Gå til innhold

Hvordan/hvorfor blir folk avhengige av nesespray?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe psysisk? Skjønner ikke hvordan en kan bli avhengig av det.

Anonymkode: aea36...859

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er kronisk tett i nesa blir du desperat. Prøv selv å være tett. 

Anonymkode: 82df1...29c

• Liker 2
Skrevet

En blanding mellom psykisk avhengighet og skader i neseslimhinnene. 

Anonymkode: 5b4e6...c51

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En blanding mellom psykisk avhengighet og skader i neseslimhinnene. 

Anonymkode: 5b4e6...c51

Men det kan man vel ikke bli ved 2-3 dagers bruk av sprayen? Er vel mer over 10 dager i strekk?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det kan man vel ikke bli ved 2-3 dagers bruk av sprayen? Er vel mer over 10 dager i strekk?

Det spørs hvor mye du bruker pr dag. Jeg har vært avhengig av nesespray og jeg merket nesten ikke at jeg var avhengig i begynnelsen. Når nesen fortsetter å være tett, bruker en nesesprayen og tilslutt vil nesen være tett pga av sprayen og du må bruke den for å lette opp

Skrevet
1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Det spørs hvor mye du bruker pr dag. Jeg har vært avhengig av nesespray og jeg merket nesten ikke at jeg var avhengig i begynnelsen. Når nesen fortsetter å være tett, bruker en nesesprayen og tilslutt vil nesen være tett pga av sprayen og du må bruke den for å lette opp

Jeg tar en spray i hvert nesebor. Har tatt 3 sprayer i hver nesebor, siden igår. Kan da ikke bli avhenig av det?

Skrevet

Ved en forkjølelse så er jo slimhinnene hoven og sånn og det er ubehagelig. For å lette på det bruker folk nesespray. Det vil jo gå over uansett, men det føles bedre å bruke nesespray. 

Hvis man bruker nesesprayen for lenge vil slimhinnene i nesa bli avhengig av nesespray for å ikke være hoven og i en irritert tilstand. 

Anonymkode: 60873...6e8

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Aka tidenes salgsstrategi.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tar en spray i hvert nesebor. Har tatt 3 sprayer i hver nesebor, siden igår. Kan da ikke bli avhenig av det?

Nei, du må bruke det i mange dager for å bli avhengig. Men ikke bruk mer enn anbefalt dose enn det som står på pakken. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Cyrus skrev:

Aka tidenes salgsstrategi.

Enig. Bruker derfor aldri nesespray selv. 

Det er tragisk at legemiddelindustrien skal gjøre at man blir avhengig av ulike legemiddel. Sånn går det når den er kommersiell. Jeg synes for øvrig det er like dårlig at apotek er kommersielle. De som jobber der er helsepersonell og burde ikke jobbe i en kjede hvor poenget er å selge, istedenfor å hjelpe folk. 

Skrevet

Ved en forkjølelse så er jo slimhinnene hoven og sånn og det er ubehagelig. For å lette på det bruker folk nesespray. Det vil jo gå over uansett, men det føles bedre å bruke nesespray. 

Hvis man bruker nesesprayen for lenge vil slimhinnene i nesa bli avhengig av nesespray for å ikke være hoven og i en irritert tilstand. 

Så jeg bør ikke bruke nesespray da? Har brukt det i 2 dager. Ikke 10 år.

Skrevet

Så jeg bør ikke bruke nesespray da? Har brukt det i 2 dager. Ikke 10 år.

Det går greit så lenge du ikke bruker det mer enn det som står anbefalt. To dager gjør ingenting, men du bør bruke minst mulig. Det beste er å snyte seg og få ut snørra. Ev. varme opp slik at den blir mer flytende for så å snyte den ut. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går greit så lenge du ikke bruker det mer enn det som står anbefalt. To dager gjør ingenting, men du bør bruke minst mulig. Det beste er å snyte seg og få ut snørra. Ev. varme opp slik at den blir mer flytende for så å snyte den ut. 

Ok, vurderer å kutte den ut helt nå. Selvom jeg bare har brukt den i to dager.

Skrevet

Går an å bruke saltvansspray i stedet for, eller i tillegg til Otrivin/Rinexin. Eller bruke nesehorn med saltvann (fås kjøpt på apotek).

Rinexin tabletter kan eventuelt være et alternativ. Disse fås på resept, og har en del bivirkninger, så snakk med legen.

Skrevet
8 minutes ago, AnonymBruker said:

Enig. Bruker derfor aldri nesespray selv. 

Det er tragisk at legemiddelindustrien skal gjøre at man blir avhengig av ulike legemiddel. Sånn går det når den er kommersiell. Jeg synes for øvrig det er like dårlig at apotek er kommersielle. De som jobber der er helsepersonell og burde ikke jobbe i en kjede hvor poenget er å selge, istedenfor å hjelpe folk. 

Helsepersonell? Bortsett fra farmasøytene er de vel selgere?

Anonymkode: bc314...4f0

Skrevet

Helsepersonell? Bortsett fra farmasøytene er de vel selgere?

Anonymkode: bc314...4f0

De fleste ansatte i apotek er vel enten farmasøyt eller apotekteknikere, og begge de yrkesgruppene er helsepersonell. 

Skrevet

Det har heller jeg aldri skjønt. Sliter selv med mye tett nese på grunn av allergi, men kaster meg likevel ikke over nesesprayen av den grunn.

Skrevet
1 minute ago, Jolene said:

Det har heller jeg aldri skjønt. Sliter selv med mye tett nese på grunn av allergi, men kaster meg likevel ikke over nesesprayen av den grunn.

Da kan du bruke nesespray med kortison (reseptbelagt). Den er ikke avhengighetsskapende, og virker lokalt. Eneste aberet er at den ikke skal brukes om man har sår i neseslimhinnene. Hør med legen.

Skrevet

Det er jo veldig enkelt.

Man bruker nesespray når man er tett i nesen, det lindrer. Etter som dagene og ukene går så venner neseslimhinnen seg til medisinen. Så neseslimhinnen vil være noe hoven hele tiden når den ikke får nesesprayen. Neseslimhinnen går aldri ned til normal str, kun når man sprayer med nesespray. 

Det krever noen uker uten nesespray før neseslimhinnen er normal igjen, om man har holdt på med nesespray lenge. Det går, men det er slitsomt å være tett i nesen hele tiden, særlig på natten.

Hvis man først har blitt avhengig av nesespray en gang, så er sjansen stor for at man blir det igjen om man bruker nesespray i mange dager neste gang man er forkjølet. 

Anonymkode: d65d8...978

Skrevet

Jeg brukte Zycomb ver kveld før leggetid i nesten 2 år sammenhengende uten å bli avhengig av den. Jeg gikk på medisiner som gjør nesen min helt pottetett. Disse tok jeg på kvelden og slimhinnene hovnet sånn at trykket jeg fikk i nesen var smertefullt og dermed umulig å sovne med. 

Jeg har nok bare vert heldig som ikke har ødelagt nesen min med den bruken, men poenget er at det skal litt mer en 2-4 dagers bruk for å bli avhengig.

Anonymkode: 3b0f6...fd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...