AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #1 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg er mor til en 16 åring, som går på videregående. Fram til nå har det ikke vært noe festing, ikke noe drikking eller noe sånt. Men nå har det startet å komme masse innbydelser til fest, og flere venner drikker alkohol. Og hun er fullstendig ærlig, og sier at hun vil drikke litt og. Hun har eldre venner, som kan kjøpe til henne. Jeg har pratet med henne så mye om alkohol, alt som kan skje. Både det og ikke drikke mye, ikke drikke noe man ikke vet hva er, ikke drikke noe annet enn hva hun har med. Men føler jo at jeg kan ikke nekte henne å gå på fest. Jeg er jo veldig glad for at hun er så ærlig og. For vet at noen av hennes venner, har drukket og festet i noen år allerede, men de bare lyver hjemme, sier at de overnatter hos venner, men drar på fest. Jeg får jo vite hvor festen er, at hun skal drikke, hun får en tid hun skal hjem, hun vet at skjer noe så er det bare å ringe meg så kommer jeg. Men hva gjør dere andre foreldre? Har prøvd å prate litt med de andre mødrene. Men de sier jo bare at barna deres drikker ikke og går ikke på fest, selv om jeg vet at det gjør barna deres. Anonymkode: 50f9d...4f8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #2 Skrevet 16. oktober 2017 Glem å snakke med andre norske- de avskriver ALT av ansvar når det gjelder tenåringer og fester. For oss var det veldig viktig at vi begge respekterte hverandre - når de bor hjemme og er bare 16 år har vi fortsatt tidspunkter når de må være hjemme. I tillegg avtalte vi at vi henter hvis de har tatt noe å drikke og har koder hvis de må rask ut av en situasjon de har havnet i og finnes det vanskelig å komme seg unna. Hjemme alene fester får de faktisk ikke lov å være med på da disse, i hvert fall her, ofte havner opp med å bli stengt av politiet og utrolig mange unge som drikke seg fullstendig full eller ruser seg. Og ja, kan ikke se bort for at jeg har ringt foreldre som "skulle være hjemme men oppe" for å forsikre at de var der - nei, bortreist, og ja, viste om festen @@. Vi merker at flere og flere foreldre her gir alkohol - boks eller 2 øl eller cider, slik at ungen deres far det fordi de tror at de slutter der. Dette er bare tull da de drikker dette I TILLEGG til det de får på festen. Vi også si at disse foreldre har problemer med barna sine. Vi prøve så godt vi kan, men jeg vet at de ønsker å utforske verden og at å drikke alkohol er en del av dette. Her har vi konsekvenser hvis de lyver - foreløpig fungere disse reglene. Anonymkode: b84e3...eef
Pupperulla Skrevet 16. oktober 2017 #3 Skrevet 16. oktober 2017 Det du gjør er helt topp. Vi har gjort samme med hans datter. Hun var på endel fester fra 16-17 årsalderen , men sa alltid hvor og når hun kom hjem . Vi hentet også ,om hun slet med å komme seg hjem . det er viktig å ha god kommunikasjon , flere sv hennes venninner var omtrent døddrukne og hans datter tok på seg rollen å passe på. Har sjelden sett henne mer en litt påvirket, aldri møkkings. Nå er hun 18 , går sjelden på fest, men er mer enn gjerne sjåfør om det trengs😊 jeg hadde samme greie hjemme, sa i fra og kom hjem på tida jeg skulle. Jeg var dog møkkings til tider😅😇 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #4 Skrevet 16. oktober 2017 Det er mye sunnere å ha det sånn som hos dere Veldig bra at hun er fortrolig med deg og tør å fortelle hvor og hva hun skal! Og veldig bra at du forklarer og forteller om effekt og konsekvens av alkohol, og hendelser og situasjoner som lett kan skje når man er beruset. Denne dialogen syntes jeg dere skal fortsette å ha, og jeg ville heller kjøpt hun 3 cider enn at hun kjøpte en 6pk øl eller spleiset på sprit med noen andre. 3 cider er nok for en som ikke er vant til å drikke å bli småfull på, men kjøper du bare 2 vil hun kanskje føle for å spørre om å få noen shots av de andre og plutselig bli fem ganger så full uten at hun er klar over det. Når jeg var på hennes alder var jeg av den typen som løy om hvor jeg skulle og nekta på at jeg drakk. Men min bestevenninde hadde et helt åpent forhold med foreldrene sine og det var de som pleide å hente oss på fest om vi ikke rakk siste t bane hjem, de var aldri sure og kjeftete og dømmende, men ønsket at vi kom oss trygt hjem. De snakket av og til med oss om at vi måtte passe på hverandre, ikke la den ene bli borte flere minutter med en gutt (pga fare for press eller voldtekt, eller at man gjør noe man angrer på), aldri drikke av andres glass eller ta i mot drikke fra andre (pga fare for sterkere alkoholprosent og dermed mindre kropps og virkelighetskontroll og selvbeherskelse, og dop i glasset), og før det så var jeg den jenta som drakk av glassene til andre når de ikke fulgte med og sa ja til alt jeg fikk servert, jeg endte en gang i skikkelig grøftefyll mutters alene på vei hjem og husker det stoppet en bil og spurte om jeg trengte hjelp, det kunne vært en voldtektsmann, men jeg kunne jo ikke ringe moren min å be hun hente meg, slik min venninde kunne (som ikke var med på den festen den gangen) siden hun ikke trengte å lyve eller skamme seg for foreldrene, så jeg fortsatte å krabbe hjem og i alle mulig andre gater og veier i 2 timer for visste ikke forskjell på opp og ned engang, og jeg er virkelig glad for at min bestevennindes foreldre var mer greie på når det kom til dette med å tillate festing og heller lære oss å feste i trygge rammer, enn som mine foreldre som bare sa nei nei nei og dermed oppmuntret meg til å feste ti ganger hardere og hvertfall ikke trygt og lyve mer og skape større distanse mellom oss som barn og forelder. Når jeg blir mor skal jeg bli som min vennindes foreldre og som deg Anonymkode: 5420e...b97 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #5 Skrevet 16. oktober 2017 Det høres ut som om dere har et helt fantastisk forhold, om hun tør være så ærlig med deg Jeg synes du skal la henne drikke, men kanskje prøve å lage en avtale om at hun skal holde seg til så og så mye, og aldri ta imot drikke som er åpnet, som hun ikke vet hva er, osv. Du kan også avtale at hun får gå, men kun om du får komme og hente henne, så du er sikker på at hun kommer seg trygt hjem. Å prøve å nekte henne å drikke kommer bare til å føre at hun blir som vennene sine; sånne som lyger og gjør akkurat som de vil, og da helt utenfor din kontroll. Anonymkode: ca101...f54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå