AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #1 Skrevet 15. oktober 2017 Ja hvorfor er det slik egentlig? Snakker her om innekatter som går i bånd eller er i innhegning ute, ikke katter som går løse og kan parre seg og sloss ute. Har 2 hannkatter, ingen av de markerer eller maser inne, og jeg og samboer går tur med de i nabolaget flere ganger om dagen, sammen med vår hund på 6 år. Hunden har hatt problemer med sykdom, og det kunne ha vært løst med kastrering, men dyrlegen vil ikke kastrere - selv om dette er en blandingshund som aldri skal gå i avl, fordi de ikke vil operere før det er helt nødvendig.. men med kattene, når de er inne til helsesjekk og vaksinering er det alltid spørsmål om vi ikke skal kastrere de snart, det er renrasede katter som stilles ut, og som kan brukes i avl om vi velger det. Hvorfor er det helt greit å kastrere katter som ikke går ute, men ikke en hund? Anonymkode: 367f0...906 1
Elaine Marley Skrevet 15. oktober 2017 #2 Skrevet 15. oktober 2017 Jeg har ikke peiling på hunder, men med katter trodde jeg det handlet om atferd og det at katter går rundt fritt. Mange hannkatter vandrer langt og sloss mye om man ikke kastrerer dem, men det problemet har ikke du. Hvis ikke katten stikker av. Synes det er litt rart at de maser sånn om det hvis dette er rasekatter og du kanskje skal bruke dem til avl. Kanskje det bare går på automatikk siden hjemløshet hos katter er et stort problem?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #3 Skrevet 15. oktober 2017 Så lenge kattene dine ikke går fritt ute så skal jo veterinæren blåse i om de er fertile. Jeg er oppdretter selv, og hadde gjerne solgt til noen som først vil stille ut som fertil. Det er ikke rasekatter som er innendørs som er problemet, de lager ikke masse hjemløse kattunger, de pisser heller ikke ned ting hos naboene... Anonymkode: 73447...4c0 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #4 Skrevet 15. oktober 2017 En ukastrert katt som er inne vil bli gal, dessuten vil den markere overalt og det stinker. Man går ikke lange turer med katten slik som med hunden (vanligvis), og en ukastrert hannkatt får ikke nok stimuli av slike turer. Anonymkode: 1bb69...39c 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #5 Skrevet 15. oktober 2017 Det er ikke innekatter som er det største problemet. Noen kan få problemer med at de markerer inne, men det er ikke alltid. Men de som går fritt ute vil kunne parre alt av hukatter, samme gjelder hukattene, de kan få utrolig mange kattunger i løpet av sin levetid. De som ikke kastrerer utelater skulle ikke fått lov til å ha katt. Nei, vi vil aldri gå tomme for katter her i Norge for det vil ALLTID være noen som tar lett på det med å kastrere. Men hvis vi hadde fått antall katter ned på et mer brukbart nivå så ville de kanskje fått større verdi i Norge også. Nå er de bruk og kast, for de koster jo ikke noe må vite Anonymkode: fe18f...113 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #6 Skrevet 15. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ukastrert katt som er inne vil bli gal, dessuten vil den markere overalt og det stinker. Man går ikke lange turer med katten slik som med hunden (vanligvis), og en ukastrert hannkatt får ikke nok stimuli av slike turer. Anonymkode: 1bb69...39c Dette har du greie på skjønner jeg... Kastrerte min gamle avlshann for et år siden, da var han snaut seks år gammel. Han har aldri markert, og var like snill da som nå. Har vært stilt ut veldig mye, og kosa seg på utstilling. Han jeg har fertil nå er snart to år gammel, og markerer heller ikke inne. Ingen selvfølge at en hannkatt skal markere inne, men det er veldig ofte arvelig... Anonymkode: 73447...4c0
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #7 Skrevet 15. oktober 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ukastrert katt som er inne vil bli gal, dessuten vil den markere overalt og det stinker. Man går ikke lange turer med katten slik som med hunden (vanligvis), og en ukastrert hannkatt får ikke nok stimuli av slike turer. Anonymkode: 1bb69...39c Ts her, skjønner at dette kan skje med noen hannkatter, men for de fleste som har innekatter og bruker mye tid på de er ikke dette noe som er vanlig. Kattene er voksne, og de har aldri markert inne eller maset (masse mjauing og sånne kåte hannkattrop som man av og til hører ute). Sitat Så lenge kattene dine ikke går fritt ute så skal jo veterinæren blåse i om de er fertile. Jeg er oppdretter selv, og hadde gjerne solgt til noen som først vil stille ut som fertil. Ja det tenker jeg også, jeg og samboer er ikke oppdretere, men da vi kjøpte han ene falt vi også for broren som oppdretter skulle sette ut på for slik at han kunne brukes i avl, vi fikk derfor med oss begge kattene hjem. Oppdretter betaler for helsesjekk og dna greier (jeg vet ikke hva alt heter men de har vært på en slags ultralyd) og vi behandler dem som våre egne og om de skulle markere eller mistrives som fertile kan vi kastrere de når som helst. Jeg tror de på dyrlegekontoret spør fordi det er rutine, like naturlig for dem som de på matbuikken som spør om man vil ha pose Har bare problemer med å forstå hvorfor, hadde det ikke vært mer naturlig å spørre om det er utekatter? Vi hadde jo også tenkt å kastrere katten, før det ble 2 katter, utstilling og oppdretter vurderer å bruke de i avl.. men så skjedde dette med hunden vår og da synes jeg det er så rart at de absolutt vil ungå å kastrere hann, men kattene er helt greit? Hester, kaniner o.l blir jo også kastrert så hva er det som er så spesielt med hundene? Vil bare si at jeg ikke vil at folk skal holde huskattene sine fertile og lage masse kattunger som ikke får hjem, er bare nysgjerrig på dette siden det er helt forskjellig syn på kastrering av hund og katt. Anonymkode: 367f0...906
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #8 Skrevet 15. oktober 2017 Grunnen til st man gjerne ikke kastrerer hann hunder er jo fordi det er fryktelig lett å da bruke det som et påskudd for å få hunden roligere, istedet for å trene på adferd og trygghet. Testosteron er viktig for en hannhund. Mange hundeeiere mener at den uønskede adferden kommer av testosteron, mens det ofte dreier seg om dårlig trening og sosialisering som gjør hunden utrygg, altså "aggressiv" i eiers øyne. Men hingst kan drepe hvis den ikke er kastrert og får ferten av ei brunstig hoppe. De kan bryte seg gjennom gjerder og skade både seg selv og det som måtte stå i veien. De som har hingster er gjerne de som driver med oppdrett eller profesjonell trav, dressur osv og har masse erfaring. En person som nettop har startet med hest vil med all sandynlighet feile med en hingst hvis han ikke har tilstrekkelig med hjelp. Kaniner stresser seg ihjel når de er ukastrerte. Ukastrerte hannkaniner kan kastrere hverandre (fakta) i krangel. Ukastrert hokanin har større mulighet for å få kreft enn å ikke få det. Så der går det på helse. Anonymkode: fe18f...113
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #9 Skrevet 15. oktober 2017 Bare stinken av en ukastrert innekatt ville fått meg til å Anonymkode: 51b92...d52 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå