Gå til innhold

Chopin og Champignon

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Det irriterer meg at mange i radio og sentrale mennesker sier "Sjåpeng" når det heter "Sjåpæ"

(ikke "æ" da men det var det nærmseste jeg kom)

Det er like irriterende at folk sier "Sjampinjong" når det heter "sjampignå".

-Chopin

-Champignon

Kan det være så vanskelig da?

(Ja da vet at man kan skrive Champignon på norsk også men det ser faktisk teit ut, akkurat som sjampagne...) :roll:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Beklager forøvrig trykkfeilene i innlegget over. Tastaturdødaren slo til.

Skrevet

Det er mye rart folk skal irritere seg over.. Folk må gjerne si Sjåpeng, bærne, bagette osv for min del.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Og det er ikke alle som kan alle språk i verden heller. Derfor uttaler vi ordene som vi er vant til å høre de. Og ettersom det nå er lov å skrive sjampanje og sjampinjong så er det vel også enda mer forståelig at folk uttaler det sånn.

Skrevet

Ord som er tatt opp i det norske språket, gitt kjønn og flertallsendelser i henhold til norsk rettskriving, skal også uttales på norsk. Jeg er GLAD man endelig har tatt til vettet og adoptert norsk stavemåte på endel slike ord, slik som sjampanje og sjampinjong. :)

Skrevet
Ord som er tatt opp i det norske språket' date=' gitt kjønn og flertallsendelser i henhold til norsk rettskriving, skal også uttales på norsk. Jeg er GLAD man endelig har tatt til vettet og adoptert norsk stavemåte på endel slike ord, slik som sjampanje og sjampinjong. :)[/quote']

Jepp! Helt enig med deg!

Gjest Aurélie
Skrevet

Jeg sier tom. sjamPINGjong jeg. Hehe..

Men har alltid sagt Chopin korrekt.

:)

Gjest Anonymous
Skrevet

Når det gjelder komponisten F. Chopin kan ikke norske språkmennesker komme her å si at han skal uttales på norsk hvertfall...

Chopin uttales ikke "Sjåpeng" !

Gjest Anonymous
Skrevet
Når det gjelder komponisten F. Chopin kan ikke norske språkmennesker komme her å si at han skal uttales på norsk hvertfall...

jeg tror neppe du klarer stable en folkebevegelse på beina for å få folk til å uttale det riktig. Blås i det- det er mange andre saker det er viktigere å engasjere seg i :-)

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Og en fyr fra Swaziland skal neppe ha norsk uttale på navnet sitt, men hva så? Som sagt her, ikke alle som hadde Fransk som C-språk på v.g.s.

Gjest Anonymous
Skrevet

Chopin var polsk, da, lurer på hvordan de uttalte det der. Ellers enig i at man så langt det lar seg gjøre uttaler navn riktig, men kan ikke fransk selv og blir derfor ofte usikker. For ikke å snakke om navn på folk fra utenfor Europa...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...