AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #1 Skrevet 16. oktober 2017 Hva slags støtte eller tiltak har dere på skolen? Eventuelt andre støtter? Anonymkode: b16c1...b63
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #2 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg er lærer. Hsr hstt noen elever på spekteret. De hsr hstt litt ulike tiltak, f.ek.s eget rom å trekke seg tilbake til, egen plass i klasserommet som er litt skjermet (Montessoriskole, så de har vanligvis ikke faste plasser), Sosiale fortellinger, ekstra personell ute dersom eleven har behov for det. Enkelte har også behov for ekstra hjelp faglig. Da må det gå gjennom PPT. Anonymkode: b3ea7...115
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #3 Skrevet 16. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er lærer. Hsr hstt noen elever på spekteret. De hsr hstt litt ulike tiltak, f.ek.s eget rom å trekke seg tilbake til, egen plass i klasserommet som er litt skjermet (Montessoriskole, så de har vanligvis ikke faste plasser), Sosiale fortellinger, ekstra personell ute dersom eleven har behov for det. Enkelte har også behov for ekstra hjelp faglig. Da må det gå gjennom PPT. Anonymkode: b3ea7...115 Ok, takk for svar. Da blir det vel PPT som setter tiltak. Anonymkode: b16c1...b63
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #4 Skrevet 16. oktober 2017 PPT tester eleven og finner ut hvor mye faglig støtte han/hun trenger (f.eks. spes. Ped. 5 timer i uken +assistent 15 timer). De utarbeider et skriv med punkter (f.eks. at eleven trenger å øve på lesing, og hvordan dette kan gjøres). Deretter søker man om pengestøtte og setter igang tiltak basert på en opplæringsplan utarbeidet av lærer/spesialpedagog. Anonymkode: b3ea7...115
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #5 Skrevet 16. oktober 2017 Vi har pedagog og miljøarbeider i skoletiden. Pluss lærere som følger med på han i friminuttet. Leksehjelp og ekstra bemanning på sfo Anonymkode: 08f0a...6bb
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #6 Skrevet 16. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har pedagog og miljøarbeider i skoletiden. Pluss lærere som følger med på han i friminuttet. Leksehjelp og ekstra bemanning på sfo Anonymkode: 08f0a...6bb Ok, ble det bedre på skolen for barnet deres etter tiltak? Anonymkode: b16c1...b63
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #7 Skrevet 16. oktober 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: PPT tester eleven og finner ut hvor mye faglig støtte han/hun trenger (f.eks. spes. Ped. 5 timer i uken +assistent 15 timer). De utarbeider et skriv med punkter (f.eks. at eleven trenger å øve på lesing, og hvordan dette kan gjøres). Deretter søker man om pengestøtte og setter igang tiltak basert på en opplæringsplan utarbeidet av lærer/spesialpedagog. Anonymkode: b3ea7...115 Ok, takk for info Anonymkode: b16c1...b63
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #8 Skrevet 16. oktober 2017 Fikk aldri noe hjelp, og nå er jeg ufør. Anonymkode: 233c7...927
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #9 Skrevet 16. oktober 2017 Kommer veldig an på eleven. Min datter på spekteret har nå 5 timer spes.ped. og 2 timer assistent i uka. Hun er faglig dyktig og får gode karakterer, så spes.ped. brukes for sosial trening og litt tilrettelegging. Er vel spesielt i norsk at enkelte oppgaver kan bli for lite konkret og dermed vanskelige, mens hun i matte får tilrettelagt slik at hun får oppgaver for et klassetrinn høyere. Hun har all undervisning sammen med resten av klassen. Men jeg kjenner folk som har barn med akkurat samme diagnose som min og som har 100% oppdekning. Gjerne fordi eleven har store lærevansker eller atferdsproblemer. Anonymkode: 2fc7f...bc6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #10 Skrevet 16. oktober 2017 For oss var tilrettelegging veldig veldig bra. På barneskolen delte de klassen i to i flere fag for å få mindre grupper og mindre støy. Og de brukte også spes.ped. timer i friminutt for å øve på lek og sosial omgang. Vi gikk fra å ha et barn som gråt i bilen før og etter skolen til et barn som hadde venner, mer overskudd og var mer fornøyd. PPT skriver sakkyndig vurdering som sendes til skolen og skolen må utarbeide en IOP basert på denne. Begge disse får dere tilsendt, vi har også fått lese igjennom sakkyndig vurdering og gitt tilbakemelding før den blir sendt til skolen. Nå når min datter er tenåring får hun også si sin mening om sakkyndig vurdering. Ellers er det vanlig å ha nærgruppemøter med skole og PPT flere ganger i året. Også veldig positivt med jevn kontakt med lærer slik at man kan rette opp problemer før de vokser seg store. Anonymkode: 2fc7f...bc6
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #11 Skrevet 17. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk aldri noe hjelp, og nå er jeg ufør. Anonymkode: 233c7...927 Hva skyldes at du er ufør? Anonymkode: b16c1...b63
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #12 Skrevet 17. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva skyldes at du er ufør? Anonymkode: b16c1...b63 Asperger. Anonymkode: 233c7...927
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #13 Skrevet 17. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Asperger. Anonymkode: 233c7...927 Men er det en grunn i seg selv for å bli ufør? Dere andre med asperger barn, har de litt motoriske vansker? F.eks dårlig håndskrift. Fikk vite at det er ganske vanlig. Anonymkode: b16c1...b63
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #14 Skrevet 17. oktober 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det en grunn i seg selv for å bli ufør? Ikke automatisk. Men det er mange med Asperger som ikke takler arbeidslivet og blir ufør etter noen år. Anonymkode: 233c7...927
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #15 Skrevet 17. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke automatisk. Men det er mange med Asperger som ikke takler arbeidslivet og blir ufør etter noen år. Anonymkode: 233c7...927 Ok, skjønner. Vet at alle med asperger er forskjellige. Så lurer på om du slet med konsentrasjon på skolen? Anonymkode: b16c1...b63
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #16 Skrevet 17. oktober 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, skjønner. Vet at alle med asperger er forskjellige. Så lurer på om du slet med konsentrasjon på skolen? Nei, men jeg var utenfor det sosiale. Og kjedet meg. Anonymkode: 233c7...927
Perelandra Skrevet 17. oktober 2017 #17 Skrevet 17. oktober 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det en grunn i seg selv for å bli ufør? Dere andre med asperger barn, har de litt motoriske vansker? F.eks dårlig håndskrift. Fikk vite at det er ganske vanlig. Anonymkode: b16c1...b63 Er voksen kvinne med Asperger, og sliter en del motorisk. På skolen måtte jeg jobbe mye med håndsskriften og ble en periode mistenkt å ha lærevansker på grunn av stygg skrift. Samtidig var jeg ganske god til å tegne og har blant annet kunsthåndverksutdanning. Jeg kan ikke sykle, ro en båt eller gå på ski, og er elendig til å danse. Heldigvis klarte jeg å ta førerkort på bil, men jeg brukte lengre tid enn mine jevnaldrende. Generelt sliter jeg mer med motorikk i arbeidsoppgaver med automatisering enn når man er bevisst på hver bevegelse. Derfor går det også lettere å tegne enn å skrive. Jeg strever også en del når jeg skriver på PC. Ofte bommer jeg på tastene og jeg må konsentrere meg mye. Jeg fort sliten i hodet av å skrive, så til og med når jeg er her på KG må jeg ofte ta pauser. Håper det er greit at jeg svarer selv om det handler om meg selv og ikke et barn? 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #18 Skrevet 18. oktober 2017 18 timer siden, Perelandra skrev: Er voksen kvinne med Asperger, og sliter en del motorisk. På skolen måtte jeg jobbe mye med håndsskriften og ble en periode mistenkt å ha lærevansker på grunn av stygg skrift. Samtidig var jeg ganske god til å tegne og har blant annet kunsthåndverksutdanning. Jeg kan ikke sykle, ro en båt eller gå på ski, og er elendig til å danse. Heldigvis klarte jeg å ta førerkort på bil, men jeg brukte lengre tid enn mine jevnaldrende. Generelt sliter jeg mer med motorikk i arbeidsoppgaver med automatisering enn når man er bevisst på hver bevegelse. Derfor går det også lettere å tegne enn å skrive. Jeg strever også en del når jeg skriver på PC. Ofte bommer jeg på tastene og jeg må konsentrere meg mye. Jeg fort sliten i hodet av å skrive, så til og med når jeg er her på KG må jeg ofte ta pauser. Håper det er greit at jeg svarer selv om det handler om meg selv og ikke et barn? Flott at du svarte Veldig greit å høre hvordan det er med en som har asperger 😊 Anonymkode: b16c1...b63 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå