AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #1 Skrevet 15. oktober 2017 Eg har en tispe på snart to år som bare må tygge på ting når hun er alene hjemme en hel arbeidsdag. Eg har trent henne på å være alene ganske gradvis, og hun er egentlig ikke alene heller da eg har en hund til som er hjemme sammen med henne. Hun er rolig når eg går, og er aldri stresset når eg kommer tilbake (men er veldig glad hvis eg har vært borte en stund). Hun lager heller ikke lyd når eg er borte, eg bor i blokk og har fått vite av naboene at de ikke hører noe til hundene mine. Så eg tviler på at hun har separasjonsangst, eg tror rett og slett hun kjeder seg. Hun har aldri tygget på noe mens eg er tilstede, så eg har heller aldri fått korrigert dette på noe vis. Hvis eg er borte mindre enn 5-6 timer så går det som regel bra, men hvis eg er borte mer enn 8 timer (en hel arbeidsdag pluss reisetid til og fra) så har hun garantert spist på ting. Dette brydde eg meg ikke så veldig mye om all den tid hun bare spiste på teppene og madrassene til hundene, men den dagen eg kom hjem og hun hadde spist opp dørstokken og listene rundt den ene døra i leiligheten min så fikk eg nok. Så nå sitter hun dessverre i bur mens eg er på jobb. Det syns eg er en trist hverdag for henne, men eg kan ikke la hun ødelegge leiligheten Hvis eg har tid så får hun en liten tur i skogen, eller en liten joggetur før eg drar på jobb, da er vi ute i ca. 30-45 min. Det er ikke alltid eg har tid, og da blir det bare lufting. Eg merket ikke noe forskjell på tyggingen ut ifra dette, og tror ikke det har så mye å si. Ellers om dagen blir hun trent i konkurranselydighet og bruks, spor, felt og rundering. Noen dager går vi tur i skogen, og andre dager sykler vi. I ferier, eller når eg er på treningsleirer og eg kan være ute med henne i ganske mange timer for dagen blir hun roligere, og kan være hjemme lenge uten å tygge på noe, men eg har rett og slett ikke tid til så mye trening i hverdagene. Noen tips til hva eg kan gjøre for å kunne ha henne løs uten at hun ødelegger ting? Eg har et eget rom til hundene, der eg har fjernet døra og satt inn en grind for at det ikke skal føles så innestengt, og skulle gjerne latt henne gå løs der inne. Det går dessverre bare ikke så lenge hun går løs på veggene... Anonymkode: beda2...53e
Tabris Skrevet 15. oktober 2017 #2 Skrevet 15. oktober 2017 Jeg er enig i at det er altfor lenge å ha henne i bur så lenge. Du kan avgrense henne til et rom og så ha kompostgrinder eller lignende langs dørkarmer og vegger for å spare dem. Evt lage en stor innhegning med kompostgrinder, alt etter hvor stort rommet er. Siden hun brukes en del så virker det som om hun har en del energi. Jeg ville forsøkt å gi henne mer aktivisering om morgenen - ikke lang tur nødvendigvis, men f.eks nesearbeid. Det tretter ut mye raskere enn fysisk tur. Samt gi henne noe å holde på med når du går (fryst kong, godbitsøk, tyggebein - gjerne flere av tingene kombinert). I stedet for å gi henne mat i skål, gi henne heller kong og/eller mat strødd utover gulvet som hun må lete opp når du går. Kombinasjonen av mer mental aktivisering om morgenen, avgrenset mulighet til å ødelegge og mer å gjøre (kong, godbitsøk, tygggebein() kan gjøre susen og kan gjøre henne såpass trett og rolig at hun sove rmer. Du kan gjerne også filme henne for å se hvordan hun oppfører seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå