Gå til innhold

Salmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det slik at man er nødt til å ha 3 salmesanger i kirka?

Ikke at jeg har noe i mot salmer, det fins mange pene salmer, men jeg er medlem i et gospelkor, og de skal synge 2 sanger i kirka. Likeledes skal vi mest sannsynlig ha en trompetsolo også.

Da synes jeg det blir litt mye med 3 salmer i tillegg. Tar så lang tid liksom, spesielt når det skal være en vielse timen etter oss også.

Noen med erfaringer her? :roll:

Skrevet

Jeg tror faktisk nesten ikke du "får lov" til å ha 3 salmer om dere skal ha 2 soloinnslag jeg. Har man soloinnslag er det vanlig med 2 salmer, ellers er det 3 salmer som er det opprinnelige. Men presten vi skal ha hadde faktisk aldri vært med på at de var brukt 3 salmer i bryllup uansett han, så vår vielse blir vel den første med 3 salmer og ingen soloinnslag for hans del. :ler:

Forøvrig skal vi ha salmene:

-Alltid freidig

-Gud signe vårt dyre fedreland

-Kjærlighet fra Gud

Skrevet

Heisann!!

Tror det er sånn at skal en ha solo-innslag eller at ett kor skal synge så tror jeg nesten de "trekker fra" en salme eller 2....så kanskje dere bare skal ha en eller to salmer dere da....spør presten eller organisten...tror det er forskjellig fra sted til sted!! :roll:

Jeg er litt nyskjerrig....hva skal gospelkoret synge?? Syns gospel er sååå nydelig!!! Det er så stemningsfullt! :D

Lykke til!! :hoho:

Skrevet

Hei junibrud03!

Enig i at gospel er veldig fint og stemnigsfullt å høre på. De skal synge: "Lead me, guide me" og "Velsignelsen"

Grunnen til at jeg spurte var at jeg var i et bryllup i helga, kun i kirken da, og der var det kor som sang 2 sanger, og der var det 3 salmer i tillegg. Synes det hele tok veldig lang tid, og de som skulle ha vielse timen etter stod utenfor og venta. Men det er kanskje vanlig det også.

:ler:

Skrevet

Heisann!!

ja som sagt tror jeg det er forskjellig fra sted til sted!! Der jeg kommer fra (og vielsen skal holde sted) regner de med at vielsen kom til å ta ca 30 min!! Og det var max!! Det kan bli litt for mye av det gode hvis en skal "drøye" det så lenge....5 sanger tilsammen høres litt mye ut for meg og :roll: .....vel...noen ønsker vel en lang vielse :wink:

jeg kan godt tenke meg amazing grace jeg....men mange sier at den forbinder de med begravelser :( og det vil jeg jo ikke folk skal gjøre....har du noen gode forslag?? :D

Skrevet

Eg trur ikkje de MÅ ha 3 salmar når de skal ha 4 innslag.

Kanskje 1 eller 2?

Spør presten, så får du nok vita kva som vil "passa".

Eg har også sunge i gospelkor, for 3 år sidan, men eg har høyrt at det er oppløyst no, og så er det langt (og dyrt) å skulle få eit kor frå Bergen til Midt-Jylland, men eg prøver å få eit lokalt kor (dirigenten er bryllupsgjest) til å synge litt gospel under vigsla. Trur det vil vera stiiilig!!! :D

Eg har så lyst til å ha "Oh Happy Day".

Då søstra mi gifta seg for 5 år sidan (om 4 dagar - hurra!!) var eg tidlegare i kyrkja for å øva med organisten (song "Jesus Det Eneste"), og eg hugsar eg følte så sterkt for å synga "Oh Happy Day"

Håpar eg får det til med det andre koret;)

Lukke til!!

Skrevet

Hei.

Vi skal ha tre salmer og to solosinnslag i kirka + solist som skal spille utgangsmarsj... Det var helt i orden for presten i hvert fall, hun ville gjerne at vi skulle ha tre salmer. Vi skal ha "Guds godhet sang i sinnet" + "Gud velsigna desse to" + "Nå er det morgen, tåkene letter". De er nydelige salmer.... Hvilke skal dere andre bruke?

Bare 4 1/2 dag igjen... :D

Skrevet

Til junibrud03: Jeg mener godt du kan bruke Amazing Grace hvis du liker den. Den er like mye brukt i bryllup som i begravelser. Jeg synes den er kjempefin, og det er mulig vi skal bruke den som trompet-solo.

Til Cr@sh: Ser dere skal ha 3 salmer ja. Er det den Gud velsigne disse to, som ikke står i salmeboka? Har du isåfall teksten? Eller er det den andre? Ønsker så gjerne tekst. Sender du meg en PM?

:wink:

Skrevet

Så langt har me berre bestemt den danske salmen, som skal vera "Det Er Så Yndigt At Følges Ad", som har melodien til "Du Grønne Glitrende Tre, Goddag!"

Ellers er det usikkert kva meir me skal ha, for det vert kanskje fleire musikalske innslag frå vener/familie.

Min kommande svoger skal komponera preludium, og kanskje postludium:)

Og så kan det jo også hende eg får til det tidlegare nemnde gospel-innslaget......

Skrevet

Du må ikke ha 3 salmer. Det holder med 2.

Vi hadde 2 salmer og 1 solosang i kirka og det var nesten så det gikk for fort syns jeg. Vi var vel ca 40-45 min i kirka..

Skrevet

Sannasol: Jeg har sendt deg en personlig melding, med teksten du ønsket...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...