Gå til innhold

hjelp meg å takle svigermor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og svigermor har egentlig et godt forhold. Hu er supergrei på mange områder, dessverre ødelegges forholdet av hennes politiske meninger som kommer frem HVER eneste gang vi besøker henne. Jeg var ikke politisk engasjert og er egentlig ikke det, men blir mektig provosert av hennes holdninger og tanker, hvor mye av konklusjonene er trukket ut fra kommentarfelt fra facebook. Jeg forstår såpass at bak alt dette ligger det mye angst og redsel, som også preger henne generelt i hverdagen. Jeg havner stadig i diskusjoner med henne, så hun er klar over at vi er fullstendig forskjellig i vår tankegang. Dette har etterhvert blitt så slitsomt å alltid diskutere politikk at jeg faktisk ikke liker å besøke henne lenger. Jeg forsøker også å unngå tema, men noen ganger ryker vi utpå fordi jeg ikke klarer å la være å la meg provosere. Jeg har ellers ikke vansker med at andre har andre meninger enn meg, men merker at når det strider med mitt grunnleggende verdisyn og menneskesyn blir jeg så provosert. Har dere noen tips til hvordan man kan takle situasjonen? Planen foreløpig er å bare overse henne når hun kommer inn på tema og besøke henne mindre. Det er samtidig viktig å understreke at hun har mange andre gode kvaliteter som jeg setter pris på...:) 

Noen innspill? 

Anonymkode: c5365...0ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke diskuter. Det går faktisk an å bare holde kjeft og ignorere noe folk sier, i stedet for å skulle gå inn i en diskusjon. 

Jeg har flere slektninger, kolleger og venner som har politiske meninger jeg synes er helt horrible. Men det er da ikke verre enn at når de setter igang, så lukker jeg ørene, eller går vekk, eller sitter det bare og responderer ikke i det hele tatt. Det er grenser for hvor lange monologer folk holder, og om du begynner å svare og respondere, er du bare med på å forlenge det hele. 

Anonymkode: 8e041...2b1

• Liker 1
Skrevet

Kan du si med et smil, jeg kom for å besøke deg, ikke for å diskutere politikk - kan vi ikke heller være enige om å være uenige?  Og så bytte tema - hver gang hun tar opp politiske temaer?

• Liker 1
Skrevet

Til AB: Anonymkode: 8e041...2b1

ja, det var et godt råd :)  Vurderer også å si noe alla " Vi er veldig uenig angående dette tema og jeg har ikke lyst å diskutere det videre"..  

ts

Skrevet
2 minutter siden, Reveenka skrev:

Kan du si med et smil, jeg kom for å besøke deg, ikke for å diskutere politikk - kan vi ikke heller være enige om å være uenige?  Og så bytte tema - hver gang hun tar opp politiske temaer?

Ja, det var jo faktisk lurt! Noe av det jeg skrev til det forrige svaret jeg fikk. Skal forsøke meg på dette neste gang jeg møter henne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...