AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #1 Skrevet 15. oktober 2017 Jeg vet ikke om dette er riktig sted å legge inn det her, men jeg prøver likevel Desverre har jeg en ganske uheldig familiesituasjon som har pågått i alt for mange år nå. Og har kommet frem til at jeg ønsker å bytte etternavn, siden jeg ikke ønskes å kobles til familien. Så jeg lurer på om akkurat du kan skrive ett eller flere etternavn under som du syns er fine / spesielle? Jeg trenger virkelig all hjelp jeg kan få her. Tusen takk på forhånd! Anonymkode: de64f...4ec 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #3 Skrevet 15. oktober 2017 4 minutter siden, minister-mio skrev: Larsen Desverre heter noen i familien min det.. Anonymkode: de64f...4ec
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #4 Skrevet 15. oktober 2017 Jeg ville ha lett gjennom slektshistorie og funnet noen etternavn fra eldre generasjoner jeg eventuelt kunne ta, og bruke med rette. For eksempel pikenavn fra slektninger som har giftet seg inn i slekten. Det finnes jo et regelverk for hvilke etternavn som fritt kan byttes til og hvilke som ikke kan brukes uten lov. Spesielle etternavn er gjerne beskyttet. Anonymkode: 4016b...384 9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #5 Skrevet 15. oktober 2017 https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_etternavn_på_A Væresgod. Husk å velge et fritt navn, ikke beskyttet. Da får du avslag på endringen. Anonymkode: 504ea...784
Gjest Alexis Skrevet 15. oktober 2017 #6 Skrevet 15. oktober 2017 Jeg har vært i samme situasjon Visste ikke helt hvordan jeg skulle gå frem, så fant ut hva kvinnene i familien hadde som pikenavn før de giftet seg til navnet jeg ikke ville ha. Vi hadde også byttet etternavn noen ganger så jeg på slektstreet, så tok med disse navnene også. Da endte jeg opp med en liste full av navn og valgte det som passet best til meg Når folk spurte hvorfor jeg plutselig byttet etternavn, kunne jeg fortelle at jeg hadde gjort slektsgransking og ville ha navnet pga av det. Litt lettere enn å si den egentlige grunnen
Millimani Skrevet 15. oktober 2017 #7 Skrevet 15. oktober 2017 (endret) 18 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg vet ikke om dette er riktig sted å legge inn det her, men jeg prøver likevel Desverre har jeg en ganske uheldig familiesituasjon som har pågått i alt for mange år nå. Og har kommet frem til at jeg ønsker å bytte etternavn, siden jeg ikke ønskes å kobles til familien. Så jeg lurer på om akkurat du kan skrive ett eller flere etternavn under som du syns er fine / spesielle? Jeg trenger virkelig all hjelp jeg kan få her. Tusen takk på forhånd! Anonymkode: de64f...4ec Gå inn på lenken AB over meg har lagt ut, der finner du en hel haug Bare klikk på en og en bokstav. Jeg vet ikke hva du mener med spesielle etternavn, men du finner nok endel "spesielle" etternavn i de listene. Mener du å ta et beskytta etternavn, altså et navn som bæres av færre enn 200 personer i Norge må du ha dokumentasjon på at du har rett til å ta det. Slike navn står ikke på lista i lenken over. Dokumentasjon du kan bruke er hovedsaklig skannede kirkebøker, eller om det finnes andre som kan knyttes til deg i folkeregisteret. Endret 15. oktober 2017 av Millimani
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå