AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #1 Skrevet 15. oktober 2017 Jeg pottet om en plante i dag. For første gang ble det ingen plastpotte, men en i keramikk istdf - dyrt! Etter en stund viste det seg at jordens fukt misfarget keramikken: Nå, mange timer senere, er hele potten jevnt over blitt mørkere. Betyr dette også at vannet "når ut" og kanskje bærer med seg mineraler osv? Og betyr det i neste omgang at potta vil få flekker og misfarging? Ikke helt det jeg er ute etter, forstås... Anonymkode: 27238...ad8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #2 Skrevet 15. oktober 2017 Keramikk tar opp vann på en helt annen måte enn en glassert eller en plastpotte. Vanligvis skal en keramikkpotte ligge nedsenket 24 timer i vann før du planter. Anonymkode: a2607...44d 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #3 Skrevet 16. oktober 2017 Det der visste jeg ikke...når man lar den ligge i vann blir potten forhåndsmettet og da er alt i orden? Anonymkode: 27238...ad8
Million Skrevet 16. oktober 2017 #4 Skrevet 16. oktober 2017 Det er bare vann, og det vil tørke. Neste gang du vanner, vil nytt vann trekke ut i leirmaterialet og gjøre krukken mørkere for en stund, inntil den tørker igjen. Helt normalt og sånn er det med leirkrukker. Over tid kan det i noen tilfeller avleires litt mineraler og salter fra jorden, så det blir litt sånn "hvitt støv" utenpå krukken. Dette kan bare vaskes av om det sjenerer deg. Meg gjør det ingenting, jeg lar det være. Leirkrukker som dette vil alltid la vann fra jorden trekke ut i krukkens sider. Sånn er det bare, og det er litt av greia at de skal det. Det er jo et porøst materiale som ikke er glasert, og derfor har det ikke noen vannsperre. Leirkrukker er bra for planter som liker å "puste" skikkelig, for røttene blir ikke så våte så lenge, og de tørker fortere. Får mere luft i leirkrukker kontra glaserte keramikk-krukker. Kaktus og andre planter som ikke liker for mye vann, trives godt i leirkrukker. 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #5 Skrevet 16. oktober 2017 Kjempesvar, tusen takk! Anonymkode: 27238...ad8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå