Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er gravid i uke 32. Har jobbet 100% med unntak av et par uker sykemeldt tidelig i svangerskapet(kvalme og bekkenløsning). Kan også nevne at det er 2 andre (gravide) på jobben som ble sykemeldt allerede i uke 4 og 8 grunnet stressende jobb. De har ikke fullt så mye ansvar som jeg har.

Jeg har litt lav blodprosent og tar derfor jerntilskudd, dette gjør at jeg får mageproblemer og forstoppelse, men fikk ikke kutte ut jerntilskudd av jordmor da dette var viktig.

Jeg har vært fin i formen fram til forstoppelsen, jeg gikk 5 dager uten å klare å gå på do. Gikk til legen og fikk 1 dag sykemelding grunnet dette. Jeg jobber på kontor hvor jeg ikke har mulighet til å gå på do når jeg må (hånderer kunder, må følge pausetider).. 

Jeg føler jeg har "møtt veggen" - jeg jobber skift og når jeg jobber seint er jeg hjemme ca 23:45 på kvelden. Jeg må pendle til jobb (ca 45 min med bil) dette sliter meg ut. 

Jeg har fått vondt i mage og rygg(rumpen), sover dårlig.

Jeg klarte å balansere jobb fint for noen uker siden da jeg gikk rett å la meg til å sove når jeg kom hjem (var no bare mens jeg var gravid, så tenkte å klare å holde ut fram til perm). For 2 uker siden hadde samboer virusinfeksjon og han var syk en uke, etter denne uken har jeg blitt helt utkjørt. Han la å sov store deler av dagen og klarte ikke å gjøre noe, så matlaging/husarbeid og handling var min oppgave. 

Etter denne uken har jeg så utrolig vondt i bekkenet, stikking i magen, andpusten av å reise meg fra sofaen, sover dårlig og halsbrann.

Min mor/samboer og svigers sier hver dag at de ser jeg er sliten og at jeg er nødt til å hvile. 

Jeg føler legen min (dame) ikke tar meg på alvor, jordmoren min sier også at jeg bør be om sykemelding.

Er det vanlig at man kan bli sykemeldt i uke 32? Er det forventet at man "biter tenna" sammen de siste 4 ukene før perm? Kan jeg spørre om sykemelding eller er det helt bak mål?

Noen som har tips?

Takk for all tilbakemelding.

Beklager lang tråd 😔

Anonymkode: e1729...16f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt innafor p sykemelde deg. Ingen som takker deg for å slite deg ut før fødsel, det blir du å angre på. Er uke 32 selg og jobber 20% og styrer dagene mine selv. Kunne ikke jobbet mer/på en annen måte enn det akkurat nå. Hiver inn håndkleet i uke 34 :) 

Skrevet

Du ber om sykemelding på bakgrunn av ehen helse, ikke hva andre kollegaer har gjort. Du må også kjenne etter selv, ikke basere deg på hva mor/samboer og svigers sier. 

Dersom du ikke klarer å jobbe fult pga bekkenplager og at du er utslitt, så må du ta det opp med legen. Ikke gi deg før hun hører etter! Men husk at du først må prøve tilrettelegging dersom det er mulig.

Jeg måtte ha tilrettelegging fra uke 8 grunnet bekkenplager og kvalme. I uke 22 fikk jeg litt kortere dager på jobb. Jeg ble likevel 100% sykemeldt 3 uker før permisjonen startet da jeg rett og slett ikke klarte å gå til/fra busstoppet lengre. 

Anonymkode: 5d927...5ba

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ber om sykemelding på bakgrunn av ehen helse, ikke hva andre kollegaer har gjort. Du må også kjenne etter selv, ikke basere deg på hva mor/samboer og svigers sier. 

Dersom du ikke klarer å jobbe fult pga bekkenplager og at du er utslitt, så må du ta det opp med legen. Ikke gi deg før hun hører etter! Men husk at du først må prøve tilrettelegging dersom det er mulig.

Jeg måtte ha tilrettelegging fra uke 8 grunnet bekkenplager og kvalme. I uke 22 fikk jeg litt kortere dager på jobb. Jeg ble likevel 100% sykemeldt 3 uker før permisjonen startet da jeg rett og slett ikke klarte å gå til/fra busstoppet lengre. 

Ja, er slik jeg også har tenkt. Derfor jeg har gått i jobb fram til no. 

Jeg spurte jobben om tilrettelegging, men er ikke noe å tilrettelegge.. eneste de kan gi er mer pause, men jeg kan ikke ta pause når jeg selv kjenner jeg trenger det da jeg må gjøre meg ferdig med alle kundene før jeg kan ta pause, pausetidene er oppsatt på forhånd. Ellers var det ikke noe jobben kunne gjøre.

Ts

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er slik jeg også har tenkt. Derfor jeg har gått i jobb fram til no. 

Jeg spurte jobben om tilrettelegging, men er ikke noe å tilrettelegge.. eneste de kan gi er mer pause, men jeg kan ikke ta pause når jeg selv kjenner jeg trenger det da jeg må gjøre meg ferdig med alle kundene før jeg kan ta pause, pausetidene er oppsatt på forhånd. Ellers var det ikke noe jobben kunne gjøre.

Ts

Dersomndet ikke kan tilrettelegge, og du ikke klarer jobben, må du ha sykemelding. Lykke til med alt fremover! Gled deg til mange koselige stunder med den lille!

Skrevet

Under forrige svangerskap skulle jeg også «holde ut til permisjon». Ble likevel sykmeldt 50% de siste 3 månedene, og dette var fortsatt ikke nok pga. høyt arbeidspress på jobb. Men jeg skulle likevel holde ut, jeg, for «graviditet var jo ingen sykdom» og jeg møtte svært liten forståelse fra lederen min. Det endte med at jeg ble syk og sengeliggende fra permisjonsstart til barnet ble født, samt at fødselen ble tyngre enn den hadde behøvd å være. Mitt råd er å lytte til kroppen og ta hensyn til deg selv og barnet i magen denne korte tiden du går gravid. Dersom du ikke får gehør hos legen din så bytt lege. 

Anonymkode: 5b889...7b2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...