det lettere for barna å ta kontakt, vant med å holde edderkopper, frosker, fisk o.s.v. fra de er små, overnatte alene ute på terrasse, starte på naturistsvømming med mamma og pappa lenge før de eller andre synes kropp er flaut (man behøver ikke gå så mange ganger), klatre i klatreseler og lære hvordan det fungerer, stå på slalåm fra de er små og myke i kroppen og farten ikke er så stor, gå på turer (med masse "premier") som forlenges etterhvert som de blir eldre. Det fungere utmerket! (En amerikansk undersøkelse viste at barn med erfaring fra naturistmiljøet har meget signifikant mindre kroppskomplekser enn andre barn selv om de bare har vært innom disse stedene noen få ganger. Tror ikke de behøver å klatre, holde frosk, overnatte ute heller så mange ganger før det er greit. Litt mer trening trengs nok når det gjelder svømming og vann, og utholdenhet).

Takk for svar. 

Jeg er mye ute med barna selv,men jeg har lært dem å være redd slanger jeg da. Ene niesen min var nemlig på vei til å gå bort til en hoggorm,så da måtte jeg det. Ikke vil jeg de skal gå rundt ordentlig våte heller,for da blir de ofte kalde også = sjuke. Jeg har lært dem å hilse på andre mennesker,men de får ikke lov til å ta i mot noe,eller innlede noen samtale med fremmede. Til sist så ville jeg heller ikke tatt med barna på naturistsvømming eller -strender.

Men det var mye fint du nevnte!

Skrevet
8 hours ago, NotNaomi said:

Takk for svar. 

Jeg er mye ute med barna selv,men jeg har lært dem å være redd slanger jeg da. Ene niesen min var nemlig på vei til å gå bort til en hoggorm,så da måtte jeg det. Ikke vil jeg de skal gå rundt ordentlig våte heller,for da blir de ofte kalde også = sjuke. Jeg har lært dem å hilse på andre mennesker,men de får ikke lov til å ta i mot noe,eller innlede noen samtale med fremmede. Til sist så ville jeg heller ikke tatt med barna på naturistsvømming eller -strender.

Men det var mye fint du nevnte!

Poenget er at de skal vite at noen ting kan av og til være farlig og av og til ikke farlig. Når det ikke er farlig så kan det av og til være hyggelig og fint. Hvis man ikke vet om det er farlig eller ikke så bør man holde seg unna. Det er derfor viktig å lære seg når det er farlig og ikke. Det er også viktig at de sammen med foreldre oppsøker noe som generelt av og til kan være farlig når det ikke er farlig og opplever det. F.eks. er det feil å gjøre det enkelt ved å generalisere ved å lære barna at de aldri skal spise sopp. Det er heller ikke bra om de av og til lærer at sopp er farlig og av og til ufarlig hvis de aldri får spise sopp når det er ufarlig. Derfor får de holde i ormen/frosken, svømme, klatre når de er sammen med mamma eller pappa. Det samme med alt det andre. Vann er f.eks. farlig men ikke hvis de har redningsvest og er sammen med mamma og pappa o.s.v.

Årsaken til at vi dro på naturistsvømming var at den eldste begynte å komme med enkelte kommentarer om egen kropp og at det var ekkelt med gamle kropper. Hverken mor eller far har noe erfaring med naturisme men kjenner en dame som er vokst opp i Øst-Tyskland og har fortalt hvordan det var der (80% gikk på nakenstrender). Da bestemte mor og far at her fikk man legge egen sjenanse til side og prioritere barnas beste. Det var en udelt positiv opplevelse. Det var et mye mer åpent og trygt miljø der enn vi er vant med fra andre steder. Folk er mer opptatt av at barna har det trygt og det er mye lettere å komme i kontakt med andre barnefamilier. Vi besøkte noen innebadinger og noen naturistcampingplasser i inn og utland. Det gikk utrolig fort før sjenansen var borte. Vi sluttet med dette når yngstemann var ca 8 år. Den eneste ulempen vi så (og som vel var grunnen til at vi sluttet) er at det er litt stigmatisert i samfunnet ellers og barna syntes det ville være flaut om det ble kjent. Vi er overbevist om at det bidro til å gi barna et bedre forhold til egen og andres kropper. Det var vel også en filosofisk vekker for foreldrene om hvor tilfeldig vi lager "anstendighetsregler" for oss selv og hverandre. Det var vel også meget overraskende hvor lett man venner seg til å være naken med begge kjønn når alle andre går rundt og oppfører seg som om det er det normale. Vi mennesker påvirkes utrolig lett at holdninger rundt oss og det er også en viktig lærdom (og advarsel!). Det var en positiv opplevelse også for foreldre. Selv om vi foreldre ikke har oppsøkt naturiststeder senere har vi fått en mye mer liberal holdning til dette. Vi har en sjelden gang besøkt naturiststeder når det tilfeldig har vært noe slikt i nærheten.

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer jo sikkert fra skole til skole. Søstra mi i 5. klasse har i alle fall ikke hatt det enda. 

min datter som går i 1.klasse får heller ikke lekser på nett. Heldigvis! :) For tidlig :) De har litt data, for å øve å skrive på dataen, men det er bare på skolen, et par ganger i uken liksom :) Ellers bruker de ark og blyant :) Det er ikke lekser på nett på denne skolen her, uansett klasse :) Fra 5 klasse og oppover så er det litt powepoint og sånne ting, men ingen lekser på nett :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...