AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #1 Skrevet 15. oktober 2017 Etter å ha sett det bli diskutert litt i en annen tråd så starter jeg denne. Hvorfor er blandingshunder konsekvent de billigste hundene å forsikre hos alle forsikringsselskap? Veldig mange mener enda at blandingshunder er friskere en rasehunder, ser forsikringsselskapene også dette? Jeg mener, hvis det var mye sykdom med blandingshunder så ville de vel ikke fått den billigste forsikringen? Jeg har absolutt ikke peiling på dette og det er derfor jeg spør. Jeg dro denne konklusjonen da jeg skulle forsikre min hund, men jeg tar absolutt forbehold om at min beslutning kun består av uvitenhet. Anonymkode: 9afea...e8e 1
Gjest Selfie Skrevet 15. oktober 2017 #2 Skrevet 15. oktober 2017 Rasehunder har mange arvelige sykdommer som ikke blandingshunder får. Blandingshunder har mer varierte gener, lite innavl.
daemonia Skrevet 15. oktober 2017 #3 Skrevet 15. oktober 2017 De har en lavere livsforsikringspris blant annet. Maks der er 6000 kroner. Og ellers er det ikke noen statistikk som viser hvilke sykdommer hvert enkelt individ kan være disponert for, så det blir vel fastsatt ved skjønn. Akkurat nå, Selfie skrev: Rasehunder har mange arvelige sykdommer som ikke blandingshunder får. Blandingshunder har mer varierte gener, lite innavl. Akkurat hva er disse sykdommene blandinger ikke kan få? Ingen seriøse oppdrettere av rasehunder har innavl i avkommene, og så sant det ikke er raser som er i ferd med å dø ut har de også en stor genpool bare oppdretterne er oppegående og om nødvendig titter utenfor landegrensene. 2
Gjest Selfie Skrevet 15. oktober 2017 #4 Skrevet 15. oktober 2017 Akkurat nå, daemonia skrev: De har en lavere livsforsikringspris blant annet. Maks der er 6000 kroner. Og ellers er det ikke noen statistikk som viser hvilke sykdommer hvert enkelt individ kan være disponert for, så det blir vel fastsatt ved skjønn. Akkurat hva er disse sykdommene blandinger ikke kan få? Ingen seriøse oppdrettere av rasehunder har innavl i avkommene, og så sant det ikke er raser som er i ferd med å dø ut har de også en stor genpool bare oppdretterne er oppegående og om nødvendig titter utenfor landegrensene. Joda, men selv om oppdrettere er seriøse så er oppdrett av rasehunder utvidet innavl. Veldig mange raser har høyere forekomst av visse sykdommer, fordi alle i rasen er i slekt. Min labrador har feks flere sykdommer som er typisk for labradorer, som matallergi. Blandingshunder kan også få sykdommer, men sannsynligheten er mindre.
daemonia Skrevet 15. oktober 2017 #5 Skrevet 15. oktober 2017 http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=5281 Og blandingshunder kan lett være innavl. Egentlig større sannsynlighet når man ikke vet hvem faren er kanskje i lang rekke bakover. Plutselig har det vært en halvsøskenparring, bare fordi man ikke har oversikt. 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #6 Skrevet 16. oktober 2017 4 hours ago, Selfie said: Joda, men selv om oppdrettere er seriøse så er oppdrett av rasehunder utvidet innavl. Veldig mange raser har høyere forekomst av visse sykdommer, fordi alle i rasen er i slekt. Min labrador har feks flere sykdommer som er typisk for labradorer, som matallergi. Blandingshunder kan også få sykdommer, men sannsynligheten er mindre. Enig. Og her er første som kommer opp om temaet. Men det er jo bare basert på 90000 hunder og de er sikkert bare tullinger både disse forskerne og ikke minst forsikringselskapene......... Mixed Breed Dog Pet Insurance | Compare Plans & PricesAnonymkode: 7d439...0de 1
Gjest Gaea Skrevet 16. oktober 2017 #7 Skrevet 16. oktober 2017 De er jo ikke det. Jeg har uregistrert border collie, går dermed som blandingshund, betaler litt mer enn dersom han var registrert. Kommer an på rasen.
Nerine_ Skrevet 16. oktober 2017 #8 Skrevet 16. oktober 2017 (endret) De er ikke det. Rasen avgjør hvor mye forsikring koster. Noen raser er billigere å forsikre enn blanding, noen dyrere. Det er ikke sånn at er blanding er den absolutt billigste å forsikre. Endret 16. oktober 2017 av Nerine_ 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #9 Skrevet 16. oktober 2017 5 timer siden, Nerine_ skrev: De er ikke det. Rasen avgjør hvor mye forsikring koster. Noen raser er billigere å forsikre enn blanding, noen dyrere. Det er ikke sånn at er blanding er den absolutt billigste å forsikre. Ut i fra det jeg fikk vite hos Gjensidige, If, DnB, Trygg og et par til som jeg selvsagt ikke husker navnet på akkurat nå fordi de uansett ikke var aktuelle for meg, så var blandinger de billigste å forsikre(de var i det minste det for 1 år siden), det er derfor jeg lurer på hvorfor. Jeg sjekket ikke hos Agira, så hvor de står vet jeg ikke. Anonymkode: 9afea...e8e 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #10 Skrevet 16. oktober 2017 5 hours ago, Nerine_ said: De er ikke det. Rasen avgjør hvor mye forsikring koster. Noen raser er billigere å forsikre enn blanding, noen dyrere. Det er ikke sånn at er blanding er den absolutt billigste å forsikre. Foreslår da at De leser den lettfattelige linken jeg la ut og at De ringer de største forsikringsselskapene og forteller dem at det er feil at blandinger er billigere å forsikre...... Anonymkode: 7d439...0de 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #11 Skrevet 16. oktober 2017 I tillegg til genetisk variasjon kan jeg også tenke meg noen andre momenter som gjør at forsikringspremien på blandingshunder blir lavere: 1. Blandingshunder er mindre utsatt for å bli stjålet enn mer attraktive renrasede hunder 2. Blandingshunder deltar mindre i aktiviteter som kan medføre økt risiko for sykdom og skader, og som rasehunder blir brukt til. Dette kan f.eks være jakt, trekkhundløp (ok, alaskahuskyer er jo en blandingsrase som er med her, men ellers er det få blandingsraser innenfor denne typen sport), ulike andre former for hundesport eller utstillinger (smitterisiko). Mindre risiko for veterinærbehandling - lavere forsikringspremie. Anonymkode: 41362...829 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #12 Skrevet 16. oktober 2017 Forsikringsselskapet setter premien etter hvor mange utbetalinger de regner å må ut med. Fransk bulldog har en betydelig større risiko for å trenge veterinærbehandling og kostbar sådan, sammenlignet med en border collie. Border collie, i likhet med blandningshunder, avlives ofte heller enn å gjennomgå omfattende og kostbar behandling, hvilket bidrar til å senke premien. En annen ting er at forsikringsselskapene reserverer seg mot mange lidelser, med mindre foreldrene er testet fri. De færreste blandingshunder røntgenfotograferes eller kneleddsundersøkes før de går i avl, dermed vil forsikringen ikke dekke problemer relatert til hofteleddsdysplasi, albueleddsdysplasi eller patellaluksasjon på avkom. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2. Blandingshunder deltar mindre i aktiviteter som kan medføre økt risiko for sykdom og skader, og som rasehunder blir brukt til. Dette kan f.eks være jakt, trekkhundløp (ok, alaskahuskyer er jo en blandingsrase som er med her, men ellers er det få blandingsraser innenfor denne typen sport), ulike andre former for hundesport eller utstillinger (smitterisiko). Anonymkode: 41362...829 Rasene med dyrest forsikringspremie, er selskapshunder, så denne påstanden faller på sin egen urimelighet. Det er ikke smitte fra utstilling disse hundene dør av, det er genetiske sykdommer. Jakthunder og gjeterhunder er brukshunder. Om de skulle bli for syke til å utføre jobben sin, gjøres det sjeldent store, kostbare inngrep. Trekkhunder lider samme skjebne. For øvrig består trekkhundsporten nesten utelukkende av blandingshunder, eller alaska husky. De som hevder seg innen både sprint og distanse kjører blandinger iblandet ulike polare raser, vorsteh og greyhound. Det er svært få som kjører med renrasede spann, da disse aldri klarer å hevde seg i toppen. Anonymkode: 89e46...bec
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #13 Skrevet 16. oktober 2017 Takk til de to siste svarene her. Dette er jo veldig sannsynlig og gir meg en del mer fylde i det jeg lurer på. 👍 Anonymkode: 9afea...e8e
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #14 Skrevet 16. oktober 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rasene med dyrest forsikringspremie, er selskapshunder, så denne påstanden faller på sin egen urimelighet. Det er ikke smitte fra utstilling disse hundene dør av, det er genetiske sykdommer. Jakthunder og gjeterhunder er brukshunder. Om de skulle bli for syke til å utføre jobben sin, gjøres det sjeldent store, kostbare inngrep. Trekkhunder lider samme skjebne. For øvrig består trekkhundsporten nesten utelukkende av blandingshunder, eller alaska husky. De som hevder seg innen både sprint og distanse kjører blandinger iblandet ulike polare raser, vorsteh og greyhound. Det er svært få som kjører med renrasede spann, da disse aldri klarer å hevde seg i toppen. Anonymkode: 89e46...bec Jeg må arrestere deg på det meste av det jeg har sitert her. Godt mulig selskapshundene har høy forsikring, men bortsett fra dette, så er resten beheftet med en hel del faktuelle mangler: Til det jeg har uthevet, så er det ikke først og fremst dødsfall jeg tenker på, men sykdom som medfører veterinærbesøk. Du skriver jo selv tidligere i samme innlegg at det er risikoen for veterinærbehandling som gjør utslag. Det er ikke det samme som dødsårsak. Smittepresset på utstillinger ER høyt, rett og slett fordi det er stor tetthet av hunder der. Når det gjelder brukshunder, så kan de meget vel påføres skader under jakt eller gjeting, og som medfører betydelige veternærutgifter. Alvorlige skader medfører som regel avliving, men det er et vidt spekter av skader man ikke avliver dyret for, men som like gjerne medfører veterinærbesøk og -behandling. Og dette gjøres, og det i utstrakt grad. Jeg er aktiv jeger og kjenner godt til dette. Hundekjøring: det er en sannhet med modifikasjoner at det nesten bare er alaskahuskyer og blandingshunder som brukes til hundekjøring. I langdistanse, nome-stil ja, men ikke i nordisk stil. Der er det løpsgale fuglehunder som gjelder. Anonymkode: 41362...829
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #15 Skrevet 16. oktober 2017 On 10/15/2017 at 11:28 PM, Selfie said: Joda, men selv om oppdrettere er seriøse så er oppdrett av rasehunder utvidet innavl. Veldig mange raser har høyere forekomst av visse sykdommer, fordi alle i rasen er i slekt. Min labrador har feks flere sykdommer som er typisk for labradorer, som matallergi. Blandingshunder kan også få sykdommer, men sannsynligheten er mindre. Har du vurdert å lese om hunder og kull, evt hos oppdrettere hvor det gjerne står om innavlsgrad... Det er fullt mulig å få en rasehund med grad på under 1%, men du har kanskje ikke så mye peiling på sånt? I tillegg importeres det jo ofte nye hunder for å få nytt blid i avl liksom. Det er heller ikke slik at om en krysser hunder fra ulike rase der en er utsatt for HD eller AD, mens den andre ikke er, så vil ikke dette nedarves. Det er bare ikke slik genetikk fungerer, men dette lærte vi da på videregående? Anonymkode: 5117f...cc9 1
Nerine_ Skrevet 17. oktober 2017 #16 Skrevet 17. oktober 2017 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Foreslår da at De leser den lettfattelige linken jeg la ut og at De ringer de største forsikringsselskapene og forteller dem at det er feil at blandinger er billigere å forsikre...... Anonymkode: 7d439...0de Har du noen kilder du kan vise til (bortsett fra den linken din) som beviser at det er billigere å forsikre en blandingshund? De to forsikringene jeg har sjekket på nettet nå, kommer min hund billigere ut enn en blandingshund isåfall. Så jeg aner ikke hvor du har fra at blanding er billigst å forsikre. Billigere enn noen raser ja såklart, men blanding er ikke billigere enn alle raser. Endret 17. oktober 2017 av Nerine_ 1
Nerine_ Skrevet 17. oktober 2017 #17 Skrevet 17. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du vurdert å lese om hunder og kull, evt hos oppdrettere hvor det gjerne står om innavlsgrad... Det er fullt mulig å få en rasehund med grad på under 1%, men du har kanskje ikke så mye peiling på sånt? I tillegg importeres det jo ofte nye hunder for å få nytt blid i avl liksom. Det er heller ikke slik at om en krysser hunder fra ulike rase der en er utsatt for HD eller AD, mens den andre ikke er, så vil ikke dette nedarves. Det er bare ikke slik genetikk fungerer, men dette lærte vi da på videregående? Anonymkode: 5117f...cc9 Helt sant, min er innavlgrad 0
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #18 Skrevet 17. oktober 2017 1 hour ago, Nerine_ said: Har du noen kilder du kan vise til (bortsett fra den linken din) som beviser at det er billigere å forsikre en blandingshund? De to forsikringene jeg har sjekket på nettet nå, kommer min hund billigere ut enn en blandingshund isåfall. Så jeg aner ikke hvor du har fra at blanding er billigst å forsikre. Billigere enn noen raser ja såklart, men blanding er ikke billigere enn alle raser. Eh.. USA..er det stort nok antall hunder og forsikringselskaper for deg der eller.....? Tok du til deg noe av hva resultatet av denne STORE ANTALL undersøkelsen kom fram til mht til blandingshunder er oftere genetisk overlegne? . La meg gjette, folk graver ned hode I sanden, 90% her nekter simpelthen å åpne hjernen for "ny "kunnskap. Er ferdig her I tråden. Bra du forsikrer hunden fin forøvrig! Anonymkode: 7d439...0de
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #19 Skrevet 17. oktober 2017 7 hours ago, AnonymBruker said: Har du vurdert å lese om hunder og kull, evt hos oppdrettere hvor det gjerne står om innavlsgrad... Det er fullt mulig å få en rasehund med grad på under 1%, men du har kanskje ikke så mye peiling på sånt? I tillegg importeres det jo ofte nye hunder for å få nytt blid i avl liksom. Det er heller ikke slik at om en krysser hunder fra ulike rase der en er utsatt for HD eller AD, mens den andre ikke er, så vil ikke dette nedarves. Det er bare ikke slik genetikk fungerer, men dette lærte vi da på videregående? Anonymkode: 5117f...cc9 Eh.. du har aldri hørt om blandinger med flere enn 2 raser? Helt utrolig. Anonymkode: 7d439...0de 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #20 Skrevet 17. oktober 2017 1 hour ago, Nerine_ said: Har du noen kilder du kan vise til (bortsett fra den linken din) som beviser at det er billigere å forsikre en blandingshund? De to forsikringene jeg har sjekket på nettet nå, kommer min hund billigere ut enn en blandingshund isåfall. Så jeg aner ikke hvor du har fra at blanding er billigst å forsikre. Billigere enn noen raser ja såklart, men blanding er ikke billigere enn alle raser. Det jeg sier er at blandingshunder med stor sannsynlighet er rimeligere å forsikre, ikke dermed sagt at det gjelder 100%. Anonymkode: 7d439...0de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå