Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2005 #1 Skrevet 22. januar 2005 Nå har vi en regjering bestående av KrF, Høyre og Venstre. Tidligere har vi hatt ren Høyre-regjering og ren AP-regjering, samt noen blandinger med sosialistene i ny og ne. - Merkes det egentlig noen forskjell, avhengig av hvem det er som styrer? - Hva mener du om norsk kulturpolitikk? - Mener du at norsk kulturpolitikk er langsiktig og visjonær? Eller motsatt? - Hva er kultur for deg? - Betyr "kultur" i Norge noe annet enn "kultur" i andre land? - Snakker våre politikere ofte om kultur? - Skriver media ofte om kultur (avhengig av hva du legger i begrepet)? Fyr gjerne løs! Det er alltid spennende å høre hva folk mener om dette temaet.
Gjest Undrende gjest Skrevet 22. januar 2005 #2 Skrevet 22. januar 2005 Dette er et debattforum for kultur. Men ingen har noen tanker om norsk kulturpolitikk? Kanskje KG-lesere ikke er så reflekterte?
Gjest Emera Skrevet 22. januar 2005 #3 Skrevet 22. januar 2005 Kanskje KG-lesere ikke er så reflekterte? Var det kanskje det du ville fastslå ved å starte tråden? Spør fordi det av og til dukker opp gjester som gjerne vil framstille alle KG sine seks-tusen-og-noe brukere som tomme i hue´. Men for å svare mer seriøst. For det første: Hvis du vil starte en debatt bør du si noe om hva du selv mener om emnet. Ikke bare kaste ut spørsmål, for da blir det så lite å ta fatt i, liksom. For det andre: Jeg synes du stiller altfor mange spørsmål på én gang! Man vet ikke hvor man skal begynne hen... Dessuten vil svarinnleggene måtte bli veldig lange, og slike tråder har en tendens til å dø ut tidlig fordi mange ikke orker å lese igjennom alt. Det kunne faktisk ha vært nok om du hadde lagt fram kun ett spørsmål, eller én problemstilling! Og så kunne tråden ha fått utvikle seg ut fra det. Her er det mange engasjerte personer med mange forskjellige meninger, også om kulturpolitikk! Jeg synes du tar opp et interessant tema. Kanskje du kunne sammenfatte litt, så skal du se at svarene vil tikke inn etterhvert.
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #4 Skrevet 23. januar 2005 Smart tips der...Det ble nok litt mye på en gang! Jeg trodde vel snarere at KG's lesere hadde meninger om dette det var jo derfor jeg postet tråden. Men er det noen her som har noen meninger om norsk kulturpolitikk slik den har vært, eller slik den er? Det kan i grunnen være hva som helst, alle innspill tas i mot med takk. For eksempel: burde mer av statsbudsjettet brukes på kultur- og hvorfor?
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #5 Skrevet 23. januar 2005 Jeg svarer på det siste innlegget ditt, jeg... Selv om det har vært endel liknende tråder i det siste. Norsk kulturpolitikk har vel alltid vært .... liten. Men har inntrykk av at det var en periode etter krigen hvor man gjenoppbygde landet på flere plan, også ved å sørge for kulturhus og riksutstillinger/foredragsserier osv i de fleste bygder. Støtten til enkeltkunstnere/forfattere/organisasjoner osv har vel alltid vært viktig, da Norge er en såpass liten og grisgrent nasjon at det er få kulturuttrykk som bærer seg selv. Jeg vet ikke om støtten har blitt mindre til disse de siste årene, jeg tror vel egentlig den har stagnert, dessuten har jo i hvert fall Frp som uttalt mål å stoppe slik støtte. Høyre vil jeg tro går i samme retning, derfor tror jeg kulturlivet i Norge på sikt ikke er tjent med en blå regjering/blått flertall. Ser at selv populære og viktige scener som Blå har problemer med å klare seg økonomisk - det er et faresignal, synes jeg. Og et klart tegn på at vi TRENGER støtteordninger, når ikke engang høye publikumstall (=kommers suksess) er en garanti for at man kan drive levedyktig kulturformidling. Jeg synes at mer av statsbudsjettet kunne vært brukt til kultur. For det første dreier det seg om små summer i utgangspunktet og også som et maksimum, så ingen trenger å frykte for sykehjemsplasser. Jeg synes flere kunstnere skulle hatt garantiinnekt, offentlige institusjoner kunne fått mer penger til innkjøp av kunst, eller til foredrag, forestillinger o.a ettersom hva de ønsket/hva som passet, formidlingssteder/scener skulle vært "sikret" drift og vedlikehold, biblioteksfilialer skulle ikke blitt lagt ned o.l. Dessuten skulle man, dels ved hjelp av penger, dels ved holdningsendringer og utlån av kikkerter for å se ut av landet, hjelpe våre egne utdannede kulturformidlere til å klare seg, bli tøffere og i stand til å kjempe for egne rettigheter (lønn, forsikring osv). Og nye utøvere skulle hatt en god mulighet for å få støtte og et sted å vise hva de kunne bidra med (snakker litt av egen erfaring..). Men jeg ønsker selvsagt ikke at en større pengesum skulle pøses inn i "kulturen" helt uhemmet og uten øremerking - det er likevel nok av konkrete eksempler på steder hvor pengene kan komme til nytte til at budsjettet kunne vært økt betraktelig.
Gjest Valhalla Skrevet 23. januar 2005 #6 Skrevet 23. januar 2005 Det burde staten ha minst mulig å gjøre med. Statens oppgave bør være å ta vare på det som var, så får andre ta seg av det som skal bli :-)
nyibyen Skrevet 24. januar 2005 #7 Skrevet 24. januar 2005 Vel, når det gjelder politikk og norsk kultur tror jeg nok at det spiller en rolle hvem som har makta her i landet. Jeg driver med forskning innenfor gammelt norsk språk, dialekter, norsk historisk folkekultur og nynorsk, for eksempel. Prosjektet vårt har fått bred støtte fra alle politiske parti. Bortsett fra FrP, som ikke vil ha noe med dette å gjøre. Hvis de hadde fått mer makt, hadde prosjektet måtte blitt stoppet og jeg hadde vært arbeidsledig. Iflkge FrP er norsk kultur knyttet til bøndene og bondelandet, hvor folk sitter med nisseluer og hindrer utviklingen i landet. Vet ikke helt om jeg svarer på noe av det du spør om, men jeg er livredd for hva som vil skje ved de politiske valgene fremover, pga at jeg plutselig kan stå uten jobb. I et land som Norge som er så rikt på folkekultur må jo noen ta vare på det!! I motsetning til hva som er tilfelle med de fleste sentraleuropeiske landene.
Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2005 #8 Skrevet 29. januar 2005 Det burde staten ha minst mulig å gjøre med. Statens oppgave bør være å ta vare på det som var' date=' så får andre ta seg av det som skal bli :-)[/quote'] Så du mener at staten bør ta seg av veier som har vært, men ikke nye veier som skal bli? Jeg har problemer med å forstå din argumentasjon her. Kan du kanskje forklare hva du mener?
Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2005 #9 Skrevet 29. januar 2005 Vel, når det gjelder politikk og norsk kultur tror jeg nok at det spiller en rolle hvem som har makta her i landet. Jeg driver med forskning innenfor gammelt norsk språk, dialekter, norsk historisk folkekultur og nynorsk, for eksempel. Prosjektet vårt har fått bred støtte fra alle politiske parti. Bortsett fra FrP, som ikke vil ha noe med dette å gjøre. Hvis de hadde fått mer makt, hadde prosjektet måtte blitt stoppet og jeg hadde vært arbeidsledig. Iflkge FrP er norsk kultur knyttet til bøndene og bondelandet, hvor folk sitter med nisseluer og hindrer utviklingen i landet. Vet ikke helt om jeg svarer på noe av det du spør om, men jeg er livredd for hva som vil skje ved de politiske valgene fremover, pga at jeg plutselig kan stå uten jobb. I et land som Norge som er så rikt på folkekultur må jo noen ta vare på det!! I motsetning til hva som er tilfelle med de fleste sentraleuropeiske landene. FrP's kulturpolitikk (hvis det må kalles det) består i å vedlikeholde gamle kirkebygg og eventuelt verneverdige bygninger. Bortsett fra det er det ingen i FrP som vil ha orkestre, malere, forfattere eller andre kunstnere. FrP-mennesker kan finne på å si " jo, det er flott med finkultur men de får sponse gildet sjøl". FrP-tilhengere flest mener at det ikke er statens oppgave å finanisere "kultur". De begrunner det gjerne med "staten bør finansiere minst mulig slik at fiolks skattepenger kun går til livsnødvendige ting". Når slik argumentasjon brukes er det lett å gjennomskue at FrP-tilhengere ikke har fått gleden av å lære seg å sette pris på kultur og forstå verdien i kunst for enkeltmenneskets mentale trivsel. Som igjen er nødvendig for å yte sin del til samfunnet: finans, idèbank, kreativitet, nyskapning, oppfinnsomhet, business, politikk....at verden går fremover: kunst og kultur ligger til grunnlag for mye av dette. Derfor mener jeg at FrPs ideologi og partiprogram går glipp av noe stort og vesentlig når de ikke vil støtte kunst og kultur. Jeg har selv stemt borgerlig inntil nå (H og V). Jeg tror min stemme går til H eller V ved dette valget også, men jeg har begynt å tvile sterkt på H på grunn av deres overfladiske og nonchalante forhold til kunst og kultur. Jan Tore Sanner, Erna Solberg og de andre overbeviser ikke meg om at de verdsetter kultur og kunst i sine politiske prioriteringer. Jeg savner politikere som Lars-Roar Langsletten, Åse Kleveland og Johan-Jørgen Holst. De sto hvertfall for noe og var voksne og tydelige. Mer enn hva vi ser i dag hos mange av politikerne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå